Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراد رسول انصاری مدیر جهاد کشاورزی اشنویه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اظهارکرد: ۱۲۸ هکتار از باغ‌های شهرستان اشنویه به آلبالو اختصاص دارد که میزان برداشت این محصول از هر هکتار هشت تن و در مجموع ۶۸۸ تن برآورد می‌شود.

او با بیان اینکه این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی و آب وهوایی، مستعد کشت انواع میوه است، افزود: از مجموع باغات آلبالوی این شهرستان ۸۶ هکتار بارور و ۴۲ هکتار نیز غیربارور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انصاری گفت: این میوه به صورت تازه خوری و همچنین فرآوری شده به شکل شربت، مربا و خشک‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد که هم اکنون برداشت ان در سطح باغ‌های این شهرستان آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه ادامه داد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۲۳ هزار و ۲۷۰ تن میوه از درختان هسته‌دار این شهرستان برداشت شود.

انصاری گفت: هزار و ۱۹۷ هکتار از سطح باغات درختان هسته دار این شهرستان غیربارور و سه هزار و ۸۹ هکتار نیز بارور است.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار آذربایجان غربی شهر گیلاس اشنویه جهاد کشاورزی باغات آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۸۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران توصیه‌های فنی برای پیشگیری و کاهش خسارت آفات و بیماری‌ها در باغات سیاه ریشه را اعلام کرد.


فرید بیگی با اشاره به اهمیت پیشگیری و کاهش خسارت آفات و بیماری‌ها در باغات سیاه ریشه، توصیه‌های فنی برای مدیریت آفات و بیماری‌های درختان میوه هسته دار و دانه دار باغات سیاه ریشه را ارائه کرد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه زنبور گوجه و آلو از آفات مهم درختان گوجه سبز (آلوچه) در اوایل فصل رشد (بهار) در مازندران است که لارو (کرم) آن با تغذیه از گوشت میوه‌های تازه تشکیل شده سبب زرد شدن، ریزش میوه و کاهش محصول می‌شود، افزود: مبارزه شیمیایی در مناطقی که سابقه آلودگی دارد پس از تشکیل میوه و مشاهده اولین علایم خسارت آفت، ضمن ارائه نمونه و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی با اخذ نسخه گیاهپزشکی با سموم توصیه شده، ضروری است.

وی درباره آفت شته، اظهار کرد: این آفت، حشرات مکنده کوچکی به رنگ‌های سبز، سیاه و قهوه‌ای هستند که از اواسط فروردین به بعد پشت برگ‌ها و روی شاخه‌های جوان و نورسته با تراکم بالا ظاهر شده و با تغذیه از شیره گیاهی موجب پیچیدگی برگ ها، سرشاخه ها، ترشح عسلک و دوده‌ای شدن برگ و میوه و ریزش شکوفه‌ها و میوه‌های تازه تشکیل شده و انتقال بیماری‌های ویروسی می‌شود.

این مسول تصریح کرد: تراکم پائین این آفت توسط حشرات مفید مانند کفشدوزک ها، زنبور‌ها و مگس‌های پارازیت و بالتوری‌های شکارگر بصورت طبیعی کنترل شده و نیاز به مبارزه شیمیایی نیست، در صورت مشاهده تراکم بالای شته‌ها با هماهنگی و مشاوره کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی با سموم اختصاصی توصیه شده مانند پریمور، مالاتیون، هوستاکوئیک، متاسیستوکس و ونتیگرا با دوز توصیه شده در نسخه گیاهپزشکی بصورت مه پاشی با فشار کم انجام تا موجب ریزش شکوفه‌ها و میوه‌های تازه تشکیل شده، نشود.

بیگی با اشاره به اینکه شپشک سفید توت از آفات مهم درختان هلو، شلیل، کیوی، گردو، توت و بید است، افزود: تراکم بالای پوره‌های این آفت با تغذیه از شیره گیاهی، سبب ضعف عمومی درخت، زرد شدن و ریزش برگ و خشکیدگی سرشاخه‌های آلوده می‌شود، این آفت ابتدا روی تنه درخت نزدیک سطح خاک مستقر شده که در صورت عدم مبارزه به دلیل چند نسله بودن آفت، پوره‌های نسل دوم یا نسل سوم روی شاخه‌های اصلی و سرشاخه‌ها مستقر می‌شود و در صورت عدم کنترل بموقع موجب خشکیدگی درخت و علاوه بر خسارت‌های یاد شده صادرات میوه به ویژه کیوی را بشدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.


سرپرست مدیریت حفظ نباتات سارمان جهاد کشاورزی مازندران خاطر نشان کرد: در حال حاضر مدیریت آفت در قالب مبارزه تلفیقی شامل مبارزه مکانیکی (پاک کردن تنه و شاخه‌های اصلی درخت با اسکاچ نرم و حذف سرشاخه‌های شدیدا" آلوده) و در صورت مشاهده ظهور پوره‌های آفت از هفته دوم اردیبهشت به بعد ضمن ارائه نمونه و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی می‌توان با یکی از حشره کش‌های توصیه شده مانند اتیون، آدمیرال، اپلاود و رلدان روی تنه و شاخه‌های اصلی درخت اقدام به سمپاشی کرد.

وی درخصوص بیماری‌های میوه هسته دار و دانه دار، گفت: مهمترین بیماری‌های قارچی، لب شتری هلو و شلیل، غربالی، مونیلیا، لکه سیاه سیب و گلابی و سفیدک هاست که با ایجاد علائم مربوط به خود روی برگ‌ها منجر به کاهش سطح فتوسنتز و خسارت کمی و کیفی روی محصول می‌شود.

این مسوول در مورد بیماری شانکر باکتریایی درختان هسته دار، اظهار کرد: علائم بیماری بصورت لکه‌های آب سوخته قهوه‌ای رنگ همراه با ترشح صمغ و خشکیدگی از محل ایجاد لکه به سمت نوک شاخه‌ها مشاهده می‌شود.

وی گفت: مشاوره و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی جهت استفاده یکی از قارچکش‌های اختصاصی و مناسب نظیر کاپتان، تیوفانات متیل، فلینت، ناتیوو، استروبی، دلان، مانکوزب، پانچو تی اف، دودین و بایکور برای بیماری‌های قارچی و ترکیبات مسی جهت بیماری‌های باکتریایی با دوز توصیه شده پس از ریزش گل‌ها و ظهور میوه الزامی است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه به دلیل حساسیت شدید درختان سیاه ریشه در فصل رشد به روغن امولسیون شونده، استفاده از ترکیب یاد شده در مبارزه بهاره اکیدا ممنوع است، افزود: برای پیشگیری از هرگونه تاثیر سوء احتمالی سمپاشی‌ها روی حشرات گرده افشان به ویژه زنبور عسل، هماهنگی با زنبورداران منطقه برای جابجایی کندو‌ها و رعایت نکات ایمنی ضروری است.

وی در پایان به باغداران توصیه کرد از اختلاط سموم با کود‌های شیمیایی در سمپاشی‌ها خودداری و برای کسب اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر به کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کلینیک‌های گیاهپزشکی مراجعه و به اطلاعات هواشناسی برای اطمینان از عدم بارندگی بمدت حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از سمپاشی توجه کنند.

دیگر خبرها

  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • برداشت ۴ هزار تن گندم در بوشهر + فیلم
  • وجود ۳۳ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان راور
  • توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه
  • برداشت بیش از ۲۵۲ هزار تن انواع محصولات گرمسیری ازباغات سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف ۳ هکتار از اراضی ملی در اشنویه 
  • لزوم برداشت نارنج حاشیه باغات برای قطع پل ارتباطی میزبانی مگس میوه
  • آغاز برداشت محصولات زراعی پاییزه در شهرستان کارون
  • خسارت بیش از ۴۵۰ میلیارد تومانی تگرگ و جاری شدن سیل به بخش کشاورزی بردسکن
  • برداشت محصول بیش از ۴۷۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان سرباز