Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@15:44:12 GMT

اصلاح طلبان توبه سیاسی کنند

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۵۰۳۴۴

اصلاح طلبان توبه سیاسی کنند

به گزارش تابناک به نقل از برنا، «جلال جلالی زاده»، نماینده ادوار مجلس و چهره سیاسی اصلاح طلب، در رابطه با پوست اندازی اصلاح طلبان و ضرورت «اصلاح در اصلاحات» اظهار کرد: اصلاح طلبان باید تکلیف خود را با خودشان مشخص کنند آیا جریان اصلاحات یک جریان فکری است یا یک جریان سیاسی و اقتصادی است؟! اصلاحات چه جریانی است؟! اگر جریان فکری باشد مثل اهالی تفکر و اندیشه باید در دانشگاه ها، مجامع علمی، حوزه ها و تشکل های مدنی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در بین مردم حضور پیدا کند و گفتگو، مذاکره، مناظره و مجادله داشته باشد. باید این فکر و اندیشه را به مردم بشناسانند تا مردم ضمن پذیرش و آگاهی آمادگی عملی کردن این افکار و اندیشه ها را داشته باشند.

او افزود: به نظر من اصلاح طلبان به روشنی توضیح نمی دهند و گفته نمی شود، اصلاحات جریانی فکری یا جریانی سیاسی است و یا جریانی اعتقادی و آمیخته از هر دو است؟! اصلاح طلبان اهداف خود را به خوبی، روشن نمی کنند و دامنه توان و قدرت خود را در حکومت مشخص نمی کنند آیا می توان به بدنه قدرت و هسته سخت قدرت نفوذ پیدا کرد و تلاش آنها برای اعمال نفوذ و تغییر به ثمر می رسد یا نه؟!

جلالی زاده با تاکید با اینکه برخی از نام اصلاح طلبی سو استفاده می کنند، گفت: عده ای به نام اصلاح طلب، همیشه از نام اصلاح طلبی استفاده می کنند و خودشان را در قدرت نگه می دارند و به محض اینکه به قدرت رسیدند پاسخ هیچ کسی را نمی دهند. آنهایی که در فکر اصلاح، تقویت و گسترش جریان اصلاحات هستند بیرون مانده اند و یا در زندان هستند و در سختی و مشکلات قرار دارند.

 

او افزود: اخیرا اصلاح طلبان آمدند و عده معدودی برای این جریان تصمیم گرفتند و برخلاف جریان آب شنا کردند و این موجب شد مردم پاسخ مثبتی به آنها ندهند و خود آنها نیز دچار نوعی عذاب و شماتت شدند.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: به عقیده من باید عده ای اصلاح طلب مخلص و صادق و کسانی که به دنبال قدرت و ثروت نیستند بنشینند و جلسه و یا جلساتی داشته باشند و کنگره ای تشکیل بدهند و اصلاح طلبان مجرب و آزمون پس داده را جمع کنند و مانیفستی برای اصلاحات بنویسند و به همه اعلام کنند و بگویند که هدف اصلی رواج این فکر، خدمت به مردم و توسعه کشور و اصلاح مفاسد مختلف است. با این برنامه آنها می توانند در پوست انداختن اصلاحات و در پاکسازی اصلاحات موثر باشند وگرنه جریان اصلاحات، دچار نوعی فرسودگی خواهد شد.

جلالی زاده تاکید کرد: اگر اصلاحات بخواهد مجددا شکل بگیرد باید شفاف، صادق و مخلص ضمن جبران اشتباهات و عذرخواهی از مردم با توبه ای سیاسی اعتماد کامل را در بین مردم ایجاد کند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: یکی از مسائل لازم تغییر قانون اساسی است. قانون اساسی یا باید به شکل اولیه و به صورت قبل از بازنگری برگردد و یا باید اصولی که امروز عملی کردن آنها ضروری نیست و لزومی ندارد، تغییر کند. تغییرات متناسب با پیشرفت مردم باید در اندیشه حاکمیت باشد؛ شما نمی توانید ادعای همراهی و همگامی با زمان، پیشرفت و توسعه در دنیا را داشته باشید ولی در داخل کشور گرفتار و پایبند به قوانین منجمد و متصلب باشید، هم حاکمیت و هم مسئولین و مدیران برای همراهی مردم و برای پاسخ دادن به نسل جوان، پویا، تحول خواه و اصلاح طلب تغییرات لازم را انجام دهند. اگر حاکمیت و قانون اساسی با مردم همراهی نکند دچار یک شکاف ناگوار خواهیم شد و این چالش بزرگ مشکلات زیادی برای کشور پیش می آورد.

او در پایان گفت: اصلاح طلبان باید بتوانند با تولید فکر جدید و همراهی بیشتر جوانان و نخبگان، جامعه را جذب کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست جلال جلالی زاده اصلاح طلبان نماینده ادوار مجلس توبه سیاسی شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست اصلاح طلبان اصلاح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۰۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

کارشناس بورس با بیان اینکه طرح عایدی بر سرمایه کاریکاتوری اقتصادی بر فضای اقتصادی کشور است، گفت: این طرح‌ در شرایطی در حال اجراست که هنوز اصلاحات اقتصادی شروع نشده‌ و تا زمانیکه ما با قیمت گذاری دستوری، ارز دو نرخی و کاهش ارزش پول ملی مواجه هستیم، انجام و اجرا شدن اینگونه طرح‌ها صحیح نیست.

جواد نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: این طرح از سال گذشته در دستور کار مجلس قرار داشته است و بعد از تعامل با شورای نگهبان، دیروز مجدد بندهایی از آن اصلاح و مورد تأیید قرار گرفت.

وی افزود: اگر این طرح را از منظر اقتصادی و کلی مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که در دیگر کشورهای غربی و توسعه محور در فضاهای مالیات ستانی اجرا و تعریف شده است، حال باید به این موضوع توجه کرد که این کشورها در کنترل فضای اقتصادی رو به توسعه خود موفق بوده و تورمی را تجربه نمی‌کنند.

کارشناس بورس مطرح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه به معنی کلمه، مالیات بر عایدی سرمایه است و نه مالیات بر تورم، در شرایط فعلی کشورمان، این طرح در واقع مالیات بر تورم است چرا که هر آنچه عایدی سرمایه به شمار می‌آید به واسطه تورم به‌وجود آمده و در واقع مالیات ستانی از تورم است.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه این طرح از نظر اقتصادی چرا باید انجام بشود و آیا انجام آن صحیح است یا خیر گفت: از این منظر برخی از طرح‌ها گام آخر اصلاحات اقتصادی در کشورهای رو به توسعه هستند، زمانیکه تمام گام‌های اصلاحات اقتصادی انجام و به یک توسعه و ثبات اقتصادی دست پیدا کردیم در مرحله آخر طرح‌های مانند مالیات بر عایدی سرمایه و حذف صفر از پول ملی باید انجام شوند.

مالیات بر عایدی سرمایه، طرحی کاربردی اما به عنوان گام آخر اصلاحات اقتصادی

وی با بیان اینکه طرح عایدی بر سرمایه کاریکاتوری اقتصادی بر فضای اقتصادی کشور است، ادامه داد: این طرح‌ها در صورتی در کشور در حال اجرا هستند که هنوز اصلاحات اقتصادی شروع نشده‌اند و تا زمانیکه ما با قیمت گذاری دستوری، ارز دو نرخی با اختلاف ۵۰ درصدی نرخ حمایتی با بازار آزاد و کاهش ارزش پول ملی مواجه هستیم انجام و اجرا شدن اینگونه طرح‌ها صحیح نیست؛ مالیات بر عایدی سرمایه طرحی خوب و کاربردی خواهد بود اما به شرط آنکه به عنوان گام آخر اصلاحات اقتصادی قرار بگیرد.

کارشناس اقتصاد افزود: رخ داد مثبت این طرح، ثبت معافیت‌هایی همچون معاملات املاک، خانه‌های نوساز و معاملات طلا است که باعث می‌شود ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم در تور مالیات بر عایدی سرمایه نیافتند، اما ذکر این نکته مهم است که زیرساخت‌ها همچنان مشکل دارند و مردم نیز باید بدانند که زیرساخت‌های فعلی کشور آماده اجرای این چنین قوانینی نیست.

نصر اصفهانی گفت: بازارهایی همچون املاک و خودرو که دارای سامانه‌هایی برای ثبت و رصد هستند بازار طلا، دلار و ارز نیز نیازمند چنین سامانه‌هایی برای پیگیری دقیق‌تر برای شامل شدن به مالیات هستند، که این زیرساخت تا دو سال آینده انجام نخواهد شد.

وی در خصوص بازار سرمایه اظهار کرد: به دلیل جذابیت و ایجاد پول بازار سرمایه در تمام دنیا از مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند، این خود یک اتفاق خوب است چرا که محل سفته بازی‌ها باید در بورس باشد، حال باید بازار سرمایه جذاب شود تا هر شخص با قصد نوسان‌گیری و سفته بازی می‌خواهد در بازار حضور داشته باشد در بازار سرمایه بیاید و فشار بر دلار و زندگی مردم نباشد و این خود نیز نیازمند کمی شفافیت بیشتر است.

کارشناس بورس افزود: در کل مالیات بر عایدی سرمایه با تمامی مزیت‌ها و معایب در کشور ما اجرا می‌شود و باعث تغییر ادبیات سرمایه‌گذاری در کشور خواهد شد؛ شیوه و ابزارهای نوین تحلیل‌گری، معامله‌گری و مدیریت جایگزین ابزارهای قدیمی می‌شوند و افراد و مردمی که خود را برای این ابزار و تغییرات آماده کرده‌اند می‌توانند از لحاظ اقتصادی برای خود اتفاق خوبی را رقم بزنند، اما ۹۰ درصد مردم ما برای چنین تغیراتی آماده نیستند به طور مثال در یکی از تبصره‌های که دیروز در مجلس تصویب شد، عنوان شده بورس، صندوق‌های بورسی، گواهی سپرده کالا و صندوق‌های کالا از مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند، در حالی که در صورت خرید طلا باید مالیات آن پرداخت شود اما اگر طلا در گواهی سپرده بورس خریداری شود با اینکه هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند اما از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.

نصر اصفهانی ادامه داد: صندوق‌های طلا خود ابزار، انواع و حباب‌های گسترده دارند و فضای کلی هنوز به سمتی نرفته است که مردم با این فضاها عجین شوند و کسانی که برای آموزش بروز کردن خود در خصوص این ابزارها شروع کرده‌اند موقع بهره‌برداری بهترین استفاده از آن ابزارها را خواهند داشت.

وی افزود: نقد ما به کلیت این قانون و طرح است، چرا که کشور ما دارای تورم ۴۰ درصدی است و هر سال با افزایش تورم و رکورد روبرو بوده در حالی که نقدینگی بسیار افزایش پیدا کرده است، سوالی که به وجود می‌آید این است که چرا با این شرایط مردم باید در این حوزه مالیات پرداخت کنند؟ زمانیکه نقدینگی کنترل و تورم تک رقمی را طی چند سال در کشور تجربه کردیم آن زمان می‌توان از مردم مالیات بر عایدی سرمایه گرفته شود.

کارشناس اقتصاد ادامه داد: نقد ما به بندها نیست، بندها چرا که تقریباً بخصوص معافیت‌های در نظر گرفته شده، معافیت‌های خوب و کاملی هستند، بلکه نقد به خود مالیات بر عایدی با شرایط فعلی کشور است، اصلاحات اقتصادی کشور جوابگوی معافیت بر عایدی سرمایه نمی‌شود.

نصر اصفهانی پیشنهادهای در این حوزه داد: یکی از آن‌ها اصلاحات اقتصادی است که با گذشت زمان ُاین فرصت‌ها از دست خواهند رفت، اصلاح قیمت‌گذاری، حذف قیمت‌گذاری دستوری، حذف ارگان‌های که در ساز و کار قیمت‌گذاری دستوری مانند شورای رقابت دخالت می‌کنند، تک نرخی کردن قیمت ارز و کم شدن فاصله دلار آزاد با ارز نیمایی، با توجه به شعار سال که حمایت از تولید است از تولید کنندگان حمایت شود و با کنترل دلار نیما در واقع صادرکننده داریم تنبیه می‌کنیم و باعث بسته شدن دروازه‌های صادراتی کشور می‌شود، منتها با ورود ذی‌نفعان که وارد کنندگان هستند که بسیاری ازنان در بدنه اقتصادی دولت هستند و اصلاحات اقتصادی را به دولت نمی‌دهند.

کد خبر 747592

دیگر خبرها

  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • جریان فیلمسازی مشکوک در خدمت صهیونیست‌ها
  • پروژه جعل تاریخ شیعه
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • استارت انتخاباتی حجاریان!