Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، با اشاره به وجود ثباتی نسبی در قیمت اونس جهانی طلا و نرخ ارز در داخل، به عنوان دو عامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها، مجموع وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی را آرام با شیب ملایم صعودی به سبب رشد محدود اونس جهانی توصیف کرد.

ایوب اکبری‌پور ضمن ابراز تسلیت درگذشت خبرنگاران ایسنا و ایرنا در حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست و ابراز همدردی با جامعه رسانه کشور، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار کرد: بازار طلا و سکه در این هفته آرامش نسبی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اونس جهانی طلا و قیمت‌ها در داخل تقریبا با ثبات همراه و نوسانات، حداقلی بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به مذاکرات برجامی گفت: احتمالا مشخص شدن نتایج این مذاکرات و خروجی آن، تاثیرات جزئی خواهد داشت. در حال حاضر تنها شوکی که می‌تواند بر بازار داخلی تاثیرگذار باشد، توقعات و اخبار برجامی است. در بازار جهانی نیز، بهره بانکی آمریکا که اعلام شد، تاثیر جزئی در نوسانات افزایشی قیمت اونس جهانی داشت؛ اما به نظر بنده آنچه که بیش از همه بر قیمت جهانی طلا می‌تواند تاثیرگذار باشد که اینگونه نیز بوده و تاثیر مثبت داشته است، بحث واکسیناسیون جهانی کروناست. با توجه به اینکه شرایط دنیا در حال عادی شدن است، تاثیران مثبتی در روند اقتصادی همه دنیا ایجاد شده است.

وی افزود: در داخل نیز باتوجه به مدیریتی که از جانب بانک مرکزی برای کنترل ارز صورت گرفت، نرخ ارز هم کنترل شد و شاهد نوسانات محدودی در نرخ ارز بودیم و قیمت دلار نوسانات خاصی نداشت.

بنابراین در مجموع براساس آنچه که ذکر شد از عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌ سکه و طلا، قیمت‌ها یک روند افزایشی با شیب بسیار ملایم داشته است؛ بدینگونه که هر مثقال طلا (۱۷ عیار) حدود ۳۶ هزار تومان و هر گرم حدود ۹۰۰۰ تومان نسبت به ابتدای هفته افزایش قیمت داشته‌ و سکه نیز قریب به ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر شده است.

حباب سکه در محدوده ۱۷۰ هزار تومان قرار گرفت

اکبری‌پور در اعلام آخرین قیمت‌های معاملاتی در بازار سکه و طلای داخلی و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته به ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با ۵۰ هزار تومان رشد، در پایان هفته ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است.

هر قطعه نیم سکه با رشد ۵۰ هزار تومانی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه با افزایش ۴۰ هزار تومانی سه میلیون و ۵۶۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی نیز بدون تغییر نسبت به قیمت‌های معاملاتی در روز شنبه، دو میلیون و ۲۳۰ هزار تومان قیمت دارند. 

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: همچنین هر مثقال طلا ۱۷ عیار همانطور که اشاره شد با رشد ۳۶ هزار تومانی به چهار میلیون و ۴۷۸ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش حدود ۹۰۰۰ تومانی به یک میلیون و ۳۳ هزار و ۷۴۶ تومان رسیده است. آخرین نرخ ثبت شده برای اونس جهانی نیز ۱۷۸۳ دلار و ۱۴ سنت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر قطعه سکه دارای حبابی حدودا ۱۷۰ هزار تومانی است، در رابطه با وضعیت تقاضا در بازار و میزان معاملات، اظهار کرد: به سبب اینکه مردم همچنان منتظر نتایج مذاکرات برجامی هستند، سطح معاملات کاهش پیدا کرده و سبب شده مردم در حالت بلاتکلیفی قرار دارند. علاوه‌بر اینکه فروشنده منتظر نتایج خروجی است، خریدار هم فعلا برای خرید دست نگه داشته است. مردم منتظر هستند که ببینید سرانجام اخبار برجامی به کجا خواهد رسید تا شفاف‌تر نسبت به وضعیت بازار، برای خرید یا فروش اقدام کنند.

 

افت خفیف دلار

ارزش دلار کمی نسبت به روز قبل کاهش یافت.


 

به گزارش رویترز، طبق اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، رشد نهایی سه ماهه نخست امسال اقتصاد این کشور در سطح نیرومند ۶.۴ درصدی اندازه گیری شده است. در نتیجه احیای تدریجی تقاضای مصرفی که بار اصلی رشد اقتصادی آمریکا را بر دوش می کشد انتظار می رود اقتصاد این کشور تا پایان امسال به طور کامل از رکود ناشی از کرونا عبور کند و نرخ بیکاری و تورم در آن که در ماه های اخیر روند صعودی به خود گرفته است، مجددا در مسیر کاهشی قرار گیرند. در نتیجه کرونا اقتصاد آمریکا بدترین بحران خود را از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون تجربه کرده بود.

رییس بانک مرکزی آمریکا با تمجید از پیشرفت در روند واکسیناسیون گفته است که شاهد بهبود در وضعیت رشد اقتصادی این کشور هستیم. این اظهارات در شرایطی بیان می شود که بانک مرکزی آمریکا تاکنون از افزایش نرخ بهره خودداری کرده بود و این سخنان جروم پاول از سوی فعالان اقتصادی سیگنال دیگری در راستای تغییر رویکرد فعلی ارزیابی می شود. انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۲۳ نرخ بهره دست کم دو مرتبه افزایش پیدا کند و از سطح صفر تا ۰.۲۵ درصد فعلی کاملا فاصله گیرد. 

جروم پاول در بخش دیگری از سخنان خود با بی مورد دانستن نگرانی ها درباره از کنترل خارج شدن مسیر تورمی گفته است، احتمال آن که شاهد تورم های شدیدی نظیر آنچه در دهه ۷۰ اتفاق افتاد باشیم، تقریبا صفر است. وی البته به این نکته هم اشاره کرد فشارهای تورمی بیش از حد انتظار اولیه بانک مرکزی نیرومند بوده اند که این مساله به ویژه در حوزه خدمات از سایر بخش ها ملموس‌تر بوده است. با این حال پاول به معامله گران اطمینان خاطر داد که بانک مرکزی ابزارهای لازم را برای مدیریت اوضاع در اختیار دارد.

درحالی که دنیا کم کم خود را برای روزهای پساکرونا آماده می کند به نظر می رسد سیاست‌های پولی محرک جای خود را به سیاست‌های بسته تری خواهند داد اما بانک های مرکزی برای دوام بخشیدن به رشد اقتصادی و عبور از شرایط کرونایی مجبور خواهند بود با احتیاط رفتار کنند.

در این بین یکی از نگرانی های جدید این خواهد بود که دولت ها برای جبران مخارج هنگفت خود در دوران کرونا به سراغ گزینه افزایش مالیات بر درآمد شرکت ها و اشخاص بروند که این مساله به نوبه خود روی سرعت رشد تاثیر منفی خواهد داشت. 

طلا که تنها چند هفته پیش با عبور از ۱۹۰۰ دلار به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری جذاب ظهور کرده بود، در ادامه دچار یک روند ریزشی شد و تنها در یک هفته اخیر حدود شش درصد ارزش خود را از دست داد تا بدترین عملکرد هفتگی ۱۴ ماه اخیر خود را به ثبت برساند و در پایین‌ترین سطح قیمتی دو ماه اخیر خود نیز قرار گیرد.

با کاهش جذابیت طلا، اکنون بازار ارز به یک مقصد جذاب برای سرمایه گذاران محتاط‌تر که هنوز بازار ارزهای دیجیتالی یا مسکن را به دلیل نوسانات آن ها مناسب نمی دانند تبدیل شده است. 

همزمان با کاهش تقاضا برای واردات از چین در ماه می، جریان ورودی سرمایه خارجی به دومین اقتصاد بزرگ جهان کندتر از قبل شده است تا جایی که داده‌های منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی چین نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چین در پنج ماه نخست امسال به ۴۸۱ میلیارد یوان (۷۵.۳ میلیارد دلار) رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه منتهی به ماه قبل ۳.۸ درصد کاهش نشان می دهد. بیشترین افزایش در سرمایه گذاری خارجی طی این مدت مربوط به ژاپن با ۵۶ درصد بوده است. 

وضعیت کرونا در کشورهای اروپایی نسبت به هفته های قبل شکننده تر به نظر می رسد. آمارهای منتشرشده از طرف موسسه کخ در آلمان نشان می دهد میزان مبتلایان به گونه جهش یافته هندی ویروس کرونا در این کشور بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفته است. در انگلیس با وجود واکسیناسیون بخش قابل توجهی از جمعیت از این کشور و بازگشایی نسبی بسیاری از اماکن عمومی، روند مشابهی در بیشتر شدن ابتلا به گونه هندی به چشم می خورد تا جایی که شمار مبتلایان روزانه به بالاترین سطح خود از ماه فوریه رسیده است. 

مقامات بانک مرکزی آمریکا با توجه به نگرانی‌های ایجاد شده در خصوص نرخ تورم تصمیم گرفته‌اند تا زودتر از موعد مقرر به سیاست‌های محرک خود خاتمه دهند. منابع خبری اطلاع داده‌اند که اکثریت ۱۱ عضو هیات مدیره فدرال رزرو خواهان افزایش نرخ بهره آن هم برای چند بار تا سال ۲۰۲۳ شده اند. نرخ بهره آمریکا در حال حاضر در حدود صفر تا ۰.۲۵ درصدی قرار دارد که کمترین سطح تاریخی خود است. از طرف دیگر نیز جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا- نسبت به گذرا بودن نرخ تورم بالای فعلی اطمینان داده است.

بحث بر سر زمان مناسب پایان دادن به رویکرد انبساطی بانک های مرکزی بیش از پیش بالا گرفته است. کریستین لاگارد- رئیس بانک مرکزی اروپا- با بیان اینکه اقتصاد منطقه یورو در نقطه عطف خود قرار گرفته، گفته است: فکر نمیکنم هنوز به زمان مناسب پایان دادن به برنامه خرید اوراق قرضه رسیده باشیم. چشم انداز اقتصادی ما متغیر است اما آمادگی لازم را برای مواجهه با هر سناریو داریم و سیاست آتی خود را انعطاف پذیر تنظیم کرده ایم. 

اختلاف در واکسیناسیون عمومی کشورها به حدی قابل توجه است که معامله گران هنوز مجبورند ریسک کرونا را به دلیل عقب ماندن دیگر کشورها از برنامه ریزی خود، در محاسبات ریسک مدنظر قرار دهند. کریستالینا جیورجیوا - رئیس صندوق بین المللی پول- با هشدار نسبت به وضعیت کنونی گفته تا زمانی که حتی یک کشور از طرح واکسیناسیون عقب بماند، امکان جهش دوباره ویروس کرونا و پیدایش یک موج همه گیری جدید در جهان که نسبت به واکسن های موجود مقاوم باشد وجود دارد. 

تاکنون بیش از ۱۸۰ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۱۲۳ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۹۱۷ هزار و ۱۱۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۱۸ هزار و ۶۸۵ نفر، برزیل با ۵۰۹ هزار و ۲۸۲ نفر، هند با ۳۹۳ هزار و ۳۳۸ نفر، مکزیک با ۲۳۲ هزار و ۶۸ نفر و پرو با ۱۹۱ هزار و ۲۸۶ نفر بوده است.

علی جعفری - استراتژیست ارشد ارزی در موسسه والیدوس ریسک منیجمنت - گفت: از ماه مارس شاهد یک روند نسبتا پایدار نزولی در ارزش دلار بودیم اما با تغییر رویکرد بانک مرکزی آمریکا انتظار داریم که شاهد معکوس شدن این روند باشیم. رسیدن به یک نرخ تعادل جدید دلار در مقابل سایر ارزهای مهم کمی زمان لازم خواهد داشت ولی انتظار داریم که در کوتاه مدت با چشم انداز افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، روزهای نزولی دلار به آن معنا که در ابتدای سال دیدیم، ادامه نیابد.  

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۷۶۵ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۰ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۴۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۹۰ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۴ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۴ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۱۰.۷۴۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۱۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۵۱ یوان چین اعلام شد.

/ ایسنا 

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بانک مرکزی آمریکا بازار سکه و طلا هزار تومانی هزار تومان اونس جهانی هیات مدیره درصد کاهش نرخ بهره قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۱۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات قیمت انواع ارز در معاملات مرکز مبادله

قیمت انواع ارز امروز (سه‌شنبه) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران نسبت به روز گذشته بدون تغییر و ثابت ماند.

به گزارش مشرق، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا امروز (سه‌شنبه ۷ فروردین) در مرکز مبادله ۴۳ هزار و ۴۷۲ تومان معامله شد؛ همچنین قیمت حواله دلار آمریکا ۴۰ هزار و ۵۵۳ تومان بود. بدین ترتیب قیمت اسکناس و حواله دلار در مرکز مبادله نسبت به روز گذشته بدون تغییر ماند.

اسکناس یورو هم امروز مانند دلار نسبت به روز گذشته تغییر قیمت نداشت. هر اسکناس یورو امروز به قیمت ۴۶ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد و نرخ حواله یورو نیز به ۴۳ هزار و ۸۲۵ تومان رسید.

اسکناس درهم امارات نیز در روز جاری ۱۱ هزار و ۸۳۷ تومان و حواله درهم ۱۱ هزار و ۴۲ تومان داد و ستد شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ثبات نرخ دلار و درهم و رشد قیمت یورو در معاملات امروز مرکز مبادله
  • ثبات نسبی بازار طلا در روز رشد بهای طلای جهانی
  • ثبات نرخ دلار و درهم و رشد قیمت یورو
  • ثبات قیمت جهانی طلا همچنان پابرجاست
  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۸ فروردین ۱۴۰۳ / طلا بخریم یا نه؟
  • ثبات قیمت انواع ارز در معاملات مرکز مبادله
  • توفان بورس و ابهام در بازار ارز / در خرید دلار و سکه احتیاط کنید!
  • قیمت نفت کماکان صعودی ماند
  • جهش بهای نفت در بازار جهانی