Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دیپلمات‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری رویترز اعلام کردند اگر توافق میان این نهاد بین‌المللی و ایران برای بازرسی ناظران آژانس از تجهیزات هسته‌ای کشورمان تمدید نشود، مذاکرات احیای برجام در وین به مشکل خواهد خورد.

موعد این توافق در تاریخ ۲۴ ژوئن (پنج‌شنبه) به پایان رسیده است و یکی از این دیپلمات‌ها مدعی است: «بدون توافق با ایران، نظارتی بر سانتریفیوژ‌ها نخواهد بود و اورانیوم غنی‌شده ایران به درستی درک نمی‌شود، یا به عبارتی متوجه نمی‌شویم ایران خود اورانیوم غنی کرده یا از منبعی خارجی دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

دیپلمات‎های غربی همچنین به این خبرگزاری گفتند: «بدون نظارت ماندنِ برنامه هسته‌ای ایران به یک بحران دیپلماتیک مبدل شده است و مذاکرات احیای برجام را با خطر مواجه خواهد کرد.»

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با اشاره به منقضی شدن توافق با ایران گفت: «رافائل گروسی امروز (پنج‌شنبه) شورای حکام آژانس بین‌المللی را از این مسئله مطلع خواهد کرد.»

شب گذشته یک مقام ارشد از وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی از مناقشاتی با تهران خبر داد که همچنان برسر احیای توافق هسته‌ای باقی‌مانده است و مدعی شد: «اختلافات جدی با ایران برسر اقداماتی که این کشور برای پایبندی به برجام باید انجام دهد، وجود دارد. ما به کار خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهیم و دیپلماسی بهترین راه است.»

این مقام در بخشی دیگر از سخنانش با بیان آن‌که سیاست ایران در قبال مواجهه با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نباید سیاستِ رفتن تا لبه پرتگاه باشد، مدعی شد: «اگر ایران اجازه دسترسی بیشتر آژانس را برای درک فنی از تجهیزاتش ندهد، مسائل پیچیده می‌شود و احیای برجام نیز سخت خواهد شد، زیرا ما باید درباره اساسی‌ترین مسائل درباره توافق آگاه باشیم.»

هفته گذشته نیز «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به تمدید توافق فنی آژانس و ایران برای بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران که در سوم تیرماه (روز گذشته) به پایان رسیده است، گفت: «درباره تمدید احتمالی توافق فعلی بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران، از تهران پاسخی دریافت نکرده است، اما این توافق نباید راه‌حلی طولانی مدت برای پایش و راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران تلقی شود.»

منبع: الف

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی هسته ای ایران احیای برجام انرژی اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۱۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای بی‌اساس گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شد

به گزارش جماران؛ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که ایران «هفته‌ها به جای ماه‌ها» با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد.

ایلنا به نقل از دویچه وله نوشت: «رافائل گروسی»‌، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که ایران «هفته‌ها به جای ماه‌ها» با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد.

وی افزود: «اما این بدان معنا نیست که ایران در آن فاصله زمانی سلاح هسته‌ای دارد یا خواهد داشت».

گروسی در مصاحبه با دویچه وله گفت که اگرچه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات باعث نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد.

وی همچنین مدعی شد که اهداف ایران در برنامه هسته‌ای خود «موضوع حدس و گمان» است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به تشدید تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی، ضمن محکوم کردن هر نوع حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای، گفت: «حمله به تأسیسات هسته‌ای ممنوع است.»

گروسی گفت: «مسئله‌ای که به آن علاقه دارم، گفتمان بین ماست؛ بین آژانس و ایران. زیرا خیلی از موضوعات نیاز به شفاف‌سازی دارد و به همین دلیل قصد دارم به‌زودی به تهران سفر کنم.

دیگر خبرها

  • ادعای بی‌اساس گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شد
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای