Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور مالیاتی، در بخشنامه‌ای که محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرده، آمده است: با توجه به مقررات جز ۴ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مقرر می‌دارد:

۱. سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم، در سال ۱۴۰۰ سالانه مبلغ ۴۸ میلیون تومان تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲. نرخ مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیر دولتی اعم از حقوق و مزایا به استثنای قضات و مشمولان تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۸۷ (با توجه به اینکه ماده ۸۷ فاقد تبصره‌های ۱ و ۲ می‌باشد به نظر می‌رسد که مراد قانونگذار ماده ۸۶ بوده است)، قانون مالیات‌های مستقیم و با رعایت ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی هیئت علمی آموزشی و پژوهشی شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۱۶ اسفند ۱۳۶۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی و کارانه به شرح ذیل است:

نسبت به مازاد ۴۸ میلیون تومان تا ۹۶ میلیون تومان، ۱۰ درصد

نسبت به مازاد ۹۶ میلیون تومان تا ۱۴۴ میلیون تومان، ۱۵ درصد

نسبت به مازاد ۱۴۴ میلیون تومان تا ۲۱۶ میلیون تومان، ۲۰ درصد

نسبت به مازاد ۲۱۶ میلیون تومان تا ۲۸۸ میلیون تومان، ۲۵ درصد

نسبت به مازاد ۲۸۸ میلیون تومان تا ۳۸۴ میلیون تومان، ۳۰ درصد

نسبت به مازاد ۳۸۴ میلیون تومان، ۳۵ درصد

۳. حقوق اعضای رسمی هیئت علمی دانشگاه‌ها با رعایت ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی هیئت علمی (آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی، با رعایت معافیت‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم، در سال ۱۴۰۰ مشمول مالیات به نرخ ۱۰ درصد خواهد بود.

۴. بر اساس ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی هیئت علمی (آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، از درآمد مشمول مالیات اعضای هیئت علمی موضوع این قانون حداکثر ۱۰ درصد به عنوان مالیات کسر خواهد شد.

با توجه به اینکه در جزو ۴ بند الف تبصره ۱۲ مذکور عبارت «کارانه» خارج از موارد استثنا شده مربوط به حقوق اعضای هیئت علمی به کار رفته است، بنابراین کارانه دریافتی توسط اعضای هیئت علمی با رعایت بخشنامه ۲۰۰/۹۸/۵۱۸ صادره در ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ مشمول نرخ ۱۰ درصد نبوده و با توجه به میزانی که حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نرخ پلکانی مقرر را پوشش می‌دهد به نرخ بعدی مشمول مالیات خواهد بود.

به عنوان مثال: چنانچه حقوق و مزایای فوق العاده اعضای رسمی هیئت علمی مبلغ ۱۴۴ میلیون تومان باشد، کارانه دریافتی به نرخ‌های مربوط به درآمد مازاد بر مبلغ یاد شده (حسب مورد ۲۰ درصد، ۲۵ درصد و …) مشمول مالیات خواهد بود.

۵. با توجه به استثنای احکام تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم از مقررات جزو ۴ بند الف تبصره ۱۲ یاد شده، تمامی احکام تبصره‌های ۱ و ۲ ماده واحده قانون اصلاح ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۲۷ تیر ۱۳۹۶ (اعم از نرخ و…) مطابق مقررات، در سال ۱۴۰۰ کماکان لازم الاجراست.

۶. با توجه به اینکه درآمد حقوق قضات از نرخ‌های مقرر در جزو ۴ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مستثنی گردیده است، درآمد حقوق قضات در سال یادشده مشمول مقررات ماده ۸۵ قانون مالیات‌های مستقیم بوده و پس از اعمال معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۰ تا ۷ برابر آن معادل ۳۳۶ میلیون تومان مشمول مالیات به نرخ ۱۰ درصد و نسبت به مازاد آن مشمول مالیات به نرخ ۲۰ درصد خواهد بود.

۷. نرخ مالیات بر درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق، موضوع بند ۲ به شرح ذیل است:

درآمد مشمول مالیات از محل حقوق در سال

نرخ مالیات

از

تا

نسبت به مازاد

۱ ریال

۴۸ میلیون تومان

--------

معاف

۴۸ میلیون تومان + ۱ ریال

۹۶ میلیون تومان

۴۸ میلیون تومان

۱۰ درصد

۹۶ میلیون تومان + ۱ ریال

۱۴۴ میلیون تومان

۹۶ میلیون تومان

۱۵ درصد

۱۴۴ میلیون تومان + ۱ ریال

۲۱۶ میلیون تومان

۱۴۴ میلیون تومان

۲۰ درصد

۲۱۶ میلیون تومان + ۱ ریال

۲۸۸ میلیون تومان

۲۱۶ میلیون تومان

۲۵ درصد

۲۸۸ میلیون تومان + ۱ ریال

۳۸۴ میلیون تومان

۲۸۸ میلیون تومان

۳۰ درصد

نسبت به مازاد ۳۸۴ میلیون تومان

۳۵ درصد

کد خبر 5243885

منبع: مهر

کلیدواژه: محمود علیزاده سازمان امور مالیاتی حقوق و دستمزد اعضای هیات علمی قضات دادگاه قیمت دلار قیمت نفت بانک مرکزی ایران قیمت طلا بازار سهام مصرف برق شاخص کل بورس بازار سهام اسیا حادثه اتوبوس خبرنگاران رمز ارز بازار سرمایه مصرف آب وزارت صنعت معدن و تجارت بورس قانون مالیات های مستقیم درصد نسبت به مازاد ۱۴۴ میلیون تومان ۲۱۶ میلیون تومان ۲۸۸ میلیون تومان ۴۸ میلیون تومان اعضای هیئت علمی میلیون تومان ۹۶ میلیون تومان تبصره های ۱ و ۲ مشمول مالیات دانشگاه ها قانون اصلاح نرخ مالیات سال ۱۴۰۰ ۵ قانون ۱۰ درصد ۲۰ درصد ۱ ریال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۱۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیئت مدیره استقلال جای گرفتن کیت و بلیت بازی نیست!

به گزارش "ورزش سه"، حجت کریمی، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال که پس از جدایی از آبی‌ها به یکی از منتقدان علی خطیر تبدیل شده بود، در گفتگوی جدیدی که با تسنیم داشته است، این بار نیز عملکرد اعضای هیئت مدیره استقلال را ضعیف قلمداد کرده است.

کریمی با انتقاد از عملکرد هیئت مدیره باشگاه استقلال گفت: افرادی که در هیئت مدیره استقلال حضور دارند، نقش‌شان در این باشگاه چیست؟ این همه اتفاق در استقلال می‌افتد، دریغ از یک اقدام برای حل مشکلات. یکی از آقایان از روز اول مدعی بود برای کارهای فرهنگی آمده است، چه کار فرهنگی‌ای در این باشگاه انجام شده است؟ اسم این باشگاه شرکت فرهنگی - ورزشی است، در مورد اتفاقات اخیر کشور، حتی به خودتان زحمت ندادید حداقل بیانیه بدهید.

وی افزود: سرمربی با مدیریت باشگاه مشکل دارد که این مشکل ماه‌هاست سر جای خود باقی مانده و هواداران استقلال را آزرده خاطر کرده است، اما اعضای هیئت مدیره باشگاه یک بار هم نتوانسته‌اند مشکل را حل کنند. اگر توانایی این کار را ندارید، به چه علت در هیئت مدیره مانده‌اید؟ هیئت مدیره باشگاه استقلال صرفاً برای گرفتن حق جلسه و بلیت بازی‌ها نیست! آیا اعضای هیئت مدیره توانایی گفت‌وگو با مدیرعامل یا سرمربی را دارند یا صرفاً دنبال گرفتن پیراهن و بلیت بازی هستند؟

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در ادامه گفت: آقایان زمانی که در سازمان خصوصی‌سازی بودند مدعی شدند تغییرات در هیئت مدیره باشگاه برای ایجاد تحول اقتصادی و حل مشکلات بوده است. چه تغییر و تحولی در استقلال انجام شده است که دیگران خبر ندارند؟ اگر قربان‌زاده رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی قصد داشت آقایان را برای شرکت خودش جذب کند، آنها را در حد کارمند خود انتخاب نمی‌کرد، اما متأسفانه این اعضا را به‌عنوان هیئت مدیره استقلال منصوب کرد که جای تأسف دارد.

دیگر خبرها

  • ارجاع الکترونیکی ۴۶ درصد پرونده‌های قضائی به کارشناس
  • چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟
  • چرا حقوق و مالیات‌ها در کشور متناسب نیست؟
  • اعتبار دانشگاه صنعتی شاهرود ۲۷ درصد بیشتر شد
  • انتخاب اعضای هیئت رئیسه فدراسیون سه گانه
  • جزئیات واریز حقوق بازنشستگان
  • کاهش مالیات حقوق گمرکی کالاهای اساسی و دارو به ۱ درصد
  • بهادری جهرمی: مالیات بر ارزش افزوده به یک درصد کاهش یافت
  • مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های اساسی به یک درصد کاهش یافت
  • هیئت مدیره استقلال جای گرفتن کیت و بلیت بازی نیست!