Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@09:57:14 GMT

راهکارهایی مفید برای بهبود سلامت روده

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۵۳۶۸۸

به گزارش جام جم آنلاین، طی دو دهه گذشته مطالعات متعددی انجام گرفته که حاکی از ارتباط بین سلامت روده و سیستم ایمنی، خلق و خو، سلامت روان، بیماری‌های خود ایمنی، اختلالات غدد درون ریز، بیماری‌ های پوستی و سرطان است.

اصطلاح «میکروبیوم روده» به طور خاص به میکروارگانیسم‌های موجود در روده اشاره دارد. یک فرد حدود 300 تا 500 گونه مختلف باکتری در دستگاه گوارش خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالیکه برخی از میکروارگانیسم‌ها برای سلامتی ضرر دارند، بسیاری از آنها برای بدن بسیار مفید و حتی ضروری هستند.

وجود طیف گسترده ای از باکتری‌های مفید در روده می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد، علائم افسردگی را برطرف ساخته، به مقابله با چاقی کمک کند و با هزاران فایده دیگر برای بدن همراه است.

سایت هلث لاین در گزارشی به برخی از راهکارهای مفید برای بهبود سلامت روده اشاره کرده است:

کاهش سطح استرس: سطح بالای استرس برای کل بدن از جمله روده ضرر دارد. برخی از راه‌های کاهش استرس می‌تواند شامل مدیتیشن، پیاده‌روی، حضور در بین اعضای خانواده یا دوستان، کاهش میزان مصرف کافئین، یوگا باشد.

خواب کافی: بیخوابی و بی کیفیت بودن خواب می‌تواند تاثیرات جدی بر سلامت روده بگذارد و به نوبه خود ممکن است مشکلات بیشتری برای خواب فرد ایجاد کند.

آرام غذا خوردن: جویدن کامل غذا و آهسته غذا خوردن می‌تواند به هضم کامل و جذب مواد مغذی کمک کند. این کار ممکن است در کاهش مشکلات گوارشی و حفظ سلامت روده کمک کند.

نوشیدن آب کافی: نتایج تحقیقات متعدد نشان داده که نوشیدن آب کافی بر بافت مخاطی روده و همچنین تعادل باکتری‌های مفید روده تاثیر بسزایی دارد. حفظ آب بدن یک روش ساده در تقویت سلامت روده است.

انتهای پیام

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: روده سلامت روان غدد درون ریز میکروبیوم روده دستگاه گوارش سلامت روده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۳۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟

داشتن فعالیت بدنی، به چالش کشیدن ذهن، نوشتن فهرست انجام کارها و مصرف مکمل کورکومین می‌تواند خطر ضعف حافظه را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، با وجود اینکه فراموش و ضعیف شدن حافظه می‌تواند آزاردهنده باشد، اما راهکارهایی برای بهبود عملکرد شناختی و کاهش خطر از دست دادن حافظه وجود دارد؛ در ادامه به بررسی اقداماتی برای کاهش خطر ابتلاء به ضعف حافظه می‌پردازیم:

داشتن فعالیت بدنی

فعالیت بدنی نه تنها برای بدن مفید است، بلکه به بهبود عملکرد شناختی نیز کمک می‌کند، انجام ورزش منظم جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد و خطر ابتلاء به ضعف حافظه را کاهش می‌دهد، بنابراین توصیه شده است روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط مانند پیاده‌روی، دویدن یا شنا داشته باشد.

به چالش کشیدن ذهن

مغز انسان نیز مانند عضلات برای قوی و سالم ماندن نیاز به ورزش منظم دارد، بنابراین لازم است افراد به منظور پیشگیری از بروز اختلالات شناختی، ذهن خود را تحریک کنند و توانایی‌های شناختی را به چالش بکشند؛ پازل‌ها، بازی‌های فکری و حل کردن جدول روش‌های عالی برای فعال نگه داشتن مغز و بهبود عملکرد حافظه است؛ علاوه بر این، یادگیری مهارت‌ها یا سرگرمی‌های جدید می‌تواند باعث تحریک ذهنی شود و به ایجاد مسیرهای عصبی جدید کمک کند، در این صورت مغز فعال باقی می‌ماند.

نوشتن فهرست انجام کارها

یکی از دلایل رایج ضعف حافظه نداشتن برنامه‌ریزی دقیق است، با ایجاد فهرست انجام کارها و برنامه‌ها می‌توانید به سازمان‌دهی و دسترسی آن به وظایف و مسئولیت‌های خود کمک کنید، بدین منظور قرارملاقات‌ها و وظایف مهم خود را یادداشت کنید و به طور مرتب به لیست خود مراجعه کنید تا آن‌ها را فراموش نکنید؛ تقسیم وظایف به مراحل کوچک‌تر و قابل مدیریت نیز می‌تواند باعث شود احساس خستگی کمتری داشته باشید و به خاطر سپردن آن‌ها نیز آسان‌تر شود.

مصرف مکمل کورکومین

کورکومین که یک ترکیب فعال در زردچوبه است، به دلیل فواید شناختی بالقوه‌ای که دارد مورد توجه قرار گرفته است؛ نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کورکومین با هدف قرار دادن مسیرهای درگیر در بیماری آلزایمر به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کند، به نظر می‌رسد که مکمل‌های کورکومین ممکن است اثرات محافظتی عصبی داشته باشند و از سلامت مغز حمایت کنند.

کد خبر 747098

دیگر خبرها

  • خواص جکوزی برای پوست
  • فضای سبز و تقویت سلامت میکروبیوتای روده و پوست
  • آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • رابطه مصرف استامینوفن و حفظ سلامت کبد
  • تاثیر شگفت انگیز شکلات تلخ برای بیماری‌های روده‌ای
  • مصرف روزانه شکلات چه تاثیری بر روده دارد؟
  • شکم تخت می‌خواهید؟ | ۷ ماده غذایی مفید و موثر برای چربی‌ سوزی شکم