Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ دور باطل دستگیری، سم‌زدایی و رهایی معتادان سال‌هاست که تکرار می‌شود و باید دید هزینه‌های هنگفت ترک اعتیاد تا چه اندازه مؤثر بوده است؟ - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان ، چرخه تکراری دستگیری، سم‌زدایی و رهایی معتادان سال‌هاست که در کشور ما تکرار می‌شود؛ سال‌هاست که معتادان متجاهر از محله‌ها، خیابان‌ها، بوستان‌ها و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به امید سم‌زدایی، پاکی و رهایی جمع‌آوری شده و به مراکز ترک اعتیاد برده می‌شوند و متأسفانه پس مدت کوتاهی دوباره به دام اعتیاد افتاده و در کنار آرزوهای زیاد خانواده‌ها برای بازگشت این افراد به آغوش خانواده و جامعه، هزینه‌های میلیاردی درمان خود را در خلوت دود می‌کنند.

از سوی دیگر بازگشت این افراد به دامان اجتماع نیز کار سخت و دشواری به‌نظر می‌رسد و در شرایطی این افراد پس از پاکسازی و بهبود به دامان جامعه باز می‌گردند که کار و منبع درآمدی ندارند، بعضاً کارت شناسایی و شناسنامه هم نداشته و یا جایی آنها را گرو گذاشته‌اند، به خیلی‌ها مقروض هستند، خیلی جاها مشکل درسته کرده و به نوعی پل‌های پشت سرخود را خراب کرده اند و در حقیقت در هنگام خروج این افراد از کمپ‌ها باری از مشکلات بر دوش آنها سرازیر می‌شود، مشکلاتی که به‌تنهایی قادر به حل همه آنها نیست.

امروز 26 ژوئن مصادف با 5 تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است روزی برای پرداختن به این بلای خانمان سوز که همه ابعاد زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و واقعیت این است که اعتیاد یــک بیمارى اجتماعی است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏ بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار مواد اعتیادآور می‏ شود.

واقعیت این است که اعتیاد به موادمخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و از سویی موجب رکود اجتماعى در زمینه‌هاى مختلف شده و از سوی دیگر ویرانگری‏‌هاى حاصل از آن زمینه‌ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى می‌شود و در این شرایط باید دید اقدامات انجام شده برای مقابله با این معضل در کشور ما تا چه اندازه موثر بوده است.

در مقابله با مواد مخدر و پیشگیری دچار تسلسل هستیم

سال‌هاست که مسئولان و متولیان این حوزه به اهمیت پیشگیری پی برده‌اند اما به روایت اعداد و ارقام به نظر می‌رسد که عمده بودجه و اعتبارات این حوزه صرف درمان اعتیاد معتادانی می‌شود که تعداد زیادی از آنها تنها مدت کوتاهی پاک می‌مانند و خود مسئولان هم به بی‌اثر بودن و دور باطلی که در این حوزه اتفاق می‌افتد اذعان دارند به طوری که علی زینی‌وند استاندار کرمان 25 اسفندماه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان گفت: به نظر می‌رسد در امر مقابله با مواد مخدر و پیشگیری دچار تسلسل هستیم که این نشان‌دهنده یک دور باطل است و متأسفانه هنوز در مواردی صحبت می‌کنیم که ساز و کار مراحل اول کار است نه سه یا چهار دهه کار و این مختص استان کرمان نیست.

وی با بیان اینکه در امر مبارزه با مواد مخدر چند مقوله داریم که یکی از مهم‌ترین آنها، مقابله است و در مرحله بعد کار فرهنگی انجام شود تصریح کرد: متأسفانه در پیشگیری و درمان معتادان موفقیت چندانی نداشتیم.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه باید چرخه درمان معتادین به صورت کامل تعریف و اجرا شود و نباید معتاد بهبود یافته را رها کرد بلکه کارهای حمایتی آن تا مدت‌ها بعد در جامعه ادامه یابد افزود: در امر مبارزه با مواد مخدر چند مقوله داریم که یکی از مهمترین آنها مقابله است و در مرحله بعد کار فرهنگی باید صورت گیرد.

وی بیان کرد: تعداد مراکز ترک اعتیاد ماده 16 در استان کرمان نسبت به تعداد معتادین متجاهر در این استان کم است که درخواست راه اندازی چند مرکز دیگر را داده‌ایم.

مراکز نگهداری متعادان متجاهر در استان کرمان جوابگو نیست

محمدرضا انارکی‌محمدی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با اشاره به اینکه 26 ژوئن مصادف با پنجم تیرماه به عنوان سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است اظهار داشت: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در وین شعار "حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذارید تا زندگی‌ها را نجات دهید" را برای سال 2021 در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه حقایقی که در ارتباط با مواد مخدر وجود دارد بسیار پیچیده است و به یکباره قابل حل نیست افزود: برای معتادان متجاهر در استان کرمان اقدامات خوبی در سطح استان انجام شده و ظرفیت‌ها اردوگاه‌های نگهداری معتادان را در سال‌های گذشته افزایش دادیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با اشاره به اینکه قبلاً فقط یک مرکز ماده 16 برای نگهداری معتادان متجاهر در استان داشتیم که با ظرفیت 150 نفر زیر نظر بهزیستی فعالیت می‌کرد گفت: پس از آن با پیگیری‌های انجام شده و تلاش مسئولان، دهکده کرامت سپاه و مرکز زنان نیز به آن افزوده شد و به غیر از آن یک مرکز در بم و یک مرکز هم در سیرجان داریم.

وی با بیان اینکه افزایش مراکز نگهداری متعادان متجاهر را در استان داشتیم اما جوابگو نیست ادامه داد: راه‌‌اندازی اردوگاه ماده 42 را کبوترخان پیگیری کردیم و امیدواریم با راه‌اندازی این مرکز بسیاری از مشکلات استان در این حوزه حل شود.

فردی که سال‌ها گرفتار اعتیاد بوده در یک بازه زمانی 3 ماهه درمان نمی‌شود

انارکی‌محمدی با اشاره به اینکه قانون مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر را یک تا سه ماه قرار داده و برای سه ماه بعد باید قاضی مربوطه مجوز را تمدید کند گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در ارتباط با اصلاح قانون پیگیری کرده تا مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر را تا دو سال افزایش دهد.

وی با بیان اینکه معتادی که 10، 15 و حتی 20 سال تخریب داشته قطعاً در بازه زمانی یک تا سه ماه نگهداری در اردوگاه‌ها درمان نمی‌شود تصریح کرد: مدت زمان نگهداری این معتادان باید افزایش یافته تا این افراد درمان واقعی پیدا کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با اشاره به اینکه پس از آن باید به سمت مراقبت‌های پس از خروج برویم ادامه داد: همه دستگاه‌های متولی این حوزه باید پای کار بیایند که یکی از آنها شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است.

وی بیان کرد: پیشگیری از مواد مخدر تنها در حوزه چند دستگاه خاص نبوده و همه دستگاه‌ها و نهادها می‌توانند در این حوزه ورود کرده و با اطلاع‌رسانی‌ها، آگاهی دادن‌ها و ... با کارهای کم هزینه، اقدامات تاثیرگذار زیادی انجام دهند.

انارکی‌محمدی با اشاره به اینکه ما با استان سیستان و بلوچستان و به نوعی با افغانستان و پاکستان هم مرز هستیم بیان کرد: مواد مخدر به وفور در این کشورها تولید شده و هیچ کاری نمی‌توان کرد.

وی با بیان اینکه تولید مواد مخدر در این کشورها چندین برابر شده و علاوه بر مواد مخدر سنتی، تولید مواد مخدر صنعتی هم چند برابر افزایش یافته است افزود: متأسفانه شیشه در افغانستان به وفور تولید شده و ناگزیر به سمت ایران می‌آید.

گام نخست مقابله با قاچاق مواد مخدر توجه به حل مشکلات اقتصادی است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از مسیرهای ترانزیت مواد مخدر ایران و استان کرمان است و متأسفانه مواد مخدر در مسیر عبور از ایران سرریزهایی دارد گفت: از سوی دیگر مشکلات اقتصادی که وجود دارد باعث شده سودجویان این حوزه برخی افراد را به سمت قاچاق مواد مخدر برده که این مسئله مشکلات عدیده‌ای ایجاد کند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که اشتغال پایدار نداشته باشیم و تا زمانی که نتوانیم در حوزه در مباحث اقتصادی، اشتغال و کارآفرینی در روستاها و شهرها و مناطقی که در مسیر عبور مواد مخدر قرار دارد کارهای جدی انجام دهیم، قاچاق مواد مخدر وجود دارد و گریزی از آن نیست.

انارکی‌محمدی با اشاره به اینکه باید قبل از همه اقدامات به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم در این مناطق بپردازیم گفت: امیدواریم که با کارهای خوبی که انجام می‌شود از این معضل خارج شده و به سمت دنیا عاری از مواد مخدر برویم.

وی با بیان اینکه همه مراکز دولتی ترک اعتیاد با بیمه سلامت قرارداد دارند و بیمه سلامت کمک‌های خوبی به معتادانی می‌کند که به مراکز دولتی مراجعه می‌کنند افزود: هزینه کمتری از آنها دریافت شده و به این صورت از آنها حمایت می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان به راه‌اندازی خط ملی اعتیاد به شماره 09628 اشاره کرد و گفت: خانواده‌ها می‌توانند از ساعت 8 صبح تا 8 شب با تماس با کارشناسان مشاوره رایگان دریافت کنند.

میلیاردها تومان صرف چرخه باطل ترک اعتیاد می‌شود

عباس صادق‌زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز با بیان اینکه این نوع جمع‌آوری معتادان، اصولی و علمی، نیست اما با توجه به شرایط جامعه مجبور به جمع‌آوری معتادین متجاهر هستیم اظهار داشت: واقعیت این است که تعداد زیادی از معتادین جمع‌آوری شده تکراری هستند و بعضاً افرادی هستند که 12 بار در این مراکز درمان شده‌اند.

وی با بیان اینکه طبق تحقیقات انجام شده 78 درصد این افراد دوباره در چرخه ماده 16 قرار می‌گیرند گفت: اگر می‌خواهیم چرخه ترک کامل اتفاق بیفتد باید همه ظرفیت‌های استان پای کار بیایند و حمایت‌های پس از درمان نیز مستمر و ادامه‌دار باشد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه اعتیاد مادر همه آسیب‌های اجتماعی است و این موضوع در اولویت قرار دارد افزود: برای مقابله با اعتیاد باید راهکارهای علمی را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته اقدامات زیادی در مبارزه با اعتیاد انجام شده و منکر این زحمات نیستیم اما شاید این اقدامات کمتر اثربخش بوده است تصریح کرد: پیشگیری زمانی مؤثر است که به یک باور در جامعه ما تبدیل شود و آنچه که امروز بر سر راه پیشگیری از اعتیاد وجود دارد عدم اعتقاد و باور قلبی است.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه اعتبار فرهنگسازی پیشگیری از اعتیاد نسبت به اعتبارات حوزه‌های دیگر بسیار اندک است گفت: سالانه میلیاردها تومان صرف چرخه باطل ترک اعتیاد می‌شود در حالی که باید اعتباری که صرف جمع‌آوری‌های مقطعی می‌شود با اعتبار فرهنگسازی جابه‌جا شود تا بتوانیم نتیجه لازم را بگیریم.

وی با بیان اینکه اساس ناموفقیت‌های ما در پیشگیری از اعتیاد نبود عزم و اراده عمومی است و در کنار خلاءهای مدیریتی خلاء عدم آگاهی مردم نیز یک نقطه ضعف است ادامه داد: به پیشگیری از اعتیاد نباید نگاه اداری داشته باشیم که متأسفانه در بسیاری از دستگاه‌ها این نوع نگاه وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد افرادی که اعتیاد پیدا کردند مشکلات روحی و روانی داشتند که به این بلا مبتلا شدند گفت: بعد از ترک اعتیاد نیز حمایت‌های لازم از این افراد نمی‌شود و عدم همکاری با آنها در اشتغال و سایر نیازها باعث برگشت مجدد آنها به اعتیاد می‌شود.

روایت تسنیم از اعتبارات میلیاردی که در چرخه باطل ترک اعتیاد استان کرمان دود می‌شوداستاندار کرمان: اردوگاه نگهداری معتادان رفسنجان تعیین تکلیف شود

به گزارش تسنیم پدیده شوم قاچاق موادمخدر بیش از آنکه فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه مافیاى اقتصاد بین‌المللى باشد، ابزارى کارآمد، مؤثر و راهبردى در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه نیافته است و تحلیلگران مسائل سیاسى و اجتماعى بر این باورند که در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده موادمخدر مهمترین عامل به تباهى کشیدن و انحطاط اخلاقى جوامع به شمار می‏‌رود.

می‌توان گفت اعتیاد به مواد مخدر، مهمترین آسیب اجتماعی است؛ موادمخدر آنچنان آرام و بی ‏صدا برجسم و روان مصرف‏ کننده مستولى می‏ گردد که هیچ معتادى آغاز اعتیاد خود را به یاد نمی‌‏آورد و واقعیت این است که معضل اعتیاد به مواد مخدر، بلای خانمان سوزی است که جوامع بشری را در چنگال مرگ‌آور خویش گرفتار کرده و امروزه کمتر کشوری را در جهان می‌توان یافت که پدیده مواد مخدر و اعتیاد، مهم‌ترین دغدغه یا یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی‌اش نباشد.

هر ساله، مبالغ هنگفتی برای مبارزه با معضل اعتیاد و مواد مخدر هزینه می‌شود، ولی هم چنان رقم باندهای قاچاق مواد مخدر و شمار معتادان رو به افزایش است و باید دید چرا این هزینه‌های تا کنون موثر واقع نشده است.

انتهای پیام/511/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مواد مخدر معتاد ۸ ۴۲ درصد ۳ ۴۶ درصد مواد مخدر معتاد پیشگیری از اعتیاد نگهداری معتادان باطل ترک اعتیاد قاچاق مواد مخدر معتادان متجاهر مواد مخدر انارکی محمدی سال هاست انجام شده دور باطل جمع آوری سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۶۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف تریاک در مرز سراوان

  سردار رضا شجاعی  گفت: مرزبانان هنگ مرزی سروان با کار گسترده اطلاعاتی به سرنخ‌هایی از قاچاق محموله سنگین موادمخدر از مناطق مرزی به عمق کشور در حوزه استحفاظی این شهرستان دست یافتند.

 وی افزود: در پی کسب این خبر چند تیم پوششی و عملیاتی وارد عمل شدند و با کنترل نامحسوس محل عبور قاچاقچیان، خودروی متعلق به اعضای این باند را در حال جابه جایی محموله سنگین مواد مخدر در یکی از مسیرهای فرعی شناسایی و تحت نظر گرفتند.

سردار شجاعی اظهار کرد: سوداگران مرگ که قصد داشتند در فرصتی مناسب، مواد مخدر را از نقطه صفر مرزی به داخل کشور منتقل کنند طی عملیاتی ضربتی و غافگیرانه مرزداران علیه قاچاقچیان، موفق شدند خودروی آنها را توقیف کنند.

 فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مرزبانان جان بر کف در این عملیات ضمن توقیف یک دستگاه خودرو، دو قبضه سلاح، مقدار  ۳۰۰ کیلوگرم مواد مخدر شامل؛  ۲۹۸ کیلوگرم تریاک و ۲ کیلوگرم هروئین را کشف کردند.

 وی در پایان  ضمن تقدیر و تشکر از همکاری نهادهای امنیتی ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک با اقدامات صحیح و به موقع مجموعه مرزبانی و همکاری دستگاه‌های متولی شاهد ریشه کن شدن این بلای خانمان‌سوز در سطح کشور خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر
  • کشف محموله ۵۱۲ کیلویی شیشه در تایباد
  • کشف تریاک در مرز سراوان
  • بیش از ۱۳ کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد
  • فوت ۹۱ نفر بخاطر مواد مخدر در مازندران
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • تولدی دیگر در شورآباد
  • بالگرد‌ها به کمک شناسایی کشت و توزیع مواد مخدر می‌آیند
  • خراسان شمالی دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر