Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل یک هولدینگ دارویی دانش بنیان با انتقاد از توزیع قطره‌چکانی ارز به حوزه دارو گفت:‌ وزارت بهداشت و بانک مرکزی برای تعیین اولویت‌های ارزی هماهنگ نیستند.

به گزارش قدس آنلاین ،  امیر فرشچی در جمع خبرنگاران با اشاره به نگرانی‌هایی که بابت وضعیت دارویی کشور در ماه‌های آینده وجود دارد، اظهار داشت‌: قبل از تصویب بودجه سال 1400، جلسات زیادی پیرامون نگهداری یا حذف ارز مرجع در نهادهای مختلف گذاشته شد و علیرغم تذکر و هشدار صنعتگران دارویی به سیاستگذاران، در نهایت تصمیم بر آن شد که ارز مرجع برای دارو اختصاص یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان دارو همگی آگاه بودند که چنین اعتبار ارزی برای تخصیص به حوزه دارو  به میزان کافی در کشور وجود ندارد، افزود: در این میان طی دو سال اخیر برخی از روی ناآگاهی و عده‌ای هم در راستای فرصت‌طلبی همواره به دنبال رانت ارزی بوده‌اند و از این تصمیم دولت برای تخصیص ارز به حوزه دارو دفاع کردند، این عده اذعان داشتند که تخصیص ارز تصمیمی درست است.

مدیر عامل یک هولدینگ دارویی دانش بنیان با بیان اینکه بعد از سپری شدن سه ماه از سال 1400 تخصیص ارز به حوزه دارو به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود، گفت: متاسفانه ناهماهنگی‌هایی بین وزارت بهداشت و بانک مرکزی در خصوص تعیین اولویت‌های ارزی  وجود دارد.

وی با بیان اینکه تصمیمات سازمان غذا و دارو نیز متاثر از سیاست‌های غلط در تخصیص ارز به حوزه دارو است، افزود: این ‌شرایط سبب شد که تولیدکنندگان دارویی کشور در بدترین شرایط تاریخی خود قرار گیرند.

فرشچی با اشاره به اینکه این شرایط تبعات جبران‌ناپذیری برای صنعت دارویی کشور به همراه دارد، افزود: با ادامه این شرایط بسیاری از اقلام معمولی و پرمصرف دارویی در کشور کمیاب‌تر یا نایاب می‌شود همچنان که این اتفاق هم‌اکنون رخ داده است.

وی با بیان اینکه صنعت داروسازی نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد، گفت: ظاهرا هنوز هم قرار نیست چاره‌ای برای حل مشکلات تولیدکنندگان دارویی کشور اندیشیده شود.

فرشچی با ابراز تاسف از اینکه هزینه‌های تولید دارو به نسبت سال گذشته چندین برابر شده است، عنوان کرد: هیچ مسیر مشخصی نیز برای جبران اثرات این تورم با اصلاح قیمت داروها تعریف نشده و این شرایط صنعت دارو را  با وجود دارا بودن پتاسنیل بالای علمی و در اختیار داشتن نیروی‌های ماهر و نخبه زمین‌گیر کرده است.

وی با بیان اینکه از هر تریبونی برای رساندن فریاد خود به مسئولان استفاده کرده‌ایم تا شاید فرجی شود و گوش شنوایی پیدا کنیم، بیان کرد: خواسته ما تولیدکنندگان دارویی کشور از مسئولان ارشد این است که به دور از سیاست‌زدگی و براساس منافع بیماران تصمیماتی اخذ کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دارو داروخانه ها تولیدکنندگان دارو ارز به حوزه دارو دارویی کشور تخصیص ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۰۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس مجلس: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است + فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر درباره گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص کمبود دارو گفت: علاوه بر جلسات صحن علنی مجلس برای بررسی علل کمبود دارو بنده نیز جلسات جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان داشتم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان درباره دارو مسئولیت دارند. بانک مرکزی برای اختصاص ارز دارو در اواخر بهار و ابتدای تابستان اشکالاتی داشت که باعث ایجاد مشکلاتی در توزیع دارو شد منتها در پایان سال گذشته توانست به تعهدات خود عمل کند.

به گزارش مهر، براساس گزارش جمع‌بندی نظارتی کمیسیون بهداشت از این جلسه، سه دستگاه سازمان برنامه، بانک مرکزی و وزارت بهداشت دراین‌باره مسئول هستند. قطعاً بانک مرکزی در واگذاری ارز در اواخر بهار و ابتدای تابستان تأخیر داشته است.

تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت

براساس صحبت‌های امروز (۴ اردیبهشت) رئیس مجلس شورای اسلامی، لازم است تا نسبت به گزارش بانک مرکزی استناد کرد، گزارش براین اساس است؛

بانک مرکزی بنا بر ثبت سفارش‌ها و اعلام اولویت‌ها و نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، در طول سال (۱۴۰۲) برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی مجموعاً بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تأمین و پرداخت کرد که از رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ برخوردار است. همچنین تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت.

میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی سال (۱۴۰۱) حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که این رقم از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ۱۴۰۲ به بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید. تأمین ارز سال (۱۴۰۲) بانک مرکزی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در مقایسه با سال گذشته آن (۱۴۰۱) از رشد ۲۶ درصدی برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی از ابتدای فروردین تا دیروز سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز بیش از ۳ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار ارز برای چهار گروه کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است. کالاهای تجاری و بازرگانی با یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار بیشترین حجم را با میانگین نرخ ۴۱ هزار تومان به خود اختصاص داده است.

کالاهای اساسی و دارو با ۶۳۶ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد؛ ۵۶۱ میلیون دلار از این گروه به کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی و ۷۵ میلیون دلار دیگر نیز به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد.

کد خبر 6086284 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • رییس مجلس: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • رییس مجلس: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است + فیلم
  • قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • بانک مرکزی در تامین ارز واردات دارو تاخیر داشته است
  • بانک مرکزی به تعهدات خود درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرده است
  • بانک مرکزی به تعهدات خود در حوزه دارو عمل کرد
  • بانک مرکزی به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرده است
  • بانک مرکزی به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد
  • توزیع داور در دورترین نقاط کشور