Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه شهردار تهران در خصوص اعطای مجوز جهت انعقاد قراردارد احداث و تکمیل پروژه های نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در سیصد و پنجمین جلسه علنی شورا را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

به گزارش برنا؛ لایحه شهردار تهران در خصوص اعطای مجوز جهت انعقاد قراردارد احداث و تکمیل پروژه های نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در سیصد و پنجمین جلسه علنی شورا مورد بررسی قرار گرفت و مجید فراهانی از جانب کمیسیون برنامه و بودجه به قرائت گزارش خود در این خصوص پرداخت و گفت: شهرداری جهت انعقاد و تکمیل پروژه شهر آفتاب، و همچنین برای اینکه این مجموعه فعال شود پروژه های مختلفی را پیشنهاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمایشگاه عظیم در جنوب شهر تهران  علیرغم اهمیت اما نیمه کاره تحویل شورای پنجم شد به نحوی که قبل از شورای پنجم  تنها یک نمایشگاه بزرگ کتاب در آن برگزار شده بود که با بارش باران همان‌ موقع هم برایش مشکلات جدی ایجاد شد.

او افزود: شهرداری پیشنهاد اجرای پروژه ها و سرمایه گذاری های مختلفی از جمله استفاده از فضاهای تجاری به صورت مشارکتی و کاربری های مختلف ارائه داده است  و نیز قدرالسهم شهرداری زمین و مجوز و پروانه است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: سرمایه گذار بنا است تا این پروژه ها را بسازد. از این رو برخی طرح ها از جمله طرح مرکز اقامتی هتل شماره 2 به صورت مشارکتی و دو سالن نمایشگاهی در مجموعه شمالی دیده شده است. محوطه سازی، طرح مرکز اقامتی هتل شماره 1 به صورت مشارکتی، دو سالن نمایشگاهی، محوطه سازی، طرح مرکز اقامتی هتل آپارتمان به صورت مشارکتی، 4 سالن نمایشگاهی و دو سالن جنبی و.... هم در نظر گرفته شده است.

فراهانی با اشاره به اینکه مجموعا 5 بسته پیشنهاد شده بود، افزود: بر اساس سند جامع سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تهران در صورت اولویت دار بودن، بسته به نوع سرمایه گذاری بین ۱۵ تا ۴۰٪ درصد تخفیف در آورده شهرداری با توجه به پایین بودن قدرالسهم سرمایه گذار اعمال شود. این در شرایطی است که به عنوان مثال جهت همانند سازی قدرالسهم در مرکز تجارت ۲ با قدرالسهم تنها قرارداد مشارکتی منعقد شده در آن مجموعه (مرکز تجارت ۱) پیش بینی شده پانزده درصد تخفیف در آورده شهرداری اعمال شود.  بدیهی است در صورت تخصیص  تخفیف های مختلف به جهت رعایت صرفه و صلاح شهرداری، اعمال این تخفیف ها متناسب با اولویت تکمیل طرح ها و حجم سرمایه گذاری در یک فراخوان عمومی توسط سرمایه گذاران صورت خواهد پذیرفت.

او در پایان عنوان کرد: امیدواریم با تکمیل پروژه شهر آفتاب جذابیت لازم برای برگزاری نمایشگاه های مختلف در سطح ملی و بین المللی داشته باشد.

اما محسن هاشمی رئیس شورا در مخالفت با این لایحه  اظهار داشت: به نظرم این موضوع که یک سرمایه‌گذاری کلان است، خیلی دیر به شورا ارایه شده است.

هاشمی ادامه داد: شهرداری در این شرایط رکود باید سرمایه گذار جذب کند و این در حالی است که مردم بلاتکلیف هستند و ریسک نمی‌کنند. لذا به نظرم این موضوع در شأن شورا نیست و از همین روی درخواست می‎کنم که از دستور خارج شود.

اما محمد جواد حق شناس بعنوان موافق گفت: اینکه همیشه با انتخابات مواجه هستیم طبیعی است و شرایط انتخابات هم تغییر است. اما اینکه به این علت کارها را متوقف کنیم کار درستی نیست.

حق شناس گفت: شهردار تهران لایحه را تهیه و ارسال کرده است و این روند طبیعی خود را با بود یا نبود ما طی خواهد کرد. لذا اگر مخالفتی داریم باید با ماهیت لایحه باشد نه زمان آن.

او افزود: همچنین اینکه بله به تأخیر شهرداری نقد داریم، اما باید شرایط سخت اقتصادی را در نظر بگیریم.

حق‎شناس ادامه داد: نباید سیاست نادرست را نادیده بگیریم و درواقع امروز تمام کشور از جمله شهر تهران از این مشکل رنج می‌برد.

علی اعطا نیز در مخالفت گفت: در توضیحات مسئول مربوطه خیلی روشن است که تخفیف هایی برای سرمایه گذار در نظر گرفته شده است تا بلاخره سرمایه گذاری حاضر شود در این شرایط ورود کند.

او افزود: خیلی روشن است که این لایحه به دلیل شرایط ویژه ای که در حال حاضر در کشور وجود دارد از جمله تغییرات مدیریتی، دولت جدید، مدیریت شهری جدید، وضعیت اقتصادی و وضعیت برجام و مجموعه‌ای از این نوع شرایط است.

سخنگوی شورا گفت: اینکه صرفاً بخواهیم این لایحه را نسبت دهیم که چون مقطع انتخاباتی است، ما مخالف میکنیم، نکته دقیق نیست. موضوع فراتر از این موارد است؛  آیا می‌پذیرفتیم در این شرایط که تصویب لایحه‌ ای معنایش چوب حراج زدن به سرمایه شهرداری است،  آن را تصویب کنیم؟

اعطا ادامه داد: آیا خود ما صبر نمی کردیم که ۶ ماه تا یک سال دیگر بگذرد تا اگر بناست مشارکتی انجام شود حق بیشتری برای شهر و شهروندان اختصاص یابد؟

او ادامه داد: این لایحه کاملاً این حالت را تداعی می‌کند که تیم دوره پنجم در اواخر دوره می خواستند یک کار را به هر ترتیب و باهر رقمی انجام دهند و بروند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بند ۱۴ ماده ۸۰ قانون شوراها، اظهار داشت: یکی از وظایف شورا در این ماده نظارت بر قراردادهای شهرداری با رعایت صرفه و صلاح دارایی های شهر و شهرداری است؛ آیا تصویب این لایحه با این عدد و رقم به صرفه و صلاح شهر است؟

او از اعضای شورای شهر خواست به این لایحه که بازتاب بیرونی آن چیزی غیر از چوب حراج زدن به دارایی شهر و شهرداری نیست، رای ندهند.

سپس سید محمود میرلوحی در موافقت با این لایحه گفت: وقتی  طرح جامع سرمایه‎گذاری را تصویب کردیم، دیدیم که تهران با اینکه  40 درصد اقتصاد کشور را دارد، سهمی در سرمایه گذاری ندارد و ۱۸۰ پروژه ما هیچکدام جذاب نبوده که سرمایه گذار جذب کنیم.

او افزود: هدف از تصویب این لایحه آغاز تحولی در سرمایه‎گذاری تهران است. همچنین تصمیم گرفتیم از منابع شهرداری برای نمایشگاه استفاده نکنیم و به سمت سرمایه‎گذاری برویم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود در بررسی این لایحه اظهار داشت: در فصل نهم ماده ۳۳  مصوبه سند جامع سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری تهران، برای شفافیت، ایجاد عدالت رویه ای و فضای رقابتی، شهرداری مکلف است حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این مصوبه نسبت به اعلان عمومی و برخط فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت با شهرداری تهران در مناطق ۲۲ گانه بر روی نقشه تهران در وب سایت شفافیت اقدام کند.

او افزود : بر این اساس نام‌طرح، کاربری ، آورده تقریبی شهرداری، برآورد سرمایه مورد نیاز ، مدل پیشنهادی در جلب سرمایه و مشارکت، وضعیت مطالعات و وضعیت مجوزهای لازم، باید عنوان شود.

او با طرح پرسشی تأکید کرد: آیا این شرایط به عنوان پیش نیاز لایحه انجام شده است یا خیر؟

سید حسن رسولی نیز گفت: سند بالادستی ما طرح جامع شهر است و این شهر آفتاب به عنوان یک مجموعه نمایشگاهی هم در طرح جامع و هم در طرح تفصیلی تصویب شده و اینکه ما بیاییم این جا را تبدیل کنیم به شهر بازی و یا به عنوان فضایی برای  دستفروشی راه بیاندازیم پیشنهاد چنین موضوعات به دلیل  اینکه اختیار نداریم، منتفی است.

او ادامه داد: همانطور که آقای میر لوحی گفتند:" ظرف 4 سال گذشته  همان فضای راکد اقتصادی باعث رکود در این بخش نیز شده بود"، گرچه  پیشنهادات مختلفی مطرح بود از واگذاری به بخش خصوصی با سرمایه گذار خارجی و  خود من چندین جلسه با اتاق بازرگانی داشتم.  پیشنهاداتی هم مبنی بر تهاتر این فضا با شرکت نمایشگاه های بین المللی بود که عملا به دلیل همین فضای راکد به نتیجه نرسید.

رسولی همچنین با اشاره به سخن محسن هاشمی که چرا در حقیقت جدول آورده مان با تعبیر من با بزرگ شماری مطرح شده است، گفت: ظرف این مدت این عرصه هایی که بناست در قالب مشارکت واگذار شود فاقد سند بوده و برای تک تک این عرصه ها سند دریافت شده است. لذا این عدد متری 10 میلیون تومان قیمت رسمی کارشناس  دادگستری بوده  که وفق قانون مناقصات عمومی به عنوان قیمت پایه آورده شده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا ادامه داد: نکته بعدی اینکه مهمترین علت توسعه نیافتگی شهر آفتاب این است که  شهرداری فاقد منابع لازم بوده و هست و نیز  بخش خصوصی به دلیل همان عدم اطمینان، رغبتی برای ورود به این بخش نداشته است. آنچه که در قالب این 5 پروژه به تصویب کمیسیون رسید این بود که شرایطی فراهم کنیم تا بخش خصوصی ترغیب شود و بیایید بستری را فراهم سازد تا از سایر ظرفیت های شهر آفتاب بهره برداری شود تا در آینده  شورای ششم و مدیریت شهری آینده چه بخواهد با شرکت نمایشگاه های بین المللی تهاتر کند و چه بخواهد بخش خصوصی داخلی و یا خارجی بیاورد قدم بیشتری در جهت تامین زیر بنا ها برداشته شود .

رسولی افزود: همانطور که آقای فراهانی گفتند  "تنها یک نمایشگاه کتاب  در شهر آفتاب برگزار شده که به دلیل فقدان امکانات اولیه ناموفق بوده و  عملا از این سرمایه هنگفت بهره برداری لازم صورت نمی گیرد".  لذا این 5 پروژه با این ترکیبی که در کمیسیون تصویب کردیم حسب سند سرمایه گذاری بوده است و در سند سرمایه گذاری اختیار 15 درصد تخفیف را با هدف ترغیب سرمایه گذار به شهرداری دادیم ولی در این موارد خاص شهردار می خواهد  سهمش، سقف 40 درصد باشد و  اگر این را شورا بپذیرد این 5 پروژه می شود 5 گل میخ توسعه ای که سایر سرمایه های تملک شده من جمله سوله های ساخته شده و خدمات زیر بنایی عملا به اتکا این 5 پروژه از منافع ارزش افزوده توسعه کلی نمایشگاه بهره مند شوند و این منافاتی ندارد در آینده به روش های دیگری عمل شود.

در پایان کلیات لایحه به رای گذاشته شد و  با 10 رای موافق به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شهردار تهران جلسه علنی کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری بارش باران مشکلات سرمایه گذاری زمین شورای شهر تهران سرمایه شهرداری تهران تجارت سرمایه گذاران انتخابات شهر تهران دولت شورای اسلامی شهر تهران قانون شورای شهر اقتصاد کشور شورای اسلامی شهر بازی بخش خصوصی جدول برنامه و بودجه بخش خصوصی جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران شهردار تهران نمایشگاه بین المللی صورت مشارکتی سرمایه گذاری تکمیل پروژه سرمایه گذار 5 پروژه بین المللی بخش خصوصی شهر تهران شهر آفتاب پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۱۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران پیش از آغاز دویست و سی‌امین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران اظهار کرد: این جلسه با دعوت مهدی چمران و با حضور اکثریت اعضا صبح امروز برگزار شد.

وی درباره موضوعات مطرح شده در جلسه هم‌اندیشی تصریح کرد: موضوعات داخلی در جلسه امروز مطرح شد و درباره کلیات برنامه‌ها و اقدامات شورا تا یک سال و نیم عمر این شورا نکاتی مطرح شد تا بتوانیم بر مبنای همدلی، همبستگی اقدامات را پیگیری و دنبال کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره شکایت دیوان عدالت اداری از شورای شهر تهران در رابطه با یکی از مصوبات شورا تصریح کرد: جزئیات این موضوع را نمی‌دانم و از ریاست شورای شهر تهران پیگیری بکند.

نادعلی در رابطه با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال جاری تصریح کرد: بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده و با توجه به اعلام معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال در مصلی برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نمایشگاه پرمخاطب از جمله نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار نمی‌شود، گفت: تاکید شورا بر این است که چنین نمایشگاه‌هایی در محل شهر آفتاب برگزار شود، اما مساحت مورد نیاز برای نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب فراهم نشده و به همین جهت این نمایشگاه امسال نیز در محل مصلی برگزار خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که مسئولان نمایشگاه شهر آفتاب اعلام کردند که مشکلی برای تامین مساحت مورد نیاز نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب ندارند، گفت: نمایشگاه کتاب یک رویداد ملی و بین‌المللی است و قاعدتا در برگزاری این نمایشگاه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و همچنین در نهایت در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تصمیم می‌گیرد و امیدواریم ان‌شاءالله سال آینده، سال آخر این دوره از مدیریت شهری، سرانجام نمایشگاه کتاب در محل شهر آفتاب برگزار شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل خانه بلدیه نیاز است | تغییرات جدید در سبزه میدان بازار
  • تقدیم لایحه تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران به شورای شهر
  • محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ اعلام شد
  • «شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم
  • نمایشگاه کتاب در سال آینده در شهر آفتاب برگزار خواهد شد
  • هتل در بوستان‌های جنگی تهران احداث می‌شود؟
  • گزارش دهی معاون شهردار و خزنه دار شورا به اعضا فردا
  • یک هتل کوهستان در منطقه ۲ تهران ساخته می شود | راه نجات بوستان های جنگلی تهران از نظر یکی از مدیران شهری
  • جزئیات جدید از احداث هتل در بوستان‌های جنگی تهران
  • در یکصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟