Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشارکت در دومین دور انتخابات منطقه‌ای فرانسه هم با مشارکت اندک و شکست سنگین برای احزاب اصلی این کشور همراه بود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، آمارهای منتشرشده از دومین دور انتخابات منطقه‌ای فرانسه از مشارکت بسیار اندک رأی‌دهندگان حکایت دارد.

رسانه دولتی بی‌بی‌سی گزارش داده نرخ مشارکت در این دور از انتخابات هم بسیار پایین و کمتر از ۳۰ درصد گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که برخی رسانه‌ها مشارکت را حدود ۳۴.۵ درصد برآورد کرده‌اند.

عملکرد ضعیف حزب لوپن

از جمله نتایجی که در آمارهای اولیه منتشرشده از این انتخابات مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته عملکرد ضعیف حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به ریاست «مارین لوپن» است.

خبرگزاری «یورونیوز» می‌گوید این حزب از پیروزی حتی در یکی از مناطق ۱۳ گانه‌ای که رأی‌گیری در آن برگزار شده عاجز مانده است.

دور اول این انتخابات یکشنبه هفته گذشته برگزار شد. تحلیلگران، انتخابات این هفته را آزمونی کلیدی برای مارین لوپن می‌دانستند که امیدوار به پیروزی در رأی‌گیری یکی از مناطق فرانسه بود.

در دور نخست این رأی‌گیری که یکشنبه هفته گذشته برگزار شد مشارکت نزدیک ۳۳ درصد برآورد شد. نرخ مشارکت نسبت به دور نخست انتخابات منطقه‌ای در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۱۶ درصد کاهش یافته بود.

بسیاری از سیاستمداران و تحلیلگران انتخابات هفته گذشته را نشانه‌ای از بروز «بحران دموکراسی» در فرهنگ سیاسی فرانسه دانسته و تأکید کردند که رأی‌دهندگان معتقدند رفتن به پای صندوق‌های رأی تأثیری در سرنوشت آنها ندارد.

در انتخابات هفته گذشته حزب مرکزگرای «آن مارش» به رهبری «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه عملکرد بسیار ضعیفی داشت و نتوانست در هیچ یک از مناطق، رأی اول را از آن خود کند. حزب مارین لوپن، عملکردی ضعیف‌تر از انتظارات داشت و تنها در یک منطقه یکی از نامزدهای این حزب رأی اول را از آن خود کرد.

باخت راست‌گراها در جنوب فرانسه

در رأی‌گیری امروز، چند حزب برای جلوگیری از پیروزی نامزد حزب راست‌گرای افراطی در منطقه «پروانس-آلپ-کوت دازور» (یکی از ۲۶ ناحیه فرانسه) متحد شدند و در این هدف به موفقیت دست پیدا کردند.

برآوردها حاکی است نامزد حزب Les Républicains که یک حزب متمایل به راست است در این منطقه ۵۷.۷ درصد از آرای اخذ شده را تصاحب کرد و جلوتر از «تیری ماریانی»، نامزد حزب راست افراطی «اجتماع ملی» قرار گرفت.

رأی‌دهندگان برای انتخابات شوراهای جدید در ۱۲ ناحیه مستقر در بخش اصلی فرانسه، جزیره کرس به علاوه چهار منطقه برون‌مرزی این کشور به پای صندوق‌های رأی رفته‌اند. بیش از ۱۵۷۰۰ کاندید برای تصاحب ۴۱۰۰ کرسی فعالیت می‌کنند. دولت‌های منطقه‌ای که به این طریق انتخاب می‌شوند، مسئولیت بهبود توسعه اقتصادی، حمل و نقل و دبیرستان‌ها را به عهد دارند.

مارین لوپن، مشارکت اندک در انتخابات را دلیل عملکرد ضعیف حزبش در رأی‌گیری هفته گذشته عنوان کرده بود. او در مصاحبه‌ای هفته گذشته با یک نشریه فرانسوی گفت: «از شما می‌خواهم آقای ماریانی را انتخاب کنید. برای اینکه این اتفاق بیفتد باید بروید و رأی بدهید. از شما می‌خواهم نتیجه دور اول را برگردانید.»

«فاجعه مدنی»

لوپن مشارکت بی‌سابقه اندک در این انتخابات را «فاجعه مدنی» توصیف کرده و انگشت اتهام را به سمت ماکرون نشانه گرفته که به گفته او نتوانسته نسبت به نهادهای سیاسی اعتماد در میان مردم ایجاد کند.

لوپن هفته گذشته گفت: ««بیاید با واقعیت روبرو شویم. در یک رویداد بی‌سابقه نزدیک به ۷۰ درصد به دلیل بی‌اعتمادی به نظام انتخاباتی حاضر به مشارکت نشده‌اند. این بی‌اعتمادی موجب شده رأی‌دهندگان احساس کنند هیچ چیز قابل تغییر نیست و همه چیز به یغما رفته است.»

حزب ماکرون محو شد

حزب امانوئل ماکرون هم در دور دوم این رأی‌گیری‌ها عملکرد بسیار ضعیفی داشته به گونه‌‌ای که روزنامه «دیلی‌میل» نوشته این حزب با توجه به اینکه نتوانسته حتی در یک منطقه پیروز شود، «محو شده است.»

مطابق این گزارش، حزب آن مارش به ریاست امانوئل ماکرون موفق به کسب کمتر از ۱۰ درصد کل آرا شده است.

تب سنج انتخابات ریاست‌جمهوری

عده زیادی از تحلیلگران از یک منظر دیگر هم انتخابات منطقه‌ای فرانسه را دنبال می‌کردند. برای این دسته از کارشناسان، رأی‌گیری فعلی تب‌سنج انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه است که قرار است کمتر از یک سال دیگر برگزار شود.

از این منظر، عملکرد ضعیف ماکرون و مارین لوپن می‌تواند تحلیل‌ها را درباره اینکه چه کسی می‌تواند رئیس‌جمهور فعلی فرانسه را به چالش بکشد و تا چه حد ممکن است در این امر موفق عمل کند، تغییر خواهد داد.

روزنامه «دیلی‌میل» نوشته اکنون نگاه‌ها به «خاویر برتراند» از حزب Les Républicains دوخته شده و او خودش را به عنوان یکی از رقبای بالقوه ماکرون که می‌تواند او را به چالش بکشد مطرح کرده است.

بعد از دور اول انتخابات منطقه‌ای، عده‌ای از تحلیلگران گفته بودند رأی‌دهندگان ممکن است در انتخابات سال آینده همان‌کاری را انجام دهند که در سال ۲۰۱۷ انجام دادند: آنها با انتخاب ماکرون که یک فرو تازه‌کار و بیرون از حلقه سیاست بود اعتراضشان را به نظم حاکم نشان دادند.

هم ماکرون و هم مارین لوپن تلاش دارند از خودشان تصویر سیاستمدارانی خارج از حلقه حاکمیت که علیه یک نظم سیاسی ورشکسته شوریده‌اند به نمایش بگذارند اما اتفاقات فعلی نشان می‌دهد اوضاع ممکن است به نفع یک فرد ثالث تمام شود، اگرچه هنوز مشخص نیست آن فرد سوم چه کسی است.

جین-ایور دورگامن، محقق علوم سیاسی و افکار سنجی می‌گوید: «بخش زیادی از رأی‌دهندگان دیگر خودشان را در جرگه هواداران هیچ حزب سیاسی قرار نمی‌دهند. این باعث شده رفتار رأی‌دهندگان بسیار سیال و پیش‌بینی‌ناپذیر شود. این می‌تواند یک بار دیگر، همانند سال ۲۰۱۷ به نفع یک شخصیت ناشناخته تمام شود.»

ماکرون نتوانسته به وعده‌هایش در سال ۲۰۱۷ برای احیای اعتماد عمومی به نظام سیاسی در فرانسه عمل کند. دوران حضور او در قدرت، با ۲ بار قهر بی‌سابقه مردم با صندوق‌های رأی همراه بوده است.

«آرور برگه»، یکی از هم‌حزبی‌های ماکرون در پارلمان فرانسه هفته گذشته درباره عملکرد حزب «لا رپوبلیک آن مارش» در این انتخابات گفته «این سیلی دموکرات به صورت همه ما بود.»

این نماینده پارلمان تعبیر سیلی را از اتفاقی که حدود ۱۰ روز پیش هنگام سفر ماکرون به منطقه‌ای در جنوب فرانسه رخ داده گرفته است. در جریان آن سفر مردی به صورت ماکرون سیلی زد.

عملکرد ماکرون در فرانسه مورد انتقاد گروه‌های مختلف قرار گرفته. «دامیل تارل» ۲۸ ساله که به ماکرون سیلی زد در جلسات بازجویی انگیزه‌اش از این کار را خشم از «افول فرانسه» توصیف کرده است.

او در جلسات بازجویی گفته که با جنبش موسوم به «جلیقه‌زردها» که اعتراضاتشان دولت ماکرون را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد ارتباطاتی داشته است.

این نخستین بار است که حزب ماکرون در انتخابات منطقه‌ای فرانسه شرکت می‌کند. این حزب، در انتخابات منطقه‌ای دور قبل که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد هنوز اعلام موجودیت نکرده بود.

کارشناسان می‌گویند انتظار نمی‌رفته حزب ماکرون عملکرد خوبی در این انتخابات داشته باشد. ماه پیش یک وزیر کابینه ماکرون به خبرگزاری فرانسه گفت: «حزبی که در قدرت است هیچ‌گاه عملکرد خوبی در چنین انتخابات‌هایی ندارد.»

با وجود این کارشناسان می‌گویند باز هم عملکرد حزب آن مارش بدتر از آن چیزی بوده که انتظار می‌رفته است. این حزب در هیچ‌یک از مناطق به صورت مستقیم پیروز نشده و این نشانه‌ای است که نتوانسته در سطح محلی حمایت‌های کافی مردمی را جلب کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انتخابات فرانسه امانوئل ماکرون انتخابات منطقه ای فرانسه رأی دهندگان عملکرد ضعیف هفته گذشته مارین لوپن برگزار شد رأی گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۵۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دور دوم انتخابات مجلس در پردیس برگزار می‌شود

فرماندار شهرستان پردیس از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی با ۹۰ شعبه اخذ رای در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جلسه ستاد انتخابات شهرستان به ریاست محسن قضاتلو فرماندار و رئیس هیئت اجرایی برگزاری انتخابات پردیس و با حضور معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار، بخشداران و مدیران واحدهای فرمانداری در سالن جلسات این فرمانداری برگزار و پیرامون نحوه برگزاری انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در پردیس مباحث مختلفی مطرح شد.

فرماندار شهرستان پردیس در این نشست با اشاره به اینکه انتخابات دور دوم در شهرستان به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در جلسه هیأت اجرایی که هفته گذشته برگزار شد، جانمایی و تعیین شعب اخذ رأی در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد، شهرستان پردیس با ۹۰ شعبه اخذ رأی انتخابات را برگزار کرده و برنامه‌ریزی‌ها باید بر این اساس صورت بگیرد.

در ادامه دبیر ستاد انتخابات به بیان اولویت‌ها و موارد مهم پرداخته و رؤسای کمیته‌ها نیز موارد خود از جمله آسیب شناسی و نقاط ضعف و قوت دوره گذشته را مطرح کردند.

منبع: فارس

کد خبر 745660

دیگر خبرها

  • تقدیر از ۱۸۰ فعال عرصه مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۲
  • نخست وزیر جوان فرانسه هم نتوانست ماکرون را از مشکلات برهاند
  • دور دوم انتخابات مجلس در پردیس برگزار می‌شود
  • همایش فرهنگسازان حضور در قم برگزار شد
  • هر جایی که مردم حاضر شدند نگرانی‌ها برطرف شد
  • مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است
  • واکنش کرملین به پیشنهاد ماکرون برای برقراری آتش‌بس در طول المپیک
  • باکو: تهدید و فشارهای فرانسه نتیجه‌ای نخواهد داشت
  • فرانسه سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند
  • امانوئل ماکرون رئال‌مادرید را تهدید کرد