Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «از تلاش برای رسیدن به منصب وزارت یا پست‌های اجرایی پرهیز کنید.» یک ماه از روزی که رهبر انقلاب این جمله را خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم فرمودند می گذرد، همان روزهایی که از لیست نمایندگان علاقمند به رئیس جمهور شدن تنها نام امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی در جمع تایید صلاحیت شدگان آمده بود اما آنها بعد از این توصیه رهبری بازهم در میدان رقابت باقی ماندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این یک ماه اما تکلیف رئیس جمهور بعدی مشخص شده است و نتیجه انتخابات همانطور که می شد حدس زد به نفع راست گرایان رقم خورد تا ۲ سال بعد از پیروزی در انتخابات مجلس، دوباره فضای نشاط و سرخوشی سیاسی به اردوگاه اصولگرایان بازگردد. 

فصل کوچ از بهارستان به پاستور

پیروزی رئیسی بسیاری از نمایندگانی که در ایام انتخابات علم حمایت از رئیسی را برداشته بودند یا در ستاد او فعال بوده اند را به هوس انداخته که رخت پارلمانی را از تن به در کرده و همراه با رئیسی راهی پاستور شوند. آنهم درست یک ماه بعد از آنکه رهبری آن توصیه مهم به مجلسی ها را داشتند. به نظر می رسد فصل کوچ از بهارستان به پاستور برای برخی نمایندگان آغاز شده است.

در گوشه و کنار پارلمان زمزمه های کوچ و خروج از بهارستان به گوش می رسد، یکی از معاون اولی نیکزاد می گوید و دیگری از وزیر شدن قاضی زاده هاشمی. نام پایداری های مجلس چون نبویان و ذوالنوری هم شنیده می شود. برخی وزرای احمدی نژادهم در لیست گمانه زنی ها برای کابینه روحانی قرار گرفته اند. 

سهم کاندیداهای پوششی از دولت رئیسی

علیرضا زاکانی که در میان شگفتی همگان با تایید صلاحیت شورای نگهبان روبرو شد، از ابتدا خود را در قدوقامت یک کاندیدای پوششی نشان داد. گرچه در مناظرات چندین بار از اینکه پوششی و سوپرپوششی خوانده شد عصبانی شد اما انصرافش در نهایت ثابت کرد او هدفی جزء ایفای نقش کاندیدای پوششی نداشته است. اما پاداش این انصراف دادن چیست؟ وزارت یا معاونت؟

رصد تحرکات سیاسی زاکانی طی سالهای اخیر نشان می دهد او قدم های سیاسی اش را با سهم گرفتن و سهم خواستن برمی دارد.

رفتار زاکانی چه آن زمانی که به جای تهران از قم کاندیدای نمایندگی مجلس شد و در لیست جبهه پایداری قرار گرفت و چه زمانی که تلاش کرد به ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس یازدهم برسد و به این خواسته خود رسید، همواره رنگ و بوی سهم‌خواهی و گروکشی داشته است. در انتخابات اخیر هم به نظر می‌رسد که این سهم‌خواهی او ادامه داشته و فرو رفتن در نقش پوششی رئیسی، قرار است برای زاکانی منصب مهمی در دولت سیزدهم را به ارمغان بیاورد.

از طرفی در کابینه احتمالی رئیسی که در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی به عنوان گمانه‌زنی مطرح شده نام قاضی‌زاده‌هاشمی هم دیده می‌شود. البته قاضی‌زاده برخلاف زاکانی به نفع رئیسی از انتخابات کنار نرفت اما نوع رفتار او به خصوص در مناظره سوم نشان داد که او هم تلاش می‌کند به عنوان کاندیدای پوششی رئیسی، به حملات همتی و مهرعلیزاده پاسخ دهد.

این در حالی است که هم قاضی‌زاده و هم زاکانی علاوه بر نمایندگی مجلس، پست‌های خوبی هم در پارلمان داشته‌اند. زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است و قاضی‌زاده نایب‌رئیس مجلس بود که البته در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ هیئت رئیسه، جای خود را به عبدالرضا مصری داده است. با این وجود به نظر می‌رسد این دو، هوای حضور در کابینه سیزدهم را در سر دارند که خود را در انتخابات فدای رئیسی کردند.

نیکزاد صندلی نایب رئیسی را رها می کند؟

اما قاضی زاده و نیکزاد تنها نمایندگانی که سودای حضور در پاستور را دارند نیستند، گویی صندلی نمایندگی برای برخی نمایندگان تنگ آمده است که عمر مجلس به دوسال نرسیده درتکاپو برای فرار از بهارستان هستند.

علی نیکزاد که از قضا او نیز سمتی بالا در مجلس دارد، گویا صندلی نایب رئیسی را برای خود کوچک می بیند. او که روزگاری وزیر احمدی نژاد بود در انتخابات ۱۴۰۰ به مثابه انتخابات ۹۶ نقشی پررنگ در ستاد انتخاباتی رئیسی ایفا کرد و این روزها یکی از گزینه های جدی معاونت اولی او محسوب می شود. او نیز یک صندلی در کابینه سیزدهم را حق خود می‌داند و حاضر است نایب‌رئیسی در مجلس را با معاونت اول دولت سیزدهم یا وزارت معاوضه کند.

پایداری ها سهم می خواهند

از صندلی نایب رئیسی که پایین بیاییم برخی دیگر از نمایندگان نیز لابی ها برای حضورشان در کابینه رئیسی را از مدت ها قبل کلید زده اند.

مجتبی ذوالنور رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی که اخیرا شکست در ریاست کمیسیون امنیت ملی را تجربه کرد و  جای خود را به وحید جلال‌زاده است، از جمله این نمایندگان است. اما او به چه سمتی در دولت آینده خواهد رسید که صندلی نمایندگی را رها کرده و راهی پاستور شود؟ برخی او را گزینه وزارت اطلاعات می دانند 

سید محمود نبویان نماینده‌ عضوجبهه پایداری که خط مشی تند و تیز دارد و نصرالله پژمانفر دیگر عضو جبهه پایداری بدشان نمی آید که مجلس انقلابی را به شوق حضور در دولت انقلابی رها کنند.احمد امیرآبادی‌فراهانی از دیگر اعضای این جبهه نیز که در هیئت رئیسه سال اول مجلس یازدهم حضور داشت به عنوان گزینه معاونت پارلمانی دولت سیزدهم نام برده می‌شود.

وزرای احمدی نژاد مجلس را دوست ندارند

اما وزرای احمدی نژاد در ایام انتخابات در اطراف رئیسی پررنگ حضور داشتند، جدا از نیکزاد که رئیس ستاد او بود، برخی وزرای دیگر او نیز برای پیروزی رئیسی تبلیغات می کردند و شاید این روزها منتظر گرفتن مزد خود هستند.عبدالرضا مصری نایب‌رئیس دوم مجلس و وزیر دولت احمدی‌نژاد و محمد مهدی زاهدی از جمله این نمایندگان هستند که بدشان نمی آید پارلمان را رها کرده و ساکن پاستور شوند.از شمس الدین حسینی نیز به عنوان یکی از گزینه های حضور در کابینه آینده صحبت می شود.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را نیز باید به لیست این نمایندگان اضافه کرد. او نیز در زمره گمانه زنی ها برای ریاست بر وزارت اقتصاد قرار دارد.

بی توجهی به توصیه مهم رهبری

گویی بسیاری از نمایندگان مجلس که نام انقلابی را هم روی خود می‌گذارند، برخلاف توصیه‌های رهبری، نمایندگی را فرصتی برای خدمت به مردم حوزه‌های انتخابیه خود و کل مردم ایران نمی‌دانند و به آن به عنوان سکوی پرتابی برای حضور در دولت و مناصب اجرایی و وزارت می‌نگرند. با این وجود آیا از چنین نمایندگانی می‌توان انتظار توجه به مطالبات مردم را داشت؟

۲۷۲۱۵
 

کد خبر 1527979

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ سیدابراهیم رئیسی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم مجلس یازدهم آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نایب رئیسی احمدی نژاد نایب رئیس قاضی زاده او نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۵۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کارآمدترین» و «ناکارآمدترین» عضو کابینه دولت رئیسی در راستای «حمایت از تولید»

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از مهم‌ترین محورها در زمینه تحقق شعار سال، وظایف دستگاه‌های اجرایی و وزرات‌خانه‌های دولت سیزدهم در زمینه ترغیب مشارکت مردم به سمت جهش تولید با ابزارهای حمایتی در دست  است. در این بین اقداماتی نیز از شروع دولت توسط وزرای اقتصادی و همچنین مسئولین دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه تولید انجام شده است. برای همین موضوع و اطلاع از کارآمدترین عضو کابینه در راستای حمایت از تولید با ذی‌نفعان اصلی این موضوع یعنی تولیدکنندگان و کارآفرینان کشور به گفتگو پرداختیم و نظرشان را در این مورد جستجو کردیم.

پیرامون بررسی عملکرد دولت در زمینه حمایت از تولید با 50 نفر از کارآفرینان و تولیدکنندگان بزرگ کشور گفتگو کردیم و از همه آن‌ها این سوال را پرسیدیم که « به نظر شما کدام عضو تیم اقتصادی کابینه در حمایت از تولید، کارآمدتر است؟»

در بین گزینه‌های موجود نیز وزرا و دستگاه‌هایی که مستقیما با تولید در ارتباط هستند و عضو تیم اقتصاد کابینه نیز هستند؛ آورده شده است.

به نظر شما کدام عضو تیم اقتصادی کابینه در حمایت از تولید، کارآمدتر است؟

وزیر جهاد کشاورزی وزیر امور اقتصادی و دارایی وزیر صنعت، معدن و تجارت رئیس بانک مرکزی رئیس سازمان برنامه و بودجه

 

پس از گفتگو با 50 تن از کارآفرینان و استارتاپ‌های بزرگ کشور، در نهایت نتیجه نظرسنجی فوق به شرح زیر شده است

 

به نظر شما کدام عضو تیم اقتصادی کابینه در حمایت از تولید، کارآمدتر است؟

1- وزیر صنعت، معدن و تجارت با 29 رای

2- وزیر امور اقتصادی و دارایی با 25 رای

3 وزیر جهاد کشاورزی با 7 رای

4- رئیس سازمان برنامه و بودجه با 3 رای

5- رئیس بانک مرکزی با 1 رای

 

*لازم به ذکر است که برخی دو وزیر را به عنوان کارآمدترین عضو کابینه در جهت حمایت از تولید اعلام کردند که هر دو در نظرسنجی مورد محاسبه قرار گرفت*

 

نمودار میله‌ای مربوط به نظرسنجی پیرامون کارآمدترین عضو کابینه در جهت حمایت از تولید نیز به شرح زیر است:

 

 

دیگر خبرها

  • آغاز انتخابات مجلس هندوستان
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • «کارآمدترین» و «ناکارآمدترین» عضو کابینه دولت رئیسی در راستای «حمایت از تولید»
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان
  • نماینده مجلس: کاش رئیسی، بلوچ بود
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان | رقابت این ۴ نقر به قالیباف
  • معین الدین سعیدی: کاش رئیسی، بلوچ بود؛ انتظار دارند صرفا مجیزگوی دوستان باشیم
  • صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم
  • معین الدین سعیدی: کاش رئیسی، بلوچ بود / با دلار ۶۷، ۶۸ هزار تومانی چه بلایی سر سفره مردم می آید؟