Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران گفت: دلالان گندم را با قیمت بالاتر از نرخ خرید تضمینی از کشاورزان می‌خرند و به کارخانه‌های خوراک دام می‌فروشند.

عطاء الله هاشمی  با بیان اینکه حضور دلالان، واسطه‌ها و سلف‌خران اتفاق تازه‌ای در مزارع کشاورزان نیست، اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیل حضور آن‌ها مشکل اقتصادی کشاورزان است، دلالان از این مشکل سوء استفاده کرده و با پیشنهاد قیمت وسوسه انگیز و پرداخت نقد به سراغ کشاورزان می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در حال حاضر گندمکاران در شرایط بد اقتصادی هستند، این موضوع زمینه حضور فعال دلالان را در مزارع گندم فراهم کرده است، ضمن اینکه آن‌ها قیمت بالاتری نسبت به نرخ خرید تضمینی پیشنهاد می‌دهند.

به گفته هاشمی؛ دلالان قیمت 5 هزار و 700 تا 5 هزار و 800 تومان را برای هر کیلوگرم گندم پیشنهاد می‌دهند در حالی که نرخ خرید تضمینی 5 هزار تومان است.

وی افزود: برآورد ما این است که دلالان دست کم 2 میلیون تن گندم را خریداری و مسیر خرید تضمینی منحرف کنند.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که چرا دلالان گندم را گران‌تر خریداری می‌کنند و آن را به کجا و با چه قیمتی می‌فروشند، افزود: عمدتا گندم‌های خریداری شده به کارخانه‌های خوراک دام فروخته می‌شود چراکه قیمت ‌غلات مورد استفاده شده در تهیه خوراک دامی بالاتر از قیمت گندم است.

وی تصریح کرد: به طور مثال ارزان‌ترین نهاده دامی که در تولید خوراک دام در کارخانه‌ها استفاده می‌شود جو است که قیمت هر کیلوگرم آن بین 6 تا 6 هزار و 500 توان است، تهیه خوراک دام با گندم برای آن‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود.

هاشمی معقتد است؛ هر چند دلالان گندم را بالاتر از نرخ خرید تضمینی از کشاورزان تحویل می‌گیرند اما با توجه به فاصله قیمت گندم با نهاده‌دامی، سود بی‌زحمت و یک‌شبه آن‌ها فراهم است.

وی علاوه بر کارخانه‌های خوراک دام، صنایع تبدیلی را از دیگر مشتریان دلالان گندم بر شمرد.

هاشمی همچنین پیش‌بینی کرد بخشی از گندم سالجاری توسط دلالان به طمع سود بیشتر برای فروش در سال آینده انبار شود.

 

 ایلنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نرخ خرید تضمینی دلالان گندم کارخانه ها خوراک دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۷۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان

 عبدالرضا سیداحمدی گندم را مهم‌ترین محصول کشاورزی کشور عنوان کرد و گفت: برداشت این محصول راهبردی از ۲۰ فروردین آغاز شده است و ۱۰۵ مرکز مسئولیت خرید این محصول از کشاورزان را بر عهده دارند.

او  با بیان اینکه تاکنون ۵۱ هزار تن گندم کشاورزان توسط مراکز خرید تعاون روستایی، غله و کارخانجات آرد و سایر مباشران در استان خریداری شده است، افزود: امیدواریم بتوانیم خرید خوبی داشته باشیم تا رضایت کشاورزان جلب شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص برداشت کلزا می‌گوید: برداشت این دانه روغنی از ۱۴ فروردین آغاز شده و تاکنون ۱۲ هزار تن محصول برداشت شده و در حال حمل به کارخانجات است.

آقای سیداحمدی با اشاره به پرداخت بخش عمده‌ای از مطالبه‌های کشاورزان توسط بخش خصوصی، اضافه کرد: اگر این روند ادامه یابد و کل محصولی که توسط بخش خصوصی خریداری می‌شود در اسرع وقت پرداخت و کشاورزان کشت بعدی تشویق شوند.

 او ادامه داد: امسال در مقایسه با مدت مشابه، ۱۰ هزار تن بیشتر از سال قبل کلزا خریداری شده و امیدواریم نسبت به سال گذشته بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر محصول کلزا از کشاورزان خریداری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص برداشت چغندرقند گفت: چغندرقند یکی دیگر از محصولات پاییزه راهبردی است که بیشترین سطح چغندرپاییزه با ۲۲هزار هکتار در استان خوزستان کشت می‌شود.

آقای سیداحمدی افزود: برداشت چغندرقند از ۲۷ فروردین شروع شده و تمام پیگیری‌ها برای این است که محصول برداشت شده با هماهنگی استانداری، پایانه‌ها، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و دیگر ارگان‌ها به کارخانجات داخل و خارج استان منتقل شود.

او ادامه داد: انتظار می‌رود امسال نسبت به سال گذشته ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن چغندرقند بیشتر در خوزستان تولید و به خوداتکایی کشور در تولید این محصول استراتژیک کمک شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • ۱۰ هزار تن کلزا در ایلام خریداری شد
  • خرید تضمینی ۲۱ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس
  • خرید تضمینی ۲۱ هزار تن گندم در فارس
  • خرید تضمینی بیش از ۲۱ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس
  • گندمکاران چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • خرید تضمینی گندم به ۲۰۰ هزار تن رسید
  • اعلام قیمت خرید تضمینی ۱۲ قلم محصول اساسی زراعی
  • خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد