Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@22:12:20 GMT

سند تحول قضایی شاه کلید ارتقا عدلیه

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۷۹۳۳

سند تحول قضایی شاه کلید ارتقا عدلیه

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ جهان امروز، جهان دیجیتال و الکترونیک است و سیطره فضای مجازی در دنیایی که در آن سامانه‌های الکترونیکی حکومت می‌کنند و با لمس صفحات دیجیتال، می‌توان پیچیده‌ترین فرایندهای اداری را طی کرد، باعث شده است که نیاز به بازنگری در ساختارهای اداری و بروکراتیک کشور بیش از پیش حس شود. ساختارهای اداری کشور که سراسر آن را استعلامات و مکاتبات فیزیک فراگرفته است، نیازمند تحول بنیادی و چابک‌سازی ساختارها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قوه قضائیه نیز از این مسئله مستثنی نبوده و نیست. شکایات مردم و گزارشات مردمی نیز حاکی از آن است که فرایندهای اداری در دستگاه قضا بسیار کند است که این امر موجب اطاله دادرسی شده است. در همین راستا سند تحول قضائی که چند سالی است در دست تدوین بود، سرانجام در دی‌ماه ۹۹ به صورت رسمی ابلاغ شد که تحول در ساختارهای اداری و راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی بخشی از این سند است. هفته قوه قضائیه فرصت مناسبی است تا میزان تحقق این سند تحول در این الکترونیک سازی قوه قضائیه مورد بررسی قرار گیرد.

سامانه سهام (سامانه هوشمند استعلامات مالی)

یکی از دلایل اطاله دادرسی و کندی در رسیدگی‌ها، استعلاماتی است که در روند تحقیق و بررسی پرونده‌ها باید از سایر دستگاه‌های کشور صورت گیرد. در فرایند بررسی پرونده‌ها مکاتبات و نامه نگاری‌های فراوانی برای استعلامات مورد نیاز بین دستگاه‌های قضائی و اجرایی صورت می‌گرفت که خود عامل کندی فرایند بررسی پرونده محسوب می‌شد.

در سال ۹۹ نزدیک ۲۵ سامانه مکاتبات الکترونیکی یا استعلام آنی از طریق سامانه مدیریت پرونده قضائی راه‌اندازی و توسعه شده است. حاصل این سامانه‌ها قریب به یک میلیون استعلام آنی و چهارده میلیون مکاتبه الکترونیکی با دستگاه‌های تابعه قوه، ضابطین و دستگاه‌های اجرایی کشور بوده است. خروجی ملموس این سامانه‌ها کاهش ۱۰ درصدی زمان رسیدگی به پرونده بوده است.

توسعه نظارت‌های برخط با داشبوردهای مدیریتی

یکی از مسائلی که در دستگاه قضا به عنوان پرچم‌دار نهادهای حاکمیتی در مبارزه با فساد و تحقق عدالت، بسیار پر اهمیت است، نظارت برخط بر عملکرد قسمت‌های مختلف خود است. به همین سبب با طراحی داشبوردهای مدیریتی و نظارتی در هفت حوزه دفاتر خدمات قضائی، معاونین ارجاع، زمان رسیدگی، تقویم اوقات رسیدگی، رسیدگی به پرونده‌های معوق، زندان وخط سیر پرونده‌ها امکان نظارت، رصد و کنترل آنلاین عملکرد قوه قضائیه فراهم شده است.

نظام مند کردن ضابطین با راه اندازی سامانه ضابطین قضائی

با راه اندازی بانک اطلاعاتی ضابطین، مشخصات تمام ضابطین توسط نهادهای مرتبط با ایشان و تحت نظارت دادستانی کل کشور به صورت ثبت شده و آنلاین در دسترس خواهد بود.. بر اساس این اطلاعات کارت متحد الشکل برای ضابطین صادر شده است. تا کنون قریب به ۷۵ هزار ضابط قضائی در این سامانه ثبت اطلاعات شده‌اند.

راه اندازی نسخه جدید سامانه اموال مسئولین به همراه بانک اطلاعات مدیران مشمول

یکی از دلایل عدم استقبال مسئولین از خوداظهاری دارایی در سامانه پیشین اموال مسئولین، لزوم ثبت نام افراد مشمول در سامانه ثنا بود که بار اجرایی سنگینی را بر نهادهای مخلف تقنینی و اجرایی کشور تحمیل کرده بود. برای حل این مشکل و نیز تسریع در شناسایی افراد مشمول، قوه قضائیه اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت نام مستقیم مشمولین فراهم کرد.

افرادی که مشخصاتشان توسط دستگاه اجرایی در این سامانه ثبت گردد، می‌توانند بدون مراجعه حضوری برای ثبت نام در سامانه ثنا قوه قضائیه، اقدام به ثبت اموال و دارایی‌های خود در سامانه اموال مسئولین نمایند. همچنین بهبود وضعیت امنیتی و رابط کاربری در نسخه جدید سامانه اموال مسئولین از جمله دستاوردهای سال ۹۹ بوده است. ثبت اموال قریب به هفت هزار نفر از مشمولین در این سامانه نشان از موفقیت‌آمیز بودن این سامانه دارد.

سامانه سنجش برخط میزان رضایت مراجعین از همکاران دستگاه قضائی

از خردادماه سال ۹۹ به منظور تکریم مراجعین و اخذ نظرات بی واسطه آنان در خصوص نحوه خدمت رسانی و نیز برخورد و شیوه کار همکاران قضائی و اداری سراسر کشور، سامانه سنجش برخط میزان رضایتمندی مردم راه اندازی شد. اخذ بازخورد حدود سیصد و پنجاه هزار نفر در این نظرسنجی‌ها و حدود یک و نیم میلیون نظر در مورد کارمندان سراسر کشور حاکی از آن است که میزان رضایتمندی نزدیک به هفتاد درصد بوده است. در این میان با تقویت و توسعه این سامانه و اتصال نتایج آن به نظامات تشویقی و تنبیهی دستگاه قضا، می‌توان میزان رضایت مردم از دستگاه قضا را بهبود بخشید.

سامانه ثبت آنلاین شکوائیه

در ادامه اقدامات صورت گرفته در جهت تحقق قوه قضائیه الکترونیک، می‌توان به توسعه سامانه‌های خودکاربر برای مراجعین حرفه‌ای قوه قضائیه من جمله وکلا، کارشناسان رسمی و نمایندگان حقوقی اشاره کرد. با راه اندازی این سامانه‌ها این دسته از افراد، هیچ نیازی به مراجعه حضوری برای طرح و پیگیری دعوا در قوه قضائیه ندارند و کلیه امور ایشان اعم از ارسال شکواییه، دادخواست، انواع لوایح، مطلع شدن از روند پرونده به صورت کاملاً غیر حضوری قابل انجام است. در سال گذشته از طریق این سامانه‌های خودکاربر، قریب به دو میلیون درخواست واصل شده است که به معنای حذف حداقل دو میلیون مراجعه حضوری است.

لزوم اهتمام ویژه به تحقق سند تحول قضائی

کاهش مراجعات حضوری و الکترونیکی شدن بسیاری از فرایندهای قضائی در قوه قضائیه، مرهون تدوین سند تحول قضائی است اما نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است آن است که اجرای این سند در دوره ریاست بعدی قوه قضائیه هم ادامه داشته باشد تا نتایج مثبت آن بیش از بیش نمایان شود.

کد خبر 5246480 مهسا شمس

منبع: مهر

کلیدواژه: سند تحول قضایی هفته قوه قضاییه هوشمندسازی هفته قوه قضاییه قوه قضاییه شهرداری تهران شورای شهر تهران دستگاه قضایی سند تحول قضایی سیدابراهیم رئیسی مواد مخدر وزارت آموزش و پرورش سازمان تامین اجتماعی سانحه تصادف حسن درویشیان میراث فرهنگی سربازی اموال مسئولین سامانه ها قوه قضائیه راه اندازی دستگاه قضا پرونده ها سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۷۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به ۱۲ هزار پرونده بدون کاغذ در استان مرکزی

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: اسفندماه سال گذشته حدود ۱۲ هزار پرونده بدون کاغذ در شعب تشکیل و رسیدگی شده است که ۳۸.۵ درصد ورودی استان در اسفندماه را شامل می‌شود و این روند به صورت شتابنده‌ای در حال افزایش است. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جزائی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح دادرسی بدون کاغذ در استان مرکزی، اظهار داشت: بنا به رویکرد سند تحول قضایی و حرکت دستگاه قضایی به سمت استفاده از فناوری‌های نوین، استفاده از استعلامات آنلاین با سازمان‌ها و بانک‌ها و عدم نیاز به مراجعه مردم جهت پیگیری استعلام، ارتقاء مدیریت قضائی و برنامه‌ریزی بهتر در تعیین راهبردها از طریق نظارت‌های سیستمی و شفافیت هر چه بیشتر عملکرد، آزادسازی فضائی فیزیکی، عدم نیاز به بایگانی اوراق و پرونده‌ها، کاهش هزینه‌های آرشیو الکترونیک، صرفه جویی در مصرف در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: اجرای طرح دادرسی بدون کاغذ موجب سرعت بخشیدن و چابک سازی در ارائه خدمات حقوقی و قضائی، مدیریت زمان و کاهش هزینه‌های قضائی، کاهش مراجعات مردم به دادگستری می‌شود. اسفندماه سال گذشته حدود 12 هزار پرونده بدون کاغذ در شعب تشکیل و رسیدگی شده است که 38.5 درصد ورودی استان در اسفند ماه را شامل می‌شود و این روند به صورت شتابنده‌ای در حال افزایش است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اهمیت هوشمند سازی قوه قضائیه و اجرای سامانه ارجاع هوشمند کارشناسی در دستگاه قضایی استان مرکزی بیان کرد: در حال حاضر میزان ارجاع به کارشناسان رسمی توسط قرعه کشی هوشمند در حوزه‌های قضایی استان مرکزی حدود 72% است که از این حیث استان مرکزی در بین سه استان برتر کشور قرار گرفته است، این سامانه موجب توزیع عادلانه ارجاع به امر کارشناسی، حذف فساد احتمالی و اعمال نفوذ، جلوگیری از اطاله دادرسی و سرعت در وصول نظریات کارشناسی می‌گردد.

جزائی از راه‌اندازی سامانه مزایده الکترونیک در دستگاه قضایی خبرداد و گفت: در راستای کاهش هزینه‌های قوه قضائیه از طریق ارتقاء بهره‌وری، پیشگیری از وقوع جرم و الکترونیکی کردن فرآیندها، برگزاری الکترونیکی مزایده‌های شعب اجرای احکام، دوایر اجرائیه ثبت و تصفیه امور‌ ورشکستگی از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) انجام می‌گیرد. همچنین افزایش تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به 27 دفتر و افتتاح 16 باجه دفتر خدمات قضایی در زندان‌های استان به نحوی که تقریباً در تمامی ندامتگاه‌های استان باجه خدمات قضایی فعال است از دیگر اقدامات دادگستری استان مرکزی در حوزه هوشمند سازی است. همچنین 4 دفتر خدمات الکترونیک قضایی نیز در شرف تأسیس است.

وی عنوان کرد: برگزاری جلسات رسیدگی علنی بصورت آنلاین در راستای شفاف سازی فرایند دادرسی ها و استفاده آموزشی دانشجویان، راه اندازی سامانه تحلیل و نقد آراء دادگستری (تناد) جهت مطالعه آراء قضائی صادره در محاکم و بهره برداری‌های آموزشی، همچنین امکان ارائه نظر و پیشنهاد برای هر رأی توسط مردم، وکلا، کارشناسان و صاحب‌نظران و راه‌اندازی سامانه احراز هویت برخط قوه قضائیه در راستای ثبت نام ثنای غیرحضوری اشخاص و احراز هویت برخط بدون نیاز به مراجع قضائی و دفاتر خدمات الکترونیک قضائی از دیگر اقدامات مؤثر و مفید در حوزه هوشمندسازی دستگاه قضایی است.

رئیس شورای قضایی استان بیان کرد: در بحث انجام دادرسی‌های الکترنیکی و آنلاین، دادگستری استان مرکزی با برگزاری جلسات تحقیق و رسیدگی مجازی و غیرحضوری با زندانیان در سال 1402 با قریب به انجام  100درصد دادرسی الکترونیک در بین سه استان برتر کشور قرار دارد.

 جزائی با اشاره به راه‌اندازی سامانه سجل محکومین مالی در دادگستری استان خاطرنشان کرد: مردم با استفاده از این سامانه می‌توانند در معاملات اقتصادی و مالی با رضایت طرف معامله، به‌صورت برخط از سوابق محکومیت‌های مالی او مطلع شوند و به این ترتیب از معامله با افراد دارای سوء‌سابقه خودداری کنند.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • تعامل پلیس و دستگاه قضایی در سطح بسیار مناسبی قرار دارد
  • طی مدتی که معاون اول قوه قضاییه بودم، ارتباطات خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم
  • رئیس قوه قضائیه: نباید از وجود اختلافات و به میدان آمدن سلیقه‌های مختلف هراسید
  • اژه‌ای: مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا مسیری سخت و دشوار است
  • ضرورت مشارکت جمعی برای رسیدن به تحول قضایی
  • مسئولان قضائی عهده دار مسئولیت خطیری هستند
  • اجرای سند تحول قضایی در مازندران
  • سند تحول قضایی در مازندران اجرایی شود
  • رسیدگی به ۱۲ هزار پرونده بدون کاغذ در استان مرکزی
  • پیشگیری از وقوع جرم در دستور کار دستگاه قضایی استان سمنان است