Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ پیش بینی کارشناسان درباره تغییر روند نزولی کرونا به جهش یکباره که در هفته پایانی تیرماه مطرح شده بود بالاخره صحیح از آب درآمد و می‌بینم در اولین هفته تابستان ۱۴۰۰ جهش ۱۵ درصدی نرخ ابتلا نسبت به ۱۴ روز قبل شاهد مثال غیرقبال انکار است. - اخبار استانها -

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، درحالی که روزهای پایانی خرداد 1400 اغلب شاخص‌های همه‌گیری کرونا در موج چهارم روبه نزول بود و برخی از مسئولان معتقدند بودند که کم کم به پایان موج چهارم نزدیک می‌شویم؛ برخی از کارشناسان با بررسی دقیق تحولات منطقه‌ای در زمینه همه‌گیری ویروس منحوس بخصوص در جنوب کشور نسبت به بروز بحرانی تازه در کوتاه مدت هشدار داده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیت امر اینجاست که امروز یعنی در اولین هفته تابستان سال جاری پیش‌بینی و هشدار این گروه از کارشناسان به واقعیت رسید و حالا دقیقاً 7 روز بعد از ابراز خرسندی از روند کاهشی کرونا می‌بینیم باز مسئولان زمزمه آغاز پیک پنجم را مطرح کرده‌اند و در برخی از مناطق مثل استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و یزد روند به‌گونه‌ای است که ظاهراً هنوز پیک چهارم پایان نیافته پنجمین موج آغاز شده است.

برای بررس صحبت مدعای کارشناسان فقط کافیست به جداول رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت طی دو هفته قبل مراجعه کنیم و مثلا آمارهای منتشر شده تاریخ 24 خرداد 1400 را به عنوان مبنایی برای شرایط فعلی داشته باشیم چون مقایسه روند آماری نشان می‌دهد نسبت به مبداء موردنظر اکنون با رشد 15 درصدی نرخ ابتلا، 13.7 درصدی موارد بستری و البته 17.6 درصدی موارد مرگ ناشی از کرونا روبرو شده‌ایم.

این درحالی است که نقشه منتشر شده از تعداد شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند نیز نشان می‌دهد روند فعلی سیری نگران کننده برای آغاز پیک پنجم آنهم با ویروس جهش یافته دلتا که به گفته مسئولان قدرت سرایتی 40 درصد بیشتر از انواع ویروس‌های گذشته مثل نوع انگلیسی دارد؛ است و این واقعیت را کاملا شفاف نمایان می‌کند که اگر دیر بجنبیم گرفتار بحران می‌شویم.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند: واقعیت امر اینجاست که مسئولان در وزارت بهداشت اکنون نمی‌توانند بگویند با ویروس هندی غافلگیر شده‌اند، چون وزیر بهداشت در نیمه خردادماه گذشته رسما اعلام کرده بود که مسئولان مربوطه با هوشیاری و دقت عمل بالا رفتار ویروس جهش یافته هندی را رصد می‌کنند و برای جلوگیری از انتشار گسترده این نوع از ویروس برنامه‌ریزی‌ کرده‌اند.

این گروه تاکید می‌کنند که بهترین راهکار در این بخش علاوه بر اجرای دقیق محدودیت‌ها تسریع در انجام واکسیناسیون و ایمن کردن بخش عمده‌ای از جامعه در مقابل ویروس کرونا است، هرچند در برخی مواردمطرح شده که این نوع از ویروس در مقابل واکسن نیز مقاومت نشان می‌دهد اما بهترین راهکار همچنان انجام واکسیناسیون گسترده درکنار غربالگری هدفمند است تا درصورت آغاز موج جدید شاهد خسارات کمتری در این بخش باشیم.

در این زمینه و البته با مدنظر قرار دادن دوره زمانی مطرح شده قبلی بد نیست که نیم نگاهی هم بر وضعیت روند واکسیناسیون عمومی در کشورمان داشته باشیم تا دریابیم به هیچ وجه این روند متناسب با شرایط فعلی که ویروس دلتا در مرزهای شرقی ایران و البته بخش‌هایی از جنوب و جنوب شرقی در کمین سلامت جامعه کشورمان است؛ نبوده و ادامه این روند می‌تواد بار سنگینی به کادر درمان ایران تحمی کند، چون در این دوره یاد شده تنها شاهد واکسینه شدن حدود 43 هزار نفر از هموطنان یا رشدی معادل 11.4 درد بوده‌ایم.

جدیدترین اخبار کرونا در ایران | زنگ هشدار پیک پنجم در استان فارس زده شد/ افزایش تعداد موارد فوتی در برخی مناطق/ افزایش نرخ ابتلا و احتمال بروز بحرانی تازه+ نقشه و نمودارجدیدترین اخبار کرونا در ایران| زنگ هشدار پیک پنجم به صدا درآمد/ رشد 113.6درصدی نرخ ابتلا نسبت به دو هفته قبل/ استان گلستان روی لبه پرتگاه+ نقشه و نمودارجدیدترین اخبار کرونا در ایران| تب ویروس منحوس بازهم بالا رفت/ مشکلات ادامه‌دار واکسیناسیون / آماده باش مراکز درمانی استان فارس + نقشه و نمودار


استان فارس در آستانه ورود به وضعیت بحران قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، یکی دو روزی است که آغاز پیک پنجم کرونا در استان فارس اعلام شده و همچنان 4شهرستان جنوبی استان فارس در وضعیت قرمز و فوق قرمز قرار دارند.

در پی آغاز موج پنجم کرونا در استان ظرفیت سه بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)، بیمارستان شهید فقیهی و بیمارستان شهید چمران به عنوان بیمارستان‌های مرجع کرونا در حال تکمیل شدن است که همین موضوع نگرانی متولیان بهداشت و درمان استان را در پی داشته است‌‌.

عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرده که در برخی از بیمارستان‌ها لیست انتظار تشکیل شده و این نشانه آن است که استان ما در آستانه ورود به وضعیت بحران و حاد قرار گرفته است.

وی از مردم استان فارس خواست تا با حساسیت بسیار بالایی نسبت به رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در مراسم‌های ختم و عروسی خودداری کنند تا از سرایت بیماری از نقاط جنوبی استان به دیگر مناطق جلوگیری شود.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، 964 هزار و 138 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 275 هزار و 698 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، 112 هزار و 184 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 17 هزار و 675 بیمار مثبت شناسایی و در مجموع از ابتدا تاکنون، 293 هزار و 373 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.
هم اکنون هزار و 150 نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، 136 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با جان باختن 8 هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به چهار هزار و 797 نفر رسید.

استان کرمان در آستانه خیز پنجم کرونا/ امکانات بیمارستانی جوابگو نیست

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، از 23 شهرستان استان کرمان، 5 شهرستان بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان در وضعیت قرمز، 7 شهرستان راور، کوهبنان، انار، فهرج، ریگان، نرماشیر و رابر در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و به گفته مسئولان کرونا در استان کرمان برای پنجمین بار، خیز برداشته و مناطق مختلف، یکی پس از دیگری به رنگ قرمز پرخطر درمی‌آیند.

اگرچه به گفته مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان نتایج آزمایشگاهی هنوز وجود ویروس کرونای هندی را در استان تایید نکرده‌اند اما براساس الگوی بیماری و افزایش شدید بستری‌شدگان، این احتمال که ویروس جدید در حال کرمان‌گردی است قوت گرفته آن هم در شرایطی که استفاده از ماسک به 60 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه بیماری از جنوب استان کرمان به دیگر مناطق در حال انتقال است تصریح کرد: روند ابتلا به کرونا در استان به گونه‌ای است که به احتمال زیاد هفته آینده وضعیت استان بدتر شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 480 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 241 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 36 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 137 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 29 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 37 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 106 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 23 هزار و 369 مورد رسیده است.

وی به فوت 7 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 98 نفر رسیده است.

شفیعی تصریح کرد: دو استان همجوار ما یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی، قرمز و فوق قرمز قرار دارند و رفت و آمد و مراودات بین این دو استان با استان کرمان نگران کننده است.

مازیار اویسی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم نیز با اشاره به نوع کرونای غالب در منطقه شرق استان کرمان اظهار داشت: با توجه به میزان شیوع و اینکه ما دروازه ورود از شهرهای قرمز استان سیستان و بلوچستان هستیم، به نظر می‌رسد نوع هندی ویروس در منطقه شیوع پیدا کرده اما نمونه‌ها جهت آزمایش به تهران ارسال شده تا دقیق بررسی و نتیجه اعلام شود.

اصغر مکارم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جنوب استان کرمان نیز با اشاره به اینکه بخشی از استان کرمان دچار موج جدید بیماری کرونا شده است گفت: در شرایط فعلی  بالای 200 نفر بیمار در بیمارستان جنوب استان بستری بوده که از این تعداد 126 نفر کووید مثبت هستند و متاسفانه تعدادی هم به دلیل وخامت حالشان در بخش ICU بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جنوب استان کرمان با تأکید بر اینکه تقریباً ظرفیت بیمارستان‌های جنوب استان تکمیل شده و سایر بخش‌های بیمارستان و اورژانس به دلیل سیر صعودی بیماری تعطیل شده است تصریح کرد: اگر شرایط صعودی بخواهد همچنان ادامه داشته باشد امکانات جنوب استان پاسخگوی بیماران نخواهد بود.

شناسایی 74بیمار جدید بتلا به کرونا در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: در 24 ساعت اخیر (منتهی به ابتدای سه شنبه) دو بیمار کرونایی در سطح استان جان خود را از دست دادند در نتیجه تعداد بیماران فوتی کرونایی در استان از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون به عدد یک هزار و 125 رسید.

وی افزود: طی 24ساعت منتهی به امروز همچنین 74مورد بیمار جدید کرونایی نیز در سطح استان سمنان شناسایی شده است همچنین آمارها نشان می‌دهد تعداد بیماران بستری استان به عدد 136 رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: از ابتدای شیوع کووید 19تاکنون در سطح استان سمنان 41هزار و 130نفر به این بیماری مبتلا شدند که 30 هزار و 783 نفر از این بین به صورت سرپایی مداوا و یا جان خود را از دست دادند و 11 هزار و 109 نفر نیز بعد از بستری در بیمارستان بهبود و مرخص شده‌اند.

دانایی خاطرنشان کرد: در 24ساعت منتهی به امروز همچنین 24بیمار کرونایی نیز در سطح استان سمنان با بهبودی از بیمارستان مرخص شده‌اند.

وی عنوان کرد: بر اساس آخرین وضعیت رنگ بندی کرونا، چهار شهرستان سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار در وضعیت نارنجی قرار دارند. چهار شهرستان میامی، آرادان، سرخه و مهدی‌شهر بر اساس آخرین وضعیت رنگ بندی کرونایی در شرایط زرد قرار دارند.

درحال تکمیل... .

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا ۸ ۴۲ درصد ۳ ۴۶ درصد واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اخبار کرونا در ایران خبرگزاری تسنیم کرونا در استان ابتدای شیوع بیمارستان ها سطح استان استان کرمان استان سمنان پزشکی کرمان نشان می دهد قرار دارند استان فارس جنوب استان نرخ ابتلا پیک پنجم استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۹۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان

هم‌زمان با سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه رئیس‌جمهور به استان سمنان، پارک علم و فناوری سلامت استان سمنان به عنوان پانزدهمین پارک علم و فناوری کشور افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بهرام عین‌اللهی که به همراه رئیس‌جمهور و به منظور افتتاح و بازدید از پروژه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی سمنان، وارد این استان شده است با حضور در پردیس آموزشی، پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان به مقام شامخ شهدای گمنام ادای احترام کرد.

افتتاح پارک علم و فناوری سلامت سمنان و بازدید از بخش اورژانس و مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان در بیمارستان کوثر سمنان و همچنین حضور در جلسه هیئت رئیسه این دانشگاه از برنامه‌های وزیر بهداشت در سمنان است.

عین‌اللهی همچنین با حضور در شاهرود، پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان و یک مرکز جامع خدمات سلامت را در این شهرستان افتتاح می‌کند. جمعی از معاونان و مدیران ارشد وزارت بهداشت نیز در این سفر از امکانات و توانمندی‌های حوزه سلامت شهرستان‌های سمنان بازدید می‌کنند.

پارک علم و فناوری سلامت استان سمنان در این سفر با حضور وزیر بهداشت به عنوان پانزدهمین پارک علم و فناوری کشور افتتاح شد.

این مرکز تحقیقاتی با اشاره به شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری و تکلیف وزارت بهداشت برای تحقق این شعار، هدف اصلی از راه اندازی پارک‌های علم و فناوری سلامت را تأمین نیازهای جامعه توسط دانشگاه‌ها دانست و گفت: در این پارک ۱۰ شرکت مستقر هستند که ۳ شرکت، دانش بنیان هستند و امکان توسعه استقرار شرکت‌های دانش بنیان و فناور نیز در این پارک وجود دارد.

وی با تاکید بر تقویت حضور اساتید در شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت، یادآور شد: خوشبختانه ۲ واحد تحقیق و توسعه دارویی در پارک علم و فناوری سلامت استان سمنان مستقرند و باتوجه به پیشرفت‌های جدید دارویی، اهمیت تحقیق و توسعه در حوزه دارو زیاد است.

وزیر بهداشت افزود: در این پارک، تعدادی از تولید کننده‌های داروهای کمیاب و آنتی‌بیوتیک‌ها حضور دارند و امیدواریم در مورد تولید مواد اولیه دارویی در کشور و استان سمنان بتوانیم فعالیت بیشتری داشته باشیم.

عین‌اللهی از افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان از یک به چهار شرکت فعال در استان سمنان در دولت مردمی خبر داد و گفت: خوشبختانه تعداد واحدهای فناور در حوزه سلامت سمنان از ۸ در ابتدای کار دولت مردمی به ۵۴ واحد افزایش یافته است و خوشبختانه تعداد اختراعات این دانشگاه از ۲۰ به ۳۰ مورد رسیده است.

وی به تقویت فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی سمنان اشاره و عنوان کرد: شاخص H-Index این دانشگاه در دولت مردمی، ۱۹ درصد رشد داشته و نشان دهنده رشد پژوهش در این دانشگاه است. و

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت رسیدن به خودکفایی در حوزه سلامت باتوجه به تهدیدهای فراوان علیه کشورمان، گفت: حرکت به سمت خودکفایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی رونق و شتاب گرفته است.

کد خبر 745737

دیگر خبرها

  • افزایش بیش از ۵ درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی
  • نیاز به ۵۷ هزار تخت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • افتتاح پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان
  • توسعه کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی در فارس
  • افتتاح مرکز تصویربرداری پزشکی غرب فارس در کازرون
  • برنامه های هفته ملی سلامت در مازندران اعلام شد
  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت نام کردند
  • مبتلایان به دیابت در نیشابور ۳ برابر شد
  • سگ‌ها عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد