Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس ارشد حوزه مسکن با بیان اینکه روند صعودی بازار سرمایه باعث افزایش قیمت مسکن در یک ماه گذشته شده است، گفت: اولین اولویت دولت آینده بازار مسکن خواهد بود که به همین دلیل با افزایش ساخت و ساز، رونق به بازار مسکن باز خواهد گشت و قیمت‌ها متعادل خواهد شد.

سید محمود فاطمی عقدا، رئیس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره اینکه بانک مرکزی از افزایش قیمت مسکن در تهران خبر داده است، اظهار کرد: بازار مسکن به عنوان یکی از بخش‌های اقتصادی کشور موئلفه مهمی در اقتصاد به شمار می‌رود که در شرایط خاص اقتصادی جایگاه و ارزش خود را حفظ می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نگاه سرمایه‌ای، اجازه کاهش قیمت مسکن را نمی‌دهد

وی افزود: طبیعی است که تا زمانی که مسکن با نگاه کالای سرمایه ای معامله شود، بازار این اجازه را نخواهد داد که ارزش ذاتی آن افت داشته باشد و نسبت به تورم عکس العمل نشان می‌دهد و با آرامش، متعادل شود.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های مسکن از قدیم، نگاه سرمایه‌ای به آن است؛ به خصوص در کشور ما که نقش عمده‌ای در اقتصاد ملی دارد و بنا به دلایلی ایرانیان بر خلاف سایر کشورها، بیشتر مایل به داشتن مسکن هستند تا اجاره آن؛ و این به جایگاه املاک باز می گردد و این توان را به مسکن می‌دهد که جایگاه خود را در اقتصاد حفظ کند.

 

علت افزایش قیمت مسکن به دلیل بی‌مهری دولت یازدهم شروع شد

فاطمی عقدا اضافه کرد: افزایش قیمت مسکن با بی‌مهری دولت یازدهم شروع شد و با شیب ملایم پیش رفت و با عدم برنامه ریزی این دولت ادامه پیدا کرد که این روند تا دو سال اول دولت دوازدهم هم ادامه داشت و باعث افزایش نیاز در این حوزه شد به طوری که نیاز انباشته کشور به بیش از ۵ میلیون واحد مسکونی رسیده است.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه وقتی تولید مسکن، متناسب با عرضه نیست، شیب افزایش قیمت بیشتر خواهد شد، گفت: آمار نشان می‌دهد که از ۲۲ میلیون خانوار در کشور نزدیک به ۶ میلیون نفر فاقد مسکن هستند.

وی ادامه داد: وقتی ۲۵ درصد جامعه سرپناه نداشته باشند، تاثیر زیادی در احساس کمبود در بازار دارد و طبیعی است که چنین کالایی در تورمی معمول رشد نخواهد داشت و این باعث شد که رشد قیمت مسکن فزاینده تر از سایر بازارها باشد.

فاطمی عقدا اضافه کرد: کاهش قیمتی که در ابتدای امسال دیده شد ناشی از آسیب پذیر شدن بازار سرمایه و کاهش ارزش شاخص سازها بود که بازار مسکن به آن واکنش نشان دهد. پیوستگی بازارها، انتقال سرمایه از بازاری به بازار دیگر موجب تغییر قیمت در مسکن بود که پس از افزایش شاخص و بازگشت نسبی امید به بازار سرمایه، بازار مسکن واکنش افزایش را نشان داد.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: دولت منتخب باید توجه ویژه‌ای به بازار مسکن داشته باشد و فعالیت در این حوزه را تقویت کند تا در سایر بخش‌ها رونق ایجاد شود و با توجه به تاثیر مسکن در سایر حوزه‌های اقتصادی اگر دولت تمرکز خود را بر بخش مسکن متمرکز کند و هشت راهکاری را که آیت‌الله رئیسی برای ساماندهی آن ارائه کرد را باید دنبال کند.

وی اشاره کرد: اولین اولویت دولت بعدی بازار مسکن خواهد بود که به همین دلیل انشا الله رونق به بازار مسکن باز خواهد گشت و قیمت‌ها را متعادل خواهد ساخت.

فاطمی عقدا افزود: با اتمام پروژه‌های باقی مانده از مسکن مهر و تشدید سرمایه گذاری در طرح اقدام ملی مسکن و با توجه به برنامه ریزی انجام شده برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد، این برنامه‌ها در صورت اجرا رقم قابل توجهی خواهد شد که تاثیر مثبتی  بر بازار مسکن خواهد گذاشت و در صورت رسیدن به بهره برداری به سرعت بر بازگشت تعادل به بازار مسکن موثر خواهد بود.

رییس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: منطقی شدن بازار مسکن دامنه سود این بازار را متعادل کرده و از نگاه سرمایه داری به این حوزه خواهد کاست که در کنار طرح‌های پیش بینی شده با پیشنهاد کارشناسان حوزه مسکن و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی باید به سوی نظام قانون‌مند اجاره داری حرکت کرد.

وی بیان کرد: باید با ورود دستگاه‌های حقوقی و حمایتی جامعه هدف را مورد حمایت قرار داده تا از این نابسامانی نجات پیدا کرده و در صورت به وجود آمده سازمانی برای اجاره داری دست بازار آزاد از قیمت گذاری کوتاه شده و دیگر شاهد قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار اجاره نخواهیم بود.
 

 

انتهای پیام/ط

منبع: دانا

کلیدواژه: افزایش قیمت مسکن بازار مسکن بازار سرمایه فاطمی عقدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۰۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار؛ نیم سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها

به گزارش همشهری آنلاین، امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت تا لحظه تنظیم این خبر بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۲۱ هزار، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۳۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۴۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است.

هشدار موسسه استاندارد در خصوص فروش طلای کم عیار | با این روش از مصنوعات طلا استعلام بگیرید

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۹۵۰ تومان و سکه یک‌ گرمی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

محصول نرخ (تومان)
سکه تمام طرح جدید ۴۱ میلیون و ۹۵۰ هزار
سکه تمام طرح قدیم ۳۹ میلیون و ۱۰۰ هزار
نیم سکه بهار آزادی ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار
ربع سکه بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۹۵۰
سکه یک گرمی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار
طلای ۱۸ عیار ۳میلیون و ۵۲۱ هزار

کد خبر 846948 برچسب‌ها خبر مهم قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران سکه - قیمت

دیگر خبرها

  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار؛ نیم سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها
  • قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | تقویت همکاری‌های امنیتی ایران و پاکستان از اهداف سفر رئیسی
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • ردپای آرامش در بازار‌ها