Web Analytics Made Easy - Statcounter

سامانه‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش از سناد، همگام و اخیراً سیدا و پادا موضوعی است که در طول سال‌های اخیر کمتر درباره آنها صحبت شده است؛ سامانه‌هایی که در دوره‌های مختلف به‌صورت جزیره­‌ای و غیریکپارچه تولید، استفاده و بعضاً رها شده است! - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ سامانه‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش از سناد، همگام و اخیراً سیدا و پادا موضوعی است که در طول سال‌های اخیر کمتر درباره آنها صحبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سامانه‌های متعددی که هر چند وقت یکبار رونمایی و به مجموع سامانه‌های پراکنده وزارت آموزش و پرورش اضافه می‌شوند اما در عمل کارایی هر یک با مشکلاتی مواجه است!

در همین رابطه با محمود حبیبی؛ مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش گفت‌وگو داشتیم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

 تسنیم: با توجه به اینکه منبعی درباره تاریخچه شکل­گیری نرم‌افزارها و سامانه­‌های مورد استفاده در آموزش و پرورش وجود ندارد، لطفا مختصری در این رابطه توضیح دهید. گویا شروع این کار از سال 1371 در قالب نظام جامع انفورماتیک آموزش و پرورش و توسط شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی با تولید 33 نرم­‌افزار آغاز شده است و به عنوان نمونه ثبت نمرات تحصیلی به ترتیب در نرم‌افزار تحت داس (DOS) و دانا تحت ویندوز در مدارس، و سپس سامانه­‌های تحت وب سناد، سیدا و درگاه پادا بوده است؟

همانطور که اشاره کردید شروع کار استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری در آموزش و پرورش سال 1371 است. در آن زمان با توجه به مقتضیات و فناوری موجود سیستم­‌هایی طراحی شد تا تمام فرآیندهای اداری وزارت آموزش و پرورش مکانیزه شوند. این سامانه‌ها در حوزه‌­های مختلفی مانند منابع انسانی (پرسنل، احکام و حقوق)، سیستم‌های دانش­آموزی، و مالی ایجاد و فعال شدند. این سامانه­‌ها در آن زمان تحت سیستم عامل DOS بود و طراحی آن با توجه فناوری آن زمان، مناسب بود. با توجه به اینکه در آن زمان واحدهای سازمانی با یکدیگر اتصال شبکه‌ای نداشتند، معماری این سامانه‌ها کاملاً مجزا و جزیره‌ای در نظر گرفته شده بود یعنی سیستم‌های منابع انسانی، دانش آموزی و مالی هر یک به صورت مجزا، کار خود را می‌کردند و ارتباط سیستمی با یکدیگر نداشتند.

تجمیع داده‌­های الکترونیکی نیز به صورت سلسله مراتبی (Hierarchical) صورت می­‌پذیرفت یعنی اطلاعات در بازه‌های زمانی مشخصی به صورت فایل از مدارس جمع‌­آوری و در منطقه تجمیع و سپس از منطقه به استان و به همین ترتیب از استان به ستاد ارسال و تجمیع می‌شدند. این شکل انتقال اطلاعات باعث ریزش اطلاعات، خطا در تبادل اطلاعات و کند بودن فرآیندها می‌شد و ستاد می‌توانست سالانه یک بار اطلاعات کامل را داشته باشد. این سامانه‌ها تا سال1380 بدین شکل کار خود را ادامه دادند.

از اوایل دهه 80 به تدریج سعی شد سامانه‌ها با استفاده از فناوری جدیدتر بازطراحی شوند. بر همین اساس برخی سامانه­‌های جدید جایگزین قبلی­‌ها شدند. به عنوان مثال سامانه‌های پرسنل، حقوق و دستمزد و دانش­‌آموزی در محیط ویندوز طراحی شدند اما از گذشته ارث بری کردند و تغییر پارادایم اتفاق نیفتاد. این سامانه‌­ها به همان شکل مجزا البته با فناوری جدید فعالیت را ادامه دادند و همچنان مشکل پراکندگی اطلاعات وجود داشت.

تعدد سامانه‌ها و آمار متناقض 

تعدد سامانه‌ها، وزارت آموزش و پرورش را به ویژه در بحث آمار با مشکل مواجه کرده بود، حتی گاهی مدیران قبلی اشاره می­کردند که آمارها را وقتی از منابع مختلف - یعنی سیستم‌های متفاوت - می‌گیرند آمارهای متناقضی را مشاهده می‌کنند و طبیعتاً وقتی آمار دقیق نباشد برنامه­‌ریزی بر اساس آن آمار کار سخت و پیچیده‌­ای است. به همین دلیل از اوایل دهه 90 تصمیم گرفته شد تا سامانه یکپارچه وزارت آموزش و پرورش طراحی شود که در سال‌های 91 و 92 کار مطالعاتی را شروع کردیم.

به تدریج سعی شد به این سمت برویم که سامانه‌ها را یکپارچه داشته باشیم اما چون وزارت آموزش و پرورش بسیار بزرگ و تعداد مخاطبان، اطلاعات و مشکلات دیتا بسیار زیاد است، اینها را در قالب یک پلتفرم ثابت اما در سه زیردسته تقسیم‌بندی کردیم، یعنی پلتفرم نرم‌افزاری یکی است و هر کدام از سیستم­های منابع انسانی، دانش‌­آموزی و مالی را روی آن طراحی، پیاده‌­سازی و به تدریج توسعه دادیم. اما از آنجا که در نظر بود همچنان ارتباطشان با سیستم‌های قبلی حفظ شود و فرآیندهای وزارت آموزش و پرورش مختل نشوند، همزمان با فعالیت سیستم‌های قبلی هر بخش از سامانه‌های جدید که طراحی و پیاده­‌سازی می‌شد، زیر بار می­رفت و سعی می‌کردیم امور و چرخه اطلاعات دچار اختلال نشوند.

در یک سال گذشته وزیر آموزش و پرورش، تاکید بسیاری بر یکپارچه ­سازی سامانه‌های آموزش و پرورش داشتند و کار بیشتر از قبل سرعت گرفت و توانستیم بسیاری از بخش‌­های سامانه‌ یکپارچه را اجرایی کنیم که در حضور رئیس جمهور رونمایی شد.

تسنیم: در وزارت آموزش و پرورش شاهد هستیم که در دوره‌های مختلف نرم‌افزارها و سامانه‌های مختلفی به صورت جزیره­‌ای و غیریکپارچه تولید و استفاده شده و اطلاعات هر کدام از این نرم‌افزارها و سامانه­‌ها در گوشه‌ای رها شده است. این موضوع درباره سوابق تحصیلی شامل مدارک و ریزنمرات و اتصال آنها به کد ملی هر فرد وجود دارد. برنامه وزارت آموزش و پرورش برای تولید یک سامانه یکپارچه که اطلاعات دانش‌­آموزان، ریزنمرات و مدارک تحصیلی در آن تجمیع و مورد استفاده قرار گیرد، چیست؟

وزیر آموزش و پرورش  ماموریت ویژه‌ای به ما داد تا بحث یکپارچه‌­سازی سامانه‌ها را پیگیری کنیم و یکی از اقداماتی که انجام شد راه‌­اندازی سیستم یکپارچه دانش­‌آموزی وزارت آموزش و پرورش بود. این سیستم تحت عنوان "سیدا" به منظور نگهداری و ثبت و ضبط تمام سوابق تحصیلی، نمرات و اطلاعات انضباطی و پرورشی دانش‌­آموزان در یک سیستم یکپارچه و همچنین ارائه خدمات مختلف از این بستر به دانش‌آموزان و اولیاء راه‌اندازی شد.

دسترسی به سامانه سیدا در اختیار مدیران، معلمان و مدارس است. علاوه بر آن برای ارائه خدمت به دانش‌­آموزان و اولیاء، دسترسی جداگانه­‌ای از طریق درگاه (Portal) پادا (پرونده الکترونیک دانش‌­آموزان) ایجاد کردیم که برخی از خدمات مانند کارت‌های ورود به جلسات آزمون‌­های مختلف، ارائه کارنامه و ثبت­‌نام الکترونیکی هم اکنون در آن فعال شده‌­اند و به تدریج تعداد این خدمات افزایش خواهند یافت. هر سال این سوابق به صورت نسلی نگهداری می‌شوند و از این به بعد مراجعه به این سوابق از طریق درگاه پادا انجام خواهد شد.

تسنیم: در سامانه سیدا اطلاعات و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان از چه سالی در دسترس است؟

چون سیدا به تازگی راه‌­اندازی شده است اطلاعات سال 1399 در آن موجود است و وقتی فرآیندهای مربوط به بسته شدن سال تحصیلی جاری انجام شود، تمام اطلاعات سناد و سیستم‌های جزیره‌ای قبلی مانند دانا به آن اضافه شده و همه سوابق یکجا نگهداری می­‌شوند و از طریق درگاه پادا در دسترس دانش‌­آموزان و اولیاء خواهد بود.

تسنیم: سوابق تحصیلی قدیمی مثلاً دهه‌­های 50 و 60 و دوره‌‌ای که کد ملی نبوده است، چگونه قابل دسترسی است؟

در آموزش و پرورش از سال 1330 سوابق تحصیلی وجود دارد. بخشی از این سوابق تحصیلی الکترونیکی هستند اما مربوط به زمانی هستند که کد ملی نبوده است (حدودا سال­های 1371 تا 1380). برای حل این مشکل رایزنی‌هایی را با ثبت احوال شروع کردیم تا این افراد را به صورت مکانیزه با استفاده از از سایر اطلاعات شناسنامه‌­ای مانند نام و نام خانوادگی و شماره شناسنامه شناسایی کنیم.

مذاکره با ثبت احوال برای سوابق تحصیلی قدیمی 

چون همه این افراد بعداً کد ملی دریافت کرده‌­اند و اطلاعاتشان در سامانه ثبت احوال موجود است. ممکن است درصدی هم باشند که اطلاعاتشان نقص داشته باشد و نتوانیم آنها را شناسایی کنیم که احتمالاً از راهکار فراخوان استفاده خواهیم کرد تا افراد به مناطق آموزش و پرورش مراجعه کرده و کد ملی را در اختیار قرار دهند.

بخشی دیگر از سوابق تحصیلی به صورت کاغذی و مربوط به قبل از سال 1371 هستند. در آن زمان سامانه الکترونیکی نبوده و سوابق به صورت پرونده‌‌ای کاغذی (فیزیکی) است که در مناطق نگهداری می‌شوند. در حال حاضر الکترونیکی­‌ سازی این بخش از سوابق تحصیلی قدیمی و ثبت آنها در سیستم جدید با درخواست افراد و در قالب صدور تاییدیه تحصیلی انجام می‌­شود. البته بعد از آنکه کلیه داده­‌های الکترونیکی موجود در آموزش و پرورش به سامانه جدید منتقل و به کد ملی افراد متصل شد، به تدریج اقدام به الکترونیکی ­سازی تمام سوابق تحصیلی کاغذی (سال­های 1330 تا 1371) خواهیم کرد.

تسنیم: طراحی و پیاده‌­سازی نرم‌­افزارها و سامانه‌ها در وزارت آموزش و پرورش دارای چه روال و فرآیندی است؟ همچنان شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی متصدی این امور است؟

شرکت پژوهش به عنوان پیمانکار ما در حوزه یکپارچه‌­سازی از ابتدا مشغول به کار بوده است و الان نیز با آموزش و پرورش همکاری دارد. مطابق مقررات به عنوان یک شرکت خصوصی طرف قرارداد با وزارت آموزش و پرورش روال اداری لازم برای همکاری را طی می‌کند که فرآیند آن توسط معاونت برنامه‌­ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود. تمام سیستم‌های آموزش و پرورش توسط این شرکت طراحی و پیاده‌­سازی نشده و در اجرای برخی از آنها حضور داشته است.

این شرکت در سال 1371 به عنوان یک شرکت دولتی تاسیس شده بود تا امور فناوری اطلاعات را برای آموزش و پرورش انجام دهد و بعداً با توجه به قوانین خصوصی شد. دانش برخی سامانه‌ها در اختیار این شرکت بود و پشتیبانی آنها هر ساله بر اساس قوانین موجود و تشریفات مناقصه به این شرکت واگذار شده است. علاوه بر این شرکت، شرکت‌های دیگری هم با آموزش و پرورش همکاری داشته‌­اند و این طور نیست که فقط شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی باشد. در 10 تا 15 سال گذشته بیش از 20 شرکت مختلف در حوزه فناری اطلاعات در وزارت آموزش و پرورش فعالیت کرده‌اند.

در خصوص روال و فرآیند طراحی و پیاده­‌سازی، کاری که هم اکنون در حوزه یکپارچه‌­سازی سامانه‌ها انجام می‌شود را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: بخش اول هسته اصلی است که یکپارچه ­سازی را براساس آن پیش می‌بریم و تمام داده­‌ها و اطلاعات مربوط به دانش‌آموزان، منابع انسانی و مالی بر روی این هسته قرار می­گیرد. بخش دوم، خدمات (Services) مختلفی است که اطلاعات مورد نیاز خودشان را از هسته اصلی دریافت می‌کنند. این خدمات ممکن است مربوط به دانش‌­آموزان، معلمان و  یا سایر بخش‌ها باشند و توسط شرکت­های مختلفی ارائه شوند. به عنوان مثال شاد هم­‌اکنون در حال ارائه خدمت و شرکت پشتیبان آن همراه اول است. اطلاعاتی که شاد در حوزه دانش‌­آموزی و کلاس بندی نیاز دارد را از بستر یکپارچه ما دریافت می­کند.

بنابراین انحصاری وجود ندارد و رقابت در ارائه خدمات مختلف وجود دارد. سیستم‌های مختلف با شرکت‌ها و تیم‌های مختلف در حال فعالیت هستند اما آن بخشی از اطلاعات که حاکمیتی است (هسته اصلی)، در قالبی سیستمی یکپارچه کاملاً در اختیار وزارت آموزش و پرورش است.

تسنیم: یکپارچه­‌سازی سامانه‌های آموزش و پرورش چه مزایایی دارد؟

با ایجاد یک انبار داده کامل و متمرکز از اطلاعات آموزش و پرورش می­‌توانیم یک داشبورد مدیریتی یا هوش تجاری طراحی و با استفاده از این داده‌­ها، گزارش‌های مختلف مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را تهیه و در اختیار مدیران در تمامی سطوح، از سطح وزیر آموزش و پرورش با سطح دسترسی خاص خود تا سطوح ادارات کل استان‌ها، مناطق و مدارس قرار دهیم. همچنین دیگر مشکل اختلاف در آمارها را هم نخواهیم داشت.

تشریح دلایل اخلال در ارائه کارنامه و ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان/ شفافیتی که مختل شد!ضعف زیرساخت الکترونیک "پیش ثبت‌نام" پایه هفتم مدارس شاهد را هم به تاخیر انداخت

انتهای پیام /

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش ۸ ۴۲ درصد ۳ ۴۶ درصد دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش افزارها و سامانه آموزش و پرورش سازی سامانه ها طراحی و پیاده سوابق تحصیلی منابع انسانی دانش آموزان شرکت پژوهش آن زمان سال 1371 کد ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۱۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتکاف علمی دانش آموزان کنکوری لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: به منظور فراهم کردن محیطی آرام برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم و کنکوری ۱۵ مدرسه از شهرستان‌های استان به پایگاه اعتکاف علمی دانش‌آموزان در نوروز ۱۴۰۳ تبدیل شده است.

رضا عزتی شامگاه نهم فروردین‌ماه در بازدید از پایگاه دبیرستان دخترانه شاهد ناحیه ۲ خرم‌آباد ضمن بازدید از شرایط این پایگاه اعتکاف علمی، اظهار کرد: برای اینکه دانش آموزان در جریان دید و بازدیدهای نوروزی دغدغه‌ای نداشته باشند ۱۵ مدرسه در سطح استان برای دانش آموزان دختر و پسر اختصاص داده‌ایم که در محیطی آرام به مطالعه و مرور درس‌های خود بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: در این مراکز که دبیران مجرب هم حضور دارند دانش آموزان علاوه بر رفع اشکالات و ایرادات درسی خود به مرور تست‌های کنکور و حل آنها می‌پردازند.  

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان اضافه کرد: برای ارتقا و برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و تقویتی و همچنین اعتکاف علمی اعتباری در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان لرستانی هم چون سال گذشته در آزمون سراسری بدرخشند.

گفتنی است، سال گذشته بعد از تجزیه و تحلیل امتحانات دی ماه با حضور مدیران شهرستان‌ها و مناطق کلاس‌های تقویتی و فوق برنامه برای دانش آموزان برگزار شد که نتیجه آن درخشش دانش آموزان در آزمون سراسری بود.

در این بازدید که عبدالله بهاروند مدیر و محمدی حراست آموزش و پرورش ناحیه ۲ حضور داشتند دانش آموزان با ابراز رضایت از محیط مدرسه خواستار استمرار طرح اعتکاف علمی در ایام تعطیل به‌ویژه روزهای پنجشنبه و جمعه بعد از تعطیلات نوروز شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزارت آموزش و پرورش یک اطلاعیه مهم داد
  • اعتکاف علمی دانش آموزان کنکوری لرستان
  • ۳۰ هزار کتاب برگزیده رشد در سامانه دانش آموزان قرار گرفت
  • راه‌ اندازی سوت‌ زنی سایبری بازار سرمایه در سال جدید
  • راه‌اندازی سوت‌زنی سایبری بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳
  • چگونه از کدال استفاده کنیم؟ | راهنمای کاربردی سامانه کدال
  • اعلام نتایج «پویش مهر» از اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رسیدگی به نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری مدارس همدان در سال جدید
  • توجه به آموزش و پرورش یک سرمایه‌گذاری برای کشور است
  • افزایش ۲۲۰ درصدی رتبه‌های برتر کنکور توسط دانش‌آموزان مناطق محروم