Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران از همکاری ایران با چین در بخش شیلات بر اساس سند جامع ۲۵ ساله خبر داد و گفت: این همکاری عمدتا در زمینه واردات دانش فنی و پس از آن و در صورت نیاز برای جذب سرمایه گذاری چینی‌ها برنامه‌ریزی شده است.

 

به گزارش پول نیوز، نبی‌اله خون میرزایی در گفت‌وگویی با تاکید بر این که کشور چین در آبزی‌پروری در رتبه اول جهانی قرار دارد، اظهار کرد: چین در حوزه آبزی‌پروری صاحب تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای است که این کشور را پیشرو در صنعت آبزی‌پروری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: در سند همکاری جامع ایران و چین ظرفیت‌های تکنولوژی‌های شیلاتی چین دیده شده و پیش‌بینی‌های لازم برای توسعه همکاری در این زمینه انجام گرفته است.

به گفته خون‌میرزایی؛ واردات دانش فنی در درجه اول همکاری‌ها بین دو کشور قرار دارد و پس از آن و در صورت نیاز برای جذب سرمایه گذاری چینی‌ها برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای صنعت آبزی‌پروی کشور در پی خشکسالی کم سابقه، گفت: صنعت شیلات کشور نیز مانند سایر بخش‌های کشاورزی از خشکسالی آسیب دیده و کاهش تولید آبزیان در سالجاری قطعی است.

این مقام مسئول افزود: به دلیل محدودیت‌های ناشی از خشکسالی بخشی از برنامه تولید در سال ۱۴۰۰ محقق نمی‌شود و نشانه‌های آن از ابتدای سال مشهود است.

رئیس سازمان شیلات ایران بیشترین آسیب خشکسالی را مربوط به مزراع پرورش ماهیان گرمابی دانست که به دلیل کم آبی تعدادی زیادی از آن‌ها در جنوب کشور فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

خون‌میرزایی در خصوص برآورد آمار میزان خسارات خشکسالی مزارع پرورش ماهی در کشور‏، گفت: برای قضاوت درباره میزان خسارات زود است، امید داریم بخشی از آسیب خشکسالی سه ماهه اول سال، در پاییز جبران شود. اما آنچه مسلم است به هدفگذاری‌های تعیین شده برای تولید در سال ۱۴۰۰ نمی‌رسیم.

وی از برنامه‌های در دست اقدام سازمان شیلات برای کمک به جبران آسیب خشکسالی به مزارع پرورش ماهی خبر داد.

معاون وزیر افزود: کمک بلاعوض، پرداخت تسهیلات کم بهره، امهال تسهیلات سررسیده از پیشنهاده‌ات سازمان شیلات برای کمک به جبران خسارت خشکسالی مزارع پرورش ماهی است که به هیات دولت برای تصویب رفته است.

رئیس سازمان شیلات ایران قطعی برق را از دیگر پیامدهای خشکسالی عنوان کرد که مزارع پرورش ماهی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خون میرزایی با بیان اینکه بخش عمده تولید در آبزی‌پروری وابستگی به مکانیزاسیون دارد، اظهار کرد: قطع برق علاوه بر کاهش تولید در مزارع پرورش ماهی می‌تواند تلفات سنگین به دنبال داشته باشد، چراکه مکانیزاسیون نقش مهمی در تولید استخرهای ماهی دارد.

وی تصریح کرد: مکانیزاسیون در استخر‌های پرورش ماهی شامل دستگاه‌های هوادهی واکسیژن‌دهی به آب، موتورپمپ آب و ... می‌شود که نقش حیاتی دارند.

خون میرزایی معتقد است؛ استخرهای ماهی حتی اگر به ژنراتور برق مجهز باشند نمی‌تواند و تمام نیاز‌های مزرعه به انرژی را پاسخ دهد و قطعی ادامه دار برق نتایج جبران ناپذیری را برای مزارع پرورش ماهی به دنبال خواهد داشت.

وی هماهنگی برای مستثنی شدن مزارع پرورش ماهی از قطعی برق برای جلوگیری از آسیب را غیرممکن دانست، چراکه قطعی برق منطقه‌ای اتفاق می‌افتد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: شیلات پول نیوز پرورش ماهی خشکسالی آبزی پروری مزارع پرورش ماهی سازمان شیلات خون میرزایی آبزی پروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۴۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ پیشنهاد برای عبور از خشکسالی

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا در حالی کشورمان چهارمین سال پیاپی خشکسالی را پشت سر می‌گذارد که گرمای هوای تقریبا در همه نقاط کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) بالاتر از حد نرمال بوده است، به‌گونه‌ای که آبان و آذرماه گرم‌ترین آبان و آذر تاریخ کشور بوده‌اند. طی آذر و دی‌ و بهمن‌ماه نیز برف چندانی نبارید و با وجود بارش‌های خوب اسفندماه کشور همچنان درگیر خشکسالی است. در این شرایط احد وظیفه -رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور- پیشنهادهایی را با کاهش تبعات خشکسالی ارایه می‌دهد:

- ایران و همه مناطق مجاور آن با تغییر اقلیم دچار تغییراتی شده‌اند، به‌گونه‌ای که دما به‌شدت بالای حد نرمال و بارندگی زیر نرمال بوده و تقاضا برای آب در کشور نسبت به گذشته افزایش یافته است. در این شرایط انجام اقدامات بلندمدت و کوتاه‌مدت نیاز است.

- از جمله اقدامات بلندمدت می‌توان به سرمایه‌گذاری دولت در بخش آب مثل انتقال آب اشاره کرد.

- از بارگذاری صنایع جدید و توسعه کشاورزی  در مناطق مرکزی یا کشت محصولات پرآب‌بر در دشت‌های دچار تنش آبی جدا خودداری شود. صنایع پرآب‌بر شامل صنایعی مانند مجتمع‌های تولید برق، پتروشیمی و صنایع مربوط به نفت و گاز و فولاد می‌شود.

- توسعه صنعتی در مناطقی انجام شود که این پتانسیل را دارند مثل سواحل جنوبی که با شیرین‌سازی آب دریا می‌توان صنعت را راه‌اندازی کرد.

- تصفیه پساب‌ها برای استفاده صنعتی و بازچرخانی آب در مجتمع‌های صنعتی از دیگر اقداماتی است که باید به آن در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت توجه کرد.

- اگر وضعیت کنونی بارش تداوم یابد شاید مهمترین کار خودداری از کشت بهاره است چون سدها کم‌آب خواهند شد و در صورت کم‌بارشی در فصل بهار،‌ کشت دیم هم خسارت زیادی خواهد دید.

- مردم نیز برای عبور از شرایط خشکسالی باید به مصرف بهینه آب توجه کنند.

دیگر خبرها

  • پرورش 100 تن ماهی تیلاپیا در یک کارخانه ویتنامی (فیلم)
  • ۷ پیشنهاد برای عبور از خشکسالی
  • استفاده از ربات ۱۸۵ هزار یورویی هوش مصنوعی در پرورش لاله‌های سالم
  • امضای قرار داد پنج ساله صادرات گاز به عراق
  • فرایند تولید و فرآوری کدو تنبل در مزارع آمریکایی (فیلم)
  • همکاری در تدوین سند توسعه دریامحور دستور کار سال ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی تولید ۷۷ هزار تن میگوی پرورشی در سال جدید
  • پتانسیل تولید ۲ میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد
  • خسارت ۳ هزار میلیارد ریالی به مزارع پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد
  • تخریب کامل ۶ مزرعه پرورش ماهی در شهرستان دنا