Web Analytics Made Easy - Statcounter

میثم زارع روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارندگی های سال گذشته شکافی عمودی و عمیق در بدنه کوه ایجاد کرده و هر لحظه امکان ریزش این اثر تاریخی وجود دارد و  به همین دلیل امنیت گردشگران در بازدید از این غارها در  معرض خطر قرار دارد.
وی اضافه کرد : در بازدید تیم زمین شناسی دانشگاه دولتی بجنورد توصیه شد تا هر چه سریعتر برای تخریب این آثار تاریخی ، باید مرمت بر روی آن با تزریق سیمان صورت گیرد که اجرای این طرح نیاز به اعتبار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شیروان افزود: روان آبهای ناشی از بارندگی که از بالای کوه به بدنه غارها وارد می شود موجب ریزش و فرسایش غارها شده است و هدایت روان آبها در بالادست کوه باید در اولویت قرار گیرد که در این خصوص 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و تاکنون درخواست برای تامین اعتبار جهت مرمت این آثار تاریخی به جایی نرسید.
زارع ادامه داد: در سال گذشته از محل اعتبارات استانی، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای غارهای هنامه شهرستان شیروان تخصیص یافت که این اعتبار برای اجرای  جاده دسترسی هزینه شد و برای طرح های آبرسانی ، برق و جاده دسترسی و کاشت درخت و آلاچیق نیز نیاز به بودجه دارد که تاکنون محقق نشده است.
غارهای هنامه شیروان یک مجموعه معماری دستکند هستند که در سه طبقه روی هم در سینه کوهی در جنوب روستای هنامه از توابع دهستان سیوکانلو در ۱۸ کیلومتری شمال شهرستان شیروان قرار گرفت و بر اساس تحقیقات و از روی سفالینه های به دست آمده در اطراف این مجموعه غارهای هنامه در قرون چهار الی پنج هجری ساخته شده و در دوران بعد و به ویژه در زمان آشوب و ناامنی مورد استفاده قرار می گرفته است.
این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲ هزار و ۲۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و نمونه مشابه اینگونه معماری دستکند و روستایی که در دل کوه حفر شده، در سایر مناطق ایران به ویژه در جنوب کشور مشاهده شده که از آن جمله می توان به غار “خربس ” در جزیره قشم و روستای “میمند” در کرمان اشاره کرد.
شهرستان ‎شیروان در ‎ ۶۰کیلومتری شرق بجنورد و در مسیر اصلی مسافران شمال مشهد و زائران بارگاه قدسی ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) واقع است که دارای ۶ روستای هدف گردشگری است.
تاکنون ۶۴۲ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.

برچسب‌ها تخریب بنای تاریخی خراسان شمالی میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تخریب بنای تاریخی خراسان شمالی میراث فرهنگی تخریب بنای تاریخی خراسان شمالی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۰۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید نظارت‌ها بر بازار ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ ناصرفخرموحدی در بازدید از واحد‌های صنفی شهرستان فاروج و شیروان گفت: نظارت مستمر با تمام توان بر بازار ادامه دارد و وجود کالا‌های اساسی در بازار بررسی و با هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی برخورد می‌شود و همه واحد‌های صنفی باید قیمت محصولات عرضه‌شده را درج نمایند.
به همراه مدیرکل تعزیرات حکومتی، هیأتی از اداره صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان حوزه‌ی بهداشت و سلامت و فرمانداران شهرستان‌های فاروج و شیروان از واحد‌های صنفی سطح شهر فاروج و شیروان بازدید به عمل آوردند.
 در این بازدید که بصورت سرزده به‌منظور نظارت و کنترل عرضه کالا در زمینه کمی و کیفی صورت پذیرفت معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار از اجرای مانور نظارتی کشت‌های مشترک تعزیرات و بازرسی‌های دقیق از بازار طی روز‌های آینده در استان خبر داد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه وعده صادق خواندند
  • اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان
  • تشدید نظارت‌ها بر بازار ادامه دارد
  • یک فوتی بر اثر واژگونی خودروی پراید در محور شیروان به بجنورد
  • نود متقاضی خانواده دارای سه فرزند در شیروان، زمین دریافت می‌کنند
  • ۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است
  • باران مهمان آسمان خراسان شمالی است/ کاهش ۱۰ درجه‌ای دمای هوا