Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت ایمان طلب روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز صنعت و معدن افزود: در حال حاضر ۶۹۶ معدن با ذخیره قطعی ۶.۸ میلیارد تن و اشتغال ۱۳ هزار نفر در استان وجود دارد که سهم استان نسبت به کشور ۶ درصد تعداد معادن، ۱۱ درصد ذخیره قطعی و ۸.۵ درصد میزان اشتغال است.

وی بیان کرد: زغالسنگ، خاک‌های صنعتی، بنتونیت، سنگ آهن، آندولوزیت، بازالت، سیلیس، پتاس، منیزیت، سنگ‌های تزیینی، کرومتی، دولومیت، ممریت، طلا، مس، فلورین و سرب و روی مهمترین مواد معدنی استان محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: این استان از لحاظ معادن فعال و اشتغال در حوزه معادن رتبه چهارم و ذخیره مواد معدنی نیز رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: عملیات ژئوفیزیک هوایی در سطح ۲۲ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع با سرمایه‌گذاری ۳۲۰ میلیارد ریال توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در کشور انجام شد.

ایمان طلب ادامه داد: این پروژه درسال ۹۴ شروع و سال ۹۷ مطالعات اولیه آن تا مرحله شناسایی مناطق امید بخش پایان یافت و در سال‌های ۹۸ وسال جاری  مطالعات در مناطق امید بخش ادامه دارد.

وی اضافه کرد: تاکنون از این طریق ۱۰۷ نقطه امیدبخش در قالب ۳۱ محدوده معدنی در استان شناسایی شده که برخی محدوده‌ها نیز واگذار شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) نیز عملیات ژئوفیزیک هوایی در ۲۵ هزار کیلومتر مربع فردوس و قاین انجام شد که ۴۷ محدوده امیدبخش معرفی شده است.

وی گفت: با انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی در سطح ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع پهنه نوار مرز، ۱۱ محدوده مستعد و سه محدوده امیدبخش معدنی شناسایی و سه پروانه اکتشاف و آزادسازی صادر شده است.

ایمان طلب بیان کرد: در مجموع توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) ۴۴ هزار و ۱۸۵ کیلوکتر مربع عملیات ژئوفیزیک هوایی با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریال انجام شده که منجر به معرفی ۲۷ محدوده امیدبخش معدنی شده است.

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته۴۶ درصد معادن استان به دلیل برخی مشکلات تعطیل شده بودند که با تعیین تکلیف و عارضه‌یابی این معادن اکنون با ۱۲ درصد کاهش به ۳۱ درصد رسیده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، نبود بازار را از دلایل عمده فعال نبود این معادن دانست و یادآور شد:  به عنوان مثال معادن بنتونیت ۷۵ تا ۸۰ درصد فعال است اما در سنگ‌های ساختمانی و نما به دلیل راکد بودن ساخت و ساز، اکثر معادن تعطیل است.

وی در ارتباط با تامین زیرساخت‌های معدنی اظهار داشت: زیرساخت‌های معادن از جمله راه و برق و سایر اولویت‌بندی شده است و اکنون 2 پروژه برق رسانی معادن شاهکوه نهبندان و سرب و روی غنی‌آباد بشرویه در دست انجام است.

ایمان طلب ادامه داد: انتقال برق در 2 سال اخیر به دلیل نوسانات برق چندین مرتبه انجام و پیمانکار ورود کرد اما کنسل شد اما اکنون پروژه برق‌رسانی به معادن شاهکوه فعال است.

وی افزود: زمین مورد نیاز احداث پست ۱۳۲ در محل آتشکده نهبندان پنج ماه پیش واگذار شد، انتهای فروردین امسال نیز برنده مزایده مشخص شد پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در معادن زغالسنگ مزینو و پرورده طبس نیز ابتدای شهریورماه برق وارد مدار خواهد شد.

برچسب‌ها ایمیدرو زغال سنگ خراسان جنوبی روز صنعت و معدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایمیدرو زغال سنگ خراسان جنوبی ایمیدرو زغال سنگ خراسان جنوبی روز صنعت و معدن معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی عملیات ژئوفیزیک هوایی ایمان طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۵۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات ایمیدرو در سالی که گذشت

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، به عنوان نهاد متولی و اصلی در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور، طی یکسال گذشته اقداماتی در حوزه معدن داشته که در این گزارش قصد داریم به بررسی مهم‌ترین آن‌ها بپردازیم.

به گزارش ایسنا، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از تابستان سال گذشته، راهبری برنامه‌ها و اهداف پیش‌روی بخش معدن و صنایع معدنی را در قالب برنامه پایش‌های مستمر هفتگی، پیش برده است. طی این برنامه، نحوه اجرا و راه‌های برطرف‌سازی گلوگاه‌های توسعه این حوزه بررسی و ارائه شده است؛ در این چارچوب، زنجیره‌های فولاد، مس، آلومینیوم، روی، طلا و... در عین روبه‌رویی با تمامی چالش‌های تامین انرژی و خوراک، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشتند؛ بطوریکه منجر به راه‌اندازی تعدادی طرح در سال ١۴٠٢ شد و زمینه افتتاح بسیار طرح‌های دیگر در سال ۱۴۰۳ را در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور فراهم کرده است. 

بطور مثال، در زنجیره فولاد، نخستین قوس الکتریکی فولاد شادگان در سال ١۴٠٢ انجام شد. همچنین تست قوس الکتریکی طرحهای فولاد میانه و فولاد قائنات نیز به ثبت رسید و این پروژه‌ها، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، به‌زودی افتتاح خواهند شد.  
از سوی دیگر  فعالیت تولید شمش فولاد در سفید دشت با تکنولوژی ایرانی آغاز شد. در زنجیره فولاد نیز طرح‌های فولادسازی نی‌ریز و آهن اسفنجی ۲ بافت نیز، در آستانه راه اندازی قرار دارند.
ایمیدرو فاز نخست کارخانه تولید کنسانتره روی در مهدی آباد را به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری روی خاورمیانه به ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن را آغاز کرده و در دست راه اندازی دارد.

 در حوزه فولاد، پیش‌تر کارخانه احیای مستقیم زمزم۳؛ بزرگ‌ترین مگامدول تولید آهن اسفنجی در ایران با ظرفیت تولید ۱.۷ میلیون تن راه اندازی شده است. از سوی دیگر اسکله شماره سه منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با سرمایه ۲۵ میلیون یورویی افتتاح شد.

از دیگر اقدامات ایمیدرو در سالی که گذشت می‌توان به ایجاد فناوری‌های جدید در حوزه زنجیره آلومینیوم اشاره‌ کرد که در این حوزه، نخستین طرح تولید هیدرات‌های ویژه در ایران و خاورمیانه  با سرمایه‌گذاری ١٠٠٠ میلیارد ریالی و اشتغال ۱۱۰ نفری وارد مدار تولید شده است. 

تکنولوژی ساخت این واحد، بومی و برای نخستین بار است که در کشور اجرا و راه‌اندازی شده است؛ افتتاح فاز نخست واحد فیلتراسیون گِل قرمز شرکت آلومینای ایران (جاجرم) نیز دستاورد دیگرِ فناوری در زنجیره آلومینیوم به شمار می‌آید که برای این طرح نیز ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

 عملیات اجرایی کارخانه های "فلوتاسیون مس-طلا" شادان و نیز "فرآوری طلا" خونیک در استان خراسان جنوبی نیز در سال گذشته آغاز شد. 

در حوزه صنعت مس نیز که به عنوان یکی از مهمترین صنایع کشور به حساب می‌آید و ظرفیت قابل توجه و بهینه‌ای در کشور برای آن وجود دارد اما تاکنون آنطور که باید مطابق ظرفیت‌هایش مورد توجه قرار نگرفته است؛ اما خوشبختانه در سال جاری، استخراج پیش باطله‌برداری از معدن سریدون در سرچشمه شهرستان رفسنجان شروع شد.

این معدن با ذخیره یک میلیارد تنی ماده معدنی مس، ۱۰هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خواهد داشت و برای بیش از ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند. مدت بهره‌برداری از معدن سریدون ۲۵ سال خواهد بود.

همچنین "جانجا"؛ معدن جدیدی است که در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان واقع شده و قطعا طی سال‌های پیش‌رو، گرمابخش توسعه صنعت مس خواهد شد. این معدن اکنون مراحل اولیه معدن کاری را پشت سر می‌گذارد و سبب ساز توسعه و تحول در منطقه خواهد شد.

با توجه به اهمیت توسعه زنجیره مس، ایمیدرو در این حوزه شرکت توسعه زنجیره مس را در آستانه رونمایی قرار دارد؛ این شرکت قرار است نقش آفرینی برجسته‌ای در بخش‌های بالادستی و پائین دستی صنعت مس داشته باشد؛ این مهم با توجه به مصرف روزافزون فلز سرخ و اهمیت آن در صنایع پیشرفته و هوشمند، اهمیت دوچندانی پیدا خواهد کرد.

در حوزه اکتشاف نیز از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه بیش از ۵۱۶ هزار متر حفاری اکتشافی صورت گرفته که این رقم ۱۳درصد بیش از برنامه پیش‌بینی شده بوده است.

 در بخش حفاری اکتشافات نیز با هدف رفع کمبود نیروی متخصص در این حوزه، برگزاری نخستین دوره آموزش رایگان حفاری مغزه‌گیری اکتشافی برای توسعه معدن زغالسنگ کوهبنان(استان کرمان)، از دیگر فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان در سال ١۴٠٢ به شمار می‌آید.

از سوی دیگر، در سالی که گذشت چهارمین جشنواره اینوماین (ایده‌های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی)، نخستین نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته، نخستین دوره مسابقات ملی گوهرتراشی از جمله اقداماتی بود که در حوزه گوهرسنگ‌ها نیز با متولی‌گری ایمیدرو در این سازمان برگزار شد.

از شاخص‌ترین اقدامات ایمیدرو که همزمان با آغاز به کار در دولت سیزدهم کلید خورد و در سال ١۴٠٢ به ثمر نشست می‌توان به تکمیل بیش از ۵۰ طرح و پروژه معدن و صنایع معدنی را در کشور توسط این سازمان و شرکت‌های زیرمجموعه آن، اشاره کرد. ارزش پروژه‌های مذکور به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد که حوزه‌های مختلف معدن و صنایع معدنی را شامل می‌شود.

 زنجیره‌های مس، فولاد، طلا، آلومینیوم و همچنین امور زیربنایی در بخش راه‌سازی، برق‌رسانی، احداث جاده و پست اسکله در نقاط مختلف کشور جزو مجموعه طرح‌های تکمیل شده از ابتدای دولت سیزدهم بوده است. با بهره‌برداری از این طرح ها ۳۰۸۸ نفر اشتغال مستقیم و ۱۱۰۸۷ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد ۱۸ درصدی میزان وصول حقوق دولتی معادن در کردستان
  • در حادثه معدن لیبریا ۷ نفر کشته شدند
  • زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم در اردستان فراهم می‌شود
  • زمینه اشغال ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم در اردستان فراهم می‌شود
  • اقدامات ایمیدرو در سالی که گذشت
  • ۷ نفر در حادثه معدن در لیبریا کشته شدند
  • ترافیک افتتاح های معدن و صنایع معدنی در راه است
  • طرح‌های معدن و صنایع معدنی متعددی امسال افتتاح می‌شود
  • راه اندازی ۵ واحد فرآوری معدنی جدید
  • رشد ۷۰ درصدی حقوق دولتی معادن در چهارمحال و بختیاری