Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار احمد دولتخواه معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص نیروی انتظامی مبنی بر این که هیچ سازمان و نیرویی به اندازه نیروی انتظامی در مقابل چشم مردم قرار ندارد گفت: خوشبختانه در نیروی انتظامی هیئت‌های اندیشه ورزی راه اندازی شده و با دانشگاه‌های مختلف توافقنامه همکاری انجام گرفته و از ظرفیت علمی اساتید و دانشجویان مختلف در حوزه هوشمند سازی پلیس استفاده می‌شود که در همین راستا با مجموعه دانشگاه آزاد نیز تفاهم نامه همکاری منعقد خواهد شد که می‌تواند مبانی علمی هوشمندسازی پلیس را تقویت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از فناوری جزو مزیت‌های بعضی از سازمان‌ها بود، اما الان یک الزام محسوب می‌شود و امروزه تقریبا در همه سازمان ها، ضامن بقاء آن است؛ به طوری که اگر یک سازمانی نتواند استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات را داشته باشد قطعا در اجرای مأموریت هایش دچار مشکل خواهد شد و در واقع بقاء آن سازمان دچار تزلزل می‌شود.

سردار دولتخواه بیان کرد: امروزه اتفاقات خوبی به مدد فناوری، تکنولوژی و فضای سایبر صورت گرفته است و با توجه به ظرفیت‌های این حوزه و شبکه‌های اجتماعی، روابط افراد و هنجار‌ها و ناهنجار‌هایی که در این فضا وجود دارد لازم است مدیریتی مبتنی بر دانش و همچنین سرعت عمل داشته باشیم که لزوم هوشمندسازی سازمان عظیمی همچون نیروی انتظامی را برای ما مشخص می‌کند چرا که نیروی انتظامی از جمله سازمانی‌هایی است که با مردم و جامعه در تعامل مستقیمی است و به انجام رساندن انتظارات و مطالبات آن‌ها در بهترین وجه ممکن و در زمان اندک مستلزم هوشمندسازی است.

وی با بیان این که اگر بخواهیم در یک سازمان هوشمندسازی را نهادینه کنیم بایستی اجرای سه مولفه را مد نظر قرار دهیم، ادامه داد: نخستین مولفه اصلاح فرآیند‌های سازمان است که باید هوشمند شوند و لازمه آن تسلط به همه فرآیندهاست. در مرحله بعد و به موازات هوشمند کردن فرآیند‌ها بایستی عوامل انسانی را هم آموزش و مهارت‌های آن‌ها را افزایش داد و مولفه دیگر استفاده از ظرفیت‌های فناوری است که تا بتوانیم اقدامات مربوطه به هوشمندسازی را با استفاده از ظرفیت‌هایی که در حوزه فناوری وجود دارد انجام دهیم.

دبیر قرارگاه هوشمند سازی ناجا با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه هوشمند سازی در نیروی انتظامی عنوان کرد: در نیروی انتظامی هوشمندسازی بر اساس ظرفیت‌های فناوری محور بوده است چرا که با راه اندازی تحول مبتنی بر دیجیتال در نیروی انتظامی موضوعات زیر فرآیندی هم اصلاح خواهد شد و موضوعاتی مثل عوامل انسانی خود به خود حل می‌شود به عنوان مثال در یک گیت فرودگاهی اسناد گذرنامه را با احراز هویت افراد به صورت سیستمی انجام می‌دهیم که در آنجا به صورت خودکار فرآیند کنترلی انجام و عامل انسانی حذف می‌شود که به نوعی در اینجا هم اصلاح فرآیند صورت می‌گیرد و هم عامل انسانی به مهارت‌های لازم می‌رسد و این موضوع موجب هوشمندسازی با رویکرد تحول دیجیتال و مبتنی بر فناوری در نیروی انتظامی شده است.

سردار دولتخواه در ادامه به طرح‌های کلان در حوزه هوشمند سازی پلیس اشاره کرد و گفت: بیشتر موضوعات هوشمندسازی حوزه‌های زیربنایی را شامل می‌شود و در بخش مرتبط با طرح‌های کلان، بیشتر براساس رویکرد چشم انداز محور حرکت کرده ایم و موضوعات مرتبط با پلیس‌های تخصصی را بر اساس موضوعات مسئله محور پیش خواهیم برد.

وی ادامه داد: در بحث طرح‌های کلان هوشمندسازی با توجه به این که پلیس همیشه با مردم و سازمان‌ها در تعامل می‌باشد، یک درگاه تعاملی پویا بین پلیس و مردم روی بستر‌های نوین ایجاد کرده ایم که بر این اساس سه موضوع محوری را اطلاع رسانی، خدمت رسانی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در اجرای مأمویت‌های پلیسی دنبال می‌کنیم و زیرساخت و ساز و کار‌های مناسب را تهیه کرده ایم.

سردار دولتخواه به راه اندازی نرم افزار "پلیس من" اشاره و اظهار کرد: این نرم افزار موضوعات مرتبط با خدمات را از طریق اپلیکیشن موبایلی به مردم ارائه می‌کند و در حال حاضر، موضوعات مرتبط با اطلاع رسانی در خصوص سایت‌های پلیسی و ریل گذاری که در بحث برنامه‌های موبایلی در ارتباط با خدمات رسانی را شامل می‌شود. سرویس‌های در نظر گرفته شده در اپلیکیشن مذکور، خدمات مختلفی به مردم ارائه می‌دهند و هرماه هم سری جدید سرویس‌های مختلف به آن اضافه می‌شود.

وی با اشاره به طرح‌های کلان هوشمندسازی پلیس به بحث تبادل الکترونیک داده بین ناجا و سایر سازمان‌ها پرداخت و گفت: زیرساخت لازم بین نیروی انتظامی و سایر سازمان‌ها ایجاد شده و از طریق پلتفرم، تبادل الکترونیک داده صورت می‌گیرد، البته بخشی از این فرآیند به داخل نیروی انتظامی است که تبادل برخط بین همه پلیس‌های تخصصی صورت می‌گیرد و بخش دیگر هم مربوط به پلیس و سایرسازمان‌ها است.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی انتظامی گفت: در طرح‌های کلان، مدیریت داده بسیار حائز اهمیت است و تلاش می‌کنیم تا با پایش‌های مبتنی بر داده بتوانیم از اتفاقات گزارش گیری و سپس آن‌ها را تحلیل کنیم و با پاسخ به چرایی‌ها به پیش بینی دست یابیم که این همان مدیریت داده است و در همه حوزه‌های پلیسی این فرآیند به صورت کامل انجام می‌شود. جمع آوری، تجزیه و تحلیل و بهره برداری در خیلی از سازمان‌ها به عنوان نقطه عطف هوشمندسازی است که پلیس نیز به این نقطه دست یافته است.

سردار دولتخواه در ادامه بیان کرد: موضوع فضای مجازی یکی از وظایفی که طبق اسناد بالادستی در اختیار پلیس قراردارد و در این راستا امنیت کسب و کار‌ها با اهمیت می‌باشد لازمه آن یک کار ویژه می‌باشد این موارد جزء کار‌هایی است که واقعا مجموعه دانشگاهی به شدت می‌تواند به پلیس کمک کند، چه در بخش طرح مدیریت داده و بحث‌های مرتبط با حکمرانی داده و چه در بخش مرتبط با فضای مجازی و روشها، شیوه‌ها و راهکار‌های که بتواند مشکلات این حوزه را مرتفع کند.

وی با اشاره به مقوله حمل و نقل که یکی از نیازمندی‌های محوری کشور می‌باشد، عنوان کرد: تلفات جاده‌ای یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است و بر همین اساس پلیس برنامه‌های خاصی دارد که لازمه آن ایجاد یک سامانه یکپارچه است تا بتوان با تبادل داده از طریق پلتفرم‌های در نظر گرفته همه سازمان‌ها قادر باشند اعمال مدیریت کنند که حاصل آن ان شاءالله کاهش حوادث و سوانح جاده‌ای و در نتیجه تلفات جانی باشد.

معاون فاوا ناجا به فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی صورت گرفته اشاره کرد و بیان داشت: در رویکرد هوشمندسازی، نشریه‌های علمی و پژوهشی بی شماری از طریق وزارت علوم دریافت کرده ایم همچنین ایده‌های مختلف دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان جمع آوری و احصاء شده که بیش از ۵۰ مورد تاکنون درحال نهایی شدن برای قرارداد می‌باشند و با ۲۴ مجموعه دانشگاهی و مراکز آموزشی نیز توافقنامه امضا کرده ایم.

بیشتر بخوانید

نیروی انتظامی فتنه‌ها را در فتنه گاه سرکوب و منهدم می‌کن

هوشمندسازی و افزایش نظارت بر کلانتری‌ها

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری اطلاعات فضای سایبری فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده از ظرفیت نیروی انتظامی سردار دولتخواه طرح های کلان هوشمند سازی سازمان ها سازی پلیس کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۷۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معماری داده همگام با هوشمندسازی دولت اصلاح می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، احسان کیانخواه دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ویراستی گفت: همگام با هوشمندسازی دولت، لازم است معماری داده‌ای اصلاح شود. بر اساس قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی ۲۷ پایگاه ملی که قابلیت افزایش بر اساس تصمیم کارگروه تعامل‌پذیری دارد، احصا شده است. این پایگاه‌ها هسته‌ی راهبری کشور را چه به لحاظ عملیاتی و چه به‌لحاظ انبارش و تحلیل برعهده دارند.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم و ضروری در هوشمندسازی دولت اصلاح، تلفیق، حذف یا افزودن پایگاه‌ها بر اساس افزایش توان راهبری مؤثر و هدف‌مند کشور و ارتقا سهولت زندگی و رفع نیازهای مردم است. برخی از این پایگاه‌ها کیفیت داده‌ای لازم را ندارند و هدف سیاست‌گذار از ایجاد این پایگاه را تأمین نمی‌کنند.

کیانخواه ادامه داد: دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در حال باز تنظیم این جریان داده‌ای و مراکز انبارش مورد نیاز کشور است. بعضاً در مقرره‌ها و قوانین و بر اساس نیاز مقطعی، پایگاه تجمیع داده ایجاد و انبارش داده‌ای تجویز شده است که هم هزینه‌های زیادی را بر دولت تحمیل کرده و هم کارکرد مورد نیاز را ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: باید فارغ از تعصبات دستگاهی این اصلاحات و بازآرایی را رقم زد. دبیرخانه در تلاش است به‌صورت چابک و با کمترین بازتنظیمی این اقدام را به نتیجه برساند. این گام مهم به‌هم‌راهی و هم‌دلی دستگاه‌های اجرایی کشور با محوریت افزایش رضایت عمومی و ارتقا کارایی نظام تصمیم‌سازی کشور نیاز دارد.

کد خبر 6078517 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • لزوم نگارش پیوست عملیاتی تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد و مدارس استان قم
  • ارتش سازمانی خلاق، پویا و پرتوان است
  • لزوم معماری داده‌ای همگام با هوشمندسازی دولت
  • اصلاح معماری داده همگام با هوشمندسازی دولت
  • معماری داده همگام با هوشمندسازی دولت اصلاح می‌شود
  • تحقق شعار سال با بهره‌گیری از ظرفیت جهاد دانشگاهی، بنیاد نخبگان و پارک‌های علم و فناوری
  • نیروی انتظامی حتی حق دادن تذکر لسانی را هم ندارد
  • پروژه هوشمندسازی خدمات دانشگاهی ایران در بخش جوائز سازمان ملل منتخب شد
  • اعتراض یک حقوقدان به برخورد حجاب‌بانان: نیروی انتظامی حتی حق دادن تذکر لسانی را هم ندارد
  • ضرورت اصلاح روند صدور مجوز‌های ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی