Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال، نو و قرار بر این شد که در ایام نوروز میزبان تماشاگران باشیم اما تعطیلیِ تا اطلاع ثانوی به علت نارنجی‌شدن تهران اجازه بیش از یک اجرا را نداد.

بازگشایی دوباره در ۱۲ فروردین با تغییر دسته‌بندی شغلی اهالی تئاتر و موافقت با انتقال‌شان از گروه ۳ به گروه ۲ رخ داد و رسانه‌ها با تیتر «خواسته‌ای که بعد از یک سال محقق شد» به استقبالش رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  قرمز شدن شهر تهران در ۱۷ فروردین اما باز هم درِ سالن‌ها را بست و یک ماه بعد، ۱۸ اردیبهشت خبر آمد که تئاتری‌ها می‌توانند روی صحنه بروند.
هنگامی که در فروردین 1400 اجازه بازگشایی سالن‌های تئاتر، روی صحنه رفتن گروه‌های نمایشی و میزبانی از مخاطبان صادر شد، در ایام نوروز شاهد اجرای دو نمایش در پردیس تئاتر شهرزاد بودیم که مورد استقبال هم قرار گرفت اما همه‌چیز به‌سرعت تعطیل و سری بعدی بازگشایی به اردیبهشت‌ماه موکول شد. این بازشدن‌ها و بسته‌شدن‌ها، هم اراده گروه‌های نمایشی را برای روی صحنه رفتن متزلزل و هم تماشاگران‌شان را مردد و نگران کرد. در مجموع می‌توان گفت اگر پس از بازگشایی در نوروز، شاهد تعطیلی نبودیم احتمالاً با همان میزان استقبال از آثار روی صحنه وارد اردیبهشت‌ماه می‌شدیم.
هنگامی که در اردیبهشت‌ماه شاهد بازگشایی سالن‌ها بودیم، با شبی سه، چهار یا پنج نمایش از تماشاگران میزبانی کردیم و هم‌اکنون که در حال صحبت با شما هستم در این میان بلیت سه نمایش، هر شب سالن‌ها تکمیل ظرفیت می‌شود و درواقع تمام بلیت‌های 50 درصد ظرفیت مجاز سالن‌های نمایشی پردیس تئاتر شهرزاد به فروش می‌رسد که از نظر ما اتفاقی مثبت است و همین که در شرایط موجود، هر شب در سالنی 300 نفری، شاهد حضور 150 تماشاگر هستیم برای‌مان خوشحال‌کننده است.
معتقدم اگر نمایش از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، بدون شک تبلیغات دهان به دهان تماشاگران، تبلیغات فضای مجازی و... در غیاب تبلیغات شهری و تلویزیونی، خود به ‌خود تماشاگر را به سالن خواهد کشاند البته که اگر زمزمه‌هایی که درخصوص احتمال موج پنجم کرونا می‌شنویم، این اجازه را به ما بدهد.
درخصوص استقبال گروه‌های نمایشی نکته این است که در حال حاضر گروه‌های نمایشی جوان‌تر بیش از پیشکسوتان مایل به روی صحنه رفتن هستند. اتفاقی که بابتش، هم به پیشکسوتان حق می‌دهیم و هم خواه‌ناخواه کمی از آنان گلایه‌مندیم. حق دادن از این جهت، که پیشکسوتان‌مان، آن‌هایی که سن‌ و سالی ازشان گذشته است، طبیعتاً جزو گروه‌های پرخطر به حساب می‌آیند و حق دارند که بیش از جوانان نگران سلامتی خود باشند و احتیاط بیشتری کنند. گلایه از این رو که این افراد پیشانی تئاتر ایران و پرچمدار آن هستند. این روزها می‌شنویم که جناب آقای هادی مرزبان یا خانم گلاب آدینه قرار است آثاری را روی صحنه ببرند. اتفاقاتی که شاید رخ‌دادن‌شان کمی دیر است اما باز هم قابل تقدیر و تشکر و قدردانی است.
در نتیجه در شرایط موجود و طبق مشاهدات من، بیشتر جوان‌ها، کاراولی‌ها و دانشجوها هستند که از فرصت موجود برای روی صحنه رفتن استفاده می‌کنند و عموماً هم اجراهای طولانی ندارند و کار خود را نهایتاً با 10، 15 یا 20 اجرا تمام می‌کنند. این وضعیت نشان‌دهنده این نکته است که این عزیزان با سرمایه‌ای مختصر که یا متعلق به خودشان و یا دیگری است کاری را ارائه می‌دهند تا برایشان رزومه‌ای محسوب شود اما این دلیل نمی‌شود  فراموش کنیم که وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی و معاونت هنری و اداره ‌کل هنرهای نمایشی می‌بایست از این عزیزان تقدیر و تشکر کنند و امیدواریم قولی که داده شده است فراموش نشود؛ قولی که براساس آن قرار است نمایش‌هایی که تا پایان شهریورماه طی 15 شب در تهران روی صحنه بوده‌اند، 50 تا 70 درصد بلیت‌های فروخته‌ شده‌شان را تا سقف 30 هزار تومان دریافت کنند. جدا از لزوم انجام این وظیفه ذاتی و سازمانی، نباید از یاد برد که مسئولان، دست‌اندرکاران، مدیران و متولیانی که سکان‌دار حوزه تئاتر هستند می‌بایست به سالن‌ها و به این جوانان سر بزنند و به آن‌ها دلگرمی بدهند، چرا که در شرایط فعلی به نظر می‌رسد آمار از سوی مسئولان ارائه می‌شود و این جوانان هستند که مخاطرات را بر دوش می‌کشند تا مدیران آماری برای ارائه داشته باشند.
در نتیجه معتقدم این یکی از وظایف این عزیزان است که فراغتی برای خود ایجاد کنند و به سالن‌های تئاتر سر بزنند و در واقع این وظیفه‌شان است که به تماشای آثار نمایشی بنشینند و با گروه‌های نمایشی و سالن‌دارها صحبت کنند. در طول چند ماه گذشته، دست‌کم در تماشاخانه شهرزاد، مشاهده نکرده‌ام که مدیری چنین کاری انجام دهد و این در حالی است که ما به محل کار این دوستان هم بسیار نزدیکیم. امیدوارم در چند صباحی که باقی مانده است شاهد حضور این مدیران در مقام تماشاگر آثار روی صحنه
باشیم.   
در پایان باید بگویم من از جمله مدیران سالن‌های تئاتری هستم که باز بودن سالن‌ها و مجاز به استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها را به تعطیلی کاملِ پیشین ترجیح می‌دهم، هرچند تعداد تماشاگران‌ بسیار کمتر از دوران پیش از شیوع کرونا باشد. ما ضمن تأکید بر به کار بردن تمام تلاش‌مان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امیدواریم با ادامه پیدا کردن اجراها، تعداد تماشاگران نیز به وضعیت پیش از شیوع کرونا بازگردد. 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: گروه های نمایشی روی صحنه رفتن سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۰۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، رئیس حوزه هنری استان چهارمحال وبختیاری گفت : از ۱۴ اثر حاضر در پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، ۲ نمایش از آثار تولیدی دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری استان نیز حضور دارند.

احسان قائدی افزود : پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و با مشارکت شرکت سنگ‌آهن بافق از ۱۸تا ۲۱ اردیبهشت‌ در شهرستان بافق استان یزد برگزار خواهد شد.

به گفته وی : نمایش «لیلا» به نویسندگی محمد پورجعفری و کارگردانی فاطمه جعفری از مسجد صاحب الزمان گوجان شهرستان فارسان و نمایش «گیلدا» به نویسندگی علی میرزاعمادی و کارگردانی مرضیه نفر سفیددشتی از مسجد جامع شهر سفید دشت شهرستان بروجن دو اثر راه یافته به این جشنواره هستند.

رئیس حوزه هنری استان گفت : بیش از ۴۵ گروه نمایشی در سراسر استان مورد حمایت دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری هستند که ۳۳ گروه از این گروه ها در همایش استانی تئاتر بچه های مسجد شرکت کرده اند.

گفتنی است، پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت‌ در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898999

دیگر خبرها

  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر