Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: تحولات اخیر در افغانستان تغییری در روابط اقتصادی با ایران ایجاد نکرده و مراودات دو طرف از طریق مرزها در حال انجام است.

به گزارش برنا، رسول مهاجر روز یکشنبه در گفت‌وگویی در حاشیه پنجمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال ۱۴۰۰ به تحولات اخیر افغانستان و تنش های بوجود آمده در این کشور اشاره کرد و افزود: در این جلسه، آخرین وضعیت افغانستان و اینکه ما به عنوان کشور همسایه افغانستان که همکاری خوبی با این کشور داشته ایم، چه باید بکنیم، مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه میزان تجارت ایران و افغانستان را بیش از ۳ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: علیرغم مشکلات، به دلیل علاقه‌ای که در افغانستان به کالاهای ایرانی وجود دارد و بازار بی‌بدیل افغانستان، مبادلات دو کشور پایدار بوده است.

وی افزود: در این جلسه، همچنین درباره تداوم مبادلات با دیگر کشورها صحبت شد زیرا ایران می‌خواهد روابط اقتصادیش با دیگر کشورها با اولویت همسایگان افزایش پیدا کند.

تحریم و ناآرامی مراودات اقتصادی با افغانستان را مخدوش نکرد

مهاجر تصریح کرد: علیرغم تنش‌ها در افغانستان، همه وزارتخانه ها تشویق شده اند که مراودات را براساس سیاست‌ها پیش ببرند. حداقل تا امروز، در روابط اقتصادی ایران با افغانستان هیچ تغییری ایجاد نشده و مراودات از طریق مرزها در حال انجام است.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که مراودات ما با افغانستان تقریباً از طریق بخش خصوصی انجام می شود و این مراودات همچنان ادامه پیدا می کند.

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه با اشاره به این که در حوزه سیاسی، وزارت خارجه ایجاد آرامش در افغانستان را پیگیری می کند، تاکید کرد: مراودات اقتصادی ما با افغانستان حتی در دوران تحریم ها و ناآرامی ها خللی نداشته و علل عمده آن هم شاید فعالیت بخش خصوصی در این حوزه است.

در زمینه واردات واکسن نیز همپای تولیدات داخلی فعال هستیم

مهاجر همچنین درباره فعالیت های وزات خارجه برای تامین واکسن کرونا، گفت: در مسئله تولید داخل و ایجاد تجهیزات و مواد اولیه وزارت خارجه نقش بی بدیلی داشته است؛ در زمینه واردات واکسن هم همپای تولیدات داخلی فعال هستیم.

وی با اشاره به این که تکنولوژی واکسن بسیار پیچیده است و هیچ کشوری حاضر نیست آن را در اختیار دیگران قرار دهد، افزود: جمهوری اسلامی توانسته است هم واکسن تولید کند و هر وقت که وزارت بهداشت اعلام نیاز کرد، وزارت خارجه برای تسهیل واردات، اقدامات لازم را انجام داد.

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه اظهارکرد: تجارب کشورها در زمینه کرونا را هم به وزارت بهداشت منتقل کردیم و براساس اعلام وزارت بهداشت، علیرغم تحریم ها توانستیم واکسن هایی را از کشورهای مختلف وارد کنیم. همین هفته هم قرار است محموله جدیدی وارد شود و مصاحبه در اینباره را باید وزارت بهداشت انجام دهد.

مهاجر گفت: در زمینه سهمیه واکسن کرونا که باید از کوواکس می گرفتیم از دارایی های بلوکه شده ما در دیگر کشورها استفاده شد.

مراودات برقی با همسایگان توسعه می‌یابد

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه موضوع دیگر جلسه امروز را مبادلات برقی با کشورهای همسایه اعلام کرد و گفت: بعد از انقلاب، پیشرفت های خوبی در زمینه برق داشته ایم و میزان سدها و میزان انرژی تولید شده با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

مهاجر با اشاره به اینکه برخی از کشورهای دنیا خاموشی سراسری داشتند، افزود: ما هیچ گاه در کشور خاموشی سراسری نداشتیم و علیرغم برخی از محدودیت ها، کشور ما در حال تولید برق است.

وی با اشاره به گزارش وزارت نیرو از وضعیت برق کشور که در جلسه امروز قرائت شد، گفت: آنچه که در این جلسه بر آن تاکید شد توسعه مراودات برقی با همسایگان ما است و قرار شد این مراودات افزایش پیدا کند.

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه افزود: همه کشورهای همسایه به هم نیازمند هستند و در جلسه امروز روی این مسئله و تلاش های وزارت نیرو در زمینه مبادلات برق تاکید شد.

درباره آزادشدن دارایی های ایران در عراق گشایش های خوبی انجام شد

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه همچنین درباره آزادشدن دارایی های ایران در عراق اظهار داشت: در سفری که ماه قبل به عراق داشتیم، توافق شد یک هیأت بلندپایه از عراق به ایران بیاید، دو وزیر عراقی و مدیر بانکی که پول ما در آنجا جمع شده است به ایران آمدند، ملاقات ها انجام شد و گشایش های خوبی صورت گرفت.

جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو دبی شرکت می‌کند

مهاجر در ادامه گفت: یکی از موضوعات جلسه امروز، حضور ایران در نمایشگاه بسیار مهم «اکسپو» بود که مهرماه امسال در دبی برگزار می شود. بسیاری از کشورهای دنیا در آن غرفه خواهند داشت و جمهوری اسلامی هم در این نمایشگاه شرکت می‌کند و براساس ستادی که بهمن ماه تشکیل شده است در دو سال گذشته تلاش های مستمری صورت گرفته و غرفه های زیادی به مساحت ۲ هزار متر مربع در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: گزارشی از آخرین وضعیت این نمایشگاه ارائه شد و درباره هر چه باشکوه تر برگزار شدن این رویداد که نماد مجموعه کشورمان در این نمایشگاه است تاکید شد؛ همچنین مقرر شد، نمادهای سنتی ایرانی به عنوان یک تمدن چندین هزار ساله به نمایش دربیاید.

آقای مهاجر با اشاره به پیشرفت های ایران در سال های بعد از انقلاب، گفت: تلاش شد پیشرفت ها در این نمایشگاه به نمایش دربیاید؛ این نمایشگاه مجموعه ای از فعالیت های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی- اجتماعی کشور است و می تواند نشان دهد کشور ما در چه مرحله پیشرفت علمی قرار دارد.

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه اعلام کرد: غرفه ایران آماده است که در مهرماه شروع به کار کند و قرار شد همه وزارتخانه ها تلاش خودشان را انجام دهند تا غرفه های پرباری شکل بگیرد و حتی زمینه های سرمایه گذاری را معرفی کنند که زمینه‌ساز تعاملات هر چه بیشتر کشورما با سایر کشورها باشد.

مهاجر همچنین گفت: شرکت های دانش بنیان و فنی - مهندسی ما در آنجا ظهور خوبی خواهند داشت و امیدوارم نمایشگاه بسیار خوبی را در مهرماه شاهد باشیم.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: افغانستان وزیر امور خارجه ایران دلار وزارتخانه بخش خصوصی امور خارجه وزارت خارجه واردات جمهوری اسلامی وزارت بهداشت مصاحبه برق انرژی انقلاب وزارت نیرو عراق پول اسلامی ایران دبی تمدن سرمایه گذاری افغانستان معاون وزیر خارجه رسول مهاجر معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه روابط اقتصادی وزارت بهداشت جلسه امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۸۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرانسه: به درخواست اردن پهپادهای ایران را رهگیری کردیم

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری آناتولی، «کریستوف لمیون» معاون سخنگوی وزارت خارجه فرانسه پنجشنبه در کنفرانسی خبری گفت: فرانسه به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهایی را که در طول شب شنبه تا یکشنبه برای هدف قرار دادن اسرائیل شلیک شده بودند، رهیگری کرد.

وی ادعا کرد: ما یک پایگاه هوایی در اردن داریم و حریم هوایی اردن توسط این پرتاب‌ها نقض شد. این چیزی است که رئیس جمهوری فرانسه گفته است و من از سخنان او استفاده می‌کنم.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه افزود: ما به امنیت اسرائیل متعهد هستیم. اما در این مورد، رهگیری موشک‌ها و پهپادها به درخواست اردن انجام شد که حریم هوایی‌اش نقض شده بود.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن بامداد سه‌شنبه با تائید این موضوع که کشورش در رهگیری تعدادی از پهپادهای پرتاب‌ شده توسط ایران علیه رژیم صهیونیستی در عملیات تنبیهی «وعده صادق»، به این رژیم کمک کرده است، گفت: با هرچیزی که وارد آسمان ما شود، مقابله می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد
  • آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر
  • واکنش ایران به وتوی قطعنامه فلسطین از سوی آمریکا
  • عمان حمله ادعایی اسرائیل را محکوم کرد
  • واکنش چین و عمان به حمله ادعایی رژیم صهیونیستی
  • واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان
  • فرانسه: به درخواست اردن پهپادهای ایران را رهگیری کردیم
  • برگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن
  • معاون نخست وزیر طالبان: سد «کجکی» پر از آب شده است
  • پیام سخنگوی وزارت خارجه به مناسبت روز ارتش