Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-19@22:27:31 GMT

حماس: روابط با ایران تثبیت شده و مستمر است

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۸۶۹۹

حماس: روابط با ایران تثبیت شده و مستمر است

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی عربی ۲۱، خلیل الحیه، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در مصاحبه‌ای اختصاصی با این پایگاه خبری گفت: جنبش حماس مشتاق روابط خوب با همه است، زیرا ما وقت اضافی نداریم.

معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس روابط جنبش خود را با ایران قدیمی، تثبیت شده و مستمر دانست و تاکید کرد این روابط طی دوره گذشته قطع نشده است و روابط با حزب الله لبنان نیز به خوبی برقرار بوده و هنوز هم برقرار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الحیه در مورد روابط با عربستان سعودی نیز گفت: حماس به دنبال ایجاد روابط خوب با عربستان سعودی و با همه کشورهای جهان است.

او افزود: ممکن است در روابط بی ثباتی وجود داشته باشد، اما این به دلیل رفتار عربستان است نه به دلیل رفتار جنبش حماس.

گفتنی است منظور او از رفتار عربستان سعودی، اقدام این کشور در بازداشت تعداد زیادی از فلسطینیان مقیم عربستان سعودی است که برخی از این بازداشت شدگان با حماس ارتباط دارند، از جمله نماینده رسمی جنبش در عربستان سعودی که بر اساس پذیرش مقامات ریاض در این کشور به سر می‌برد.

خلیل الحیه درباره نتایج عملیات نظامی "شمشیر قدس" و مذاکرات غیرمستقیم بین نیروهای مقاومت و رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز تأکید کرد: با وجود تلاش اسرائیل برای تهی کردن پیروزی فلسطین از محتوای اصلی آن، اما مذاکرات متوقف نمی‌شود.

الحیه همچنین افزود: ادامه تجاوزهای اسرائیل به قدس ممکن است دوباره به تنش نظامی با رژیم اشغالگر منتهی شود.

او همچنین ادامه داد: البته ما عاشق جنگ نیستیم، بلکه دوستدار آزادی هستیم و در برابر اشغالگران مقاومت می‌کنیم، زیرا اشغالگرند. ما از خود دفاع می‌کنیم. "

او همچنین درباره مسائل داخلی در جنبش حماس، وجود اختلافات را تأیید کرد، اما اظهار داشت: ما یک جنبش بزرگ و قوی هستیم؛ جنبشی که به خود احترام می‌گذارد و دارای تنوع فرهنگی و فکری است، ما با هم برادر هستیم و به صندوق انتخابات ایمان داریم.

الحیه در پاسخ به این سئوال که " ماهیت گفتگوهایی که در لبنان انجام دادید چیست؟ " گفت: هیئتی از حماس با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله ملاقات کرد و ما با سه مقام عالی در لبنان نیز جلساتی برگزار کردیم و در دیدار با سید حسن نصرالله چندین موضوع مربوط به آرمان فلسطین و نتایج نبرد شمشیر قدس بررسی شد. مذاکرات با دبیرکل حزب الله شامل راهکارهای همکاری برای خدمت به مردم فلسطین و برطرف کردن نگرانی‌های شهروندان فلسطینی ساکن در لبنان و احتمال همکاری حزب الله در به دست آوردن برخی از حقوق اجتماعی پناهندگان و آوارگان فلسطینی بود. در این دیدار بر این واقعیت تاکید شد که پناهندگان فلسطینی به عنوان میهمان در اردوگاه‌ها حضور دارند تا بتوانند از حق بازگشت خود استفاده کنند، اما برای بازگشت شهروندان فلسطینی ساکن لبنان نیز ما با دیگر مسئولان دولت لبنان ملاقات کردیم و از آن‌ها خواستیم به مردم فلسطین در اردوگاه‌ها حقوق طبیعی آن‌ها را بدهند تا به فلسطین بازگردند.

خلیل الحیه در پاسخ به این سئوال که "آیا می‌توان گفت که رابطه حماس و حزب الله پس از یک دوره تنش قبلی به حالت عادی برگشته است؟ " اظهار داشت: نمی‌توانم بگویم که رابطه بین ما و حزب الله یک دوره تنش را پشت سر گذاشت. ما از قبل یا در برهه کنونی ممکن است در مورد برخی موضوعات اختلاف نظر داشته باشیم، اما هیچ گونه تنش بین ما و برادرانمان در حزب الله و هیچ یک از اجزای امت وجود ندارد، زیرا ما حتی اگر در برخی از پرونده‌ها و مسائل با آن‌ها مخالف باشیم، اما به دنبال یک وضعیت سازش و توافق با همه هستیم؛ بنابراین رابطه با حزب الله قدیمی، عمیق، پایدار، محکم و حتی توسعه یافته است، به گونه‌ای که این روابط در خدمت حق ملت فلسطین برای به دست آوردن حقوق خود، استقرار در سرزمین فلسطین و حمایت از مقاومت است.

معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در پاسخ به خبرنگار "عربی ۲۱" که پرسید: " یک دیدگاه بین المللی در زمینه حماس وجود دارد؛ شما یک سفر مهم در جهان عرب انجام داده اید. آیا روابط با ایران نیز شاهد بهبود خواهد بود؟ " گفت: رابطه با برادران در ایران محکم، قدیمی و مستمر است و ما در جنبش حماس بر حفظ روابط خوب با همه تأکید می‌کنیم. ما زمان اضافی و روابط بیهوده نداریم و باید حمایت و پشتیبانی خود را از مردم فلسطین در شرایطی که حق فلسطین نادیده گرفته می‌شود، داشته باشیم؛ بنابراین، ما با ایران رابطه مستحکمی داریم و به دنبال توسعه، گسترش و تقویت آن هستیم تا در خدمت آرمان فلسطین و مقاومت خود باشیم.

خبرنگار عربی ۲۱ در ادامه پرسید: "انتقاداتی از حماس وجود دارد، زیرا به کشورهایی سفر کرده است که روابط خود را عادی سازی کرده اند. نظر شما در این باره چیست؟ "

او پاسخ داد: روابط خارجی حماس مبتنی بر استفاده از سیاست باز در برابر همه است و ما تنها با ایجاد روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل مخالفیم و به جز رژیم صهیونیستی که سرزمین ما را اشغال کرده است، هیچ دشمنی با هیچ کشوری نداریم؛ بنابراین ما با هر کسی که تمایل دارد و با هر کسی که اجازه دهد، رابطه برقرار می‌کنیم. ما به عنوان ملت فلسطین و جنبش مقاومت، به دنبال برقراری ارتباط با همه هستیم. ما چشم انداز و نظرات خود را ارائه می‌دهیم، آن‌ها را از خطرات عادی سازی آگاه می‌کنیم و بر این باوریم که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هدیه‌ای رایگان به این رژیم اشغالگر است. ما به این کشورها توصیه می‌کنیم که روابط خود را با رژیم اشغالگر که به نظر ما مضر است، قطع کنند، اما در نهایت ما در امور داخلی دولت‌ها دخالت نمی‌کنیم.

خلیل الحیه در رابطه با سئوالی درباره روابط حماس و عربستان سعودی نیز گفت: ما به دنبال داشتن روابط خوب و برجسته با عربستان سعودی هستیم. ممکن است در روابط بی ثباتی وجود داشته باشد، اما این به دلیل رفتار عربستان سعودی است و نه به دلیل رفتار حماس. تماس‌های فشرده‌ای با کشورها و واسطه‌ها وجود دارد که ما به دنبال آن هستیم و ما با بسیاری از مقامات رسمی و دیگران به امید پایان دادن به پرونده صحبت کرده ایم و ما از برادران در عربستان سعودی می‌خواهیم که به این پرونده توهین آمیز پایان دهند، زیرا بازداشت شدگان مهمانانی هستند که به عربستان توهین نکرده اند، به آن زیانی نرسانده اند و ما امیدواریم که به زودی آن‌ها آزاد شوند.

خلیل الحیه درپاسخ به این سئوال که "اخیرا خواسته‌ها برای انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین افزایش یافته است، موضع "حماس" در برابر این ایده چیست؟ " گفت: این مبحث، در اصل، باید در چارچوب جامع‌تر و عمیق تری مطرح شود، زیرا صحبت‌ها در برخی موارد واکنش است، مثلا واکنش درباره پرونده شهادت نزار بنات مبارز انقلابی. به شهادت رساندن او به عنوان یک الگوی خطرناک و روشی که جامعه ملی آن را نمی‌پذیرد، مطرح می‌شود. تشکیلات خودگردان آزادی‌ها را به دست سرویس‌های امنیتی خود سرکوب می‌کند و با رژیم اشغالگر همزمان با سرکوب آزادی ها، هماهنگی‌های امنیتی دارد، بنابراین تشکیلات خودگردان فلسطین و دستگاه‌ها و موسسات آن هم اینک در مقابل مردم فلسطین ایستاده اند. اما در مورد موضوع تشکیلات خودگردان، جایگاه و منحل کردن آن، من معتقدم که باید در یک چشم انداز و راهبرد ملی کامل قرار گیرد و این همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم و در مورد آن صحبت می‌کنیم.

خلیل الحیه در پاسخ به این سئوال که "آیا حماس در صورت پیروزی فتح در انتخابات، آماده است نوار غزه را به آن تحویل دهد؟ " تصریح کرد: چرا می‌گوییم حماس تسلیم فتح می‌شود یا فتح تسلیم حماس می‌شود! ما یک ملت به نام ملت فلسطین هستیم و هرچه داریم به مردم خود تحویل می‌دهیم و انتخابات یک واقعیت جدید را رقم خواهد زد. توصیف ما این است که ما یک حرکت آزادیبخش ملی برای مقاومت در برابر اشغالگری هستیم.

خبرنگار عربی ۲۱ پرسید: "اما برخی شما را متهم می‌کنند که می‌گویید از یک حرکت آزادیبخش ملی به یک حزب سیاسی تبدیل شده‌اید؟ "

خلیل الحیه پاسخ داد: ما با چندین هدف پذیرفتیم که در انتخابات شرکت کنیم. نخست محافظت از واقعیت فلسطین در تشکیلات خودگردان در برابر سقوط و فساد و دوم ایجاد مشروعیت جدید برای حماس از طریق صندوق‌های انتخابات برای محافظت از مقاومت.

ما تاکید می‌کنیم که مقاومت، سیاست و حکومت می‌کنیم. ما از سال ۲۰۰۶ در معرض چهار جنگ از طرف رژیم اشغالگر قرار گرفته و از خود دفاع کرده ایم، جنگ‌های بزرگ و حملات زیادی علیه فلسطین رخ داده است، ما با جسارت تمام از مردم خود دفاع کرده ایم. ما یک جنبش مقاومت هستیم که می‌خواهیم به اشغالگری خاتمه دهیم، نه اینکه آن را تثبیت کنیم و می‌خواهیم در این وطن شریک باشیم.

او در پاسخ به این سئوال که "چرا هنوز رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب نشده است؟ " گفت: انتخابات ما در مناطقی که جنبش در آن واقع شده، در حال انجام است. در غزه، ما در ماه مارس کار انتخابات را به پایان رساندیم و در مناطق خارج از سرزمین فلسطین نیز انتخابات حماس به پایان رسیده است. اما در کرانه باختری، به دلیل مخالفت اشغالگران و سایر مسائل، دشواری‌هایی وجود دارد. زمانی که در سه منطقه ذکر شده و در زندان‌ها به پایان برسد، هیئت رئیسه تشکیل و رئیس دفتر سیاسی جنبش نیز تعیین می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1101787 برچسب‌ها حماس

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: حماس پاسخ به این سئوال رئیس دفتر سیاسی جنبش تشکیلات خودگردان رژیم اشغالگر عربستان سعودی دلیل رفتار خلیل الحیه مردم فلسطین ما به دنبال جنبش حماس روابط خوب حزب الله عربی ۲۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۸۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) جانبداری آمریکا از رژیم صهیونیستی و استفاده از حق وتو علیه پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد با وجود موافقت ۱۲ کشور عضو شورای امنیت را به شدت محکوم کرد.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: یکبار دیگر آمریکا در برابر اراده بین المللی ایستاد و مجدداً بر موضع خود علیه ملت فلسطین و حق آنان برای تعیین سرنوشت و تاسیس کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و از رژیم اشغالگر برای مصادره حقوق ملت فلسطین و تلاش‌های انجام شده برای حل و فصل مساله فلسطین حمایت کرد.

از سوی دیگر جنبش فتح اقدام کشور آمریکا در استفاده از حق وتو علیه قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد را به شدت محکوم کرد.

این جنبش فلسطینی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت‌های آمریکا همیشه با حمایت همه جانبه از اشغالگری استعماری که تجاوزات وحشیانه آن علیه مردم غزه و کرانه باختری ادامه دارد در برابر حقوق ملت فلسطین و اراده آنها برای دستیابی به آزادی و استقلال ایستادگی کرده است به طوری که مواضع آمریکا حمایت از نسل کشی اشغالگران است که هم اکنون ملت فلسطین با آن مواجه شده است.

کد خبر 6082411 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • حماس: سخنان بلینکن تحریف واقعیت ها است
  • حماس آحاد ملت فلسطین را به دفاع از مسجدالاقصی فرا خواند
  • واکنش جنبش حماس به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین
  • حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند
  • فراخوان حماس برای دفاع از مسجدالاقصی
  • حماس فراخوان داد+ ببانیه
  • فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی
  • حماس وتوی آمریکا را محکوم کرد
  • بیانیه حماس در روز اسیر فلسطین | اسرا در اولویت طوفان الاقصی
  • بیانیه حماس در روز اسیر فلسطین/ اسرا در اولویت طوفان الاقصی