Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی از قرارداد‌های دارویی با هدف فروش بیشتر محصول بین پزشک و شرکت‎‌های پخش دارو منعقد می ‎شوند. پزشک نیز در مقابل فروش بیشتر، پورسانت و مزایایی همچون پول نقد، سکه و گا‌ها سفر‌های خارجی و علمی_ پژوهشی دریافت می ‎کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو،  فاطمه آزموده_ شاید بار‌ها برای شما هم این اتفاق رخ داده باشد که پس از مراجعه به مطب پزشک، با فهرستی بلند بالا از دارو‌ها مواجه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دارو‌هایی که حتی از نظر یک غیر متخصص این حوزه نیز، کاملا غیر ضروری است. یا پس از تجویز داروها، این جمله‎ی تکراری را بشنوید: «به فلان داروخانه در فلان آدرس مراجعه کن، حتما آنجا پیدا می‎شود.» بله متاسفانه این پدیده این روز‌ها به صورت گسترده‎تری در حوزه‎ی درمانی کشور اتفاق می‎افتد و گا‌ها با پزشکانی روبرو هستیم که از این راه مازاد درآمد دارند، پدیده‎ای به نام پورسانت پزشکی.


متاسفانه با غالب شدن منافع اقتصادی در زندگی انسان، تعدادی از پزشکان نیز با وسوسه‎ی کسب سود و مزایای بیشتر در این مسیر گام نهادند. البته علاوه بر تجویز دارو‌های غیر ضروری برای کسب پورسانت، امروزه شاهد مسائل دیگری از این دست و گرفتن هزینه ‎های سنگین از بیماران، در حوزه‎ی پزشکی هستیم.

مسائلی همچون بستری بی‎مورد بیمار برای کسب سود بیشتر، ارجاع بیمار به آزمایشگاه‎‎های از پیش تعیین‎شده و انجام آزمایشات غیر ضروری، دریافت هزینه‎ های هنگفت برای کشیدن بخیه، کشاندن بیمار به مطب برای چک کردن یک جواب آزمایش و دریافت ویزیت برای همان چند دقیقه‎ی کوتاه و. با در نظر داشتن همین موارد، باید یادآور شوم که بار سنگینی بر دوش بیماران قرار می‎گیرد و کم کم سلامت را به سمت و سوی کالایی شدن پیش می‎برد. البته به یاد داشتن این نکته نیز ضروری است که تمامی پزشکان دست به چنین اقداماتی نمی‎زنند، اما در موارد مختلف، چنین اخباری گزارش شده است.

 


قرارداد با شرکت ‎های دارویی و داروخانه ‎های مختلف


طرف قرارداد این پزشکان و گا‌ها مراکز درمانی، داروخانه‎ها و شرکت‎های مختلف دارویی هستند. حتی در مواردی مشاهده شده است که ویزیتور‌های این شرکت‎ها، به مطب پزشکان مختلف مراجعه کرده و اقدام به معرفی دارو‌های تولیدی شرکت می‎کنند. این قرارداد‌ها با هدف فروش بیشتر دارو، توسط پزشک بسته می‎شود که در مقابل مزایایی نیز دریافت خواهد کرد. مزایایی همچون پول، سکه، دریافت هدایا در مناسب‎های مختلف و گا‌ها سفر‌های خارجی با هدف شرکت در همایش‎های علمی پژوهشی. اما سوال اینجاست که چه شرکت‎ها و داروخانه ‎هایی بیشتر دست به این اقدامات می‎زنند؟ براساس آمار‌ها می‎توان نتیجه‎گیری کرد که شرکت‎ها و داروخانه ‎های تازه‎تاسیس که عمدتا از مراجعین کمتری هم برخوردار هستند، به چنین قرارداد‌هایی روی می‎آورند. طبق روایات یکی از مدیران شرکت‎های داخلی پخش دارو، این شخص در مراسمی برای معرفی دارو‌های تولیدی جدید حضور داشته است و در آن جلسه پزشکان سرشناسی نیز حاضر بودند. پس از معرفی دارو‌های مورد نظر اکثر پزشکان حاضر در جمع با وجود تایید کارایی دارو‌های مورد نظر، در ازای تجویز آن‌ها خواهان دریافت مزایای مادی و سفر‌های خارجی بودند. این یعنی حتی با وجود موثر بودن این دارو‌ها عده‎ای از پزشکان تنها به جنبه‎ی اقتصادی قضیه توجه دارند. این روایت، تصویری از رواج این پدیده در حوزه‎ی پزشکی کشور را به خوبی ترسیم می‎کند.


اقدامات مقابله‎ ای 


در حال حاضر از محدود راه‎های مقابله با این اقدامات در حوزه‎ی دارویی، نظارت دقیق بر روی نسخه‎ها‎ی تجویزی پزشکان است. به نظر می‎رسد راه‎‎اندازی گسترده‎ی نسخه‎های الکترونیکی به خوبی بتواند نظارت در این حوزه‎ را افزایش دهد. چرا که در صورت تعدد تجویز چند نوع دارو یا دارو‌های خاص یک داروخانه، در نسخه‎ یک پزشک ‎بتوان به غیرمعمول بودن شرایط پی برد. روش بعدی نیز می‎تواند دخالت گسترده‎تر بیمه‎ها در پوشش‎های دارویی باشد. چرا که در حال حاضر مانور در این حوزه بر روی دارو‌های فاقد تحت پوشش بیمه همچون دارو‌های پوست، مو و زیبایی است. به نظر می‎رسد با پوشش بیمه‎ای بالاتر نیز بتوان تا حدی از این اتفاقات جلوگیری کرد.

 

 

برخورد با متخلفان در ایران و خارج از ایران


در حالی که در بسیاری از کشورها، چنین اقداماتی جرم تلقی می‎شود و در مواردی نیز می‎تواند جرائم مختلفی برای افراد خاطی به همراه داشته باشد، در ایران عمدتا برخورد شدیدی با این مسئله صورت نمی‎گیرد و مجازات سنگینی در پی ندارد. به نظر می‎رسد همین امر تا به امروز بستر لازم برای این نوع از واسطه‎گری و دلالی را رواج داده است. همانطور که عنوان شد در کشور‌های مختلف دنیا واسطه‎گری پزشکان مجازات‎هایی همچون پرداخت جریمه‎ی نقدی، زندان، جرائم مدنی و حتی لغو پروانه‎ی طبابت پزشک و فعالیت شرکت دارویی و داروخانه‎ را به همراه دارد. در حالی که در ایران این اتفاق عمدتا با اخطار‌های شفاهی و کتبی به فرد متخلف فراموش می‎شود.



امیرمحمد فرخی بازاریاب حوزه‎ی پزشکی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو وجود این پدیده در سیستم بهداشتی کشور را تایید کرد. به گفته‎ی ایشان وجود چنین قراد‌هایی در میان شرکت‎های پخش دارو و داروخانه‎ها، غیرقابل اجتناب و تا حدی پذیرفته شده است. اما آنچه به عنوان یک معضل مطرح است، ثبت چنین قرارداد‌هایی بین شرکت‎های پخش دارو و داروخانه ‎‎ها و برخی از پزشکان است. به گفته‎ فرخی در چند سال اخیر با توجه به رقابت بیشتر در حوزه‎ی زیبایی و کسب سود بیشتر از مواد آرایشی و بهداشتی و دارو‌های پوست و مو، چنین قرارداد‌هایی بیشتر در این حوزه به ثبت رسیده است. اما عمدتا قرارداد مکتوبی در میان دو طرف به ثبت نمی‎رسد که بتوان از آن به عنوان مدرکی مستند برای اثبات حضور دو طرف قرارداد از آن بهره برد. فرخی در ادامه تاکید کرد که چنین شرکت‎هایی هیچ مزیت رقابتی نخواهند داشت. این شرکت‎ها عمدتا پس از یک دوره‎ی زمانی چند ساله خود به خود از بازار حذف می‎شوند. در حقیقت رقابت بین آن‌ها به دلیل کیفیت محصولات نیست، بلکه یک شرکت تا جایی پیشرو است که رقم بیشتری برای پورسانت‎ها پیشنهاد دهد و از یک جا به بعد از گردونه‎ی رقابت‎ها حذف خواهد شد و شرکت‎هایی باقی می‎مانند که نیاز بازار را رفع کره و صادقانه رقابت می‎کنند.

 

بعد حقوقی مسئله


طبق شواهد در نظام حقوقی کشور برای این قضیه جرم‎انگاری صورت نگرفته است و به التبع قوانین مدونی ندارد. اما در هر حوزه‎ای قواعدی تحت عنوان مقررات خلاف شئون حرفه‎ای آن رشته وجود دارد که در حوزه‎ی تخلفات قرار می‎گیرند نه جرائم.
یکی از وکلای فعال در حوزه‎ی حقوق پزشکی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو در این مورد عنوان کرد که با توجه به تعدد و تنوع انواع برند دارو‌های موجود در بازار، در وهله‎ی نخست اثبات چنین تخلفی از جانب پزشکان امری دشوار است. نکته‎ی بعدی نیز تجویز دارو‌هایی است که مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت کرده‎اند. به گفته‎ی این وکیل، اگر پزشکی متهم به چنین کاری شود، می‎تواند با این دلیل که دارو‌های تجویزی، از فیلتر‌های مورد نظر عبور کرده‎اند، چنین اتهامی را رد کند. چرا که در پس پرده نیز قرارداد مکتوب و مستندی به ثبت نرسیده است. پزشک می‎تواند مدعی شود که برای آن بیماری خاص داروی متفرقه یا فاقد تاییدیه‎های لازم تجویز نکرده است. فلذا بخشی از این موضوع به صورت اجتناب‎ناپذیر قابل پیگیری نیست و اگر اثبات هم بشود بازهم قسمتی از آن قابل بررسی نخواهد بود. مگر اینکه پزشکی دارویی را تجویز کند که فاقد مجوز‎های لازم باشد. چنین دارویی می‎تواند مشمول قانون قاچاق کالا و ارز نیز شود و در صورت داشتن عوارض منفی، مجوز شکایت علیه پزشک صادر خواهد شد. در چنین مواردی نیز پزشک خاطی محکوم به پرداخت دیه خواهد شد.

روی هم رفته آشکارسازی و اثبات این مسئله امری سخت و دشوار است که با نظر به عدم وجود مدارک مستند از چنین قرارداد‌هایی سخت‎تر نیز می‎شود. با این حال با وجود چنین شرایطی باید پیشگیری‎های لازم صورت گیرد تا از هرگونه آسیب و زیان به بیماران جلوگیری شود. می‎توان از قوانین و مقررات سختگیرانه‎تری برای پیشگیری از این اقدامات استفاده کرد و در عین حال نظارت‎های دقیق‎تری را به کار بست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پزشک داروخانه سلامت عادلانه سلامت چنین قرارداد هایی حوزه ی ی دارویی پخش دارو دارو ها شرکت ها ی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۹۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگوی ویژه خبری گفت: در هفته سلامت سلامتی خانواده تعریف شده و با این نگاه کلی، مباحث در حوزه سلامت خانواده در هفت محور تعریف می‌شود.

دکتر غلامی با بیان اینکه نهاد اساسی خانواده از منظر توانمند سازی و سلامت شخص و سلامت اجتماع با استاندارد‌ها باید تعریف شود، افزود: آگاهی جامعه در حوزه سلامت را در برنامه داریم تا با مردمی سازی سلامت بتوانیم گام‌هایی را انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه توجه به سلامت آب، خاک و غذایی سالم مورد توجه قرار گرفته است تصریح کرد: مراقبت‌های فردی بهداشتی باید مورد توجه قرار گیرد و ۷۵ درصد حوزه سلامت در ارتباط با سایر دستگاه‌هاست و سلامت آب، غذای سالم در حوزه دیگر دستگاه‌هاست که باید به آن توجه شود.

غلامی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در مازندران افزود: ۱۰ سال مازندران پایلوت این طرح بوده و ۸۰ درصد جمعیت استان پرونده الکترونیک سلامت دارند.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ مرکز سلامت در استان فعال است بیان کرد: ما در مقایسه با سایر استان‌ها در زنان باردار، فشار خون، چاقی و .. بهترین شاخص‌ها را داشتیم.


غلامی به عملکرد مطلوب استان در تزریق واکسن کووید اشاره کرد و با تاکید بر اینکه سلامت از موضوعات مهم در جامعه است خاطرنشان کرد: در راستای قانون حمایت از خانواده نیز وظایفی را شاهد هستیم.

وی در ادامه گفت: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ کاهش ۵ درصدی در جمعیت داشتیم و تا سال ۱۴۰۲ روند رو به رشدی را شاهد بودیم.

غلامی به اقدامات انجام شده در حوزه ناباروری اشاره کرد و تجهیز مرکز ناباروری در بیمارستان امام خمینی ساری و ۵۴۰ هزار نفر از زنان غربالگری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: ۱۶۸۰۰ نفر از زوج‌ها در ابعاد مختلف فرهنگی و بررسی علل کاهش جمعیت شرکت کردند که نتایج آن اطلاع رسانی می‌شود.


وی تقویت ازدواج دانشجویی و تقویت خوابگاه متاهلی را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

غلامی افزود: با اجرای طرح دارویار در تامین و توزیع دارو با توجه به ارز ترجیحی شرکت‌های دارویی با معضلاتی مواجه شدند.


وی ادامه داد: پزشکان خانواده مطالبات خود را از بیمه تامین اجتماعی دریافت نکردند و با تهدید جدی در این زمینه روبروست.


غلامی با بیان اینکه پزشکان کار انجام داده‌اند و دریافتی با تاخیر در اختیار قرار می‌گیرد خواستار تدبیر جدی در این زمینه شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه سیکل معیوبی وجود دارد که دارو نمی‌توانیم تهیه کنیم و عوارض برای جان مریض وجود دارد و با وزیر رفاه ملاقات داشتیم و به شدت زیر سوال هستیم و پزشکان هفت تا هشت ماه از ما طلب دارند که باید در این زمینه ورود جدی داشت.

جلاهی مدیرکل بیمه سلامت مازندران نیز گفت: در چند سال اخیر بیمه سلامت به عنوان بیمه پایه پیشروست.

وی با بیان اینکه در بیمه سلامت نسخه نویسی الکترونیک فعال شد بیان کرد: طرح دارویار نیز اجرا شده است.


مدیرکل بیمه سلامت با بیان اینکه هزینه بیماران صعب العلاج پرداخت می‌شود گفت: روستاییان رایگان هستند و بیش از ۷۰ درصد بیمه شدگان مازندران بیمه رایگان دارند.

جلاهی ادامه داد: سیستم الکترونیک را داریم که سامانه باید ارتقا یابد.


وی افزود: در ۲۸۰۰ موسسه در مازندران قرارداد داریم و براساس عدالت اجتماعی اگر مردم در قالب ۵ دهک اول باشند می‌توانند از خدمات رایگان استفاده کنند.

کاظمی نیا معاون درمان تامین اجتماعی نیز درباره مطالبات پزشکان گفت: در زمینه پرداخت مطالبات مراکز خدمات با رایزنی انجام شده، ۹۳ میلیارد تومان مطالبات پزشکان خانواده پرداخت می‌شود و ۳۵ درصد مراکز داروخانه مربوط به تامین اجتماعی است.


وی با بیان اینکه مطالبات زیادی از مراکز مختلف داریم گفت: به بدهی بیمه تامین اجتماعی و مطالبات بیمه به صورت دو سویه باید پرداخت.


کاظمی نیا خاطرنشان کرد: بناست بزودی سازوکاری طراحی شود تا مطالبات مراکز دانشگاهی پرداخت شود.

سهرابی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان نیز گفت: در راستای سیاست وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های متعددی داریم که برنامه مکمل یاری و قرص آهن و ویتامین دی در متوسطه اول و دوم در حال انجام است.


وی افزود: توجه به بهداشت دهان و دندان از ۶ سال تا ۱۲ سال در حال انجام است.


به گفته سهرابی مراقبت بهداشت بلوغ نیز از دیگر برنامه‌هایی است که مورد توجه قرار می‌گیرد.


وی اجرای برنامه مشترک با هلال احمر را نیز دیگر اقدامات انجام شده دانست و گفت:این برنامه‌ها در مدارس دولتی و غیردولتی انجام می‌شود.


سهرابی اجرای برنامه سفیران سلامت از میان دانش آموزان را یکی از برنامه‌ها عنوان کرد و یادآور شد:بهورزان نیز در روستا‌ها اقدامات حوزه سلامت را انجام می‌دهند.


این مسئول برنامه آموزشی مشترک در حوزه حفظ سلامت محیط زیست در بیش از هزار مدرسه را از دیگر برنامه‌ها بیان کرد.


ایزدی فرد معاونت دانشجویی دانشگاه مازندران نیز خاطرنشان کرد: در دانشگاه مازندران در ۳ بعد در حال فعالیت هستیم و در بهداشت و سلامت روحی و روانی و سلامت جسمانی برنامه اای متعددی داریم.


وی افزود: خدمات رایگان، خدمات پیراپزشکی رایگان، جلسات آموزشی با دانشجویان و اساتید از مهم‌ترین موضوعات بوده و در قالب ورزش‌های همگانی برنامه‌هایی را اجرا می‌کنیم.


ایزدی فرد به اجرای ورزش‌های فناورانه اشاره کرد و گفت: این دوره مسابقات هم با استقبال دانشجویان روبروست.

دیگر خبرها

  • لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده
  • پرداخت ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد
  • امضای قرارداد عملیات راهنمایی و یدک کشی کشتی‌ها در حوزه شمال کشور
  • پرداخت ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها و پزشکان طرف قرارداد تأمین‌اجتماعی
  • امضای قرارداد عملیات راهنمایی و یدک کشی کشتی ها در حوزه شمال کشور​
  • تمرکز جدی بر اجرای طرح مولدسازی اموال مازاد دولت و مصوبات سفر رئیس جمهور
  • وقتی پزشک عمومی نسخه لاغری می‌پیچد!
  • وقتی پزشکان بلاگر می‌شوند
  • بی‌پولی، خیلی از پزشکان را بلاگر کرده است!
  • بی‌پولی، خیلی از پزشکان را بلاگر کرد