Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@04:13:34 GMT

«قیامة الارض» تئاتر حماسی مشترک ایرانی – عراقی

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۴۲۴۳۴

«قیامة الارض» تئاتر حماسی مشترک ایرانی – عراقی

به گزارش ایرنا، تئاتر میدانی «قیامة الارض» (رستاخیر زمین) کار فاخر مشترک ایرانی – عراقی است که داستان انسان را در سرزمین بین النهرین از ابتدای فرود آمدن آدم (ع) تا ظهور امام منتظر (عج) در این خاک را با گوشه‌هایی از حوادث تاریخ معاصر عراق به شیوه‌ای هنری با استفاده از جلوه‌های ویژه صدا، نور، تصویر و انفجارهای مهیب زنده و خودروهای زرهی در مقایس طبیعی، به ترسیم کشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایشنامه در پادگان آموزش تیپ «سرایا عاشورا» وابسته به «الحشد الشعبی» در منطقه «الدوره» در بخش جنوبی بغداد به اجرا گذاشته شده است.

صحنه تئاتر، ترکیبی از فضای طبیعی، خاکریزها، نخل‌های حقیقی، صحنه‌های ساختگی و صفحه نمایش بزرگ تلویزیونی است که در آن نمایش‌های زنده و تصویر به همراه جلوه‌های ویژه انفجار و نورپردازی با ترکیبی زیبا در هم تنیده شده‌اند.

زمانی که داستان نوح و طوفان اجرا می‌شود، باران بر سر تماشاگران که در فضای باز شاهد تئاتر هستند، فرو می‌ریزد تا خود را در داخل نمایش احساس کنند و تبدیل به بخشی از نمایش شوند.

عجیب بود روزی بیاید که نه فقط برای مصیبت امام حسین (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) که برای رنج‌هایی که نوح پیامبر (ع) برای هدایت انسان کشیده، گریه کنیم.

عجیب است روزی برسد که داستان ابراهیم (ع) پدر انبیاء الهی، اشک را از چشمان جاری کند.

در تئاتر رستاخیر زمین که مرکز همه اتفاقات آن، سرزمین عراق است، بارش اشک حسرت از چشمان آدمی از ابتدای خلقت حضرت آدم (ع) تا پایان آن که به ظهور امام عصر (عج) منتهی می‌شود، یک لحظه هم امان نمی‌دهد و آرام و قرار ندارد.

پنچ تن آل عبا در این نمایش محور داستان هستند که باعث پذیرش توبه آدم (ع)، فروکش کردن توفان سرکش نوح (ع) و نجات ابراهیم خلیل (ع) از شعله‌های سوزان آتش است و تجلی عینی این پنج نور خلقت در روز مباهله سبب ایمان آوردن نصارای نجران به پیامبر اسلام (ص) می‌شود.

انگار دست اندارکاران نمایش، عمدی داشته‌اند تا بخش زیادی از چالش انسان و شیطان و نبرد خیر و شر و جبهه حق و باطل را در سرزمین عراق از ابتدای فرود آمدن آدمی تا لحظه ظهور «داعش» در ۲۰۱۴ و بعد از آن، ترسیم کنند.

عمدی در کار بوده که لباس‌های ریش ریش شده و سیاه و سرخ ابلیس و فریبکاری‌های او در نهایت به شیطان بزرگ «آمریکا» و جنایت‌هایی که در عراق مرتکب شده، متصل شود.

عمدی بوده که دو ملت ایران و عراق را پشتیبان مطمئن همدیگر نشان دهند. برای همین، تنها شخصیت ماجرا که خارج از سرزمین عراق است، امام رضا (ع) است که در سرزمین خراسان حدیث «سلسله الذهب» را برای تماشاگران نقل می‌کند.

معمای علت ظهور امام رضا (ع) در تئاتر در ادامه وقتی داستان حمله داعش و شکل گیری الحشد الشعبی اتفاق می‌افتد، با حضور شخصیت سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» در کنار دیگر فرماندهان عراقی که مسوولیت مقابله با داعش را برعهده می‌گیرند، رمزگشایی می‌شود. 

تئاتر رستاخیر زمین، در تاریخ تئاتر عراق، بی سابقه و از نگاه هنرمندان این کشور، یک نقطه تحول به شمار می‌رود.

در حالی که تئاتر عراق در طول سال‌های گذشته فقط بر مسائل طنز و فقدان داستان پردازی و پاره‌ای صحنه های ابتذال، متکی شده بود، تئاتر رستاخیر زمین، از حیث سناریو، صحنه آرایی و فرهنگ سازی، یک نقطه عطف به شمار می‌رود که دوباره مردم این کشور را با تئاتر آشتی داده است.

«جابر الجابری» معاون وزیر فرهنگ عراق معتقد است که این کار، حاصل یک همکاری مشترک عراقی – ایرانی است که اهتمام عمومی و هنرمندان را در عراق برانگیخته است.

تئاتر با اهداف فرهنگی حاصل یک کار مشترک ایرانی – عراقی است که ایده، کارگران، طراحی صحنه و جلوه‌های ویژه و برخی از بازیگران آن ایرانی هستند و از ۱۶ ژوئن تا سوم ژولای (۲۶ خرداد تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰) به مدت ۱۸ شب به صورت رایگان به نمایش در آمد. 

هر نمایش این تئاتر که از آن به نمایشنامه‌های میدانی چند رسانه‌ای یاد می‌شود، دو ساعت به طول انجامیده است.

ترکیب نور و صدا و صحنه آرائی و شکستن قالب‌های متعارف تئاتر در این نمایشنامه به گونه‌ای که تماشاچی خود را بخشی از داستان احساس کند، برای نخستین بار بود که در عراق اتفاق می‌افتاد.

این نمایش منحصر به فرد را می‌توان ترکیبی از تئاتر متعارف با تشابیه «شبیه سازی عراقیها» و تعزیه خوانی ایرانی و همچنین تئاتر خیابانی دانست که نهاد «تجمع هنرمندان عراق» از آن به تئاتر فضای باز نام برده است.

تماشاگران خود را بخشی از چالش دینی، تاریخی و حتی سیاسی انسان و شیطان می‌دانند، برای همین آنگاه که مردم در بیعت غدیر، عهد شکنی کردند و فاجعه کربلا متعاقب آن شکل گرفت، خود را مقصر دانستند و بر اشتباه‌های خود گریستند.

همین تماشاگر، آنجا که «ابن یقطین» توطئه توطئه گران را خنثی می‌کند و لحظه‌ای طنز آمیز در نمایش به تصویر کشیده می‌شود، به این زرنگی و هوشیاری پیروان اهل بیت (ع) شاد می‌شود و از ته دل می‌خندد.

تئاتر یک داستان واحد نیست، بلکه مجموعه‌ای از اپیزودهای مختلف است که هدف آن، شناخت مجدد اهل بیت عصمت و طهارت (ع)  و تعریف چالش انسان و شیطان و نبرد حق و باطل است که از ابتدای خلقت شروع می‌شود و مرکز همه این اتفاقات، عراق و مردم عراق هستند تا اینکه به زمان حال می‌رسد.

داستان امروز عراق با به قدرت رسیدن صدام دیکتاتور سابق حاکم بر این کشور، جنگ تحمیلی، اشغال کویت، تحریم‌ها و سقوط این رژیم و سپس اشغال عراق توسط آمریکا و جنایت‌هایی که آمریکایی‌ها در عراق مرتکب شده‌اند، آغاز می‌شود که همه این بخش‌ها به صورت تصویری به زیبایی نمایش درآمده‌اند.

لحظه ظهور داعش، نقطه عطفی در نمایشنامه است که با فتوای تاریخی مرجعیت عالی دینی عراق، نیروی قدرتمند مردمی «الحشد الشعبی» شکل می‌گیرد.

صحنه نبرد داعش و الحشد الشعبی و دیگر نیروهای مسلح عراق یکی از حماسی‌ترین بخش‌های نمایشنامه است که با مجموعه‌ای از انفجارهای مهیب میدانی و تیراندازی در داخل صحنه تئاتر همراه است و با یورش نیروهای مسلح و الحشد الشعبی و ورود خودروهای زرهی به صحنه، این پیروزی شکل می‌گیرد.

اینجاست که تصویر و نقش دو فرمانده شهید عراقی و ایرانی شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به ترسیم کشیده می‌شود و تا انتهای نمایش، تصویر آنها در صحنه همواره حضور دارد تا اینکه نهایت ماجرا به ظهور امام عصر (عج) خاتمه می‌یابد.

این نمایش با همکاری و پشتیبانی الحشد الشعبی و مشارکت جمع زیادی از هنرمندان عراقی به اجرا در آمده و در طول ۱۸ برگزاری تئاتر، با استقبال گسترده مردمی همراه بود.

آخرین نمایش این تئاتر دیشب (یکشنبه شب) با حضور تعداد زیادی از خانواده‌های عراقی، شخصیت‌ها و مقامات و جمعی زیادی از هنرمندان این کشور به اجرا در آمد و هدایای ویژه ای به دست اندارکاران اعطا شد.

در این مراسم از شرکت فرهنگی «بدون مرز» به عنوان تهیه کننده پروژه در داخل عراق تقدیر شد.

تجمع هنرمندان عراق در این راستا در بیانیه‌ای با اشاره به موفقیت تئاتر رستاخیر زمین، تئاتر فضای باز را تجربه‌ای مهم و موفقیت آمیز خواندند.

این بیانیه اضافه کرده است که این گونه نمایشنامه‌های باز باعث می‌شود که بازیگر و تماشگر در نمایش مشارکت همزمان داشته باشند.

این نمایش به مناسبت هفتمین سالگرد تاسیس الحشد الشعبی با هدف تبیین دستاوردهای این نیروی ضد تروریستی در حفاظت از تمامیت ارضی عراق به اجرا در آمده است.

 مسوول ایرانی:  این نمایش به زودی در بصره به اجرا در می آید 

مجری ایرانی پروژه نمایشنامه قیامه الارض (رستاخیر زمین) در عراق در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا گفت که این پروژه به زودی در استان بصره نیز به اجرا در می‌آید.

«حسین ذوقی» افزود که نمایشنامه قیامه الارض مدت دو ماه است که در عراق اجرا و به مدت ۱۸ شب است که در بغداد نمایش داده می‌شود.

به گفته وی، این نمایشنامه بعد از دو دهه نمایش میدانی در ۱۸ شهر ایران تحت عنوان «فصل شیدایی»، بخش‌های کوچکی از آن در ایام اربعین حسینی در مسیر حرکت زائران اجرا شد، اما کل نمایشنامه اینک در عراق با توجه به استقبال مردمی، به اجرا گذاشته شده است.

حسین ذوقی مدیر ایرانی پروژه نمایشنامه قیامه الارض

وی تاکید کرد که در این نمایشنامه ۱۵۰ تن از اساتید سینما و تئاتر ایران فعالیت دارند که برخی مانند «محمد رضا ترکمان» و  «آنه محمد ایری» تجارب زیادی در سینمای ایران دارند.

ذوقی ادامه داد که محمد رضا ترکمان به عنوان طراح جلوه‌های ویژه سابقه کار در فیلم «اخراجی ها» و «معراجی ها» و فیلم‌های دیگر را دارد و آنه محمد ایری به عنوان طراح صحنه در فیلم بزرگ «رستاخیر» کار کرده است.

مدیر صدا و تصویر این نمایشنامه «سید حمید حسینی خانی»، «امید فراهانی» طراح نور ، «محمود اسمانی» گریم و «سعید اسماعیلی» کارگردان و طراح نمایش و «علیرضا کوهفر» تهیه کننده هستند.

 وی اضافه کرد که سازمان «الحشد الشعبی» به عنوان پشتیبان و تدارکات اجرای این پروژه، نقش مهمی ایفا کرد و شرکت عراقی فرهنگی – هنری «بلا حدود» (بدون مرز) مجری این پروژه در داخل عراق است.

مدیر ایرانی پروژه نمایشنامه رستاخیر زمین اضافه کرد که ۱۵۰ هنرور عراقی در مدت ۱۲ تا ۱۳ شب در خصوص این نمایشنامه آموزش دیدند.

وی استقبال خانواده‌ها، مردم و هنرمندان عراقی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت که به طور میانگین هر شب ۴ تا ۵ هزار نفر از این نمایشنامه دیدن کردند که برخی برای چند بار این نمایشنامه را دیدند.

به گفته ذوقی، هنرمندان عراقی اذعان داشتند که تاکنون چنین مدلی از نمایش را در ابعاد سه بعدی و تا این اندازه اثرگذار در مخاطب، ندیده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده امکان اجرای پروژه‌های بیشتر با طرف‌های عراقی با توجه به علاقه مندی که در مردم این کشور مشاهده کرده، به اجرا در آید.

برچسب‌ها جنگ تحمیلی گروه تروریستی داعش ایالات متحده آمریکا عراق قاسم سلیمانی ایران اربعین بغداد بصره کویت صدام ابومهدی المهندس الحشد الشعبی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ تحمیلی گروه تروریستی داعش ایالات متحده آمریکا جنگ تحمیلی گروه تروریستی داعش ایالات متحده آمریکا عراق قاسم سلیمانی ایران اربعین بغداد بصره کویت صدام ابومهدی المهندس الحشد الشعبی هنرمندان عراق جلوه های ویژه الحشد الشعبی ظهور امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۲۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد که شامل ۱۰ نمایش است.

به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، مهدی سیم ریز اظهار داشت: نمایش «یک اتفاق ساده» به نویسندگی و کارگردانی مهدی حبیبی از ۱۳ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر به نمایش درخواهد آمد.

وی با بیان اینکه، نمایش «خداداد» به نویسندگی سیروس همتی و کارگردانی مهدی خجستگی از ۱۵ تا ۳۰ اردیبهشت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم اجرا می‌شود، افزود: نمایش‌های «سفر پرماجرا» به نویسندگی و کارگردانی رضا جوشعار نیز از ۱۱ تا ۲۰ اردیبهشت در سالن تئاتر فرهنگسرای طوبی بندرعباس و «چهارمین نفر» به نویسندگی امیر مشهدی عباس و کارگردانی سولماز محمدی و صادق حسنی نیز از یکم تا ۱۰ اردیبهشت در سالن تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان به روی صحنه خواهد رفت.

به گفته سیم ریز، نمایش «خداداد» به نویسندگی سیروس همتی و کارگردانی محسن اکرمی از ۱۰ تا ۲۰ اردیبهشت ماه در مدارس نواحی یک و ۲ شهر یزد و نمایش «نارنجی» به نویسندگی و کارگردانی سید سوران حسینی نیز از ۱۶ تا ۳۰ اردیبهشت در سالن تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان به روی صحنه می‌رود.

وی با بیان اینکه نمایش‌های «گم» به کارگردانی رضا عربشاهی از پنجم تا ۲۰ اردیبهشت در مرکز تئاتر شماره هفت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد و «بی بی و دشت ارغوانی» به نویسندگی شهرام کرمی و کارگردانی مهیار هزارجریبی ۸ تا ۲۱ اردیبهشت در تماشاخانه آنا بهشهر به روی صحنه می‌روند، اظهارداشت: نمایش «من و برادرم اقبال» به نویسندگی و کارگردانی محسن پورقاسمی نیز از پنجم تا ۱۵ اردیبهشت در سالن تئاتر مجتمع شهیدآوینی همدان به نمایش درخواهد آمد.

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی گفت: نمایش «صاحب سرزمین نور» به نویسندگی سیدحسین فدایی‌حسین و کارگردانی سید رهبان مسلمی از ۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت در سالن تئاتر فرهنگسرای ویلا گرگان به روی صحنه خواهد رفت.

چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی از ۲۵ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت ماه امسال به صورت غیرمتمرکز و در قالب اجرا‌های عمومی برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 
  • در سینما و تئاتر چه خبر است؟
  • «رجوع» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود
  • فروش ۴ میلیاردی نمایش بهرام افشاری در هفته اول اجرا
  • رقص فراموشی و فرار از کلیشه‌ها
  • جهان ذهنی بِرشت
  • اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم
  • جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد
  • اعلام جدول اجراهای عمومی آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی