Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه ایجاد دانشگاه‌های مجازی در نقاط مختلف جهان به خصوص ایران از مدت‌ها قبل آغاز شده بود و روسای دانشگاهی به دنبال استفاده از این نوع آموزش‌ها بودند تا بتوانند در سال‌های آینده تغییر جدیدی را در شیوه‌های آموزشی خود به وجود آورند، اما با شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و دوری از تجمعات به یک‌باره روند تبدیل فضای آموزش سنتی به سمت آموزش مجازی با شتاب بیشتری دنبال شد که در ابتدا به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب، مشکلاتی را به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مهم‌ترین مشکلات آموزش مجازی این بود که استادان و دانشجویان آشنایی زیادی برای استفاده از این ابزار‌ها نداشتند و به همین علت بیشتر وقت کلاس صرف حل کردن چالش‌های آموزش الکترونیکی می‌شد، اما این معضل به مرور کاهش یافت و در ترم‌های بعد از آن افراد دانشگاهی رضایت خود را در بهره بردای از این نوع آموزش‌ها با دلایل گوناگون نشان دادند.

قطعی اینترنت یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که نه تنها در ایران، بلکه در سایرکشور‌های جهان هم استادان و دانشجویان زیادی را با چالش رو به رو کرده است، از همین رو برای اینکه محصلان در زمان امتحان دچار این موضوع نشوند، از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که استادان حتما ارزشیابی مستمر طول ترم را در دستور کار خود قرار داده و آن را به بهترین نحو احسن انجام دهند.

برخی از استادان دانشگاهی با استفاده از روش‌های گوناگون مانند: امتحان گرفتن هر جلسه‌ای از دانشجو، تدوین فعالیت‌های عملی و کار‌های پروژه‌ای و ... ارزشیابی مستمر را انجام داده و تنها سهم اندکی از نمره را به امتحان پایان ترم اختصاص دادند تا دانشجویان در صورت مواجه شدن با قطعی برق، قطعی اینترنت، اختلال در سامانه‌های دانشگاهی و ... نگران نشوند و استادان بتوانند در چنین شرایطی با کنترل اوضاع نمره ارزشیابی را ملاک تعیین نمره پایانی دانشجو قرار دهند.

در مقابل برخی از استادان هم از این قانون وزارت علوم سرپیچی کردند و تنها نمره پایانی را برای ارزیابی دانشجو ملاک قرار دادند که در اینصورت معاون آموزشی وزیر علوم گفته که این موضوع به شدت در سطح بندی دانشگاه‌ها تاثیر گذار خواهد بود و دانشگاه‌هایی که ارزشیابی مستمر را انجام داده اند در رتبه‌های برتر و آن دسته از دانشگاه‌هایی هم که چنین روندی را انجام نداده اند رتبه‌های کمتری را دریافت خواهند کرد.

نداشتن ارزشیابی مستمر موجب کاهش رتبه‌ دانشگاه‌ها می‌شود

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره زیرساخت دانشگاه‌ها برای امتحانات مجازی اظهار کرد: ترجیح اصلی ما این بود که امتحانات پایان ترم سال جاری به صورت حضوری برگزار شوند.

او افزود: با وجود بروز موج کرونا طی ۲ الی ۳ ماه گذشته حضوری شدن امتحانات پایان ترم محقق نشد و ما مجبور شدیم ترم جاری را با آزمون‌های الکترونیکی پایان دهیم.

خاکی صدیق تصریح کرد: برای اینکه آسیب آموزش‌های مجازی را به حداقل برسانیم از اردیبهشت ۹۹ با نظر صاحبنظران و افراد خبره این حوزه برخی مباحث را تدوین کرده و آن‌ها را به دانشگاه‌ها ارسال کردیم که در آن مباحث کلی برای انجام ارزیابی و آزمون‌های الکترونیکی از دانشجویان ذکر شده بود.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: وقتی که آموزش‌ها و ارزشیابی را به صورت الکترونیکی ادامه می‌دهیم، دیگر نمی‌توانیم برای برگزاری امتحانات از شیوه سنتی استفاده کنیم، آزمون سنتی به این معناست که بارم اصلی نمره به امتحان حضوری تعلق گیرد.

خاکی صدیق با بیان اینکه ارزیابی‌ها در شیوه الکترونیکی باید مستمر صورت گیرند، تاکید کرد: از همان روز اولی که دانشجویان وارد دوره مجازی می‌شوند باید به صورت مستمر فعالیت داشته باشند، یعنی کار‌های عملی انجام دهند، برای شرکت در امتحانات پایان ترم حاضر شوند یا به صورت چهره به چهره در فضای مجازی به سوال و جواب بپردازند که این موارد در دستورالعمل وزارت علوم به دانشگاه‌ها ذکر شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: مطابق ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌های وزارت علوم از دانشگاه ها، خیلی از همکاران این موضوع را رعایت کرده اند، یعنی ارزشیابی‌های خود را منوط به امتحانات پایان ترم نکرده اند، بلکه با سبک‌های متفاوت و فنون گوناگون در طول ترم به ارزشیابی دانشجویان پرداخته اند.

خاکی صدیق بیان کرد: مطابق گزارش‌های به دست آمده، برخی استادان در طول ترم از طریق صفحات مجازی با شاگردان خود مصاحبه داشته‌اند و از راه‌های گوناگون به ارزیابی آن‌ها اقدام کرده اند و در پایان ترم هم با بارم کم به امتحان پرداخته اند که این روش نسبتا مطمئن است، اما در مقابل برخی استادان به روش سنتی عمل کرده اند و بیشتر نمره را به امتحان پایان ترم اختصاص داده اند که این روش درست و عادلانه نیست؛ بنابراین این موارد در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تاثیرگذار خواهد بود و دانشگاه‌هایی که این موضوع را رعایت نکرده باشند حتماً در سطح‌بندی، رتبه‌های کمی به آنها تعلق خواهد گرفت. 

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: عمده اعتراضات دانشگاه‌ها به وزارت علوم در خصوص استادانی است که در طول ترم به ارزیابی دانشجو اقدام نکرده اند و تمام نمره را به امتحان پایان ترم اختصاص داده اند.

کسب مهارت کافی استادان در برگزاری امتحانات مجازی

فرهاد یزدان دوست رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، بیان کرد: استادان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در طراحی و انجام آزمون‌های پایان ترم مهارت کافی کسب کرده اند و بعضی‌ها با کاهش فشار به دانشجو از روش‌های شفاهی و کتبی و ... استفاده می‌کنند تا بتوانند به صورت‌های گوناگون نمره پایان ترم دانشجو را از طریق ارزشیابی مستمر بارگذاری کنند.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مطرح کرد: در حال حاضر امتحانات نیم سال را به خوبی برگزار کرده ایم، فضای مجازی حال و هوای متفاوتی به نسبت حضوری دارد، اما با این حال می‌توانیم از این نوع آموزش‌های مدرن برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم و جلوی خسران را بگیریم.

او اضافه کرد: در فضای مجازی ممکن است برخی از دانشجویان با اختلالاتی مانند قطعی برق و قطعی اینترنت مواجه شوند که در اینصورت استادان به علت اینکه در طول ترم ارزشیابی مستمر را ملاک قرار داده اند دیگر نباید نگران امتحان پایان ترم باشند، بلکه در صورت مواجهه با هر یک از این مشکلات به راحتی می‌توانند از دانشجو مجدد امتحان مورد نظر را بگیرند و با این روش چالش‌ها را کاهش دهند.

یزدان دوست تاکید کرد: در گذشته اگر دانشجویان نمی‌توانستند در امتحانات پایان ترم شرکت کنند از طریق معاونت آموزشی این مشکل حل می‌شد و هم اکنون هم معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به روش‌های گوناگون حتی در فضای الکترونیکی توانسته این معضل را رفع کند.

او با اشاره به تقلب‌های دانشجویان در امتحانات مجازی اظهار کرد: فرض می‌کنیم که دانشجویان به هیچ عنوان در امتحانات مجازی تقلب نمی‌کنند، اما در صورت بروز هر گونه مشکلی در این زمینه از طریق کمیته‌های انضباطی دانشگاه موضوعات پیش آمده را پیگیری خواهیم کرد، اما زیاد روی این مسئله به علت اعتمادی که به استادان و دانشجویان داریم متمرکز نمی‌شویم و پارامتر‌های اصلی ما این معضل نیست و با استفاده از ارزیابی‌های مستمر شناخت کافی را از دانشجویان به دست می‌آوریم تا در پایان ترم یا مشکل مواجه نشویم.

بیشتر بخوانید

دانشجویان نو ورود ۱۴۰۰ در مهر مجازی آموزش می‌بینند/ سیاست‌های وزارت علوم برای حضوری شدن امتحانات از ترم آتی

در صورتی که واکسیناسیون دانشجویان تا پایان تابستان انجام نشود و دانشگاه‌ها آموزش‌های خود را از مهر ۱۴۰۰ به صورت مجازی همانند ۳ ترم گذشته انجام دهند، انتظار می‌رود که وزارت علوم با سیاست‌های جدی‌تر از دانشگاه‌هایی که قانون ارزشیابی مستمر را کنار گذاشته اند آن‌ها را مکلف به انجام این موضوع کنند و در صورت سرپیچی جریمه‌ای را برای آن‌ها در نظر بگیرند تا در صورت بروز هر نوع مشکل اینترنتی نمره دانشجویان به بازی گرفته نشود.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم ارزشیابی مستمر دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی معاون آموزشی وزارت علوم امتحانات پایان ترم ارزشیابی مستمر امتحان پایان ترم دانشگاه هایی امتحانات مجازی دانشگاه ها طول ترم خاکی صدیق داده اند آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۹۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار وزارت راه : مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن از انسداد پلتفرم‌های دیوار و شیپور در صورت عدم افزودن وب‌سرویس احراز هویت خبر داد.   به گزارش دیجیاتو، «ابوالفضل نوروزی» با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکو‌های دیوار و شیپور بیان کرد: «بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند، در این سکو‌ها آگهی می‌کنند.»   مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن اظهار داشت با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکو‌های اینترنتی، باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود. به عقیده او، این عمل به‌صورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمت‌سازی انجام می‌شود.   او با تأکید بر اینکه املاکی که قرار است آگهی شود باید در سامانه املاک و اسکان باشند، تأکید کرد: «اگر این سکو‌ها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آن‌ها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.»   پلتفرم شیپور در بخش احراز هویت خود کد ملی و کد پستی را درج کرده که تاکنون پرکردن این بخش برای مخاطبان به‌صورت اختیاری بوده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حمایت اینفلوئنسرهای فضای مجازی از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین به سبک خاص+ فیلم
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها باید استفاده شود
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها استفاده نمی‌کنند | عده ای آب ژرف می خواهند و عده ای دیگر از آب دریای عمان !
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • هشدار وزارت راه : مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • امام جمعه زاهدان: برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد