Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-24@05:17:32 GMT

ورق سیاه و کاربرد آن در صنایع را بشناسیم

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۱۸۱۴

ورق سیاه و کاربرد آن در صنایع را بشناسیم

در صنعت فولاد با استفاده از تکنولوژی نورد گرم شمش های فولاد به ورق هایی سیاه و کم ضخامت تبدیل می شوند.

به گزارش برنا، در صنایع ورق ها را به سه دسته ورق سیاه، رنگی و روغنی تقسیم می کنند. این ورق ها به صورت شیت(صفحه ای) یا رول شده در بازار وجود دارند. با استفاده از تکنولوژی نورد گرم ورق های سیاه با ضخامت کم که عموما در صنایع ساختمان و اتومبیل سازی مورد استفاده قرار می گیرند، تولید می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفحات صاف یا ورقه شده همیشه کارکرد خاص خود را در بخش های مختلف زندگی انسانها داشته اند. از ورق های کاغذ و کتاب گرفته تا صفحه های مسطح فلزی و آلومینیومی در ساخت و سازها همگی قسمت های مهمی از زندگی ما را اشغال کرده اند. این روزها انواع ورق فولادی بخش مهمی از صنایع را در برگرفته اند تحت شرایط و عملیات خاص از شمش های فولادی تهیه می شوند. در صنایع ورق ها را به سه دسته ورق سیاه، رنگی و روغنی تقسیم می کنند. این ورق ها به صورت شیت (صفحه ای) یا رول شده در بازار وجود دارند. با استفاده از تکنولوژی نورد گرم ورق های سیاه با ضخامت کم که عموما در صنایع ساختمان و اتومبیل سازی مورد استفاده قرار می گیرند، تولید می شود. بله درست حدس زدید، نقطه مقابل ورق گرم یا سیاه ورق سرد یا روغنی است که توسط تکنولوژی نورد سرد شکل می گیرد. مقاله حال حاضر را بخوانید تا با کاربرد ورق سیاه یا گرم بیشتر آشنا شوید.

ورق سیاه (ورق نورد گرم) چیست؟

در صنعت فولاد با استفاده از تکنولوژی نورد گرم شمش های فولاد به ورق هایی سیاه و کم ضخامت تبدیل می شوند. شاید بپرسید چرا سیاه؟ چرا به این ورق ها سیاه گفته می شود؟ این ورق های سیاه(گرم) که در اصطلاح انگلیسی به (Hot Rolled sheet)موصوف هستند، به دلیل ذوب اجزاء تشکیل دهنده ورق در دمای بالای فرآیند تولید به رنگ مات در آمده و همین موجب نام گذاری آنها به ورق سیاه فولادی شده است. ورق سیاه فولادی از دو نوع فولاد 36A و 1011A که از فولاد کم کربن شناخته می شوند تهیه شده و در اکثر صنایع کاربرد دارند. فولاد نوع اول یعین 36A به راحتی جوش می خورد. نوع دوم یعنی 1011A فولادی مستحکم است که عموما برای ساخت ظروف کاربرد دارد.

نرم یا سخت بودن ورق سیاه فولادی به میزان کربن به کار برده شده در آنها بستگی دارد، هر چقدر درصد کربن در ورقه های فولادی بیشتر باشد، ورق سخت تر خواهد بود. فولاد نورد گرم کم ضخامت تر و دارای سطح نازک تر است و همین عامل موجب مقاومت آن در برابر ضربه و خوردگی است. ورق سیاه فولادی در دماهای بالا تا حدود 1280 درجه سانتی گراد در کوره های پیش گرم کن نورد شده و ضخامت آن به مرور کاهش پیدا کرده و به 2/1 تا 16 میلی متر می رسد. در طی فرآیند تهیه ورق نورد گرم عملیاتی مانند کم کردن وزن کلاف، بهبود خواص مکانیکی، تسطیح ورق، برش سبک و سنگین ورق برای تکمیل نورد گرم استفاده می شود. ورق سیاه در دو نوع صنعتی با نام تجاری ST37 و نوع معمولی آن با نام تجاری A516 GR60,70، ST 52 و یا A285 GR C تولید می شوند.

با کاربرد ورق سیاه فولادی آشنا شویم

پس از نهایی شدن تولید ورق نورد گرم حال نوبت به کاربرد ورق سیاه فولادی در بخش های مورد نیاز است. این ورق ها را در صنایع مختلف می توان استفاده کرد. از جمله کاربردهای متنوعی که در صنایع مختلف دارد شامل موارد ذیل هستند:

قطعات خودرو ساخت رینگ و چرخ  صنایع تانکر و تریلر سازی صنایع سنگین فلزی مصالح ساختمانی از نوع فلزی ساخت انواع آبگرمکن تهیه تجهیزات مورد نیاز در کشاورزی ساخت مخازن کشتی سازی 

جمع بندی

ورق سیاه فولادی یا همان ورق نورد گرم یکی از کاربردی ترین قطعات بوده که مانند همه قطعات صنعتی دیگر طی فرآیندی سنگین و زمان بر تهیه می شوند. این ورق در ابعاد و استاندارد های خاص خود و البته قیمت های تعیین شده در بازار موجود بوده و بخش های مختلف صنعت را ساپورت می کند. این ورق به دلیل استحکام خاصی که دارد جزء تولیدات پر طرفدار بوده و بازار پررونقی دارد که عملا کاربرد ورق سیاه را افزایش می دهد. این ورق ها در صورت کشش عمیق حین تولید می توانند حتی برای ظروف آشپزخانه نیز مورد استفاده قرار گیرند.

تلاش مقاله حال حاضر بر این بود تا شما را با نحوه تولید و کاربرد ورق فولادی سیاه آشنا کند. حال که تا حدی با کاربرد ورق سیاه و عملکردش آشنا هستید قطعا در هنگام نیاز یکی از گزینه های مورد نظرتان بوده و با اطمینان خاطر آن را انتخاب خواهید کرد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده و مفید واقع شده باشد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ورق فولادی ورق سیاه ورق سرد ورق سیاه فولادی کاربرد ورق سیاه ورق سیاه فولادی ورق نورد گرم ورق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۱۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح و رونمایی از دو طرح علمی در دانشگاه صنعتی شاهرود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  محمدباقر رحمانی رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: در این آزمایشگاه آنالیز و انداره گیری عناصر به صورت همزمان تا ۱۰ عنصر با دقت بالا انجام می‌شود که علاوه بر مراکز پژوهشی در صنایع مختلفی که نیاز به اندازه گیری عناصر با دقت بالا دارند از جمله معادن کاربرد دارد.
به گفته رحمانی برای راه اندازی این آزمایشگاه ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
رحمانی افزود: پهباد نقشه برداری مجهز به جی پی اس با قابلیت تهیه نقشه‌های سه بعدی در رشته‌های کشاورزی و عمران کاربرد دارد.
به گفته رحمانی برای خرید این پهباد یک میلیارد تومان هزینه شده است.  در مراسم افتتاح و رونمایی این طرح ها  علی خطیبی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حضور داشت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید پارتیشن اداری و کاربرد های آن
  • بزرگترین شاعر شیعی کشمیر
  • پنج کاربرد برتر و جذاب قایق بادی
  • مارتینز اخراج شد، چون ۲۰ روز فولاد را تعطیل کرد!
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • دخانیات و لوازم خانگی بیشترین کالای قاچاق در قم بود
  • ساخت دستگاه ابزار آزمون تصویر دستگاه پرتو ایکس کانتینری در قم
  • افتتاح و رونمایی از دو طرح علمی در دانشگاه صنعتی شاهرود
  • گردان افراطی صهیونیستی که آمریکا تحریم اش کرد را بشناسیم
  • رصد حیات وحش بدون دیده شدن با سپر نامرئی‌کننده