Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@10:36:01 GMT

۱۰ هزار و ۲۸۳ روستا در کشور محرومیت زدایی می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۲۱۰۴

۱۰ هزار و ۲۸۳ روستا در کشور محرومیت زدایی می‌شوند

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد زهرایی روز سه شنبه در نشست خبری در بوشهر افزود: اجرای طرح‌های تامین آب آشامیدنی و کشاورزی، مسکن محرومان، کارگاه‌های زیرساخت اشتغال، احداث جاده بین مزارع، خانه بهداشت و مدرسه یک تا سه کلاسه از اولویت‌های تعیین شده در طرح جامع محرومیت زدایی مردم پایه است.

وی بیان کرد: بخش دوم طرح محرومیت زدایی مردم پایه شناسایی و رسیدگی به محله‌های حاشیه نشین و آسیب پذیر اجتماعی شهری است که در زمان حاضر یکهزار و ۱۰۰ محله در کشور شناسایی شده و از این شمار امسال ۳۶۰ محله در پنج استان کشور به عنوان آزمایشی از خدمات بسیج سازندگی برخوردار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زهرایی اضافه کرد: تا قبل از سال ۹۹ که فعالیت‌های بسیج سازندگی غیر هدفمند اجرا می‌شد به صورت میانگین هشت هزار و ۲۰۰ پروژه محرومیت زدایی در کشور اجرا می‌شد و با  تغییر رویکرد و هدفمند کردن فعالیت‌ها سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۰۰ طرح با کمک نهادهای مختلف با ۹۶۷ میلیارد تومان اعتبار اجرا شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته ۱۱۲ هزار فرصت شغلی از طرح‌های بسیج سازندگی ایجاد و امسال با توجه به برنامه ریزی انجام شده برای ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی هدف‌گذاری شده است.

زهرایی با تاکید براینکه تلاش شده در طرح جامع محرومیت زدایی مردم پایه به صورت هدفمند در راستای رفع محرومیت گام برداشته شود گفت: جنس پروژه‌های بسیج سازندگی بزرگ، زیرساختی و به صورت پیمانکاری نیست بلکه پروژه‌های این سازمان کوچک، زودبازده، عام المنفعه، محرومیت زدا، غیرانتفاعی و با مشارکت مردم اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در جنگ اقتصادی، راه خنثی‌سازی تحریم‌ها مردم‌پایه کردن اقتصاد است و بسیج سازندگی برای این هدف برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در مورد اقتصاد مقاومتی گفت: رهبر معظم انقلاب از سال ۹۲ طرح اقتصاد مقاومتی را با هدف ایجاد اقتصاد مردم پایه مطرح و بسیج نیز با قدرت وارد کار شد.

زهرایی بیان کرد: کارهایی مهم در راستای اقتصاد مقاومتی در کشور از سوی بسیج سازندگی اجرا شد که از جمله آنها ایجاد قطب صنایع تبدیلی در محصولات کشاورزی است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۴۳۵ محصول در کشور شناسایی شده و امسال قرار است روی ۳۲ محصول به عنوان قطب و پایتخت به صورت ویژه کار شود.

زهرایی گفت: در جنگ اقتصادی راه خنثی‌سازی تحریم‌ها مردم‌پایه کردن اقتصاد است به این معنی که سیاست مدیریت زنجیره ارزش در محصولات مزیت‌دار هر منطقه و جغرافیا اجرا شود که در استان بوشهر که سومین استان تولید خرما در کشور است باید به این محصول توجه جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به محصول گوجه فرنگی و صنایع دستی "عبا " در استان بوشهر گفت: باید با ایجاد صنایع تبدیلی، صدور مجوزها و کاهش هزینه‌های حمل و نقل از محصول گوجه‌فرنگی خارج از فصل حمایت و آن را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌صرفه کرد که بسیج سازندگی به‌عنوان یک حلقه میانی برای روان سازی کار باید این نقش را انجام دهد.

زهرایی در مورد کمک‌های مومنانه بسیج سازندگی در سال گذشته اضافه کرد: در پنج مرحله توزیع ۱۴.۵ میلیون بسته معیشتی، ۴۹ هزار جهیزیه و یک میلیون و ۱۰۰ هزار لوازم خانگی، ۱.۵میلیون تبلت و کیف و کفش، ۹۰ میلیارد تومان کمک نقدی و ۳۰ میلیون پرس غذای گرم توزیع و کار مرمت ۱۴هزار خانه و آزادی پنج هزار و ۲۸۰ زندانی نیز انجام شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با تاکید بر اینکه بسیج تعیین کننده مردم سالاری دینی در کشور است اظهار کرد: سال ۱۳۷۹ بود که بسیج سازندگی در امتداد جهاد سازندگی تشکیل شد تا مأموریت محرومیت‌زدایی را در کشور انجام دهد، در زمان حاضر بیش از ۷٠٠ هزار نفر در ۴٢ هزار گروه جهادی در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

زهرایی از تشکیل هفت هزار گروه جهادی به صورت خودجوش خبر داد و عنوان کرد: گروه‌های جهادی در حوزه‌های فرهنگی، کشاورزی، عمرانی، توسعه و غیره فعال است، این گروه‌های جهادی نشان داد که کشور نیازمند نیروهای متخصص در بخش‌های مختلف است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ٢۵ هزار صندوق قرض‌الحسنه با یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر عضو در کشور داریم که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها بوشهر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی اشتغال زایی محرومیت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقتصاد مقاومتی بوشهر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی اشتغال زایی محرومیت محرومیت زدایی بسیج سازندگی مردم پایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۲۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت سامانه آب‌شیرین‌کن خورشیدی دستاوردی دیگر در کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، طراحی و ساخت سامانه نوین آب‌شیرین‌کن خورشیدی به روش رطوبت‌زنی - رطوبت‌گیری مجهز به پمپ حرارتی» عنوان طرح پژوهشی محمد بهشاد شفیعی، استاد دانشگاه صنعتی شریف است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران در حال انجام آن است.

به گفته شفیعی، دانش‌آموخته دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه میشیگان درباره این طرح، روش‌های معمول نمک‌زدایی، مستلزم مصرف مقادیر زیادی انرژی به فرم الکتریکی یا حرارتی هستند و اغلب واحد‌های نمک‌زدایی که از این روش‌ها استفاده می‌کنند، به سوخت‌های فسیلی احتیاج دارند. حساس‌بودن نسبت به قیمت و ذخایر نفت و همچنین آسیب رساندن به محیط‌زیست، از اصلی‌ترین معایب استفاده از سوخت‌های فسیلی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: برای پرهیز از این مشکل، استفاده از فناوری‌های نمک‌زدایی بر پایه انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است.

انرژی خورشیدی فراوان‌ترین منبع انرژی دردسترس موجود در زمین است و سامانه های نمک‌زدایی خورشیدی با بهره‌بردن از کلکتور‌های خورشیدی برای تولید حرارت و صفحه های فوتوولتاییک برای تولید الکتریسیته، فرایند نمک‌زدایی را انجام می‌دهند.

این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: نمک‌زدایی به روش رطوبت‌زنی - رطوبت‌گیری، یکی از کاربردی‌ترین فرایند‌های نمک‌زدایی در مقیاس کوچک است.

این روش دارای مزایای برجسته‌ای نظیر دمای کارکرد پایین، توانایی استفاده از انرژی خورشیدی، ساختار ساده و عدم نیاز به نیروی متخصص است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، این روش در کشور‌های اروپایی و آفریقای جنوبی، صنعتی‌سازی شده است. از طرفی با افزایش هزینه انرژی، اهمیت استفاده بهینه از آن نیز بیشتر می‌شود.

امروزه به‌منظور استفاده بهینه از انرژی، ترکیب انواع مختلف سامانه های نمک‌زدایی با پمپ‌های حرارتی مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است؛ لذا پمپ‌های حرارتی جایگزین‌های مناسبی برای بازیابی حرارت از منابع مختلف در کاربرد‌های صنعتی، تجاری و خانگی است.

شفیعی تصریح کرد: هدف از انجام این پژوهش، بررسی تجربی یک سامانه نوین تلفیقی نمک‌زدایی رطوبت‌زنی - رطوبت‌گیری و پمپ حرارتی خورشیدی است که باتوجه‌به اهمیت آب در توسعه اقتصادی کشور ایران و نقش کلیدی آن در فرایند‌های تولید، لزوم انجام این تحقیق احساس می‌شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه هنوز در مراحل اولیه انجام این طرح قرار دارم، با چالش خاصی مواجه نشدم؛ اما این طرح، در تولید آب شیرین برای مصارف داخلی کاربرد دارد و با هزینه‌ای کمتر از مشابه خارجی در کشور می‌تواند تولید شود.

دیگر خبرها

  • سپاه بازوی توانمند دولت در حوزه محرومیت‌زدایی
  • توجه ویژه به مردمی‌سازی پروژه ها و محرومیت‌زدایی در بودجه ۱۴۰۳
  • طرح جامع اقتصاد به توان مردم رونمایی می‌شود
  • جمله حاشیه ساز ثابتی درباره بنی صدر
  • بسیج سازندگی روزنه امید مردم برای حل مشکلات است
  • محرومیت‌زدایی یک میلیاردی خادمان رضوی در آران و بیدگل
  • ساخت آب‌شیرین‌کن خورشیدی مجهز به پمپ حرارتی در کشور
  • ساخت سامانه آب‌شیرین‌کن خورشیدی دستاوردی دیگر در کشور
  • مسوولان برای توسعه روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته تلاش کنند
  • خودسازی و محرومیت‌زدایی مهمترین هدف اردو‌های جهادی است