Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین به نقل از یورونیوز، او که یکی از جدی‌ترین منتقدان سیاست آمریکا و رویکرد ایالات متحده در افغانستان است، برای انجام این گفتگو الکس کریستین کراوفورد، خبرنگار شبکه اسکای را در دو نوبت به خانه‌اش پذیرفت. خانه‌ای که خانم کراوفورد، آن را یک عمارت بسیار محافظت شده و دارای چندین لایه امنیتی توصیف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرزای گفت:  به خاطر آنچه که در کشور ما در حال حاضر می‌گذرد بسیار ناراضی و ناراحت هستم. هر چند ما دستاوردهای بزرگی طی ۲۰ سال گذشته داشتیم، بهبود وضعیت آموزش و پرورش (که شامل) راه اندازی مدارس دخترانه است؛ حضور زنان در جامعه و پرواز مردم افغان به سرتاسر دنیا، و خیلی دستاوردهای دیگر. اما مشاهده تداوم مناقشه، ظهور مجدد افراط گرایی و تروریسم، ورود و ظهور داعش و تداوم برادرکشی در افغانستان من را بسیار ناراحت می‌کند.

وی درباره هزینه هزاران میلیاردی طی این ۲۰ سال و کشته شدن هزاران تن گفت: از جهت برآورده شدن آرزوی مردم افغانستان برای داشتن استقلال، حاکمیت، داشتن کشوری مقتدر و بهبود زندگی، دستاوردهایی بوده، ولی برخی مسائل باقی مانده است. اما برخی اهداف مثل پایان دادن به افراط‌گرایی، ایجاد صلح و ثبات در کشور، خیر. برای ما فاجعه آمیز بوده است.

حامد کرزای در جریان این مصاحبه عصبانیت خود را از عملکرد ایالات متحده در کشورش بیان می‌کند و می‌گوید که «اگرچه در میان آنها افراد خوبی هم وجود دارند» اما نمی‌توان از نقش آنها در ادامه ناامنی و گسترش تروریسم در کشورش را نادیده گرفت.

کرزای می‌افزاید: «جامعه بین‌المللی به طور کامل از حضور ایالات متحده و نیروهای ناتو در افغانستان با نام مبارزه با تروریسم حمایت کرد... اما در دوران حضور آنها در افغانستان بود که داعش در این کشور ظهور کرد.»

او دلیل اصلی این شکست را سیاست‌های ارتش آمریکا و برخی از متحدانش دانست و گفت: نیروهای آمریکایی گاهی در کنار نیروهای شبه نظامی خود، کارهایی می‌کردند که هولناک بود. آن‌ها به نام مبارزه با طالبان، روستاهای ما را بمباران می‌کردند. بله، ما هم به عنوان مردم افغانستان مشکلاتی داریم، اختلافاتی داریم، خیلی هم زیاد هستند، درست مانند هر جامعه دیگری. اما مناقشه‌ای که در افغانستان وجود دارد تقریباً نتیجه خیالات بود! آیا این یک هدف جهانی بود، آیا بخشی از رقابت منطقه‌ای آمریکا بود. هر چه که دلیل آن باشد، ما مردم افغانستان قربانی این شرایط غم انگیز هستیم. کل جامعه بین المللی به نام مبارزه با تروریسم، از حضور آمریکا در افغانستان حمایت کرد. در طول دوران حضور آن‌ها و نظارت آن‌ها بود که داعش در افغانستان ظهور پیدا کرد. آن‌ها چگونه می‌خواهند این را توضیح دهند؟ چگونه می‌شود؟


مجری اسکای نیوز از حامد کرزای پرسید: شما چگونه آن را توضیح می‌دهید؟

رئیس جمهور پیشین افغانستان کاملاً بر این عقیده است که حضور سربازان آمریکایی به رشد تروریسم در افغانستان کمک کرده و حضور نیروهای بین‌المللی اوضاع را برای مردم کشور نه بهتر بلکه بدتر کرده است.

بر این اساس او تاکید دارد که ماموریت آمریکا و ناتو در افغانستان شکست خورده است و به همین دلیل «بهتر است که به این ماموریت شکست خورده پایان دهند».

حامد کرزای می‌گوید: «اگر افغان‌ها در دوران حضور این نیروها همچنان از ناامنی و بی‌قانونی و حملات و درگیری‌ها رنج می‌برند، آنهم در حالی که هدف از حضور نیروهای غربی برقراری ثبات و امنیت بوده، به این معنی است که آنها در انجام ماموریتشان در افغانستان شکست خورده‌اند.»

«باید با کمک پاکستان راهمان را پیدا کنیم»

او می‌افزاید: «اکنون همه چیز به افغان‌ها بستگی دارد که باید راهشان را پیدا کنند. ما باید راه خود را در کنار پاکستان پیدا کنیم. باید با کمک همسایگان خوب، راهی پیدا کنیم. ما باید راهمان را در درون جامعه خود پیدا کنیم.»

او ضمن ابراز ناامیدی از نتیجه نشست اشرف غنی و جو بایدن، رؤسای جمهور افغانستان و ایالات متحده که در واشنگتن برگزار شد، گفت: «آنها باید درباره صلح صحبت می‌کردند نه در این باره که چند هلی‌کوپتر فراهم خواهد شد.»

کرزای همچنین به خاطراتی از سفر خود به واشنگتن در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی اشاره می‌کند؛ زمانی که سیاستمداران آمریکا سعی داشتند او را برای ایجاد زندان‌های بیشتر قانع کنند تا بتوانند افراد بیشتری را زندانی کنند.

کرزای می‌گوید که نه تنها به شدت با این ایده مخالفت کرده، بلکه خواستار بسته شدن زندان بگرام در پایگاه نظامی واقع در حومه کابل شده است؛ زندانی که به گفته او مترادف با شکنجه و وحشت بود.

کرزای در ادامه این مصاحبه، به بخشی از گفتگوی خود در آن زمان با سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام اشاره می‌کند و می‌گوید: «به او گفتم که چرا می‌خواهید در افغانستان زندان‌های بیشتری ایجاد کنید؟ شما نباید در افغانستان حضور داشته باشید و ما به شما اجازه نمی‌دهیم و اگر اینگونه عمل کنید، افغان‌ها با شما همان رفتاری را می‌کنند که با اتحاد جماهیر شوروی داشتند. لیندسی گراهام به من نگاه کرد و گفت "تو تنها یک نفر هستی، چگونه می‌توانی جلوی ما را بگیری".»

کرزای خشمگین از بی‌احترامی سناتور لیندسی گراهام به او و کشورش، ضمن تکرار سخنان او ادامه می‌دهد: «تو تنها یک نفر هستی، چگونه می‌توانی جلوی ما را بگیری... او این حرف‌ها را خطاب به کسی می‌زد که به قول خودشان رئیس جمهور منتخب یک کشور بود و او را تنها "یک نفر" خطاب می‌کرد.»

حامد کرزای معتقد است که در نهایت نیز بی‌اعتنایی به خواسته‌های مردم افغانستان باعث شکست مأموریت آمریکایی‌ها و ناتو در افغانستان شده است.

«جنگ با طالبان اشتباه است»

کرزای همچنین در جریان این مصاحبه تاکید دارد که طالبان باید بخشی از دولت آینده افغانستان باشد؛ اما آنها باید خشونت را به کناری بگذارند.

او گفت: جنگیدن طالبان علیه مردم خودش به خاطر خواسته‌های نامشروع فرد دیگری است. این یک مناقشه خارجی است. این مناقشه‌ای برای منافع قدرت‌های خارجی است و نه منافع افغانستان.

او به شدت با بسیج ملی گروههای مسلح برای مقاومت در برابر تسلط طالبان مخالف است و می‌گوید: «ما نباید با طالبان بجنگیم... این درگیری تنها به نفع قدرت‌های خارجی است و نه افغانستان... هر افغانی که علیه یک افغان دیگر اسلحه به دست بگیرد، کاری به نفع قدرتهای خارجی انجام داده است و نه به نفع افغانستان. بنابراین جنگ آنها با طالبان اشتباه است. آنها به شدت در اشتباه هستند و باعث آسیب به مردم افغانستان می‌شوند.»

او اصرار دارد که تمایلی برای بازگشت به قدرت ندارد اما ادامه کار برای رسیدن به صلح در افغانستان را ماموریت خود می‌داند. کرزای گفت: من دوره خودم را گذراندم. من معمار این قانون اساسی هستم. من یک قانون اساسی دموکراتیک برای مردم افغانستان ایجاد کردم. من انتخابات برگزار کردم. دوره من به پایان رسید و من قدرت را طی یک فرایند دموکراتیک به جانشین خودم انتقال دادم. من این میراث را خراب نخواهم کرد بلکه آن را زنده نگه خواهم داشت و مادامی که ما اینجا هستیم در افغانستان انتخابات برگزار خواهد شد. من اکنون یک شهروند هستم و یک شهروند باقی خواهم ماند، اما برای صلح در کشورم کار خواهم کرد.

کرزای در پایان گفتگوها بار دیگر بر داشتن یک رابطه «متمدنانه» با پاکستان تاکید می‌کند؛ رابطه که منجر به برقراری صلح در افغانستان شود.

310 310

کد خبر 1532535

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حامد کرزی افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا پنتاگون داعش مردم افغانستان ایالات متحده مردم افغان حامد کرزای پیدا کنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۲۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان حمله به شهروندان چینی در پاکستان را محکوم کرد

وزارت خارجه طالبان ضمن محکومیت حمله انتحاری به مهندسان چینی در ایالت خیبر خونخواه این اقدام تروریستی را تلاش برای ناامن کردن منطقه عنوان کرد.

مقامات پلیس محلی به تازگی با تأئید خبر حمله انتحاری به کاروان خودرویی مهندسان چینی در ایالت خیبرپختونخوا به رسانه‌های این کشور گفتند بمب گذار انتحاری یک خودروی حامل مواد منفجره را در مسیر عبور کاروان مهندسان چینی که از اسلام‌آباد به سمت کمپی در «داسو» در حرکت بودند، منفجر کرد که در نتیجه پنج شهروند چینی و یک پاکستانی کشته شدند.

وزارت خارجه‌ طالبان در واکنش به این حمله تروریستی اعلام کرد: «وزارت خارجه افغانستان این نوع حوادث را تلاش برای تضعیف همکاری‌های منطقه‌ای می‌خواند و تأکید می‌کند که کشورهای منطقه نباید اجازه دهند مخالفان همکاری‌های منطقه‌ای با ناامن کردن منطقه به اهداف خود برسند

بر اساس اعلام دولت اسلام‌آباد، این کشور تحقیقات جدی برای پاسخگو کردن عاملان این حمله تروریستی را آغاز کرده اما تاکنون فرد یا گروهی مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده نگرفته است.

منطقه داسو محل یک سد بزرگ و منطقه‌ای است که پیش‌تر نیز هدف حملات قرار گرفته است. در سال 2021، انفجار یک اتوبوس به کشته شدن 13 نفر از جمله 9 تبعه چینی منجر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کاردار پاکستان: سفر هیئت پاکستانی به کابل موفق بود
  • وزیر دفاع پاکستان: افغانستان سرچشمه تروریسم در کشور ماست
  • پاکستان بار دیگر افغانستان را به حمایت از تروریسم متهم کرد
  • نروژ: داعش توانایی خود را در افغانستان از دست داده است
  • وزیر دفاع پاکستان، افغانستان را «منبع ترور» خواند
  • آمریکا: مبارزه با گروه‌های تروریستی به نفع حکومت طالبان است
  • طالبان حمله به شهروندان چینی در پاکستان را محکوم کرد
  • پشت پرده حمله به شهروندان چینی در پاکستان چیست؟/ دولت نوپا در اسلام آباد با بحران امنیتی دست به گریبان شد
  • نشست دوجانبه مقامات طالبان و پاکستان
  • طالبان: پاکستان از مهاجرین به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکند