Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-28@15:45:56 GMT

یک میوه‌ خاص برای درمان میگرن + عکس

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۲۹۹۶

یک میوه‌ خاص برای درمان میگرن + عکس

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، میوه سپستان سرشار از بسیاری از مواد مغذی مفید مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان هاست که به کاهش التهاب محافظت از سلامت قلب و بهبود خواب به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم کمک می‌کند.

فواید میوه سپستان برای مبارزه با عفونت‌ها و تقویت ایمنی

به گزارش اخبارالیوم،التهاب بخشی از پاسخ طبیعی بدن به بیماری یا آسیب است و در کوتاه مدت می‌تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، التهاب طولانی مدت در بسیاری از بیماری‌های مزمن نقش دارد.اگرچه یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و فیبر به طور کلی می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند، اما میوه سپستان به طور ویژه می‌تواند به عنوان یک ضد التهاب عمل کند.

مفید برای مبارزه با سرطان

میوه سپستان حاوی آنتی اکسیدان‌های زیادی است که به مبارزه با رادیکال‌های گرم و انواع مختلف سرطان و به جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

مبارزه با نقرس

طبق یک مطالعه جدید، مصرف سپستان، طی دو روز حملات نقرس را تا ۳۵ ٪ کاهش داده و صرف نظر از جنسیت، وزن بدن، دارو‌های ادرار آور و استفاده از دارو‌های ضد نقرس، این اثر ثابت ماند.

مفید برای سلامت قلب

به طور کلی، یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات و کم چرب برای سلامت قلب بهترین رژیم غذائی است که میوه سپستان نیز می‌تواند به ویژه در یک رژیم غذایی سالم برای قلب مفید باشد، زیرا با احتمال کاهش فشار خون همراه است.

خوابی آرام با سپستان

سپستان یک منبع طبیعی غنی از ملاتونین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی است که بر خواب و روحیه تأثیر می‌گذارد. ملاتونین می‌تواند برای کسانی که از بی خوابی رنج می‌برند مفید باشد، زیرا این ماده شیمیایی باعث خواب آلودگی می‌شود.

گردش خون را بهبود می‌بخشد

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف میوه بامبو استقامت فرد را در هنگام ورزش بهبود می‌بخشد. این احتمالاً به دلیل شاخص گلیسمی پایین و خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و تقویت کننده جریان خون است.

درمان میگرن

آب میوه سپستان به درمان میگرن، عفونت و تورم کمک می‌کند. آسیاب کردن دانه‌های میوه سپستان نیز به درمان روماتیسم کمک می‌کند، زیرا حاوی ماده‌ای چسبناک است که می‌تواند به صورت موضعی در محل درد قرار گیرد.

پربیننده ترین فواید ژلاتین برای بدن + عکس یک حقیقت جالب درباره سرطان داروهای گیاهی برای درمان کرونا موثر است؟ + فیلم شیرینی و مصرف زیاد آن با بدن شما چه می کند؟ + عکس راهکاری ساده در کاهش فشارخون شبانه

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: میوه ها یک رژیم غذایی میوه سپستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۲۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جینسینگ هندی یا آشواگاندا چیست و چه خواصی برای بدن دارد ؟

جینسینگ هندی یا آشواگاندا گیاهی از بومی شبه قاره هند است که با نام گیلاس زمستانی نیز شناخته می شود.این گیاه خواص بسیار زیادی برای بدن دارد که در این مطلب از پارس نیوز به طور کامل با آن آشنا خواهید شد.

آشواگاندا متعلق به خانواده Solanaceae، یک درختچه همیشه سبز، یکی از گیاهان مهم آیورودا است که به عنوان گیلاس زمستانی هند و جینسینگ هندی نیز شناخته می شود و از زمان های بسیار قدیم در هند به دلیل خواص بیشمار درمانی که دارد، معروف است. آشواگاندا برای افزایش انرژی و برای کاهش التهاب، تنظیم قند خون، تنظیم کورتیزول، درمان اضطراب و استرس و افسردگی تجویز و استفاده می شود. در دو دهه گذشته، طی تحقیات انجام شده، مشخص شد که آشواگاندا حاوی ماده موثری است که پتانسیل آن را به عنوان یک ماده ضد سرطان زا در معالجه سرطان ها نشان می دهد. همچنین آشواگاندا، گیاهی است که برای افزایش قوای جنسی مردان شناخته شده است و تاکنون افراد زیادی با بهره گیری از خواص آن، درمان شده اند.

جینسینگ هندی یا آشواگاندا گیاه دارویی باستانی است

یکی از گیاهان مهم در آیورودا است (آیورودا طب سنتی و باستانی که به هند و ایران باستان تعلق دارد)، نوعی داروی جایگزین که مبتنی بر اصول درمانی هند است. این گیاه بیش از 3000 سال است که برای رفع استرس و افزایش سطح انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. آشواگاندا در زبان سانسکریت به معنی “بوی اسب” است، که هم به بوی بی نظیر و هم به افزایش قدرت اشاره دارد. نام گیاه شناسی آن Withania somnifera است و با نام های دیگری از جمله جینسنگ هندی و گیلاس زمستانی نیز شناخته شده است. گیاه آشواگاندا درختچه ای کوچک با گل های زرد است که بومی هند و شمال آفریقا است. شیره یا پودر ریشه و برگ این گیاه برای درمان انواع مشکلات استفاده می شود. بسیاری از فواید آشواگاندا به غلظت بالای withanolides (لاکتون استروئیدی) نسبت داده شده است، که با رشد تومور و التهاب مبارزه میکند.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : جنسینگ چه خواصی دارد؟

خواص جینسینگ هندی کاهش اضطراب

جینسینگ هندی بیش از همه به ‌کاهش اضطراب شهرت دارد. در واقع جینسینگ نوعی آداپتوژن است. آداپتوژن ماده‌ای بی‌ضرر است که در بدن نقش تعدیل‌کننده را ایفا می‌کند و جلوی برهم‌خوردن تعادل را می‌گیرد. آشواگاندا با مهار پروتئین‌های شوک حرارتی، هورمون کورتیزول و پروتئین کیناز که اضطراب‌آورند، مقاومت بدن در برابر اضطراب را افزایش می‌دهد.

این گیاه همچنین از فعالیت محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-فوق‌کلیه می‌کاهد. این محور نوعی سیستم عصبی‌غددی است که واکنش‌های استرس‌زا را تنظیم می‌کند. افزایش فعالیت این سیستم فرد را به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌کند.

طبق بررسی‌های علمی، مکمل آشواگاندا با کاهش کورتیزول (هورمون استرس) از اضطراب فرد می‌کاهد. البته محققان درباره مقدار مصرف مناسب این گیاه برای درمان اضطراب هنوز به توافق نرسیده‌اند.

بهبود عملکرد ورزشی

آشواگاندا مکمل خوبی برای ورزشکاران است. با بررسی‌های علمی مشخص شده ورزشکارانی که روزانه ۱۲۰ تا ۱۲۵۰ میلی‌گرم جینسینگ هندی مصرف می‌کنند، هنگام ورزش از نظر قوای جسمانی و مصرف اکسیژن عملکرد بهتری دارند.

در تحقیق دیگری مشخص شده مصرف آشواگاندا حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2 max) بزرگ‌سالان و ورزشکاران سالم را افزایش می‌دهد و در این شرایط فرد می‌تواند فعالیت‌های شدید را به‌راحتی انجام دهد. در واقع حداکثر اکسیژن مصرفی نشان‌دهنده میزان تحمل فرد هنگام ورزش‌کردن است و برای هر دو گروه ورزشکاران و افراد معمولی مهم است. هرچه مقدار حداکثر اکسیژن مصرفی بیشتر باشد، افراد کمتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

همچنین بعضی تحقیقات حاکی از این بوده‌اند که مصرف ۶۰۰ میلی‌گرم آشواگاندا در روز به‌مدت ۸ هفته، قدرت عضلانی را افزایش چشمگیری می‌دهد.

احتمال کاهش علائم برخی بیماری‌های ذهنی

طبق برخی از بررسی‌ها، ممکن است آشواگاندا برای کاهش علائم بعضی از بیماری‌های ذهنی مانند افسردگی مؤثر باشد. در تحقیقی، افسردگی و اضطراب افرادی که ۱۲ هفته روزی ۱۰۰۰ میلی‌گرم آشواگاندا مصرف کردند، تا حد چشمگیری کاهش یافت.

بررسی‌های محدودی هم در سال ۲۰۱۳ انجام شدند که بر اساس آنها، این گیاه اختلالات شناختی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی را کم می‌کند. در تحقیقات سال ۲۰۲۱ هم محققان به این نتیجه رسیدند که آشواگاندا ممکن است افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی و دیگر مشکلات روان و اعصاب را بهبود بخشد. البته درخصوص این فواید جینسینگ هندی هنوز باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود.

افزایش تستوسترون و بهبود باروری مردان

بنا بر بعضی بررسی‌ها، مکمل آشواگاندا قرص مفیدی برای افزایش هورمون تستوسترون و بهبود باروری مردان است. همچنین طبق مرور ۴ تحقیق درباره آشواگاندا، این گیاه حجم مایع منی، غلظت و تحرک اسپرم‌ها را در مردان دچار غلظت کم اسپرم افزایش می‌دهد. البته در این خصوص هم باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

کاهش قند خون

طبق بررسی‌های محدود انجام‌شده،‌ آشواگاندا احتمالا برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. این گیاه می‌تواند از مقدار قند خون هموگلوبین A1c ناشتا، انسولین، لیپیدهای خون و نشانگرهای استرس اکسیداتیو بکاهد.

این ویژگی ممکن است به‌دلیل وجود ترکیبی به‌نام «ویتافرین ای» در جینسینگ هندی باشد. این ماده ضددیابتی قوی است که سلول‌های بدن را تشویق به جذب گلوکز از جریان خون می‌کند. بااین‌حال تحقیقات در خصوص فواید آشواگاندا برای افراد مبتلا به دیابت به تحقیقات دقیق‌تری نیاز دارد.

کاهش التهاب

ماده «ویتافرین ای» موجود درآشواگاندا ممکن است برای کاهش التهاب در بدن مفید باشد. در واقع این ماده از پروتئین‌های التهابی مانند اینترلوکین-۱۰ و نشانگرهای التهابی می‌کاهد. البته بررسی‌ها در این باره هنوز بسیار محدود است.

بهبود عملکرد مغز

مصرف آشواگاندا برای بهبود عملکرد شناختی و بهبود نقص شناختی ملایم افراد مسن و مبتلایان به شیزوفرنی مفید است. منظور از عملکرد شناختی عملکرد اجرایی، توجه، مدت‌زمان واکنش و انجام‌دادن وظایف شناختی است.

در تحقیقی که روی ۵۰ بزرگ‌سال انجام شد، مشخص شد مصرف روزانه ۶۰۰ میلی‌گرم آشواگاندا به‌مدت ۸ هفته عملکردهای مغز همچون حافظه فوری و کلی، توجه و سرعت پردازش اطلاعات را بهبود می‌بخشد.

همچنین در تحقیقی که سال ۲۰۲۰ انجام شد، محققان دریافتند آشواگاندا از سیستم عصبی محافظت می‌کند و جلوی بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی همچون آلزایمر، هانتینگتون و پارکینسون را می‌گیرد.

البته تأیید قطعی این ویژگی آشواگاندا هم به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.

بهبود خواب

بسیاری از مردم از آشواگاندا برای داشتن خوابی راحت استفاده می‌کنند و طبق شواهد هم این گیاه برای رفع برخی از مشکلات خواب مفید است. مثلا با بررسی ۵۰ داوطلب بزرگ‌سال در رده سنی ۶۵ تا ۸۰ سال مشخص شد مصرف روزانه ۶۰۰ میلی‌گرم ریشه آشواگاندا به‌مدت ۱۲ هفته کیفیت خواب و هوشیاری ذهنی آنها پس از بیداری را افزایش چشمگیری داده بود.

علاوه‌بر این بررسی، مرور ۵ تحقیق باکیفیت حاکی از این بود که آشواگاندا:

اثر مثبتی روی کیفیت کلی خواب دارد؛ از اضطراب می‌کاهد؛ در هوشیاری پس از بیدارشدن افراد نقش دارد.

البته این نتایج در ۵۰ فردی که در آزمایش شرکت کرده بودند، بارزتر بود.

سلامت قلب

آشواگاندا از فشار خون و کلسترول بالا می‌کاهد و درد در قفسه سینه را بهبود می‌بخشد و در کل از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند و به‌دلیل این ویژگی‌ها موجب سلامت قلب می‌شود.

خاصیت ضدسرطانی

در جدیدترین بررسی این گیاه مفید در سال ۲۰۲۳ مشخص شد آشواگاندا خواص ضدسرطانی هم دارد که البته برای اثبات قطعی این خاصیت آشواگاندا باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.

پیشگیری و بهبود آکنه

ریشه آشواگاندا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است که از پوست در برابر عفونت یا آکنه محافظت می کند. همچنین باعث افزایش کلاژن در پوست شده و از پیری آن جلوگیری می کند. اگر از آکنه رنج می برید  باید درمان های طبیعی صورت را با پودر آشواگاندا امتحان کنید این گیاه آکنه و جوش های سر سیاه را درمان می کند ، جای زخم را کاهش می دهد ، رنگ پوست را بهبود می بخشد و التهاب را ترمیم می کند.

مبارزه با عفونت ها و تقویت ایمنی

آیا می دانستید که آشواگاندا یکی از ۱۵ عنصر معروف لاکشادی تایلم است که برای مبارزه با عفونت ها ، بهبود تب و تقویت ایمنی استفاده می شود؟ Lakshadi Thailam به عنوان روغن ماساژ بدن نوزادان به دلیل مزایای بی شماری که برای پوست و سلامتی دارد استفاده می شود. جنسینگ هندی پوست ملتهب یا حساس را تسکین داده و آرام می کند. بنابراین ، برای پوست های حساس نوزادان ایده آل است. حتی می توانید از صابون طبیعی آشواگاندا برای کودک خود استفاده کنید.

درمان آلزایمر

محققان دریافتند که آشواگاندا تولید پلاک های بتا آمیلوئید را مهار می کند. این پلاک ها که برای سلول های مغزی کشنده تلقی می شوند در مغز افراد مبتلا به بیماری های عصبی تخریب کننده مانند آلزایمر رشد می کنند.

در مرکز ملی تحقیقات مغز (NBRC) ، دانشمندان آزمایش هایی را روی موش های مبتلا به آلزایمر انجام دادند. پس از چند روز درمان ، عملکرد شناختی موش ها به طور قابل توجهی بهبود یافت. در پایان یک ماه ، عملکرد مغز آنها به حالت عادی بازگشت و پلاک های آمیلوئیدی موجود در مغز موش ها کاهش یافت. مطالعات نشان می دهد که آشواگاندا به جای تغییر شیمیایی مستقیم ، پروتئینی را در کبد افزایش می دهد که آمیلوئید را از مغز پاک می کند.

کمک به بارداری سالم

آشواگاندا یکی از مواد اصلی در روغن معروف Ayurvedic Bala  است. این درمان کلاسیک آیورودا برای مادران جدید برای تسکین درد ، خستگی و افزایش انرژی و ایمنی در نظر گرفته شده است که ماهیچه ها را تقویت می کند و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد و به جلوگیری از علائم کشش پوست در دوران بارداری کمک می کند.

درمان آسم

آسم یک اختلال تنفسی است که ممکن است باعث تنگی نفس ، سرفه ، خس خس سینه و احتقان قفسه سینه شود. اگر از آسم رنج می برید جنسینگ هندی می تواند یک درمان طبیعی برای بیماری شما باشد. عوامل زیادی ممکن است باعث آسم شوند مانند گرد و غبار ، گرده گیاهان ، استرس ، اضطراب ، آلودگی و غیره. متون مختلف آیورودا به درمان های مختلف آسم در کودکان و بزرگسالان اشاره کرده اند. ریشه های آشواگاندا وقتی به طور منظم مصرف می شوند ، استرس را کاهش می دهند که به نوبه خود به رفع بیماری های تنفسی مانند آسم کمک می کند.

درمان زخم ها

مطالعات مختلف نشان می دهد که آشواگاندا می تواند یک درمان طبیعی برای زخم ها باشد. زخم معده  یکی از زخم هایی است که می تواند در اثر آسیب به دیواره معده ایجاد شود. استرس-اعم از روحی و جسمی- نیز می تواند خطر ابتلا به زخم معده را افزایش دهد. این گیاه نه تنها می تواند خطر زخم معده را درمان کند بلکه می تواند آن را کاهش دهد. مطالعات همچنین نشان می دهد که آشواگاندا به خودی خود یا در ترکیب با گیاهان دیگر می تواند سطح اسید معده را کاهش دهد و در نتیجه از تشکیل زخم های دردناک جلوگیری کند.

افزایش استقامت

در زندگی مدرن و سریع این روزها طبیعی است که احساس خستگی و کسالت کنیم. سبک زندگی ناسالم و رژیم غذایی می تواند استقامت شما را کاهش داده و باعث احساس خستگی شود. اگر در کنار آمدن با کارهای روزانه خود با مشکل روبرو هستید یا احساس می کنید استقامت ندارید ، می توانید از جینسینگ هندی استفاده کنید. این گیاه به بدن برای ذخیره و حفظ انرژی حیاتی در طول روز و بهبود خواب سالم و آرام در شب کمک می کند. همچنین توانایی کلی شما برای ورزش و کار را افزایش می دهد.

درمان بیماری پیسی

بیماری پیسی بیماری است که باعث از بین رفتن رنگ پوست به شکل لکه های بزرگ و کوچک می شود. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که سلول های تولید کننده رنگدانه یا می میرند یا عملکرد خود را متوقف می کنند. درمان دارویی می تواند به کاهش این علائم کمک کند ، اما این بیماری به طور کامل قابل درمان نیست. آشواگاندا هنگامی که به طور منظم مصرف می شود، می تواند این وضعیت را تا حد زیادی کاهش دهد.

بهبود سلامت تیروئید

تیروئید اندامی است که در گردن شما قرار دارد. قبل از صحبت در مورد اینکه چگونه جینسینگ هندی می تواند تیروئید را درمان کند ، مهم است که انواع مختلف اختلالات تیروئیدی را درک کنید. کم کاری تیروئید یک اختلال تیروئیدی است که با سطوح پایین هورمون تیروئید مشخص می شود ، در حالی که برعکس ، پرکاری تیروئید با سطوح بالای هورمون مرتبط است.

با افزایش سطح هورمون T3 و T4 تیروئید جنسینگ هندی ممکن است در مدیریت کم کاری تیروئید نقش داشته باشد اما علائم پرکاری تیروئید را بدتر کند. بنابراین ، توصیه می شود قبل از مصرف این گیاه برای درمان اختلالات مربوط به تیروئید با پزشک مشورت کنید.

کمک به کاهش وزن

اگر مدام نگران افزایش وزن هستید جنسینگ هندی می تواند به شما در کاهش و حفظ وزن کمک کند. در حالی که آشواگاندا به شکل کپسول نیز موجود است ، توصیه می شود آن را به صورت پودر از برگ های خشک شده آشواگاندا مصرف کنید. می توانید یک قاشق چایخوری پودر آشواگاندا را در یک لیوان شیر مخلوط کرده و مقداری عسل به آن اضافه کنید. همچنین می توانید هل را برای بهبود طعم ، افزایش متابولیسم و بهبود هضم  اضافه کنید.

مزایای جینسینگ هندی یا آشواگاندا برای مو

جنسینگ هندی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است که به حفظ سلامت پوست سر کمک می کند. پودر آشواگاندا منبع غنی از فلاونوئیدها است که دارای اسیدهای چرب ، گلوکز ، پتاسیم ، تانن و نیترات است. تیروزین ، اسید آمینه موجود در آشواگاندا تولید ملانین را تحریک می کند و مانع از دست دادن ملانین  مو می شود.

همچنین گزارش شده است که این گیاه ریزش مو بعد از زایمان را متوقف می کند و اغلب در شامپوها برای کمک به بهبود گردش پوست سر و تقویت موها استفاده می شود. تحریک تولید سبوم باعث تحریک رشد موی سالم از طریق تحریک DHEA می شود. روش های مختلفی برای مصرف آشواگاندا وجود دارد که به موهای شما کمک می کند. اینها شامل موارد زیر است –

آشواگاندا را می توان به صورت خوراکی از طریق مکمل ها یا به صورت چای مصرف کرد. روش دیگر مصرف این است که مستقیماً آن را روی پوست سر و موها بمالید. بدین ترتیب با پودر و آب مقطر گرم خمیری ایجاد کنید و گیاه جادویی را مستقیماً روی پوست سر و موهای خود بمالید و ماساژ دهید. پوست سر خود را با یک کلاه پلاستیکی و یک حوله به مدت ۳۰-۴۵ دقیقه بپوشانید و پس از آن خوب آبکشی کنید و طبق معمول حالت دهید.

افزودن پودر یا قطره جنسینگ هندی به شامپو به شما کمک می کند تا پوست تحریک شده یا ملتهب را تسکین داده و در عین حال گردش خون در پوست سر را تقویت کرده و به رشد موهای سالم کمک کند.

فواید جینسینگ هندی یا آشواگاندا برای پوست

جنسینگ هندی یا آشواگاندا یک غذای فوق العاده است که نوید پوست زیبا و درخشان و ناخن های سالم را می دهد. این ترکیب  دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها است که با علائم پیری مانند چین و چروک ، لکه های تیره ، خطوط ریز و لکه ها مبارزه می کند. همچنین حاوی آلکالوئیدهایی است که روی سیستم عصبی تأثیر می گذارد تا اضطراب و استرس را کاهش دهد که به نوبه خود بر سلامت پوست و موهای ما تأثیر مستقیم می گذارد.

آشواگاندا پوست را آرامش می بخشد و مانع خشک شدن پوست می شود. ترکیباتی که به آنها ویتانولید گفته می شود به پاکسازی آلودگی ها و ناخالصی ها کمک می کند که می تواند از انسداد منافذ و آکنه جلوگیری کند. همچنین می توان از آن  به عنوان کرم برای درمان بریدگی ، کبودی و عفونت پوست استفاده کرد.

آشواگاندا باعث افزایش DHEA می شود که پیش ساز تستوسترون و استروژن است. DHEA باعث تولید پروتئین های حیاتی برای آبرسانی به پوست می شود. DHEA و استروژن با تحریک تولید کلاژن و افزایش چربی طبیعی پوست به جوان ماندن پوست کمک می کند. همچنین سطح کورتیزول را کاهش می دهد و از پیری پوست جلوگیری می کند.

برای داشتن پوستی سالم و درخشان ، ۲ قاشق چایخوری پودر آشواگاندا را با ۱ قاشق چایخوری زنجبیل خشک و یک قاشق چایخوری پوست لیمو خشک مخلوط کنید. مخلوط را با هم در ۱ فنجان آب بجوشانید و وقتی کمی سرد شد مخلوط را  روی پوست خودتان بمالید.

مزایای جینسینگ هندی یا آشواگاندا برای مردان

به طور سنتی جنسینگ هندی یا آشواگاندا برای درمان بیماری های مردانه استفاده می شده است. توانایی آن برای تحریک و تنظیم تولید تستوسترون در بدن یکی از مزایای مهم این گیاه برای مردان است.

حفظ سطح طبیعی تستوسترون برای سلامت مردان بسیار مهم است. حتی می تواند به پیشگیری از اندروپوز وحشتناک یا “بحران میانسالی” کمک کند. برای مردان مبتلا به تعداد کم اسپرم و اسپرم هایی با تحرک اندک ثابت شده است که جنسینگ هندی سطح باروری مردان را بهبود و حفظ می کند.

در مطالعه اخیر مردان با تعداد کم اسپرم ، مشخص شد که ویتانولیدهای موجود در آشواگاندا تقریباً %۱۶۷ تعداد اسپرم را بهبود می بخشد. علاوه بر این ، آنها همچنین متوجه بهبود کیفیت اسپرم و سطح آنتی اکسیدان شدند.

جای تعجب نیست که در یک مطالعه روی مردان بین ۲۲ تا ۴۵ سال ، این گیاه تقریباً به همه موارد ناباروری ناشی از استرس کمک کرد. حتی به برخی از شرکت کنندگان کمک کرد تا شریک خود را باردار کنند.  مثل همیشه ، اگر در نظر دارید که از برای بهبود باروری از این گیاه استفاده کنید ، ابتدا با پزشک مشورت کنید. یافتن علت اصلی به شما کمک می کند تا بهترین درمان موجود را انتخاب کنید.

مطالعات دیگر نشان داده است که ویتافرین-A موجود در برگ های آشواگاندا می تواند به درمان سرطان پروستات کمک کند. در مطالعات پیشگیری قابل توجهی از رشد سلول های سرطانی در بیمارانی که از این گیاه استفاده می کردند نسبت به افرادی که استفاده نمی کردند ، مشاهده شد. اگرچه نمی توان آن را به عنوان یک درمان در نظر گرفت ، اما در ترکیب با مراقبت های پزشکی و حمایت یک متخصص سرطان، جنسینگ هندی ممکن است به بهبود شما کمک کند.

مزایای جینسینگ هندی یا آشواگاندا برای زنان

استرس نقش مهمی در تنظیم هورمون های جنسی دارد که بر باروری ، میل جنسی و قاعدگی سالم تأثیر می گذارد. همانطور که در بالا مورد بحث قرار گرفت اشواگاندا در کاهش استرس با حمایت و تقویت سلامت باروری زنان ارتباط تنگاتنگی دارد.

این گیاه ارتباط بین سیستم غدد درون ریز را تقویت می کند – تقویت غدد فوق کلیوی ، کاهش کورتیزول و افزایش تولید خون. افزایش جریان خون و هورمون های تنظیم شده بر میل جنسی و سلامت قاعدگی تأثیر مثبت دارد و همچنین می تواند به بهبود باروری کمک کند.

جنسینگ هندی از مشکلات مربوط به یائسگی جلوگیری می کند. در دوران یائسگی ، بدن شما دچار عدم تعادل هورمونی می شود که ممکن است باعث گرگرفتگی ، اضطراب ، افسردگی ، مشکل خواب و غیره شود که این گیاه بهترین روش برای مقابله با این مسائل است. جنسینگ هندی روی سیستم غدد درون ریز کار می کند و در نتیجه این علائم را کاهش می دهد. اگر در آستانه یائسگی هستید ، باید به طور منظم از این گیاه استفاده کنید.

این گیاه دارویی به تقویت قوای جنسی شما کمک می کند. یکی دیگر از دلایلی که آشواگاندا را گیاه جادویی می نامند این است که شما را از استرس روانی رهایی می بخشد ، روحیه شما را بهبود می بخشد و جریان خون را افزایش می دهد و در نتیجه به عنوان یک محرک جنسی عمل می کند.

مزایای جینسینگ هندی یا آشواگاندا برای کودکان

همانطور که قبلاً مزایای زیادی را که این گیاه جادویی ارائه می دهد مشاهده کردیم ، تعجب آور نیست که آشواگاندا می تواند برای کودکان و نوجوانان نیز بسیار مفید باشد. از آنجا که این گیاه دارویی یک تنظیم کننده سیستم ایمنی است ، تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از رایج ترین کاربردهای جنسینگ هندی برای کودکان و بزرگسالان است.

مطالعات نشان می دهد که این کار را با افزایش سطح گلبول های سفید خون و پلاکت ها در بدن انجام می دهد. همچنین به بدن در توسعه آنتی بادی ها کمک می کند ، بنابراین پاسخ ایمنی را بهبود می بخشد.

آشواگاندا همچنین به کودکان در رشد حافظه قوی تر کمک می کند و توانایی کودک را برای درک و همچنین حفظ دروس بهبود می بخشد. این ترکیب می تواند برای بازگرداندن قدرت و استقامت کودکان با افزایش اشتها و تأمین مواد مغذی و برای کاهش استرس استفاده شود.

مقدار و نحوه مصرف جینسینگ هندی یا آشواگاندا

پودر ریشه آشواگاندا را می توان به طور کلی در دوزهای روزانه ۱۲۰ میلی گرم تا ۲ گرم در ترکیب با سایر مکمل ها و گیاهان دارویی استفاده کرد.

برای کاهش استرس و اضطراب: بیشتر فواید مربوط به دوزهای ۵۰۰-۶۰۰ میلی گرم در روز است که حداقل به مدت یک ماه مصرف می شود.

برای کاهش سطح قند : فواید آن در دوزهای کمتر از ۲۵۰ میلی گرم در روز شروع می شود.

برای افزایش باروری: پنج گرم آشواگاندا در روز ممکن است باروری مردان را در کمتر از سه ماه افزایش دهد.

برای افزایش رشد و قدرت عضلات: دوزهای روزانه ۵۰۰ میلی گرم آشواگاندا ممکن است در هشت هفته باعث افزایش حجم و قدرت عضلانی شود. در حالی که بیشتر مطالعات عمدتا بر روی مردان متمرکز شده اند ، برخی تحقیقات نشان می دهد که زنان نیز می توانند از مزایای مشابهی استفاده کنند.

برای کاهش التهاب و کمک به مبارزه با عفونت: مکمل های حاوی حداقل ۲۵۰ میلی گرم آشواگاندا یا ۱۲ میلی لیتر عصاره آشواگاندا بیشترین مزایا را دارند.

برای تقویت حافظه: مصرف ۵۰۰-۶۰۰ میلی گرم عصاره ریشه جنسینگ هندی در روز ممکن است جنبه های مختلف حافظه را تقویت کند.

نکات ایمنی در رابطه با جینسینگ هندی یا آشواگاندا

اگرچه مصرف آن بی خطر تلقی می شود ، با این حال ، زنان باردار یا شیرده و همچنین افرادی که بیماری هایی مانند لوپوس ، روماتیسم مفصلی و دیابت نوع ۱ دارند ، باید از آن اجتناب کنند.

همچنین ممکن است با داروهای تیروئید ، قند خون و فشار خون تداخل داشته باشد. افرادی که از این نوع داروها استفاده می کنند باید قبل از مصرف داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنند. مصرف جینسینگ هندی یا آشواگاندا در بارداری و شیردهی

به زنان باردار و شیرده توصیه می شود که این گیاه را مصرف نکنند زیرا خواص سقط کنندگی برای آن گزارش شده است. زنان باردار نباید از جنسینگ هندی استفاده کنند زیرا می تواند باعث زایمان زودرس شود.

عوارض آشواگاندا

استفاده از جینسینگ هندی به‌مدت حداکثر ۳ ماه عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند و برای بیشتر مردم ایمن است. اما عوارض ناشی از استفاده طولانی‌مدت آن هنوز ناشناخته است. درهرحال آشواگاندا برای افراد زیر ایمن نیست:

زنان باردار (ممکن است موجب سقط جنین شود)؛ زنان شیرده؛ افراد مبتلا به سرطان پروستات حساس به هورمون؛ افرادی که داروهایی چون بنزودیازپین، ضدتشنج یا باربیتورات مصرف می‌کنند؛ افرادی که تازه جراحی شده‌اند؛ مبتلایان به بیماری‌های خودایمنی یا اختلال تیروئید؛ مبتلایان به بیماری‌های کبدی.

برخی از افراد پس از مصرف آشواگاندا، دچار این عوارض جانبی شدند:

ناراحتی در دستگاه گوارش فوقانی؛ خواب‌آلودگی؛ اسهال؛ استفراغ؛ سردرد؛ تغییرات ناخوشایند در فشار و قند خون؛ ضربان قلب خیلی سریع؛ واکنش‌های شدید پوستی.

برخی از زنان نیز به عوارضی چون تورم سینه و خون‌ریزی واژنی مبتلا شده‌اند.

در ضمن این گیاه ممکن است با برخی از داروهای ضدافسردگی مانند بازدارنده‌های منوآمین اکسیداز تداخل داشته باشد. همچنین آشواگاندا ممکن است اثر داروهای فشار و قند خون، بیماری‌های قلبی و مسدود‌کننده‌های کانال کلسیم مانند نیفیدیپین را مختل کند.

عوارض جانبی این گیاه فوری بروز نمی‌کنند. این علائم ممکن است حتی چند ماه پس از مصرف نیز خود را نشان دهند.

دیگر خبرها

  • هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی
  • سقز چیست و چه خواصی دارد؟
  • چرا بجای درمان های گران قیمت از سقز استفاده نکنیم؟
  • جینسینگ هندی یا آشواگاندا چیست و چه خواصی برای بدن دارد ؟
  • کشاورزی ارگانیک؛ مفید یا مضر؟
  • راه‌های افزایش طول عمر باتری موبایل
  • مصرف داروی میگرن احتمال ابتلا به اتیسم را در نوزاد افزایش نمی دهد
  • ۶ فایده بی‌نظیر خیار؛ خوردن خیار به این افراد توصیه نمی‌شود
  • مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس
  • خواص مصرف برخی دمنوش‌های مفید در ماه مبارک رمضان