Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری فارس،گروه فارس من،مریم ناظم‌پور: کارکنان شرکتی شرکت نفت روزهاست که برخواسته‌های صنفی خود اصرار می‌کنند و خواستار پایان تبعیض‌ها در حقوق، مزایا، امکانات رفاهی، مرخصی‌ بسیاری از موارد دیگر هستند که شاید همه این نقصان‌ها زیر درخواست تبدیل وضعیت‌‌آنها قرار می‌گیرد

بسیاری از شهرها این روزها شاهد اعتراضات کارگرانی بوده‌است و در بین آنها  نیروهای متخصصی حضور دارند که در بخش‌های عملیاتی شرکت نفت فعالیت دارند، این کارگران با درخواست تبدیل وضعیت خواستار پایان یافتن تبعیضاتی هستند که سال‌هاست با ان رو به رو هستند، در این روز‌ها ‌ده‌ها سوژه به فارس من رسیده که امضای آن از هزاران فراتر رفته و لی وزارت نفت آخرین روز‌های دولت دوازدهم نه تنها اقدامی در راستای همسان‌سازی انجام نداد بلکه ده درصد نیز به حقوق نیروهای رسمی خود افزود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید بی‌راه نباشد که ده‌درصد افزوده شده بر حقوق بیش از سی میلیونی نیروهای رسمی شرکت نفت عدد قابل توجهی نباشد اما همان ده‌‌درصد را اگر سه میلیون هم فرض کنیم بسیاری از زخم‌های کارکنانی که با تحصیلات بالا و رشته مرتبط با بیش از ۱۵ سال سابقه شاید حقوقشان به شش میلیون هم نرسد زیرورو می‌کرد و می‌توانست مقدار کمی از این فاصله را کم کند، پای صحبت هر کدام از این کارکنان که می‌نشینی اگرچه آفتاب صورتشان را سوزانده و قطعات سنگین دستانشان را زمخت کرده اما عشق به خانواده و وطنشان آنها را صبور کرده تا کار کنند و سفره خانه خود را هر چند سخت، ولی خالی نگذارند.

کارگران شرکت نفت که یا به صورت حجمی و یا قراردادی سالهاست منتظر تبدیل وضعیت هستند در کنار تمام مشکلات حقوق و مرخص ‌هایی که دارند از محرومیت‌هایی رنج می‌برند که شاید این موضوعات نمکی بر زخم‌هایشان شده است. 

«ذبیح‌الله میرزایی» نماینده کارکنان ارکان ثالث در عسلویه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس من خبرگزاری فارس در مورد تبعیضاتی که کارکنان با آن رو به رو هستند، به خبرنگار ما گفت: کارکنان ارکان ثالث شرکت نفت از کمبودهای بسیاری رنج می‌برند یکی از این کمبودها مکان مناسب برای استراحت کارگران طی روز است.

این نماینده کارگری با اذغان به این نکته که در شرایط کرونا استراحتگاه‌هایی به کارکنان داده شده شرایط بهداشتی در آن‌ها رعایت نشده و تعداد بسیاری از کارگران مجبورند با فاصله کم در کانکسی استراحت کنند خواستار آن شد که در شرایط کرونا تعداد کانکس‌ها افزایش یابد.

این نیروی با سابقه و عملیاتی در پارس جنوبی ادامه داد: کار در آفتاب سخت و نیاز است در زمان استراحت کارگران بتوانند به قدر کافی استراحت کنند تا از بروز خطاهای انسانی جلوگیری شود. با اضافه کردن تعداد کانکس‌ها و فرش مناسب کف آنها می‌توان این خطرات را کاهش داد همچنین بعضی از کارگران از سایه مخازن برای زمان استراحت استفاده می‌کنند که این می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

 

میزایی از کیفت غذای کارکنان غیر رسمی پالایش نفت جنوب هم گله کرد و اظهار داشت: غذای کارکنان کیفت خوبی ندارد این روزها کارگران مجبور شده‌اند از خانه غذا بیاورند، کار ما سخت است و غذایی در شان کارگران داده نمی‌شود شرکت‌های واسطه‌ای با وجود اینکه مبالغ زیاد از قرارداد‌های خود دریافت می‌کنند، اما این شرکت‌های واسطه‌ای روز به روز کیفت غذا را کاهش داده‌اند.

در کنار این مسائل و مشکلات مسئولان بهداشت فقط به رستوران‌ها و آشپزخانه‌های نیروهای رسمی نظارت می‌کنند و بازرسی از وضعیت بهداشتی آشپزخانه کارکنان ارکان ثالث که بیش از ۳۰ هزار نفر هستند، چند ماه یکبار انجام می‌شود وی از خورشت قیمه‌ای در یکی از شرکت‌های وابسته نام برد که داخل آن سوسک بود.

وی از مبالغی که از بابت قراردادهای دریافت می‌شود، اما صرف غذای کارگران نشده گله کرد و از  نامرغوبی موادی غذایی یاد کرد و برای نمونه به تن ماهی اشاره کرد که پس از شستن تبدیل به پنبه شد.

 

میرزایی بااشاره به هزینه زیادی که کارگران مجبورند برای خرید بلیط هواپیما بپردازند، از فرودگاه عسلویه یاد کرد و گفت فرودگاه عسلویه بین وزارت راه و پارس جنوبی ‌سرگردان مانده و هیچ رسیدگی نمی‌شود. بلیط یک سفر به تهران از عسلویه نزدیک به یک میلیون است ولی وضعیت این فرودگاه اصلا خوب نیست و نیاز به رسیدگی دارد. اوضاع سرویس‌های بهداشتی آن اسفبار است، وقتی وارد می‌شوی، شک می‌کنی که این سرویس‌های بهداشتی متعلق به فرودگاهی است که در آن بزرگ‌ترین منطقه گازی منطقه وجود دارد.

 

 

در پایان این نماینده کارگران ارکان ثالث منطقه پارس جنوبی از با انتقاد از اینکه شرکت‌های واسطه‌ای مسئول فراهم‌کردن وسایل ایمنی هستند، اما  کارگران از کمبود لباس‌های ایمنی آسیب‌‌می‌بینند، از همکاری یاد کرد که بر اثر سوختگی از اسید جان سپرده‌بود.

نیروهای حجمی وزارت نفت هم از دیگر نیروهای مشغول به کار در وزارت نفت هستند که سال‌هایت با وجود تحصیلات مرتبط و همان میزان کار تبدیل وضعیت نشده‌اند و همچنان با عدم همسان سازی حقوق و مزایا منتظر این تغییرات هستند این نیروها که حتی امکانات نیروهای ارکان ثالث را هم ندارند از هیچ گونه خدمات حتی اضافه کار هم بهر‌ه‌مند نیستند

«مصطفی رضایی» از نیروهای حجمی وزارت نفت در ایلام که دارای تحصیلات عالیه می‌باشد از کمی‌ و کاستی‌های خود گفت و بیان داشت که چگونه نیرویی با شرایط کار ۴۴ ساعت در هفته، بدون تعطیلی یک ساعت حتی در سخت‌ترین شرایط، بدون استفاده یک روز مرخصی در ایام سخت کرونا، کار مستمر در گرمای ۵۵ درجه،کار در سرایی گرد و خاک، برف و بوران، انجام وظیفه در محیط سخت و پر از ریسک گاز هیدروژن سولفوره، فعالیت در دور دست‌ترین مناطق مرزی، سکوهای نفتی، با حداقل امکانات رفاهی زندگی، فعالیت می‌کند؟ اما در سیستم ساپنای وزارت نفت با بی توجهی مدیران منابع انسانی حتی نام و نشانش قابل ردیابی نیست.

وی افزود: ما روی حجمی تعریف کردن قراردادهایمان معترض هم هستیم. من دعوت می‌کنم از گروه خبرگزاری فارس بیان به منطقه دهلران بیایند تا ما محل کار  و ماهیت کار را نشانشان بدهیم، ساعت فعالیت و شرایط را  خدمت وزیر و مسوولین ارائه بدهند شاید آنها ندانند ما اینجا شاغل هستیم و شاید فرجی شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نفت رفاه کارگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۳۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلا ۱۴ هزار نفر از کارکنانش را اخراج می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، محتوای یک متن ارسالی از سوی ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت خودروسازی تسلا و یکی از ثروتمندترین افراد جهان، به کارکنان این شرکت خودروسازی حاکی از آن است که تسلا می‌خواهد ۱۰ درصد از نیروکار خود را اخراج کند.

ارزیابی‌ها حاکی از آن است که با توجه به آمار ۱۴۰ هزار نفری کارمندان تسلا، در این طرح قرار است در مجموع حداقل ۱۴ هزار نفر از کارکنان تسلا در سراسر جهان از کار بیکار شوند.

ماسک در شبکه اجتماعی X، توئیتر سابق، در این باره نوشته که هر پنج سال یکبار ما باید شرکت را برای دور بعدی رشد بازطراحی و سازماندهی کنیم.

نکته جالب آنکه از آخرین باری که ماسک دست به اخرج گسترده نیروهای تسلا زده تنها ۲ سال گذشته است. در آن زمان ماسک به مدیران تسلا گفته بود که من نسبت به اقتصاد آمریکا حس بسیار بدی دارم و تعداد کارکنان تسلا نیز بیش از حد زیاد است.

تسلا طی ماه‌های گذشته با افزایش شدید رقابت در بازار جهانی خودروهای برقی به خصوص از سوی تولید کنندگان چینی روبرو شده و از سوی دیگر فروش خودروهای تولیدی این شرکت در بازار آمریکا نیز کاهش یافته است.

کد خبر 6081673 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز
  • شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد: پروازها در این شهرها تعلیق شد
  • توقف پروازهای دبی؛ مسافر پیش‌از عزیمت به فروگاه پروازها را چک کند
  • ◄ صدای اعتراض کارگران راه آهن در آمده است!/حقوق کفاف معاش را نمی‌دهد
  • گوگل کارمندان مخالف همکاری با رژیم اسرائیل را اخراج کرد
  • تسلا ۱۴ هزار نفر از کارکنانش را اخراج می‌کند
  • (ویدئو) اعتراض کارکنان گوگل به حمایت این شرکت از اسرائیل
  • محرومیت یک جلسه‌ای حسین حسینی؛ مرادمند جریمه نقدی شد
  • اعتراض کارکنان گوگل به حمایت این شرکت از اسرائیل + فیلم
  • محرومیت حسینی و جریمه نقدی برای مرادمند و استقلال