Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان،اقتصاد بیش از نیمی از مردم گلستان به کشاورزی وابسته است با این وجود طی سال‎های گذشته بخش کشاورزی مورد ناملایمات فراوانی قرار گرفته و البته در بسیاری از مواقع نه تنها حمایتی از سوی مسوولان برای فعالان در بخش کشاورزی انجام نشده است بلکه در مواردی هم به خاطر برخی کمبودها که از سو مدیریت نشأت می‎گیرد انگشت اتهام به سوی بخش کشاورزی نشانه گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحران کم‌آبی موضوع جدی است که این روزها به دلیل کمبود و قطعی آب در چند ساعت از شبانه‌روز مردم به خوبی آن را لمس می‎کنند وقتی صحبت از خشکسالی و کم آبی می‎شود بیشتر مسوولان دلیل این امر را مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی عنوان می‎کنند، آبیاری در بیشتر مزارع کشاورزی به روش سنتی انجام می‎شود و راندمان آبیاری به شدت پایین است از طرفی کشت محصولاتی همچون شالی در فصلی که با گرما مقارن است  و برای آبیاری از منابع آب‎های زیرزمینی استفاده می‎شود بر مشکلات در بخش کم‌آبی می‎افزاید.

* اقدامات سلبی تنها راهکار مدیران آب و منطقه‎ای گلستان در خصوص ممنوعیت کشت شالی/ دستگاه‌های متولی اقدامات سلبی برای حفظ ذخایر آب‌های زیرزمینی استان گلستان و ممنوعیت کشت شالی داشتند گزارش دهند

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان با توجه به آن‎که در سال آبی جاری با معضل خشکسالی مواجه هستیم کشت شالی و سایر محصولات پرآب‌طلب به شکل غرقابی در گلستان ممنوع است.

محسن حسینی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در آبان ۱۳۹۷ گفت: براساس این مصوبه کشت برنج در همه استان‎ها به جز گیلان و مازندران ممنوع شد اما ۱۵ هزار هکتار نسق‎های قدیمی در گلستان وجود دارد که سابقه کشت برنج داشتند.

وی با بیان اینکه ممنوعیت کشت برنج با آب چاه‌ها مدنظر شرکت آب منطقه‎ای است، افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۰ تشخیص ممنوعیت کشت برنج به کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان‎ها محول شد ریاست این کارگروه با استاندار و دبیری آب و منطقه‎ای است در این کارگروه کشت شالی و سایر محصولات پر‌آب‌طلب ممنوع شد  و پیگیری برای کاشت محصولات جایگزین اقتصادی و دیگر اقدامات به جهاد کشاورزی واگذار شد.

 قطع چاه‌های برقی که بیش از پروانه مصرف می‎کنند و همچنین اخذ جریمه از کشاورز شالی‌کار از جمله راهکارهای سلبی آب منطقه‎ای برای جلوگیری از کشت غرقابی شالی در استان است الان باید دستگاه‌های متولی باید به مردم بابت مشکلاتی که بابت قطع مکرر برق و آب متحمل می‌شوند، گزارش دهند که در حفظ ذخایر آب‌های زیرزمینی استان گلستان و ممنوعیت کشت شالی چه اقدام سلبی تاکنون انجام داده‌اند.

* سازمان جهاد کشاورزی تنها سازمانی که تکلیفش در مقابل مصوبه ممنوعیت کشت شالی معلوم نیست و وضعیت یک بام و دو هوا را دارد

شاید در پروسه  اعلام  ممنوعیت کشت شالی تنها سازمانی که تکلیفش در مقابل این مصوبه معلوم نیست و وضعیت یک بام و دو هوا را دارد سازمان جهاد کشاورزی باشد، سازمانی که یکی از اهداف اصلی آن حمایت از کشاورز و تلاش برای رفع مشکلات به خصوص در بحث اقتصادی است حالا از این سازمان خواسته می‎شود در شرایطی که کشاورز بعد از صرف هزینه‎های زیاد، در فصل برداشت محصولات متوجه ضرر می‎شود در مقابل تنها کشتی که برای کشاورز سودی ایجاد می‎کند بایستد و آن را ممنوع اعلام کند از سویی وضعیت منابع آب‎های زیرزمینی اصلأ خوب نیست و اگر آب نباشد ادامه کشاورزی هم توجیه نخواهد داشت و عملأ غیرممکن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان یکی از دلایل اصلی رغبت کشاورزان به کشت شالی را شرایط نامناسب اقتصادی عنوان کرد و گفت: متأسفانه شرایط اقتصادی در چند سال گذشته طوری رقم خورد که کشاورزان ترجیح به کشت برنج دادند حدود ۷۰ هزار هکتار از اراضی گلستان زیر کشت برنج می‎رود و در این کشت از آب‎های زیرزمینی استفاده می‎شود.

مختار مهاجر کاهش بارندگی‎ها و افزایش تبخیر در گلستان را از دلایل آسیب‌پذیری منابع آبی عنوان کرد و گفت: برای توسعه پایدار در بخش کشاورزی، کشت برنج ساماندهی شود و باید به سمت کشت‎های جایگزین که برای کشاورز صرفه اقتصادی دارد، پیش رفت.

به گفته وی باید محققان ارقامی که به خشکسالی و کم آبی مقاوم هستند و از سویی می‎تواند عملکرد قابل توجهی برای کشاورز داشته باشد را تولید و معرفی کرد.

* آیا مدیران جهادکشاورزی، امور اراضی و دادستانی شالی‎کاری در اراضی بلوار صیاد شیرازی در کنار خیابان اصلی نمی‌بینند؟ چرا تکلیف مدیران گلستانی با خودشان و برنامه‌هایشان مشخص نیست؟

در حالی‎که اکثر مدیران استانی کشت جایگزین برنج را یک راهکار برای ممنوعیت کشت برنج در استان عنوان می‎کنند اما تاکنون امکانات و شرایط لازم برای این تغییر در استان فراهم‌نشده است از سویی همان مدیرانی که در برخی تریبون‎ها از برخورد با شالی‎کاران صحبت می‎کنند در عمل چشمان خود را به روی واقعیت‎هایی که اتفاقأ هر روز در مقابل چشمان آنهاست، می‎بندند.

این روزها در بلوار صیاد شیرازی، مسیری که اتفاقأ جزو مسیرهای پر تردد در سطح شهر گرگان محسوب می‎شود و حتمأ گذر مدیران هم از این مسیر خورده است شاهد شالی‎کاری در اراضی وسیع آن هم در کنار خیابان اصلی هستیم اگر واقعأ کشت برنج در گلستان را ممنوع و جرم اعلام می‎کنید چرا در عمل اتفاق خاصی را از سوی مدیران شاهد نیستیم؟ چرا تکلیف مدیران گلستانی با خودشان و برنامه‌هایشان مشخص نیست؟

استاندار گلستان در جلسه پیشگیری از جرم استان به برخورد با مدیرانی که از بودجه عمومی استفاده اما در برخورد با فساد اغماض می‌کنند، گفت: در دوره تحول دستگاه قضایی اغماض و ملاحظه‎ای در برخورد با مفسدین اقتصادی وجود ندارد در واقع شناسایی گلوگاه‌های فساد و دستگاه‌های که از بودجه عمومی استفاده می‎کنند به طور جد در دستور کار دستگاه قضایی استان است.

حال که در دوره تحول دستگاه قضا باید با مدیران خاطی که همواره چشمان خود را به روی مسائل و مشکلات می‎بندند برخورد جدی شود انتظار می‌رود برای رفع مشکلاتی از قبیل کم آبی که مشکل تمام استان محسوب می‎شود دستگاه‌های مختلف که در مدیریت و حفظ منابع آبی نقش دارند  از جزیره‌ای رفتار کردن پرهیز و با یک راهکار اصولی که هم‌منافع کشاورز و هم منابع آبی استان حفظ شود کشت شالی در استان را مدیریت کنند در غیر این صورت باید با مدیرانی که تنها به ممنوعیت کشت شالی تأکید می‎کند و جلوی چشمانشان اراضی وسیعی از شالی کشت می‎شود، برخورد جدی انجام شود.

انتهای پیام/خ

منبع: فارس

کلیدواژه: ممنوعیت کشت شالی گلستان مدیران خاطی برخورد دوره تحول دستگاه قضا کشت جایگزین شالیکاری بلوار صیاد مدیر عامل شرکت اب و منطقه محسن حسینی رئیس جهاد کشاورزی آب منطقه ای گلستان ممنوعیت کشت شالی آب های زیرزمینی جهاد کشاورزی بخش کشاورزی منطقه ای کشت برنج منابع آب کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۵۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات مسافر از گل و لای خلیج گرگان

ایسنا/گلستان مسئول امور دریایی بنادر استان گلستان از نجات جان یک گردشگر که در گل و لای خلیج گرگان در شهرستان بندرگز گرفتار شده بود، خبر داد.

محمد میرنژاد در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه نخستین ساعت صبح امروز «سه شنبه هفتم فروردین ۱۴۰۳» یک نفر مسافر «مرد» با ورود به آب‌های خلیج گرگان در سواحل بندرگز، در گل و لای فرو رفت و در وضعیت اضطرار قرار گرفت، اظهار کرد: پس از وقوع این حادثه، تیم جستجو و نجات دریایی مستقر در اسکله بندرگز وارد عمل شد و این فرد را نجات داد.

وی با بیان اینکه این فرد اهل شهرستان همدان بود، ادامه داد: متأسفانه برخی از هموطنان نسبت به وضعیت جغرافیایی خلیج گرگان هیچ گونه آگاهی و اطلاعاتی ندارند و با ورود به آب آن دچار حادثه‌هایی از این دست می‌شوند که می‌تواند جان آنها را با خطر جدی مواجه کند.

مسئول امور دریایی بنادر استان گلستان با اشاره به اینکه همزمان با فرا رسیدن عید سعید باستانی و آغاز تعطیلات نوروزی، بسیاری از هموطنان دریای خزر، خلیج گرگان و جزیره آشوراده را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، خاطرنشان کرد: برای همین منظور دو فروند شناور جستجو و نجات دریایی در اسکله‌های تفریحی بندرترکمن و بندرگز نیز برای امدادرسانی در حوادث مختلف مستقر شده اند.

وی با تأکید بر اینکه هموطنان ملزم به رعایت توصیه‌های ایمنی در بهره‌مندی از این موهبت‌های طبیعی هستند، افزود: تعداد ۲۲۰ ثوب جلیقه نجات و چهار ثوب حلقه نجات در راستای اشاعه فرهنگ ایمنی دریانوردی برای اسکله‌های بندرترکمن و بندرگز توزیع شده و اسکله‌های چوبی بندرگز و بندرترکمن نیز با هدف تأمین ایمنی مسافران ترمیم و بازسازی شده است.

میرنژاد با بیان اینکه آمار روزانه تردد مسافران از تعاونی‌های اسکله‌های بندرترکمن و بندرگز توسط واحد دریایی بنادر گلستان دریافت و اطلاع‌رسانی می‌شود، تصریح کرد: بنادر گلستان به شکلی جدی با فرماندهی پایگاه دریابانی جهت کنترل مسافر در اسکله‌های بندرگز و بندرترکمن نیز همکاری می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حذف ناباورانه نابغه تنیس جهان مقابل چشمان تایسون
  • آزادی ۲۰۰ زندانی بدهکار گلستانی در آستانه لیالی قدر
  • مراسم تشییع و تدفین شهید مرزبان گلستانی در زادگاهش برگزار شد
  • پیکر شهید مدافع وطن نجاتی‌نیا در گرگان تشییع شد
  • استقبال از پیکر شهید مدافع وطن نجاتی‌نیا در گرگان
  • هیرکان دالانی برای گذر در رمز و راز‌های تاریخ/ گلستان فقط جنگل و دریا نیست
  • برنامه وداع با اولین شهید گلستانی مرزبانی
  • نجات مسافر از گل و لای خلیج گرگان
  • دلجویی از خانواده نخستین شهید گلستانی مدافع وطن در سال ۱۴۰۳ + برنامه تشییع
  • شاعران گلستانی عیدانه های شعر خود را در حضور آیت الله نورمفیدی قرائت کردند