Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:02:46 GMT

رشد ۲۴ درصدی درآمدهای مالیاتی

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۵۰۸۷

رشد ۲۴ درصدی درآمدهای مالیاتی

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان امور مالیاتی کشور، «فرهاد دژپسند» با حضور در جمع مدیران نظام مالیاتی در محل این سازمان و ضمن تبریک فرا رسیدن روز مالیات و هفته فرهنگ مالیاتی به همه کارکنان دستگاه مالیاتی و همه کسانی که در خارج از نظام مالیاتی به تحقق اهداف سازمان امور مالیاتی کمک می‌کنند اظهار داشت: عملکرد دستگاه مالیاتی در دولت دوازدهم بسیار متمایز با گذشته بوده؛ به‌طوری‌که با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، نظام مالیاتی توانست نقش‌ها و کارکردهای حیاتی خود را به بهترین شکل اجرا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با وجود عملکرد قابل قبول دستگاه مالیاتی و رشد متوسط سالانه بیش از ۲۴ درصدی درآمدهای مالیاتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، هنوز نسبت مالیات به منابع بودجه دولت به میزان مناسبی نرسیده است.

وی تشریح کرد: هر سال شاهد رشد بالای اعتبارات هزینه‌ای هستیم و این در حالیست که برای افزایش این نسبت، باید اعتبارات هزینه‌ای مدیریت شده و اصلاح ساختاری و بنیادی در سمت هزینه‌ها صورت پذیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی کشور ظرف سه سال گذشته، شاهد تحولات اساسی بوده و دستاوردهای مهمی نیز به دست آمده که مهم‌ترین آنها تحقق کامل و بیش از میزان مصوب درآمدهای پیش‌بینی‌شده بوده، عنوان داشت: مجموعه این تحولات نشان می‌دهد آرزوی دیرینه قطع وابستگی بودجه جاری به درآمدهای نفتی و اتکای آن به درآمدهای مالیاتی، امروز بیش از هر زمان دیگری قابل تصور و امکان‌پذیر است.

 دژپسند گستردگی و میزان معافیت‌های مالیاتی و همچنین حجم بالای فرار مالیاتی در کشور را از مهم‌ترین عوامل پایین بودن نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور عنوان کرد و گفت: تحقق عدالت اجتماعی و همچنین توسعه همه‌جانبه کشور منوط به این است که متناسب با ظرفیت بالای اقتصادی، مالیات اخذ شود.

وی در ادامه به موضوع تحریم‌های ظالمانه آمریکا و جنگ ارزی و نفتی کشورهای غربی با ایران اشاره کرد و گفت: آنچه باعث شد که این تحریم‌ها و فشارها نتواند اقتصاد کشور را دچار آسیب جدی کند، ظرفیت‌های نظام مالیاتی و اتکای بخشی از منابع موردنیاز اقتصاد کشور به درآمدهای پایدار مالیاتی بوده و برنامه ریزان اقتصادی کشور، این تهدیدها را تبدیل به فرصت و به سمت قطع وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی حرکت کردند.

دژپسند با تأکید بر اینکه نگاه به مالیات نباید صرفاً درآمدی باشد، گفت: مالیات فقط یک ابزار تأمین مالی دولت نیست؛ بلکه ابزاری مهم برای سیاست‌گذاری اقتصادی، توزیع ثروت، رفع نابرابری و گسترش عدالت اجتماعی و نهایتاً پیشرفت و توسعه پایدار کشور است.

 دژپسند با توجه به نام‌گذاری سال جاری به سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» بیان داشت: فارغ از بحث تأمین مالی دولت، جهت‌گیری سیاست‌های مالیاتی امسال به سمت حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بود؛ به‌گونه‌ای که سیاست‌های مالیاتی به نحوی تنظیم شد که فعالان اقتصادی و کسب‌وکارهای مولد به تولید بیشتر راغب شوند و نقدینگی موجود در اقتصاد کشور به سمت تأمین منابع مالی برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاری در اجرای طرح‌های مولد هدایت شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سیاست «وصول مالیات با رعایت اصول»، بر ضرورت رعایت حال مؤدیان مالیاتی در شرایط کرونایی کشور تاکید کرد و گفت: حق‌الناس به هیچ عنوان نباید در سایه سیاست درآمدزایی حداکثری و استیفای حقوق دولت زایل شود.

 دژپسند با بیان اینکه امسال شاهد اجرای تدابیر ارزشمندی در حمایت از فضای کسب‌وکار در شرایط خاص شیوع کرونا بودیم، عنوان داشت: بخشودگی جرائم قابل بخشش مالیاتی یکی از مهم‌ترین این تدابیر بود که اجرای آن منجر به وصول حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان مالیات طی دو سال اخیر شد و بخش مهمی از معوقات مالیاتی از این طریق وصول شد.

وی در ادامه، الکترونیکی شدن خدمات مالیاتی و حرکت به سمت هوشمندسازی نظام مالیاتی، ایجاد پنجره واحد خدمات الکترونیک مالیاتی، تدوین برنامه جامع مبارزه با فرار مالیاتی، برون سپاری برخی فرایندهای مالیاتی و درگیر کردن مدیران استانی با موضوع تخصیص منابع را از دیگر تدابیر اتخاذ شده در جهت افزایش توان و کارایی نظام مالیاتی برشمرد و گفت: در کنار این تدابیر، تغییر نگاه کارکنان دستگاه مالیاتی و همچنین مؤدیان مالیاتی به این سمت که مؤدیان و سازمان امور مالیاتی همچون شریک هستند که در فضایی تعامل گونه و همدلانه، برای پیشرفت و توسعه کشور تلاش می‌کنند، بسیار در تحقق اهداف کلان اقتصادی ثمربخش بوده است.

برچسب‌ها سازمان امور مالیاتی کشور لایحه بودجه مالیات فرار مالیاتی درآمدهای نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان امور مالیاتی کشور لایحه بودجه مالیات سازمان امور مالیاتی کشور لایحه بودجه مالیات فرار مالیاتی درآمدهای نفتی سازمان امور مالیاتی دستگاه مالیاتی نظام مالیاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۵۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی به سلامت گلستان اختصاص یافت

 به گزارش جام جم آنلاین از گرگان قربان حاجی‌مشهدی  گفت: درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده نقش موثری در تحول نظام سلامت دارد.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان ادامه داد: سال گذشته در مجموع با احتساب چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال ارزش افزوده، حدود هفت هزار میلیارد ریال به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌های استان گلستان و وزارت بهداشت واریز شده است.

حاجی‌مشهدی در ادامه به تمدید ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل زمستان تا ۱۲ اردیبهشت ماه جاری اشاره کرد و توضیح داد: پیش از این ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ تا پایان فروردین ماه سال جاری مهلت داشت اما به دلیل استقبال خوب مؤدیان تا ۱۲ اردیبهشت ماه تمدید شد.

وی ادامه داد: مودیان مالیاتی که نسبت به انجام تکالیف قانونی خود اقدام کنند از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم قانون مالیات بر ارزش افزوده برخوردار می‌شوند.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان تاکید کرد: در صورت ندادن اظهارنامه مالیاتی، براساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، جرایمی برای مودیان در نظر گرفته شده که در برخی موارد غیرقابل بخشودگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل امور مالیاتی گلستان، قربان حاجی مشهدی در گفت و گو با خبرنگاران اظهارکرد: براساس قانون مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سه ماه زمستان ۱۴۰۲ تا پایان فروردین بود، اما با توجه به استقبال ۷۰ درصدی مودیان، با دستور رئیس سازمان امور مالیاتی، این مهلت تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تمدید شد.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان افزود: ۷۰ درصد مودیان مالیاتی، اظهارنامه خود را بر اساس اعداد و ارقام سال گذشته و بر اساس مقررات ماده ۳ قانون تسهیل مودیان در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، اظهارنامه خود را تا ۳۱ فروردین ارائه کرده‌اند.

وی در مورد احتمال تمدید دوباره مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی هم گفت: بعید است مجدد تمدید شود، لذا مودیان باید در مهلت باقیمانده تا ۱۲ اردیبهشت اظهارنامه خود را ارسال کنند تا از بخشودگی‌های قانونی بهره‌مند شوند و مشمول جرایم تأخیر در ارسال اظهارنامه نشوند.مدیرکل امور مالیاتی گلستان با بیان اینکه یک درصد از درآمد مالیات ارزش افزوده در حوزه سلامت هزینه می‌شود، گفت: سال گذشته برای ارتقای سلامت گلستان ۲ هزار میلیارد ریال به طور مستقیم به حساب وزارت بهداشت واریز شد. 

قربان حاجی‌مشهدی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده نقش موثری در تحول نظام سلامت دارد.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان ادامه داد: سال گذشته در مجموع با احتساب چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال ارزش افزوده، حدود هفت هزار میلیارد ریال به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌های استان گلستان و وزارت بهداشت واریز شده است.

حاجی‌مشهدی در ادامه به تمدید ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل زمستان تا ۱۲ اردیبهشت ماه جاری اشاره کرد و توضیح داد: پیش از این ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ تا پایان فروردین ماه سال جاری مهلت داشت اما به دلیل استقبال خوب مؤدیان تا ۱۲ اردیبهشت ماه تمدید شد.

وی ادامه داد: مودیان مالیاتی که نسبت به انجام تکالیف قانونی خود اقدام کنند از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم قانون مالیات بر ارزش افزوده برخوردار می‌شوند.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان تاکید کرد: در صورت ندادن اظهارنامه مالیاتی، براساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، جرایمی برای مودیان در نظر گرفته شده که در برخی موارد غیرقابل بخشودگی است.قربان حاجی مشهدی در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: درآمد مالیاتی سال ۱۴۰۱ گلستان ۲ هزار و ۹۵ میلیارد تومان بود که این رقم در سال گذشته به ۳ هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان افزایش یافت.
مدیرکل امور مالیاتی گلستان مالیات مستقیم را بیشتر مربوط به مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی یا شرکت‌ها دانست و گفت: وصول مالیات مستقیم در گلستان طی سال ۱۴۰۱ حدود یک هزار و ۳۷۶ میلیارد تومان بود که این عدد در سال گذشته به ۲هزار و ۳۶ میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: در بخش مالیات غیرمستقیم، وصولی سال ۱۴۰۱ حدود ۷۱۸ میلیارد تومان بود که در سال گذشته این مبلغ به یک هزار و ۱۷۱ میلیارد تومان افزایش یافت.
حاجی مشهدی افزود: ۴۶۳ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان از مالیات وصول شده سال گذشته به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان واریز شد که بیشترین آن به مبلغ ۱۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مربوط به گرگان و ۸۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مربوط به گنبدکاووس بود.
مدیرکل امور مالیاتی گلستان گفت: سال گذشته ۸۷ میلیارد تومان به حساب شهرداری گرگان، ۳۷ میلیارد به شهرداری گنبدکاووس، ۱۳.۵ میلیارد به شهرداری بندرترکمن و ۱۳ میلیارد تومان به حساب شهرداری علی آبادکتول واریز شد.
حاجی مشهدی افزود: در سال گذشته مبلغ ۴۷ میلیارد تومان به حساب دهیاری‌های گنبدکاووس و ۲۷ میلیارد تومان به حساب دهیاری های گرگان واریز شد.

دیگر خبرها

  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • پیش بینی رشد ۴۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی
  • ۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی به سلامت گلستان اختصاص یافت
  • واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود
  • افزایش ۷۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت طی ۶ سال
  • رشد ۶۴.۸۰ درصدی مصوب درآمدهای عمومی آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۱
  • شفافیت در هزینه‌کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • شفافیت در هزینه کرد‌ها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • شفافیت در هزینه کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند