Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- براساس آنچه در شورای فرهنگ عمومی استان فارس مطرح شد، برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی تا پایان شهریورماه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ و نیمه دوم سال اجرایی می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، شورای فرهنگ عمومی استان فارس امروز با حضور نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و دیگر مسئولان استانی با دستور کار بررسی برش نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس آغاز شد و به مدت 3 ساعت ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

صابر سهرابی مدیرکل ارشاد استان فارس در ابتدای این جلسه با بیان اینکه برش نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس از سال گذشته آغاز شد، اظهار داشت: بعد از تدوین مقدماتی آن و ارسال به شورای عالی انقلاب فرهنگی نقاط قوت و ضعف مطرح و بحث و تبادل نظر شد تا به عنوان نقشه راه فرهنگی استان عملیاتی کنیم. 

وی با بیان اینکه مهم‌ترین ایراد در شورای عالی انقلاب فرهنگی این بود که نقشه استان فارس مسئله محور نیست و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی استان بودجه‌ریزی مناسبی ندارند، گفت: پس از آن نقاط ضعف و ایرادات مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت، مسائل اصلی فرهنگی استان بیرون آمد و امروز در جلسه بحث و تبادل نظر می‌شود که تا پایان شهریورماه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ و نیمه دوم سال اجرایی شود. 

مدیرکل ارشاد استان فارس با بیان اینکه 5 مسئله اصلی فرهنگی استان فارس در این سند در نظر گرفته شده است، افزود: سبک زندگی ایرانی و اسلامی و خانواده متعالی نخستین مسئله است که خانواده متعالی سال گذشته در استان فارس به تصویب رسیده و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی مشخص و ابلاغ شده است و امیدواریم در 5 سال آینده به عنوان برنامه آن را اجرا کنیم. 

سهرابی با اشاره به دیگر اولویت‌ها در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی بیان کرد: اتحاد ملی و انسجام اسلامی، جهاد علمی و مدیریت اسلامی و جهادی، فرهنگ اقتصاد مقاومتی و عدالت همه جانبه، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و هنر متعهد و متعالی از دیگر اولویت‌هایی است که برای استان فارس مطرح شده است. 

 افق زمانی برش‌های استانی با قوانین برنامه‌های پنج ساله توسعه 

محمدرضا باقری، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه با بیان اینکه نقشه مهندسی فرهنگی کشور سال 92 به تصویب رسید و ابلاغ شد، بیان کرد: در فصل هفتم این نقشه اشاره شده که حرکت‌های استانی باید توسط شورای فرهنگ عمومی آغاز شود. 

وی با بیان اینکه پس از آن این حرکت‌ در استان‌ها آغاز شد و آیین‌نامه‌ای در اسفندماه سال گذشته تصویب و فروردین امسال به 14 استان ابلاغ شد، عنوان کرد: این 14 استان براساس توان انتخاب شدند و استان فارس هم با توجه به قدمتی که در این حوزه داشت، در این اولویت قرار گرفت. 

باقری با بیان اینکه فرایند برش‌های استانی نقشه مهندسی کشور تدوین شده است، تصریح کرد: در این نقشه مسئولیت اجرا به عهده دستگاه‌های اجرایی با استفاده از حداکثر ظرفیت‌های مردمی قرار داده شده است. 

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همچنین شورای برنامه‌ریزی موظف است الزامات قانونی مورد نیاز برای اجرای برش استانی را از طریق مراجع مربوطه پیگیری و تامین کند. باقری افق زمانی برش‌های استانی نقشه را متناسب با قوانین برنامه‌های پنج ساله توسعه عنوان کرد. 

آموزش رکن اصلی تحقق نقشه مهندسی فرهنگی  

سید تقی سهرابی مدیرکل صدا و سیمای استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: اجرای دقیق سند تحول بنیادین می‌توانست تحول زیادی در بحث تربیت و پرورش دانش‌آموزان ایجاد کند اما چون به صورت دقیق اجرا نشد با مشکلاتی مواجه هستیم. 

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که سند تحول به صورت دقیق اجرا نشد این بود که مجریان و کسانی که باید این سند را اجرا می‌کردند آموزش ندیده بودند و توجیه نبودند، افزود:با وجود تاکید مقام معظم رهبری برای سند تحول بنیادین آموزش و پرروش هنوز اجرایی نشده و باید مورد توجه قرار گیرد. 

هویت و اخلاق اسلامی باید در اولویت برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس قرار گیردامام جمعه همدان: نقشه مهندسی فرهنگی کشور در 11 استان بومی‌سازی می‌شود

مدیرکل صدا و سیمای استان فارس تصریح کرد: بیم دارم که این سند فرهنگی هم دچار هم وضعیت سند تحول بنیادین قرار بگیرد بنابراین همراه کردن و اغنا کردن مردم با این سند مورد توجه قرار گیرد. 

حجت‌الاسلام محمد استوار میمندی مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه توجه به اقتضائات استان در تدوین برش استانی مهم است، گفت: با مسائل متعدد فرهنگی روبه‌رو هستیم که باید راه حل اینها در این سند فرهنگی دیده شود همچنین جایگاه حوزه‌های علمیه در اجرای برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی به خوبی دیده شود. 

در این بخش از جلسه با صحبت‌های آیت‌الله دژکام امام جمعه شیراز و عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس 5 مسئله اصلی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی فارس مورد تصویب قرار گرفت و 2 بخش هویت و اخلاق اسلامی به اولویت‌های اول و دوم اضافه شد. 

 نیاز استان فارس به اقتصاد فرهنگی  

در دستور کار دوم جلسه با اشاره به تشکیل پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی استان فارس در بهمن ماه سال گذشته مظاهر بابایی، رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس به مختصر توضیحی درباره این پارک پرداخت. 

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد راه‌اندازی پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی پیگیری شد، گفت: این پارک در بهمن 99 افتتاح و زیرساخت‌ها آماده شده تا توسعه فرهنگ و ارزش افزوده فرهنگی را داشته باشیم. 

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس با اشاره به اهمیت و نیاز اقتصاد فرهنگی تصریح کرد: این پارک در 12 حوزه فعالیت می‌کند چراکه معتقدیم باید روی صنایع فرهنگی کار کرد و این استان با وجود ظرفیت‌های بسیار نتوانسته است به لحاظ اقتصاد فرهنگی جایگاه داشته باشیم. 

بابایی با بیان اینکه نیاز است که سیاستگذاری در حوزه فرهنگی و ابعاد مختلف آن انجام شود گفت: در استان فارس حوزه صنایع خلاق فرهنگی به این پارک واگذار شده که برای پرهیز از موازی‌کاری بخش دیگری این موضوع را دنبال نمی‌‌کند. 

انتهای پیام/424/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی فرهنگی استان فارس سند تحول بنیادین سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۵۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از لوح ثبت ملی آیین پخت سمنوی سادات البرز

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم خاکی عصر دوشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از لوح ثبت ملی آئین پخت سمنوی سادات استان البرز که در کاخ سلیمانیه برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه استان البرز دارای ۴۱ اثر ناملموس و بیش از ۳۰۰ اثر ملموس است، گفت: حدود ۸۵۰ اثر شناسایی شده این استان نیز در ردیف ثبت ملی قرار دارند.

وی بیان کرد: پیشنهادی که برای سال جاری داریم این است که وزارت میراث فرهنگی طی سه روز به صورت ویژه یکسری پرونده‌های استان البرز به ویژه ابنیه و محوطه‌های دارای اهمیت تاریخی بالا را خارج از سهمیه استانی سالانه به صورت ویژه بررسی کند تا بتوانیم عرصه و حریم تعداد زیادی از این آثار را به ثبت ملی برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با اشاره به اینکه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز اختصاص بودجه‌ای را درخواست کرده‌ایم، مطرح کرد: استان البرز به لحاظ دارا بودن عرصه‌ها و محوطه‌های تاریخی بسیار حائز اهمیت است و طبیعتاً ثبت عرصه و حریم آنها به منظور حفظ این میراث نیز اهمیت زیادی دارد.

خاکی با بیان اینکه برخی حریم‌ها و عرصه‌های واجد ارزش مورد تعرض قرار می‌گیرند که در صورت ثبت آنها بهتر می‌توانیم در محاکم قضائی از این امر جلوگیری کنیم، اظهار کرد: آئین پخت سمنوی پای دیگ سادات نیز حدود ۸۰ سال قدمت دارد و در طول سه نسل حفظ شده و در بعد محلی و منطقه‌ای نیز اثرگذار بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با بیان اینکه این آئین و اثر ناملموس در تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی و جمعی استان اثربخش است، خاطرنشان کرد: در رویدادها و اتفاقات استانی و ملی نیز سعی می‌کنیم از این اثر به عنوان یک داشته ارزشمند گردشگری خوراک و سوغات استان استفاده کنیم زیرا هم غذای سالمی است و هم پیوست فرهنگی دارد.

وی تاکید کرد: داشته‌های فرهنگی و تاریخی هر کشور بالاترین و بهترین ثروت‌های آن هستند و ما در اداره کل میراث فرهنگی البرز وظیفه داریم در جهت پاسداشت این داشته‌ها و آثار ارزشمند تلاش کنیم. خواهش ما از رسانه‌ها نیز این است که در بعد اثرگذاری اتفاقات و رویدادها، در جمع آوری آثار شناسایی نشده و سیاهه نگاری به ما کمک کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اضافه کرد: هدف این است که بتوانیم بخش عمده‌ای از آثار ناملموسی که احتمال از بین رفتن آنها در طول سال‌ها و نسل‌های آینده وجود دارد را یک جا جمع آوری و ضبط و برای ثبت آنها به صورت انبوه و خارج از سهمیه استانی سالانه تلاش کنیم.

کد خبر 6079187

دیگر خبرها

  • تهیه نقشه حریم گسلی ۶ شهر ایران
  • رونمایی از لوح ثبت ملی آیین پخت سمنوی سادات البرز
  • نقشه حریم گسلی ۶ شهر ایران تهیه شد
  • طرح پژوهشی نقشه‌برداری فرهنگی انجام شد
  • نقشه آمریکا برای ایجاد یک تشکیلات تروریستی جدید در عراق و سوریه
  • برگزاری بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی
  • مشارکت ۵۱ هزار نفری فارسی‌ها در جشنواره کتابخانه رضوی
  • ۸ معلم نمونه فارس برای مرحله کشوری انتخاب شدند
  • سند مهندسی فرهنگی تبدیل به گفتمان غالب جامعه شود
  • تیم رسانه‌ای دستگاه‌های فرهنگی فارس میدان‌دار باشند