Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که 90 درصد از نیروهای این کشور از افغانستان خارج شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،بر اساس این بیانیه از زمان دستور رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور از افغانستان تا کنون «معادل 984 بار هواپیمای سی 17» از این کشور خارج شده‌اند و «بیش از 17 هزار و 74 قطعه تجهیزات برای تخریب به آژانس دفاع لجستیک تحویل داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
این بیانیه می‌افزاید که 7 ساختمان که تا کنون در اختیار نیروهای آمریکا بود به ارتش افغانستان تحویل داده شده است.
فرماندهی سنتکام تاکید کرده است که روند خروج نیروهای آمریکا از افغانستان همچنان ادامه دارد اما «به دلایل امنیتی» از این پس «درصد خروج» اعلام نخواهد شد.
علاوه بر نیروهای آمریکایی تا کنون بسیاری از کشورهایی که پیش از این در افغانستان حضور داشتند نظامیان خود را از این کشور خارج کرده‌اند.

غنی: هرگز تسلیم طالبان نمی‌شویم
 رئیس جمهور افغانستان گفت: اگر طالبان در آرزوی تسلیم شدن ما است تا صد سال دیگر به این آرمان نمی‌رسند.
 براساس بیانیه امروز دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان، محمد اشرف غنی امروز در نشست کابینه افغانستان گفت: هیچ گونه اراده سازش و تسلیم شدن به طالبان وجود ندارد، اگر طالبان فکر می‌کنند که ما به آن‌ها تسلیم می‌شویم، صد سال دیگر نیز به این آرمان خود نمی‌رسند.
وی با بیان اینکه مسئولیت خونریزی و ویرانی‌های افغانستان بر دوش طالبان و حامیان آنهاست تصریح کرد: ما با عزت زندگی می‌کنیم و امروز روز عزم و اراده است.
در نشست امروز کابینه افغانستان آخرین تحولات امنیتی، پذیرش و جذب جوانان افغان در صفوف نظامیان و رسیدگی به وضع آوارگان جنگ مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.

سیطره طالبان بر شهر «قلعه نو» بادغیس
یک مقام ارتش افغانستان اعلام کرد که شهر قلعه نو مرکز استان بادغیس در شمال غرب افغانستان بدست گروه طالبان افتاده است.
«عبدالخالق» فرمانده ارتش در شهر قلعه نو که در نبرد با طالبان زخمی شده اضافه کرد که تا آخرین نفس از شهر در برابر طالبان دفاع می کند.
طالبان نیز با ارسال ویدئوی از زندان قلعه اعلام کردند که زندان را تصرف و تمام زندانیان خود را آزاد کرده است.
پیش از این نیز یک منبع از شهر قلعه نو گفته بود طالبان وارد شهر شده اند و مردم در حال فرار از این شهر هستند.
این نخستن مرکز استان است که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان بدست گروه طالبان می افتد.
حسام الدین شمس استاندار بادغیس هم تائید کرده است که طالبان وارد شهر قلعه نو شده اند
گروه طالبان مدعی است که در دو ماه گذشته 114 شهرستان را به کنترل خود درآورده است.

 رهبران افغان و طالبان در تهران دیدار کردند
نشست گفتگو‌های بین الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیأت عالی سیاسی طالبان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سخنران مراسم افتتاحیه این نشست بود.
پیش از این «سید رسول موسوی» مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی از حضور همزمان چهار هیأت از افغانستان در تهران خبر داد و نوشت: تهران میزبان همزمان چهار هیأت افغان شامل هیأت کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان، هیأت عالیرتبه سیاسی طالبان، هیأت عالی‌رتبه سیاسی جمهوریت و هیأت عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع است.
گفتنی است رسانه‌های افغانستان پیش از این از سفر برخی از رهبران سیاسی افغان و رهبران سیاسی طالبان به تهران خبر دادند. «یونس قانونی»، «کریم خرم»، «ارشاد احمدی»، «محمدالله بتاش»، «ظاهر وحدت» و «سلام رحیمی» اعضای هیأتی سیاسی هستند که از کابل به تهران آمده که نگاهی به این ترکیب نشان می‌دهد که تقریباً این گروه از تمام اقوام و جهت‌ها نمایندگی کرده و می‌تواند تسهیل‌گر خوبی برای ادامه این گفت‌وگوها در آینده باشد. از سوی دیگر، رهبران ارشد سیاسی طالبان نیز به تهران آمده‌اند که این خود نشان از عزم جدی این گروه برای حاضر شدن در میز مذاکرات بین‌الافغانی دارد.
هم‌زمان با افزایش‌ تنش‌های سیاسی و‌ نظامی در افغانستان و در فاصله کوتاه باقی‌مانده تا خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان، جمهوری اسلامی ایران گامی مهم در راستای برقراری صلح و ثبات در افغانستان برداشته است.
تهران با دعوت از شماری از رهبران و چهره‌های سیاسی افغانستان و همچنین میزبانی از رهبران ارشد سیاسی گروه طالبان، زمینه را برای آغاز همگرایی میان گروه‌های مختلف افغانستان فراهم کرده و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز تنش‌های سیاسی و نظامی در افغانستان به کار بسته است.
«یونس قانونی»، «کریم خرم»، «ارشاد احمدی»، «محمدالله بتاش»، «ظاهر وحدت» و «سلام رحیمی» اعضای هیئتی سیاسی هستند که از کابل به تهران آمده که نگاهی به این ترکیب نشان می‌دهد که تقریباً این گروه از تمام اقوام و جهت‌ها نمایندگی کرده و می‌تواند تسهیل‌گر خوبی برای ادامه این گفت‌وگوها در آینده باشد.
از سوی دیگر، رهبران ارشد سیاسی طالبان نیز به تهران آمده‌اند که این خود نشان از عزم جدی این گروه برای حاضر شدن در میز مذاکرات بین‌الافغانی دارد.
به نظر می‌رسد ابتکار و تلاش جمهوری اسلامی ایران برای سر و‌سامان دادن به روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و فقط نقش تسهیل‌گر بازی کردن در این مذاکرات، می‌تواند الگوی مناسبی در اختیار سایر قدرت‌های منطقه‌ای از جمله چین، روسیه و پاکستان قرار دهد تا آنها نیز از این طریق شرایط را برای آینده روشن افغانستان فراهم سازند.

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در افتتاحیه اجلاس گفت‌وگو‌های بین الافغانی:
* این نشست با اشاره به شکست ایالات متحده آمریکا در افغانستان و حضور بیش از دو دهه در این کشور که موجب خرابی‌های بسیاری شده است.
* امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ کنند.
* نتایج نامطلوب ادامه منازعات در افغانستان، بازگشت به میز مذاکرات بین الافغانی و تعهد به راهکار‌های سیاسی بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان است.
* ایران برای کمک به روند گفت‌وگو‌ها میان جناح‌های موجود به منظور حل و فصل مناقشات و بحران‌های جاری در افغانستان آمادگی دارد.

لاوروف: وضعیت افغانستان می‌تواند به‌سرعت وخیم شود
وزیر خارجه روسیه با هشدار درباره احتمال رو به وخامت رفتن سریع وضعیت میدان افغانستان، گفت مسکو آماده است تا در صورت نیاز از سرزمین کشورهای متحد خود حفاظت کند.
 «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) درباره احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت افغانستان در پی پیشروی‌های میدانی طالبان هشدار داد.
لاوروف که به لائوس سفر کرده، با بیان اینکه وضعیت در افغانستان می‌تواند به سرعت رو به وخامت رود، هشدار داد که مسکو نیز آماده است از سرزمین کشورهای متحد خود در صورت نیاز محافظت کند.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در این‌باره اظهار داشت، روسیه آماده است از پایگاه نظامی خود در تاجیکستان - به‌عنوان یکی از بزرگترین پایگاه‌های خارجی خود - برای حفظ امنیت متحدان خود در منطقه استفاده کند.
بر اساس این گزارش، وزیر خارجه روسیه توضیح داد: «ما از نزدیک آنچه که در افغانستان رخ می‌دهد را زیر نظر داریم، وضعیتی که احتمال وخیم‌شدن سریع آن در پی خروج عجولانه نیروهای آمریکایی و ناتو وجود دارد».
لاوروف با بیان اینکه روسیه به الزامات نظامی خود در قبال متحدان این کشور از جمله قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان متعهد است، افزود: «آمریکا و ناتو نتوانستند به نتایج محسوس و باثبات کردن اوضاع در زمانی که دهه‌ها آنجا حضور داشتند، برسند».
به نوشته رویترز، وی همچنین افزود: «ما هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم، از جمله استفاده از پایگاه نظامی روسیه در مرز تاجیکستان با افغانستان، تا مانع هرگونه انگیزه تهاجمی علیه متحدان خود شویم».
روز دوشنبه نیز «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به «امام‌علی رحمان» همتای تاجیکستانی خود وعده داده بود، مسکو به دوشنبه کمک خواهد کرد تا با عواقب خروج ناتو از افغانستان مقابله کند.
پیش از این، ماینده ویژه دولت روسیه در امور افغانستان گفت، به‌دلیل نگرانی‌های موجود از وضعیت افغانستان، کنسولگری روسیه در شهر مزار شریف موقتاً فعالیت‌های خود را متوقف کرده است.
طی هفته گذشته و افزایش موج حملات گروه طالبان در افغانستان، نیروهای افغان بارها به داخل مرزهای تاجیکستان عقب‌نشینی کرده‌اند. اواسط ماه آوریل، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده و اعضای ناتو اعلام کردند که تا 11 سپتامبر 2021 (20 شهریور ماه)  حدود 10 هزار نظامی نیروهای ائتلاف را از افغانستان خارج می‌کنند.
خروج نظامیان خارجی از افغانستان با استقبال طالبان مواجه شده است، به طوری که اخیراً «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به خبر خروج نظامیان آمریکا از بگرام گفت: «طالبان از روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از بگرام حمایت و استقبال می‌کند

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: طالبان افغانستان آمریکا پنتاگون جمهوری اسلامی ایران نیروهای آمریکا تهران آمده سیاسی طالبان خروج نیروهای بین الافغانی سیاسی افغان گروه طالبان شهر قلعه نو امور خارجه هیأت عالی شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۷۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند

سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به گزارش وزارت خارجه آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر در افغانستان تصریح کرد غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان با رد گزارش وزارت خارجه آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر در افغانستان گفت: همه مردم افغانستان مسلمان هستند و حقوق‌شان بر اساس شریعت اسلامی تعریف شده و تأمین می‌شود.

وی افزود: آنچه در آمریکا و سایر کشورهای غربی، به‌عنوان فرهنگ و حقوق بشر تعریف شده با افغانستان متفاوت است بنابراین غربی‌ها فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکنند.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان نوشت وضعیت زنان و دختران در جریان سال 2023 وخیم‌تر شده است زیرا آنها از حق کار و تحصیل محروم شده‌اند.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، خشونت و تهدید علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی نیز در افغانستان وجود دارد.

سخنگوی حکومت طالبان پیش از این نیز با اشاره به برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره افغانستان گفته بود: مدعیان غربی به سوءاستفاده از حقوق بشر در افغانستان پایان دهند.

ذبیح الله مجاهد همچنین تاکید کرده بود آمریکا به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی خود بزرگترین ناقض حقوق بشر است.

«مولوی عبدالکبیر»: جامعه بین‌المللی نگران حقوق بشر در افغانستان نباشدچین: نظامیان آمریکایی برای نقض حقوق بشر در افغانستان باید مواخذه شوندگلوبال تایمز: اگر برای ناتو حقوق بشر در افغانستان مهم است جرائم جنگی را بررسی کند

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • روسیه از واگذاری کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به طالبان حمایت می‌کند
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • معاون سیاسی طالبان: کشورهای اسلامی باید از فلسطین حمایت کنند
  • مطالبات علمای شیعه از حکومت سرپرست افغانستان
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم