Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-28@19:21:21 GMT

فرمول محاسبه اجاره بها در محلات

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۸۱۰۳۳

فرمول محاسبه اجاره بها در محلات

با توجه به آنکه امسال سقف نرخ اجاره ۲۵ درصد تعیین شده برای بسیاری از مستاجران همچنان این دغدغه وجود دارد که این نرخ چگونه محاسبه می‌شود؟

به گزارش پول نیوز، این روزها که در فصل جابه جایی مستاجران هستیم بسیاری از مستاجران با مشکل تبدیل رهن و اجاره و همچنین افزایش نرخ های مصوب اجاره روبرو می شوند.

با توجه به آنکه امسال هم دولت همانند سال قبل به دلیل شرایط کرونایی اقدام به تعیین سقف نرخ اجاره تا ۲۵ درصد برای مستاجران تهرانی کرد این اما بسیاری از مستاجران اعلام می کنند که مالکان بسیاری از مناطق این سقف نرخ اجاره را رعایت نمی کنند و ما شاهد افزایش بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصدی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصوبه ای که ضمانت اجرایی ندارد

محمد سرگزی نماینده مجلس یازدهم؛ با اشاره به وضعیت افسارگسیخته بازار اجاره بها مسکن گفت: خرداد تا شهریور هر سال، زمان بیشترین جابه‌جایی‌ها در بازار مسکن است از این رو همواره با افزایش قیمت اجاره بها در این فصل مواجه هستیم. اما در چند سال اخیر همزمان با شیوع ویروس کرونا با افزایش بی ضابطه و افسارگسیخته‌ای در این حوزه مواجه هستیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سال گذشته ستاد ملی کرونا به دلیل شیوع این ویروس منحوس به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی دستورالعملی را در فصل جابه‌جایی‌ها ابلاغ کرد که براساس آن مالکان درصورت درخواست مستأجر، ملزم به تمدید قرارداد اجاره شدنداز طرفی حداکثر افزایش میزان اجاره‌بها براساس دستورالعمل ستاد کرونا در تهران تا ۲۵ درصد، کلانشهر‌ها تا ۲۰ درصد و در سایر شهر‌ها تا ۱۵ درصد تعیین شد.

وی با بیان اینکه قرارداد اجاره قراردادی شخصی است که به‌صورت عرف و براساس توافق میان مالک و مستأجر ثبت می‌شود، افزود: متاسفانه تعیین سقف ۲۵ درصدی برای افزایش قیمت اجاره بها موجب شده مستاجران قدرت چانه زنی خود را از دست داده و صاحبخانه‌ها به رقمی کمتر از این میزان رضایت نمی‌دهند.

   

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به دلیل نبود ضمانت اجرایی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در حمایت از مستاجران به درستی اجرا نمی‌شود، از این رو دستگاه‌های نظارتی باید بر اجرای صحیح این مصوبه نظارت کرده و دستگاه قضایی در دعاوی میان مستاجر و موجر بخشنامه ستاد ملی مقابله با کرونا را مبنای قرار داده و بر اساس آن حکم صادر کند.

در همین رابطه تاجی یکی از مستاجران که در محدوده بلوار اشرفی اصفهانی ساکن است در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه موجر واحدی که من در آن ساکن هستم به هیچ عنوان اعتقادی به رعایت نرخ و سقف قیمتی تعیین شده ندارد، گفت: متراژ واحد من ۵۰ متر است اما میزان نرخ اجاره امسال واحد ما دوبرابر شده است.

او افزود: در سال گذشته ۳۰ میلیون تومان ودیعه و ماهی ۲ میلیون تومان اجاره پرداخت می کردم اما امسال مبلغ به ۵۰ میلیون وماهیانه ۴ میلیون تومان اجاره رسیده است!

نحوه محاسبه اجاره بها در محلات

براساس این گزارش رهن کامل یک خانه براساس تعرفه موجود در بازار مسکن و مدت زمانی که از ساختش گذشته باشد بین یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش خانه حساب می‌شود. به طور مثال خانه نوساز یک چهارم محاسبه و هر چه عمر خانه بیشتر شود این ضریب به یک ششم نزدیک خواهد شد.

به طور مثال: واحد مسکونی ۹۰ متری و نوساز در محله‌ای که قیمت خانه در آن محله متری ۳ میلیون تومان است. رهن کامل این خانه حدودا ۱۵۰ میلیون تومان خواهد شد. ۱۵۰= ۴/ (۳۲۰۰) و خانه حدود ۱۰ سال ساخت، رهن کاملش ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود. ۱۰۰ = ۶ / (۳۲۰۰)

میزان رهن و  اجاره خانه براساس عرف بازار هر یک میلیون رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره است.

به طور مثال: در صورتی که فرد فقط قصد دارد خانه را اجاره کامل کند و اصلا رهن نکند، براساس مبلغ رهنی که تخمین زده‌ایم تقریبا باید ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اجاره بپردازید. ۴۵۰۰۰۰۰ = ۳۰۰۰۰ * ۱۵۰ در صورتی که مستاجر بخواهد پول پیش را بپردازد باید مقدار مابه‌تفاوت پرداختی با رهن کامل را تبدیل به اجاره کند.

   

مابه‌تفاوت ۲۵ میلیون با ۱۵۰ میلون رهن کامل خانه، ۱۲۵ میلیون تومان می‌شود که باید این مبلغ را با همان فرمول به ازای هر یک میلیون ۳۰ هزارتومان به اجاره تبدیل کرد. در نتیجه اجاره ماهیانه مشتری سه میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان خواهد شد. ۳۷۵۰۰۰۰ = ۳۰۰۰۰ * ۱۲۵

توافق بین مالک و مستاجر اصلی ترین عامل تعیین اجاره محلات

در همین رابطه جوادی یکی از مشاوران املاک که در جنوب تهران فعالیت می کند در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در رابطه با نحوه محاسبه ۲۵ درصدی اجاره برای واحدهای مسکونی گفت: امسال هم مانند سال گذشته مالک ها موظف هستند تا سقف ۲۵ درصد اجاره ها را افزایش دهند که البته ممکن است در برخی از محلات مالکان کمتر از ۲۵ درصد اجاره را تعیین کنند و ممکن است برخی از آنها این شیوه را قبول نکنند و بدون مراجعه به املاک بین برگه قراردادی را بین خود تنظیم کنند و بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهند.

او ادامه داد: هم اکنون در یک محله یک واحد ۸۰ متری ۱۵ سال ساخت در سال گذشته ۱۰۰میلیون تومان ودیعه وماهانه ۲ میلیون تومان اجاره دریافت می کرد اما امسال با افزایش ۲۵ درصدی اجاره می شود ۱۲۵ میلیون تومان و ماهانه ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باید اجاره پرداخت کنند.

او ادامه داد : هم اکنون نرخ اجاره و رهن براساس عرف و همچنین موقعیت محلات تعیین می شود و البته یکی از اصلی ترین عوامل توافقی است که بین موجر و مستاجر تعیین می شود.

   

 تبدیل رهن و اجاره به عنوان قسمتی از فرآیند معامله ملک اجاره‌ای می‌تواند زمان‌بر باشد که می‌توان با ابزار و فرمول های مختلفی تبدیل رهن و اجاره، را انجام داد که این اقدام باعث سرعت و شفافیت بیشتری این فرآیند شوند.

نرخ محاسبه رهن و اجاره به نرخ سود بانکی بستگی دارد. به طور مثال در صورتی که نرخ سود بانکی افزایش یابد مالک براساس سود دریافتی از خواباندن پول رهن در بانک بیشتر باشد، نرخ تبدیل رهن و اجاره می‌تواند با نرخ بالاتری لحاظ کند.

گاهی اوقات ممکن است هرچقدر شما چانه یا تخفیف بگیرید مبلغ پیشنهادی مالک به اندازه عرف بازار کم نشود. در بعضی از شرایط پول پرداختی شما در قبال خانه‌ای که تحویل می‌گیرید، می‌ارزد. این نکته را یادتان باشد که همیشه به جزء قیمت‌های معمول بازار، شرایط خودتان و ملک را در نظر بگیرید.

میزان اجاره‌بها در ۱۴۰۰

از ابتدای امسال وزارت راه وشهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان اعلام کرد که تمامی مصوباتی که سال گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص بازار اجاره ارائه کرده امسال هم برای سال ۱۴۰۰ تمدید می شود و مستاجرانی که قراردادشان به اتمام رسیده به صورت خودکار تمدید خواهد شد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اجاره بها مسکن پول نیوز پول مسکن مهر تبدیل رهن و اجاره میلیون تومان اجاره بها تومان اجاره طور مثال هزار تومان سال گذشته نرخ اجاره رهن کامل ستاد ملی خواهد شد ۲۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۱۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۴ هزار تن آسفالت در معابر مرکزی تبریز

شهردار منطقه هشت تبریز از توزیع ۱۴ هزار تن آسفالت، طی سال ۱۴۰۲ در معابر مرکزی شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، حسین منیری فر صبح امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ با بیان این مطلب اظهار کرد: طی سال گذشته، به رغم تنگناهای مالی و افزایش قیمت قیر، برنامه آسفالت‌ریزی معابر و محلات در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس، طی سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۴ هزار تن آسفالت در معابر اصلی و فرعی سطح حوزه توزیع و اجرا شده است.

وی آسفالت‌ریزی را یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های کاری منطقه خواند و افزود: ویژگی مهم آسفالت‌ریزی‌های انجام یافته منطقه هشت، اولویت دهی به معابری با نیاز آسفالت بالا بوده است.

شهردار منطقه هشت تبریز با اشاره به اینکه استاندارد آسفالت، در برنامه‌های آسفالت‌ریزی منطقه مورد تاکید است، خاطرنشان کرد: تحکیم بستر محلات و مسیرهای سطح حوزه جز اولویت‌های اجرایی است و تا اصلاح تمامی معابر، ادامه خواهد داشت.

منیری فر در خصوص جزئیات آسفالت‌ریزی ۱۴ هزار تنی شهرداری منطقه هشت تبریز طی سال گذشته گفت: از این میزان، چهار هزار تن برای آسفالت اساسی معابر و ۱۰ هزار تن برای لکه‌گیری آسفالت معابر استفاده شده است.

کد خبر 739688

دیگر خبرها

  • تمرینات بدنسازی اختصاصی مکس ورشتپن، قهرمان 3 دوره فرمول یک جهان / فیلم
  • شب یا صبح؛ بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتی است؟/ ۵ دستور برای رفتن روی ترازو
  • اعلام نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳
  • توزیع ۱۴ هزار تن آسفالت در معابر مرکزی تبریز
  • محاسبه مالیات بر ارزش افزوده با نرخ ۱۰ درصد
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد (+ جدول)
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول
  • مراقب کارت ملی خود باشید !
  • فرمول تعیین دستمزد ۱۴۰۳ اعلام شد/ میزان دقیق افزایش حقوق کارگران چقدر است؟
  • تصاویر بازسازی ساختمان سفارت ایران در واشینگتن!