Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@21:04:58 GMT

کارآفرین روستایی دلگرم مانع‌زدایی

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۸۳۹۵۸

کارآفرین روستایی دلگرم مانع‌زدایی

به گزارش ایرنا ماه‌ها و روزهای زیادی از گذران زندگی ما با کرونا گذشته و در این میان، نان که محترم است و با جان و زندگی‌مان گره خورده، همچنان اولویت اول سفره و معیشت است. کرونایی که بی‌رحمانه پیش رفت و نان خیلی‌ها را برید، در عوض پخت انواع نان خانگی و سنتی را رونق داد و معیشت روزمره خانوارهای نان‌پز را هم تامین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن محمودآبادی سرپرست یک خانواده هفت نفره است که بعد از شیوع ویروس کرونا به خاطر بیکاری در شهر مجبور شد به همراه خانواده به روستا برگردد تا بلکه هزینه‌های زندگی‌اش کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه از چند سال پیش ایده نانوایی سنتی در روستا را داشته است، به خبرنگار ایرنا گفت: به خاطر نداشتن سرمایه اولیه نمی‌توانستم ایده‌ام را اجرا کنم تا اینکه با شیوع ویروس کرونا مدتی در شهر بیکار شدم و با حمایت اعضای شورای اسلامی روستا برای راه‌اندازی نانوایی سنتی در روستای محمودآباد اقدام کردم.

این کارآفرین روستایی که حدود یک سال و اندی از راه‌اندازی کسب و کارش در محمودآباد می‌گذرد افزود: همان ابتدای کار سفارش‌های زیادی از اطرافیان داشتم لذا با کمک همسرم توانستم حدود ۳۰ میلیون تومان را برای خرید ۲ دستگاه مورد نیاز سرمایه‌گذاری کنم.

وی که بخشی از حیاط منزل خود در روستا را به نانوایی اختصاص داده است گفت: ساخت سه تنور هیزمی و اتاق خمیر از جمله اقداماتی بود که برای راه‌اندازی نانوایی با کمک برادر و پسرم انجام دادم.

اکنون همسر و دختر این کارآفرین هم در مراحل آماده‌سازی خمیر و پخت نان با او همکاری می‌کنند و در مجموع پنج نفر در این واحد پخت نان مشغول به کار هستند.

محمودآبادی که ابتدا برای پخت در همه روزهای هفته برنامه‌ریزی کرده بود تا بلکه بتواند هزینه‌های راه‌اندازی این کسب و کار را پوشش دهد اکنون از فعالیت نانوایی در سه روز هفته صحبت کرد و افزود: برای فعالیت تمام وقت نیاز به آرد داریم ولی حمایت نمی‌شویم.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در روستاهای اطراف هم نانوایی وجود ندارد و کمتر کسی است که مانند گذشته در منزل نان پخت کند مشتری برای نان سنتی زیاد است اما چون سهمیه آرد نداریم مجبور به خرید آرد آزاد هستیم که آن هم با قیمت فعلی صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه برای هر روز پخت باید آرد آزاد را به قیمت کیسه‌ای ۱۴۰ هزار تومان بخرد گفت: وقتی حساب و کتاب می‌کنیم درآمد روزانه ما ۲۰۰ هزار تومان است که باید بین پنج نفر تقسیم شود و صرفه اقتصادی با هزینه‌های فعلی ندارد.

توزیع آرد روستایی براساس آمار جمعیتی

برای پیگیری مواردی که این کارآفرین مطرح کرد سراغ مسوولان مربوط از جمله رییس اتحادیه نانوایان شهرستان بیرجند رفتیم که وی گفت: توزیع آرد براساس آمار جمعیتی هر روستا توسط شرکت غله انجام می‌شود.

اکبر مرادی افزود: در صورتی که توزیع آرد خام در هر روستا باشد باید دهیار یا شورای اسلامی روستا درخواستی مبنی بر توزیع آرد خام را ارایه دهند تا این سهمیه به نانوایی مد نظر برای تهیه نان اختصاص یابد.

وی گفت: در روستاهایی دارای جمعیت بالا باید روزانه هفت تا هشت کیسه آرد پخت شود تا بتوان با احتساب ۲ کارگر هزینه‌های نانوایی را پوشش داد در غیر این صورت راه‌اندازی نانوایی در روستا صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه صدور پروانه نانوایی به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه انجام می‌شود اظهار داشت: از سال ۹۷ این سامانه مسدود و اخیرا بازگشایی شد اما تا زمانی که وضعیت قیمت گندم آزاد مشخص نشود امکان صدور پروانه نیست.

رییس اتحادیه نانوایان شهرستان بیرجند افزود: ۲۰۲ واحد نانوایی در شهرستان بیرجند و ۴۷ نانوایی در روستاهای پرجمعیت بخش مرکزی فعالیت می‌کنند.

آرد از طریق سامانه الکترونیکی توزیع می‌شود

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی هم با اشاره به توزیع آرد در روستاهای استان گفت: این سهمیه براساس سرانه جمعیتی هر روستا ماهانه توزیع می‌شود.

مجید اسداللهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سامانه مدیریت آرد کشوری خدمات سهمیه‌بندی و توزیع آرد مصرفی و تولید شده از سوی کارخانه‌های آرد به نانوایان در سراسر کشور را ساماندهی می‌کند.

وی گفت: ۱۰۰ درصد نانوایی‌های یارانه‌ای نوع یک و ۲ استان در سامانه هوشمند حمل آرد ثبت شده و با راه‌اندازی این سامانه بخش عمده‌ای از تخلفات و خروج آرد یارانه‌ای از شبکه جلوگیری می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی اظهار داشت: به دلیل وجود محدودیت‌هایی از قبیل نبود شعبه در برخی شهرها و روستاها و نیز وجود تراکم بسیار نانوایان در برخی شهرستان‌ها، این سامانه مجهز به خدمات غیرحضوری شد و نانوایان بدون نیاز به مراجعه شعب غله یا بانک یا مراکز خاص از طریق اینترنت و از هر مکان قادر به بهره‌گیری و دریافت خدمات از آن هستند.

وی افزود: نانوایان با استفاده از نام کاربری و رمز عبور دریافتی و بر یک بستر امن می‌توانند از سهمیه آرد تخصیص داده شده مطلع شوند و وجه آرد خریداری شده را در همان لحظه به صورت الکترونیک و در همان بستر پرداخت کنند.

با این وجود کارآفرین روستایی به پیگیری‌ها و درخواست‌های مکرر خود اشاره کرد که از استانداری، بخشداری و فرمانداری داشته است و افزود: این درخواست‌‍‌ها تاکنون پاسخی نداشته و فعلا پروانه هم برای نانوایی سنتی صادر نمی‌شود.

وی اظهار داشت: اگر در بخش تامین آرد با تعرفه دولتی حمایت شویم این توانایی را داریم که علاوه بر نان لواش سایر محصولات سنتی همچون زنجبیلی تنوری را هم تولید کنیم.

محمودآبادی با اشاره به ماندگاری بیشتر نان سنتی گفت: به خاطر نوع خمیر و پخت آن ماندگاری بیشتر نسبت به سایر نان‌ها دارد لذا بسیاری از افراد که این نان را استفاده می‌کنند مشکلات گوارشی کمتری دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه همیشه بر مهاجرت معکوس به روستاها تاکید می‌شود در سالی که به نام تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی نامگذاری شده، باید حمایت‌های بیشتری از واحدهای تولیدی در روستاها انجام شود تا به درآمد پایدار برسند و اشتغال ایجاد کنند.

برچسب‌ها سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها بیرجند آرد گندم خراسان جنوبی کارآفرینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها بیرجند آرد سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها بیرجند آرد گندم خراسان جنوبی کارآفرینی راه اندازی توزیع آرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۳۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برقراری پوشش موبایل و اینترنت پرسرعت ۴G در روستا‌های دشتک سفلی و علیای تفت

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با اعلام این خبر گفت: برای بهبود کیفیت دسترسی ساکنین این روستا‌ها به اینترنت پرسرعت همراه، نیاز به ایجاد سایت جدید تلفن همراه بود، بنابراین سایت تلفن همراه با فناوری نسل چهارم موبایل در روستای دشتک سفلی با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه ریزی و توسط اپراتور همراه اول اجرا شد که با اجرای این طرح، روستا‌های دشتک سفلی و دشتک علیا از پوشش موبایل و اینترنت پرسرعت با کیفیت و پایدار نسل چهارم برخوردار شدند.

 پاکدل، تکمیل پوشش و توسعه ارتباطات روستایی به منظور سهولت در زندگی و کسب و کار روستاییان مخصوصا برای دریافت خدمات الکترونیک و هوشمند را از اولویت‌های وزارت ارتباطات برای کاهش شکاف دیجیتال و تحقق عدالت اجتماعی از مسیر عدالت ارتباطی دانست و از تلاش‌های ارزشمند و جهادی مجری و تیم طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفتر امور استان‌های وزارت، مدیر مخابرات منطقه یزد و همکاران همراه اول، فرماندار، بخشدار و مسئولین محلی به ویژه نماینده مردم شریف شهرستان تفت در مجلس شورای اسلامی که نقش بسزایی در تسریع اجرای پروژه و تحقق این امر داشتند، تشکر کرد. 
 روستا‌هایی دشتک سفلی و دشتک علیای شهرستان تفت از جمله روستا‌های ییلاقی و خوش آب و هوا با طبیعت بکر در استان یزد است که در طول سال پذیرای گردشگران و گروه‌های کوهنوردی می‌باشد.

دیگر خبرها

  • پرونده تورم ۱۴۰۳ باز شد؛ افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا
  • اجرای طرح هادی در ۶۰ درصد روستا‌های ایجرود
  • انشعابات غیرمجاز آب در روستا‌ها شناسایی شوند
  • کمک به روستا با درآمدزایی دهیاری‌ها
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است
  • اصفهک؛ سفری به عمق زیبایی در دل کویر/ روستایی مطرح در سطح جهانی
  • بازنگری ۲۷۴ روستا در چهارمحال و بختیاری در طرح هادی
  • برقراری پوشش موبایل و اینترنت پرسرعت ۴G در روستا‌های دشتک سفلی و علیای تفت
  • پیشرفت ۶۵ درصدی طرح‌های هادی روستایی در چهارمحال و بختیاری
  • توزیع بیش از ۷۰ میلیون لیتر  مواد سوختی در روستا‌های کرمانشاه