Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیشتر سبزیجات به طور طبیعی چربی و کالری کمی دارند و میزان کلسترول همه آنها تقریبا صفر است.

به گزارش برنا؛ سبزیجات منابع مهم بسیاری از مواد مغذی از جمله پتاسیم، فیبر غذایی، اسید فولیک و ویتامین های آ، ث وEهستند. خوردن رژیم غنی از میوه‌ ها و سبزیجات به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی سالم می‌ تواند خطر سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲، برخی سرطان ها مانند سرطان دهان، معده، کولون و رکتوم، سنگ های کلیوی و کاهش توده استخوانی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر سبزیجات به طور طبیعی چربی و کالری کمی دارند و میزان کلسترول همه آنها تقریبا صفر است. سالم ترین سبزیجاتی که در فصل تابستان به راحتی به آنها دسترسی دارید، از این قرار است:

خانواده پیاز: سبزیجات خانواده پیاز از قبیل تره فرنگی، سیر و ... یک آنتی اکسیدان ضد سرطان است و مزایای فیتوکمیکال دارد به طوری که در برابر ابتلا به سرطان ریه و پروستات محافظت ایجاد می کند. علاوه بر خاصیت ضد سرطانی، ۵ دلیل دیگر برای خوردن پیاز وجود دارد: ضد انعقاد است، ضد درد است، ضد فشار خون است، خون ساز است، استخوان ساز است.

ذرت: ذرت پخته شده حاوی بالاترین میزان آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین است که با نابینایی در بزرگسالان مسن تر مبارزه می کند. ذرت سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین های گروه ب مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، فولات و نیز ویتامین ث بعلاوه پتاسیم، فسفر و منگنز است. انواع فیبرهای محلول و نامحلول به فراوانی در ذرت یافت می شوند. هر ۱۰۰ گرم ذرت، ۵ درصد نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می کند و مصرف آن در کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون و کلسترول خون بسیار موثر است.

نخود فرنگی: مصرف روزانه نخود سبز همراه با دیگر حبوبات، خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد. نخود فرنگی حاوی موادی برای تقویت سلامت استخوان ها است ضمن این که منبع غنی از ویتامین ب ۶ و اسید فولیک نیز محسوب می شود. نخود فرنگی منبع خوبی از ویتامین های ب۲، ب۱ و ب ۳ نیز هست که همه این ویتامین ها برای سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات ضروری هستند.

کلم پیچ: برگ های سبز این نوع کلم سرشار از ویتامین ث است؛ آنتی اکسیدانی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و در کاهش سطح ال دی ال یا همان کلسترول بد نیز موثر است. یک فنجان کلم پیچ خرد شده، ۳۳ کالری دارد که ۹ درصد نیاز روزانه کلسیم را تامین می کند. همچنین منبع خوبی از مواد معدنی مانند مس، پتاسیم، آهن، منگنز و فسفر است. فواید کلم پیچ برای سلامتی تا حد زیادی مرتبط با محتوای بالای آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین کا، آ، و ث و مواد مغذی مانند سولفور است.

کلم بروکلی: سرشار از آنتی اکسیدان های ضد سرطان است. در یک مطالعه، مردانی که در هفته ۵ وعده یا بیشتر سبزیجات چیلیایی مانند بروکلی را مصرف می کردند، در یک دوره ۱۰ ساله، ۵۰ درصد کمتر از سایرین به سرطان مثانه مبتلا شدند.

فلفل دلمه ای قرمز: یک عدد فلفل دلمه ای متوسط تنها ۳۲ کالری دارد و سرشار از ویتامین ث است. مصرف این نوع فلفل به دلیل وجود ویتامین ب ۶ و اسید فولیک، به دفع تصلب شرائین در دیابتی ها که می تواند منجر به بیماری های قلبی شود کمک می کند. هر دوی این ویتامین ‌ها باعث کاهش هموسستئین می‌شوند؛ مولکول خطرناکی که باعث تخریب رگ‌ های خونی شده و باعث افزایش حمله قلبی و سکته مغزی می‌ شود.

اسفناج: سرشار از کاروتنوئیدها برای ترویج سلامت چشم و کمک به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن است. پژوهش‌ها نشان داده فلاوونوئید موجود در اسفناج، تقسیم سلولی سلول ‌های سرطانی در معده و پوست را کاهش داده و همچنین سبب کاهش چشمگیر خطر ابتلای افراد به سرطان پروستات می‌ شود. نئوگزانتین و ویولاگزانتین از جمله مواد ضدالتهاب موجود در اسفناج است.

جوانه یونجه: منبع غنی از بتاکاروتن است؛ آنتی اکسیدانی که در برابر سرطان های ریه و پوست محافظت ایجاد می کند و منجر به تقویت سلامت موها، لثه ها، ناخن، غدد، استخوان و دندان می شود. جوانه یونجه منبع خوب ویتامینEنیز محسوب می شود و آنهم برای جلوگیری از حملات قلبی و خطر مرگ ناشی از سرطان مثانه.

کلم بروکسل: آنتی اکسیدان های موجود در این کلم منجر به خنثی کردن رادیکال های آزاد ایجاد کننده سرطان می شوند. مصرف تنها یک دوم فنجان کلم بروکسل، ۸۰ درصد میزان نیاز روزانه به ویتامین ث را تامین می کند. کلم بروکسل و مصرف منظم آن به مبارزه با بیماری های قلبی کمک کرده و خطر آب مروارید را دفع می کند.

چغندر: حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با سرطان است و لوتئین موجود در آن به حفظ سلامت چشم کمک می کند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ویتامین سبزیجات برنامه غذایی بیماری های قلبی سرطان خانواده ابتلا به سرطان فشار خون خطر ابتلا به سرطان سلامت سوخت و ساز خطر ابتلا به بیماری فلفل دلمه ای فلفل سکته مغزی پوست سرطان پروستات مرگ سبزیجات آنتی اکسیدان آنتی اکسیدان ها بیماری های قلبی ویتامین ها ویتامین ث خطر ابتلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۵۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان آلرژی غذایی شدید

 به گزارش تابناک،سیما صابری در رویداد۲۴ نوشت: امروزه طیف وسیعی از درمان‌ها برای کمک به مقابله با آلرژی‌های غذایی وجود دارد، خواه این آلرژی‌ها باعث علائم خفیف مانند سوزن سوزن شدن دهان و اسهال شوند خواه علائم بالقوه جدی مانند آنافیلاکسی داشته باشند. این مقاله به راه‌هایی برای کاهش آلرژی‌های غذایی می‌پردازد.

درمان‌های خانگی آلرژی و سبک زندگی
هیچ درمانی برای آلرژی غذایی وجود ندارد. تنها راه مطمئن برای جلوگیری از واکنش آلرژیک این است که آلرژن‌های شناخته شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید. این کار همیشه آنقدر که به نظر می‌رسد ساده نیست، زیرا تشخیص محرک دقیق شما از بین تمام غذا‌هایی که می‌خورید دشوار است. اغلب، افرادی که آلرژی غذایی آن‌ها تشخیص داده می‌شود، اغلب نسبت به سایر غذا‌ها نیز واکنش متقابل نشان می‌دهند: این در صدف، ماهی، آجیل درختی و بادام زمینی رایج است. آزمایش‌ها و روش‌هایی وجود دارند که می‌توانند به شناسایی دقیق آلرژن کمک کنند (مانند آزمایش‌های پوستی و رژیم‌های حذفی که توسط متخصص آلرژی انجام می‌شود)، اما مسلماً ساده‌ترین راه برای انجام این کار، داشتن یک دفترچه خاطرات غذایی است. با ثبت هر چیزی که می‌خورید و هر بار که واکنش نشان می‌دهید، می‌توانید به تدریج غذا‌های مشکوک به آلرژن را پیدا کنید. هنگامی که آلرژن‌های غذایی خود را شناسایی کردید، می‌توانید استراتژی‌هایی بسازید تا نه تنها از آن‌ها اجتناب کنید بلکه خطر آلودگی متقابل را نیز کاهش دهید.

آلرژی غذایی نادر، اما شدید
ما در یک فرهنگ غذایی فرآوری شده زندگی می‌کنیم. فراتر از نگرانی‌های تغذیه ای، خوردن غذا‌های بسته بندی شده یا فرآوری شده خطر قرار گرفتن در معرض آلرژن‌های غذایی پنهان را افزایش می‌دهد. این امر مستلزم آن است که افراد هنگام خواندن برچسب‌های مواد غذایی هوشیار باشند.

اجتناب از غذا‌های حساسیت‌زا
اگر آلرژی شدید غذایی دارید، باید اقداماتی را برای جلوگیری از آلودگی حساسیت‌زا در خانه و رستوران انجام دهید. این امر به ویژه در صورت داشتن سابقه آنافیلاکسی صادق است که ممکن است یک واکنش تهدید کننده زندگی نشان دهند که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به شوک، کما و مرگ می‌شود. باید اقدمات زیر را در موراد جدی رعایت کنید:

محدود کردن غذا‌های مشکل ساز به قسمت‌های خاصی از آشپزخانه

داشتن فضای ذخیره سازی، آماده سازی و غذاخوری اختصاصی برای غذا‌های آلرژی زا و بدون آلرژن

استفاده از ظروف جداگانه

تمیز کردن صحیح سطوح و نگهداری مواد غذایی مشکل ساز

به عنوان یک قانون کلی، اگر سابقه آلرژی شدید غذایی دارید، از سالاد بارها، رستوران‌های بوفه‌دار و بستنی‌فروشی‌ها اجتناب کنید؛ مگر اینکه مطمئن باشید از مواد غذایی آلرژی زا استفاده نمی‌کنند.

 

درمان‌های بدون نسخه برای آلرژی غذایی
آلرژی غذایی خفیف تا متوسط ممکن است باعث آبریزش بینی، عطسه و خارش دهان یا پوست شود. در مواردی یک آنتی هیستامین خوراکی بدون نسخه اغلب می‌تواند به افراد کمک کند. آنتی هیستامین‌ها که به عنوان مسدود کننده‌های H۱ نیز شناخته می‌شوند، با مهار عمل یک ماده شیمیایی به نام هیستامین که سیستم ایمنی در پاسخ به یک آلرژن تولید می‌کند، عمل می‌کند. گزینه‌ها شامل آنتی هیستامین‌های نسل اول است که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند و آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم که بیشتر خواب‌آلود نیستند.

لیست آنتی هیستامین‌ها شامل موارد زیر است:

بلوکر‌های نسل اول H۱: بنادریل (دیفن هیدرامین)، کلرفنیرامین، کلماستین

مسدود کننده‌های H۱ نسل دوم: آلگرا (فکسوفنادین)، کلاریتین (لوراتادین)، زیرتک (ستیریزین).

دارو‌های قدیمی مانند بنادریل مدت هاست که برای درمان موثر علائم آلرژی غذایی استفاده می‌شود.

آیا باید کلاریتین، زیرتک یا آلگرا برای آلرژی غذایی مصرف کنم؟
آلرژی غذایی گاهی اوقات می‌تواند شدید باشد و نیاز به دارو‌های تجویزی، از جمله دارو‌های تزریقی مورد استفاده برای درمان آنافیلاکسی داشته باشد. علائم آنافیلاکسی معمولاً نیاز به مراقبت فوری دارند و باید مراقبت اورژانسی از فرد دارای آلرژی صورت بگیرد. اکثر افراد علائم معمول واکنش آلرژیک را تجربه خواهند کرد و در صورت بروز باید برای آن‌ها آماده باشند.

اپی نفرین برای درمان آلرژی غذایی
اپی نفرین (آدرنالین) دارویی درمانی برای آنافیلاکسی است. این دارو با تزریق به عضله ران، به طور ایده آل در عرض چند دقیقه پس از ظهور علائم، تزریق می‌شود.

اپی نفرین با ایجاد انقباض عروق (باریک شدن رگ‌های خونی) عمل می‌کند. این دارو به سرعت تورم بافت‌ها را در ریه‌ها و گلو معکوس می‌کند و در عین حال با افت کشنده فشار خون که می‌تواند منجر به شوک شود مقابله می‌کند. اثرات اپی نفرین سریع است، اما طولانی نیست؛ بنابراین مهم است که حتما به پزشک مراجعه کنید. البته بسیاری از موارد آنافیلاکسی به خودی خود در عرض دو ساعت بهبود می‌یابند و این دوره‌ها لزوماً در طول زمان شدیدتر نمی‌شوند.

درمان آلرژی غذایی شدید

در موارد زیر با متخصص تماس بگیرید:

تنگی نفس

خس خس سینه یا سرفه

بثورات پوستی یا کهیر شدید

تورم صورت، زبان یا گلو

تهوع و استفراغ

علائم دیگر عبارتند از نبض ضعیف یا سریع، سرگیجه یا غش، مشکل در بلع، یا احساس عذاب قریب الوقوع.

اگر علائم شدیدی داشتید علاوه بر اپی‌نفرین می‌توانید دارو‌های دیگری هم استفاده کنید:

آنتی هیستامین‌های داخل وریدی: این آنتی هیستامین‌ها به صورت داخل وریدی (در ورید) برای مقابله سریع با اثرات هیستامین تجویز می‌شوند که معمولاً از دیفن هیدرامین استفاده می‌شود.

دارو‌های کورتیکواستروئیدی: پردنیزون یکی از رایج‌ترین گزینه‌ها برای کاهش التهاب و پیشگیری از علائم است، اما عوارض جانبی آن به خوبی مستند شده است. درمان‌های جدیدتر ممکن است مزایای بهبود یافته‌ای در درمان آلرژی‌های غذایی داشته باشند.

آلبوترول که برای کاهش سریع تنگی نفس و خس خس سینه استنشاق می‌شوند. دارو‌های استنشاقی مانند آلبوترول به ویژه مفید هستند.

علاوه بر این، هر کسی که در معرض خطر بالای آنافیلاکسی ناشی از آلرژی غذایی یا حشرات باشد، باید در مواقع اضطراری یک تزریق کننده خودکار اپی نفرین از قبل پر شده به نام EpiPen همراه داشته باشد.

ایمونوتراپی برای درمان آلرژی غذایی
همچنین ایمونوتراپی آلرژن (AIT) درمانی است که توسط متخصصان آلرژی استفاده می‌شود که در آن شما در معرض افزایش تدریجی مقادیر یک آلرژن غذایی شناخته شده قرار می‌گیرید. با انجام این کار، بدن شما به آرامی به آن عادت می‌کند و کمتر به آلرژن پاسخ می‌دهد.

ایمونوتراپی آلرژن می‌تواند در افراد مبتلا به آلرژی غذایی به اشکال مختلفی انجام شود. اگرچه آن‌ها همیشه به طور گسترده در دسترس نیستند، این گزینه‌ها عبارتند از:

ایمونوتراپی آلرژی زا خوراکی (OIT): این شامل خوردن تدریجی مقادیر غذا‌های آلرژی زا تحت نظر متخصص آلرژی است.

ایمونوتراپی زیرزبانی (SLIT): این قطره‌های آلرژی‌زا هستند که به صورت زیر زبانی تجویز می‌شوند و می‌توانند روزانه در خانه مصرف شوند.

ایمونوتراپی Epicutaneous (EPIT): این‌ها چسب‌های ترانس درمال روی پوست هستند. این تکه‌ها مقادیر مستمر یک آلرژن را در طول روز ارائه می‌کنند.

واکسن‌های آلرژی و آلرژی‌های غذایی
برخلاف سایر اشکال آلرژی، آلرژی غذایی را نمی‌توان با واکسن‌های آلرژی درمان کرد؛ به این دلیل استکه خطر آنافیلاکسی پس از تزریق زیاد است و از مزایای بالقوه آن بیشتر است.

پالفورزیا برای درمان آلرژی غذایی
در فوریه ۲۰۲۰، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) پالفورزیا (پودر آلرژن آراکیس هیپوگائا) را به عنوان نوعی OIT برای کودکان مبتلا به آلرژی به بادام زمینی تایید کرد. این دارو یک پروتئین پودری ساخته شده از بادام زمینی است که همراه با رژیم غذایی اجتناب از بادام زمینی استفاده می‌شود.

پالفورزیا برای درمان آلرژی بادام زمینی در نظر گرفته نشده است، اما به طور مداوم برای کاهش فراوانی و شدت علائم، از جمله آنافیلاکسی استفاده می‌شود.

پالفورزیا برای کودکان ۴ تا ۱۷ سال تایید شده است. دوز را می‌توان تحت نظر یک متخصص آلرژی، از ۰.۵ میلی گرم در روز به ۳۰۰ میلی گرم در روز افزایش داد.

طب مکمل و جایگزین
دارو‌های مکمل و جایگزین (CAM) به طور گسترده در ایالات متحده برای درمان انواع آلرژی‌ها استفاده می‌شود. در حال حاضر، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد آن‌ها برای افراد مبتلا به آلرژی غذایی فوایدی دارند.

دیگر خبرها

  • پیشگیری از مسمومیت غذایی
  • مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • چند ماده غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • پوست این میوه را حتما بخورید!
  • درمان آلرژی غذایی شدید
  • نتایج یک تحقیق جدید؛ این ماده غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • قند و شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند
  • رفع کلسیم از بدن یکی از مضرات مصرف زیاد نمک
  • جایگاه میوه و سبزیجات در رژیم‌های غذایی
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید