Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاطمه زرین‌آمیزی ضمن بیان این مطلب در خصوص مصوبه جدید وزارت علوم مبنی بر لغو پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیر مرتبط، اظهار کرد: مصوبه این بوده است که معاونت آموزشی وزارت علوم برای سنوات آینده رشته‌های امتحانی مرتبط با هر مجموعه امتحانی را در قالب گروه‌های آموزشی بررسی و ارتباط رشته را برای هر رشته امتحانی(نه رشته گرایش) تعیین کرده و برای بررسی و طرح در جلسات آتی شورا ارائه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه تصریح کرد: قرار بود این موضوع پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش، به دانشجو اطلاع رسانی شده و یک سال پس از زمان تصویب اجرا خواهد شد. بنابراین فعلا تا زمانی که این مصوبه در شورا بررسی و تصویب نشود قابل اجرا نیست.

به گزارش ایسنا، محمد رضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی به تازگی در نامه‌ای به دانشگاه‌ها اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش کشور از سال ۱۴۰۱، سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط امکان‌پذیر خواهد بود.

در این نامه آمده است: تاکنون پذیرش دانشجو در آزمون کارشناسی‌ارشد در همه رشته‌ها از بین همه داوطلبان و صرف‌نظر از رشته تحصیلی در دوره کارشناسی صورت می‌پذیرفت که آسیب‌های زیادی را به کیفیت آموزش عالی وارد ساخته‌است. پس‌از بررسی‌های تخصصی و پیگیری‌های مستمر دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی بر اساس مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش کشور از سال ۱۴۰۱ سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی‌ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط امکان‌پذیر خواهد بود.

بر این اساس لازم است که رشته‌های مرتبط برای هر یک از رشته‌هایی که در آزمون کارشناسی‌ارشد پذیرش دانشجو دارد تعیین شود.

وی در این نامه از مدیران کارگروه‌های تخصصی گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی درخواست کرده است که با در نظر گرفتن ملاحظات زیر موارد خواسته‌ شده را در رشته‌های زیرمجموعه آن کارگروه در فایل پیوست تعیین و تا ۲۴ تیرماه ۱۴۰۰ به این دفتر ارسال نمایید.

همچنین در این نامه قید شده است به‌طور منطقی امکان شرکت نمودن دانش‌آموختگان دوره کارشناسی «همه رشته‌ها» و حتی «همه رشته‌های یک گروه تحصیلی» در آزمون کارشناسی‌ارشد رشته‌های یک «زیرگروه تحصیلی» را نخواهد داشت بنابراین درج «همه رشته‌های گروه» برای هیچ رشته‌ای مجاز نیست اما درج «همه گرایش‌ها» مانعی ندارد.

همچنین تمام رشته‌های دوره کارشناسی (هم پیوسته و ناپیوسته) که تاکنون در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وزارت علوم دانش‌آموخته داشته‌است فهرست شده‌اند (یعنی هم رشته‌های فعال و هم رشته‌های منسوخ) بنابراین فهرست کامل مدنظر قرار گیرد. با توجه به این‌که دفترچه آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۱۴۰۱ در مرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر می‌شود بنابراین در مورد رشته‌هایی که این اطلاعات تا تاریخ تعیین‌شده به دفتر برنامه‌ریزی ارسال نشده باشد، عنوان «فقط رشته‌های همان زیرگروه تحصیلی» درج خواهد شد.

در ستون تعیین‌شده در فایل پیوست درج «کد رشته» یا کد زیرگروه تحصیلی و بدون درج عنوان نوشته کفایت می‌کند. با توجه به این‌که دانش‌آموختگان دوره کارشناسی ناپیوسته دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی‌حرفه‌ای نیز مجاز به شرکت در آزمون کارشناسی‌ارشد می‌باشند بنابراین رشته‌های این دو زیرگروه نیز مدنظر قرار گیرد.

فهرست رشته‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی در این فایل ارائه نشده‌است با این‌ حال در مواردی که رشته مرتبطی در رشته‌های زیرمجموعه آن وزارت وجود دارد می‌توانید «عنوان رشته» را در همان ستون درج نمائید. با توجه به اهمیت بالای موضوع و تحت تأثیر قرار گرفتن سرنوشت دانشجویان و دانش‌آموختگان از این تصمیم انتظار می‌رود در موضوع تعیین رشته‌های مرتبط دقت لازم مبتنی بر بررسی‌های کارشناسی صورت بپذیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: آزمون کارشناسی ارشد دانش آموختگان دوره دوره کارشناسی سنجش و پذیرش برنامه ریزی همه رشته ها آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۱۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخذمجوز پذیرش دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی آب-آبیاری و زهکشی

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس دانشگاه تربت‌حیدریه گفت:رشته مهندسی آب-آبیاری و زهکشی به دفترچه کنکور ۱۴۰۳ به عنوان اولین رشته مقطع دکتری تخصصی (phd) به رشته های دانشگاه اضافه شد.
دکتر عباس خاشعی سیوکی افزود:یکی از اولویت‌های کشور اهمیت به حل بحران آب است و با توجه به ماموریت ویژه دانشگاه تربت‌حیدریه در امر کشاورزی، پژوهشگران و اساتید متخصص دانشگاه تربت‌حیدریه توان علمی خود را در رفع این بحران بکار گرفته‌اند.
او گفت:مقطع دکترای مهندسی آب- آبیاری و زهکشی که به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت رسیده است دریچه‌ای برای توسعه علم و تحقیقات بیشتر در منطقه شرق کشور فراهم می‌کند.

دیگر خبرها

  • آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
  • اخذمجوز پذیرش دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی آب-آبیاری و زهکشی
  • انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می‌شود
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
  • انتخاب رشته ۲۷ هزار داوطلب آزمون دکتری ۱۴۰۳
  • هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان فراگیر ارشد/ مجوز ثبت نام به هیچ یک از موسسات آموزشی ندادیم
  • هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان فراگیر ارشد/ مجوز ثبت نام برای هیچ یک از موسسات آموزشی ندادیم
  • هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان فراگیر ارشد
  • انتخاب رشته بیش از ۳۲۷ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳