Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@22:36:25 GMT

فقدان و شکست رویدادهای مهم در افسردگی

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۹۸۸۹۴

فقدان و شکست رویدادهای مهم در افسردگی

ایسنا/همدان یک روانشناس گفت: همه انسان‌ها در مقطعی از زندگی خود احساس افسردگی می‌کنند که فقدان و شکست دو رویداد مهمی است که در افسردگی نقش مهمی دارد.

یاسر عزیزی سعید در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: تجاربی مثل از دست دادن شغل یا فوت بستگان، بیماری جسمانی شدید و یا شکست در ازدواج می‌تواند در ایجاد نا امیدی و احساسات و افکار منفی نقش داشته باشد، بیشتر مردم این احساسات منفی را در عرض چند روز یا چند هفته از بین می‌برند و به زندگی عادی خود بر می‌گردند اما بعضی از مردم نشانه‌های افسردگی را به مدت طولانی به همراه دارند و این نشانه‌ها همه زندگی آنها را در بر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی این نشانه‌ها را در جنبه‌های هیجانی، رفتاری، فکری و جسمانی آنها تأثیرگذار دانست و اشاره کرد: این تأثیرات ممکن است به افسردگی بالینی منجر شود و افسردگی بالینی باعث می‌شود فرد نتواند کارهای عادی و زندگی روزمره خود را به‌خوبی انجام دهدگاهی نیز افسردگی بدون حضور رویدادهای منفی اتفاق می‌افتد و در برخی موارد بیشتر از آن چیزی که انتظار می‌رود طول می‌کشد.

عزیزی سعید با بیان اینکه از نظر هیجانی افراد افسرده تجارب منفی دارند و دیگران آنها را معمولاً غمگین، ناامید، پریشان، بی نشاط و دلسرد توصیف می کنند، تصریح کرد: افراد افسرده به سرعت به گریه می‌افتند و دوره‌های گریه کردن آنها نزدیک به هم و فراوان است و به ندرت آنها احساس مثبت و تجارب لذت بخش دارند و معمولاً حس شوخ طبعی را کاملاً از دست می دهند حتی انجام دادن کارهای معمولی روزمره ممکن است برایشان مشکل شود، چون انگیزه کافی برای فعالیت را از دست می‌دهند و تقریباً از کمتر چیزی لذت می برند.

این روانشناس با اشاره به اینکه افراد در افکار افراد افسرده احساس بی فایدگی، ناامیدی، تهی و بی ارزش بودن موج می‌زند، تصریح کرد: این علائم باعث می‌شود افراد افسرده در حوزه رفتاری و گفتاری دچار رکود شوند و از نظر جسمانی فعالیتشان کم شود که نشانه‌هایی برای آنها پیش می‌آید؛ مثلاً اشتهاشان کم می‌شود، وزنشان تغییر می‌کند، ممکن است که اختلال خواب پیدا کنند و در زنان ممکن است که دچار نامنظمی در سیکل ماهانه شوند و حتی در فعالیت جنسی هم بیزاری اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه یادآور شد: مطالعات نشان داده است که میزان استرس ادراک شده و افسردگی رابطه کاملا مستقیمی دارند به طور مثال پرستاران و کادر درمان که شرایط کاری پر استرسی دارند، دائماً با فشار کاری مواجه هستند و تنش را تجربه می‌کنند احتمال افسردگی بالاتری نیز دارند.

این روانشناس با اشاره به شرایط موجود، اظهار کرد: شیوع بیماری‌های خاص همچون ویروس کرونا، مراجعات زیاد بیماران، شیفت‌ها با ساعات طولانی، افزایش تعداد فوتی‌ها، مشکلات معیشتی، بیماری کادر درمان و خانواده‌های آنها، انتظارات بالای جامعه، عدم قدردانی متناسب با زحمات، دوری از خانواده، مشکلات اجتماعی و خانوادگی و بسیاری از مشکلات دیگر در افزایش استرس و به تبع آن بروز افسردگی در کادر درمان نقش دارد.

وی در پایان اشاره کرد که برای کاهش احتمال بروز افسردگی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و ارائه خدمات برای افزایش بهزیستی روانی در کادر درمان است و ادامه داد: با افزایش تجارب مثبت، ایجاد روابط بهینه کادر درمان و خانواده‌هایشان، افزایش زمان استراحت، ارائه مشوق‌های مالی، توجه به ویژگی‌های جسمانی و و ارائه آموزش‌های روانشناختی متناسب با کاهش استرس و مدیریت هیجان‌ها می‌توان در افزایش سلامت روان در کادر درمان نقش مهمی ایفا کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افسردگی روانشناسي استانی علمی و آموزشی افراد افسرده کادر درمان نشانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۸۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه عواملی سبب شکست رژیم غذایی می‌شوند؟

اگرچه دلایل مختلف سبب شکست رژیم غذایی می‌شود؛ اما شاید بتوان گفت، یکی از مهم‌ترین علت شکست رژیم غذایی، کم‌خونی و فقر آهن باشد. کم خونی و فقر آهن منجر به میل شدید به شیرینی و احساس ضعف شدید می‌شود و میل به خوردن شیرینی در شکست رژیم غذایی به ویژه در زنان نقش چشمگیری دارد.

رژیم‌های غذایی مختلف و رها کردن رژیم‌های غذایی گذشته از دیگر عوامل شکست رژیم‌های غذایی به حساب می‌آید. هنگامی که رژیم‌های غذایی به طور ناگهانی رها می‌شوند کاهش وزن در رژیم‌های غذایی بعدی سخت‌تر می‌شود.

رژیم‌های غذایی خاص که فرد را به خوردن یک ماده غذایی خاص محدود می‌کنند نیز با شکست مواجه می‌شوند. به عبارت دیگر، رژیم‌های غذایی که در روز‌های هفته فرد را مجبور به استفاده از غذا‌های خاص می‌کنند یا محدودیت‌های بیش از حد را در رژیم اعمال می‌کنند نیز منجر به شکست می‌شوند.

همچنین رژیم‌های غذایی خودسرانه جزو عوامل دیگر شکست رژیم‌های غذایی هستند؛ به منظور جلوگیری از این مولفه می‌توان رژیم‌های غذایی را از متخصصان تغذیه دریافت کرد.

انتظار بیش از حد از خود از عوامل شکست رژیم‌های غذایی به حساب می‌آید. کاهش وزن اصولی به این معنا است که فرد حدود ۲ تا ۴ کیلوگرم در ماه وزن کم کند؛ چرا که کاهش وزن بیش از این مقدار، سبب عوارض متعدد مانند کبد چرب می‌شود. 

برخی متخصصان توصیه می‌کنند به منظور کاهش وزن، روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب نوشیده شود. نوشیدن آب به میزان کافی، سبب دفع سموم می‌شود و بر روند کاهش وزن اثر دارد.

زندگی پراسترس می‌تواند به طور مستقیم با مشکلات تناسب اندام همراه باشد. استرس سبب افزایش سطح هورمون کورتیزول می‌شود که علاوه‌بر بروز حالات هیجانی ناآرام، تمایل به مصرف کالری بیشتر را افزایش می‌دهد.

اختلالات هورمونی مانند کم‌کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و مقاومت به انسولین از جمله عوامل بازدارنده لاغری هستند. بی‌خوابی و اختلالات خواب بر ریتم متابولیسم و عملکرد هورمون‌های گرسنگی مانند لپتین و گرلین تاثیر می‌گذارد. لپتین مسئول فرستادن پیام‌های دست کشیدن از غذا خوردن به مغز است، در حالی که گرلین گرسنگی را تحریک می‌کند. افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند یا ساعات کمی در شبانه‌روز می‌خوابند دچار سطح پایین لپتین و افزایش گرلین هستند. پس بی خوابی منجر به چاقی می‌شود.

همچنین «سندرم شب‌خوری» از دیگر عواملی است که منجر به شکست رژیم غذایی می‌شود. افرادی که به سندرم شب‌خوری مبتلا هستند؛ بخش اعظم غذا را در طول شب و به دنبال بیداری‌های مکرر دریافت می‌کنند.

احساس گرسنگی نیز از دیگر عوامل شکست رژیم غذایی به حساب می‌آید. رژیم غذایی باید به صورتی باشد که احساس گرسنگی به حداقل‌ترین حالت ممکن برسد.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، ترکیب بدن نیز می‌تواند سبب شکست رژیم غذایی شود. یافته‌های برخی از تحقیقات بیانگر این است اگرچه زنان نسبت به رژیم‌های غذایی پایبندتر هستند؛ اما به دلیل میزان سطح چربی بدن آنها احتمال شکست رژیم غذایی در میان آنها بیشتر است.

برخی تصور می‌کنند که گرسنه بودن به معنای وزن کم‌کردن است؛ اما گرسنگی به معنای وزن کم‌کردن نیست. بسیاری از افراد با این تصور که گرسنه بودن و دست کشیدن از وعده‌های غذایی به آنها در لاغر شدن کمک می‌کند، زمان‌های زیادی را بدون خوردن غذا طی می‌کنند؛ اما افراد با این کار بیشتر در معرض افزایش وزن قرار می‌گیرند. 

همچنین کمبود ویتامین D سبب مختل شدن پروسه سوختن چربی‌های بدن می‌شود.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • خوراکی‌هایی که باعث افزایش التهابات بدن می‌شود (فیلم)
  • چه عواملی سبب شکست رژیم غذایی می‌شوند؟
  • سازمان ملل: ۷۰ درصد مردم شمال غزه با گرسنگی فاجعه بار روبرو هستند
  • برخورد با خاطیان زیرمیزی بگیر در مراکز درمانی کردستان
  • کادر درمان، خادمانی که لبخند را به مردم عیدی می‌دهند
  • لزوم رعایت تعرفه‌های پزشکی کردستان در انجام اعمال جراحی
  • هشدار بازرسی به زیرمیزی گرفتن پزشکان در کردستان
  • اجتماع حمایت مردمی از غزه و فلسطین در مرکز گلستان
  • اجتماع کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
  • درمان اضطراب خطرات قلبی را نیز کاهش می دهد