Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی ملک حسینی کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ارسنجان اظهار کرد: ترکیدگی انار، یکی از مهم‌ترین ناهنجاری های فیزیولوژیکی و عامل بیش از ۱۰ درصد خسارت محصول انار در این شهرستان است.

او تصریح کرد: کدرو (زرده انار)، رباب، سریزدی، ملس، فاروق و شیرین شهوار از مهم‌ترین ارقام انار در این شهرستان است که رقم رباب نسبت به سایر ارقام از مقاومت بیشتری در مقابل ترکیدگی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملک حسینی، ترکیدگی میوه را دومین عامل بروز خسارت در باغات انار مطرح کرد و گفت: اختلاف شدید درجه حرارت شب و روز، کم آبی آبیاری سنگین درختان در خاک‌های شنی و سبک، دور آبیاری نامنظم، تغذیه نامتعادل بویژه در زمان گردویی شدن میوه تا پایان دوره برداشت و سرمای زودرس پاییزه در هنگام برداشت را از عوامل اصلی بروز این عارضه برشمرد.

او اضافه کرد: تنظیم دور آبیاری، تهویه و ایجاد تخلخل و نفوذپذیری در خاک سنگین و سخت، تغذیه متعادل درختان برای افزایش استحکام پوست میوه و استفاده از کود‌های پتاسه، کلسیم و اسید آمینه از مهم‌ترین روش‌های کنترل آن عنوان کرد.

آغاز کشت دانه روغنی کنجد در شهرستان داراب

معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب از آغاز کشت ۲۵۰ هکتار دانه روغنی کنجد در شهرستان داراب خبر داد.

سید احمد صدری معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب با اشاره به نیاز کشور به افزایش تولید گیاهان روغنی، برنامه ریزی برای توسعه کشت کنجد را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی معرفی کرد و گفت: کشت این گیاه روغنی در ۲۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان داراب از ۲۰ تیر ماه آغاز شده و تا اوایل مرداد ماه ادامه دارد.

او با تاکید بر انجام کشت حفاظتی کنجد در شهرستان داراب، افزود: عمده کشت این محصول به صورت بی خاک ورزی یا کم خاک ورزی انجام می‌شود که به دلیل حفظ بقایای گیاهی محصول قبل در زمین، نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش و حفظ رطوبت خاک و همچنین کاهش هزینه‌های عملیات خاک ورزی دارد.

معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب تصریح کرد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲ هزار تن کنجد از مزارع این شهرستان برداشت شود.

او مقاوم بودن کنجد به خشکی و گرما را یکی از عوامل مهم توسعه کشت تابستانه این محصول در مناطق خشک و نیمه خشک دانست و ادامه داد: مهمترین مزیت‌های کشت این محصول نیاز آبی کم، دوره رشد کوتاه و قرار گرفتن در تناوب زراعی با غلات و جایگزین مناسب برای محصولات با نیاز آبی بالا مثل ذرت است.

معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی داراب، مهم‌ترین مشکل توسعه نیافتگی کشت این محصول را هزینه کارگری بالا در هنگام برداشت این محصول عنوان کرد و افزود: معرفی ارقام ناشکوفا متناسب با آب و هوای منطقه که بتوان به صورت مکانیزه برداشت شود نقش مهمی در توسعه کشت این محصول و افزایش در آمد کشاورزان منطقه دارد.

او، مهم‌ترین ارقام کنجد که در شهرستان داراب کشت می‌شود را ارقام داراب ۱ و ۲ و سایر ارقام محلی عنوان کرد.

مزارع نشایی پیاز آباده آماده برداشت است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده گفت: ۳۳ هکتار از مزارع نشایی پیاز شهرستان آباده آماده برداشت هستند.

مهدی امینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده اظهار کرد: سطح ۳۳ هکتار از مزارع نشایی پیاز شهرستان آباده آماده برداشت هستند و عملیات مذکور به تدریج آغاز شده است.

او ادامه داد: پیش بینی می‌شود به طور میانگین از هر هکتار مزارع نشایی پیاز شهرستان آباده ۸۰ تن محصول برداشت شود؛ این در حالی است که متوسط عملکرد مزارع پیاز کشور ۴۰ تن در هر هکتار است.

امینی با اشاره به اینکه محصول پیاز شهرستان آباده از ارقام زرد، سفید و قرمز است، تصریح کرد: پیاز کاران در سطح ۱۳ هکتار از مزارع پیاز نشایی این شهرستان موفق به اخذ گواهی استاندارد تشویقی محصول شده اند.

او با بیان اینکه محصول پیاز تولیدی به دلیل کیفیت و مزه از بازار پسندی بالایی برخوردار است، اضافه کرد: اقلیم مناسب در شهرستان آباده، استفاده از روش کاشت نشایی، آبیاری اصولی و رعایت اصول فنی کاشت، داشت و برداشت از سوی کشاورزان از جمله دلایل تولید پیاز با کیفیت در این شهرستان است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: باغ انار جهاد کشاورزی کشت پیاز کشاورزی شهرستان داراب جهاد کشاورزی شهرستان شهرستان داراب کشت این محصول مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۸۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، این روز‌ها کشاورزان شهرستان دشتی مشغول برداشت محصول گندم از مزارع خود هستند.

گندم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک نقش به‌سزایی در سفره مردم دارد به‌طوری که قوت غالب مردم استان بوشهر نان است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی امسال ۴۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به زیر کشت گندم رفته که از این مقدار ۴ هزار هکتار آبی و ۳۹ هزار هکتار نیز دیم است.

احمد ایزدی افزود: با توجه به کم‌بارشی سال زراعی جاری، بیشتر محصول دیم شهرستان به ثمر نرسیده و قابل برداشت نیست و پیش‌بینی می‌شود ۲۰ هزار تن محصول برداشت شود که بیشتر آن از مزارع کشت آبی است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برداشت کلزا در بهبهان
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس
  • گلدهی مزارع کلزا در شهرستان جلفا
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۱ هزار تُن کلزا در آذربایجان‌غربی
  • گلدهی بیش از ۸۵ هکتار از مزارع کلزا در جلفا
  • برداشت بیش از چهار هزار تن دانه روغنی