Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  چیزی که کمتر مورد توجه قرار گرفته و حتی برخی از اهالی قم نیز از آن بی خبر هستند دفن شدن دختران امام جواد (ع) و نوه‌های دختر ایشان در حرم مطهر حضرت معصومه (س) است و حتی اولین گنبد بر روی مرقد مطهر حضرت معصومه سلام الله علی‌ها توسط دختر امام جواد (ع) بنا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام امام جواد (ع) به انحاء مختلفی با شهر مقدس قم و بارگاه نورانی حضرت معصومه (س) گره خورده است و علاوه بر روایتی که از این امام در رابطه با ثواب زیارت حضرت معصومه (س) بر جای مانده است جای جای این شهر مقدس یادگارانی از این امام صاحب جود و سخاوت دیده می‌شود و فرزندان زیادی از ایشان در این شهر مدفون هستند که معروف‌ترین آن‌ها حضرت موسی مبرقع در چهل اختران قم است.

اما آن چیزی که کمتر مورد توجه قرار گرفته و حتی برخی از اهالی قم نیز از آن بی خبر هستند دفن شدن دختران امام جواد (ع) و نوه‌های دختر ایشان در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و در جوار این بانوی با کرامت است و حتی اولین گنبد بر روی مرقد مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها توسط دختر امام جواد (ع) در سال ۲۵۶ ق بنا شده است.

در روایتی در کتاب بحار الانوار نقل شده است که در اواسط قرن سوم هجری زینب دختر امام جواد علیه السلام گنبد و بارگاهی با آجر، سنگ و گچ بر روی مرقد مطهر حضرت معصومه (س) ساخت و پس از مدتی که این دختر امام جواد (ع) از دنیا رفت در نزدیک مرقد حضرت معصومه (س) دفن شد.

مرحوم عباس فیض در کتاب تاریخ قم که در سال ۳۸۵ ق نوشته شده است آورده است که امام زادگانی که در مقبره بابلان دفن شده اند به بیست نفر می‌رسند که بانوان در داخل روضه (کنار مرقد حضرت معصومه (س)) و مردان در بیرون روضه دفن شده اند.
در تعداد امام زادگان بانویی که در کنار مرقد حضرت معصومه (س) در زیر گنبد دفن هستند اختلاف است به گونه‌ای که علامه مجلسی سه نفر با نام‌های «ام محمد»، «میمونه» و «بریهیه» را دختران موسی بن امام جواد علیه السلام (موسی مبرقع) در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه (س) یاد کرده است.

مرحوم محدث قمی سه بانوی دیگر را نیز افزوده است که عبارت از «زینب» دختر امام جواد علیه السلام، «ام اسحاق» کنیز محمد بن موسی بن امام جواد علیه السلام و «ام حبیب» کنیز محمد بن احمد بن موسی هستند؛ وی در جای دیگر می‌نویسد از تاریخ قم استفاده می‌شود که «زینب»، «ام محمد» و «میمونه» دختران امام جواد علیه السلام بوده اند.

مرحوم عباس فیض مجموع بانوانی که در زیر گنبد حضرت معصومه (س) دفن هستند را ۹ نفر دانسته است برخی از اشعار و نثر‌هایی که از زمان‌های قدیم در رابطه با حضرت معصومه سلام الله علیها بیان شده است از این مطلب حکایت دارد و در اشعار نوشته شده در ضریح که می‌گوید «ز نه رواق فلک، هفت بانوی عذراء» حاکی از تعداد بانوان مدفون در جوار مرقد مطهر بانوی کرامت است؛ بنابراین در کنار مرقد حضرت معصومه (س) حداقل دو دختر از امام جواد (ع) ۵ بانو از نوادگان و منسوبین به نوادگان این حضرت دفن شده‌اند و شایسته است زائران این آستان مقدس، این بانوان ارجمند را نیز مورد توجه و سلام قرار دهند و با عبارت «السلام علیکن یا بنات رسول الله، السلام علیکن و رحمة الله و برکاته» آن بانوان را زیارت کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امام جواد اهل بیت علیه السلام اهل بیت علیه السلام امام جواد علیه السلام مرقد مطهر حضرت معصومه مرقد حضرت معصومه دختر امام جواد امام جواد ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۱۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی آئین جشن تکلیف دختران سرفاریاب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، دانشی مدیر آموزش و پرورش شهرستان چرام در این مراسم با بیان اینکه والدین مهمترین و بهترین الگو در همه مسائل به ویژه امور دینی و اعتقادات برای فرزندان هستند، بر لزوم توجه به این موضوع و رعایت دقیق احکام دینی توسط اولیاء تأکید کرد.
امام جمعه سرفاریاب نیز در این آئین ضمن تبریک این روز و جشن شروع عبادت دانش آموزان دختر مدارس سرفاریاب ، این روز را عید بزرگ برای آنان عنوان کرد و گفت: از این زمان به بعد در انجام تکالیف دینی و واجبات و محرمات بخصوص فریضه نماز، روزه و دیگر عبادات، مسئولیت شما دانش آموزان به سن تکلیف رسیده، با پدر و مادر، معلمان و بزرگترها، برابر است.
حجت الاسلام زارعی پور در ادامه با اشاره به تشدید آسیب های اجتماعی در حوزه های مختلف، از والدین خواست تا با رفتار و اعمال درست خود این نونهالان را در مسیر عبادت و بندگی همراهی و حمایت کنند تا از گزند این آسیب ها در امان بمانند.

در پایان این مراسم دانش آموزان اولین نماز جماعت را به امامت حجت الاسلام زارعی پور امام جمعه سرفاریاب اقامه کردند.

دیگر خبرها

  • برپایی آئین جشن تکلیف دختران سرفاریاب
  • سندروم مسئله با پدر در کمین دختران
  • مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد
  • جشن‌های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • زائران دسترسی مناسبی به حرم حضرت معصومه (س) و اطراف آن ندارند
  • یادواره شهدای فردو در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار می‌شود
  • یادواره شهدای فردو در حرم حضرت فاطمه‌ معصومه(س) برگزار می‌شود
  • دختران جوان در معرض تهدید سندروم «ددی ایشو»!
  • ۵۶۰ هزار افطاری ساده و گرم در حرم حضرت معصومه (س) توزیع شد
  • ۱۸ دختر برتر استان قم در جشنواره شمیم ریحان تجلیل می‌شوند