Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کشاورزیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فسا گفت: به منظور بهره مندی و حفاظت از منابع طبیعی با ارسال اطلاعیه و پیامک‌های مستمر در گروه‌های مجازی و جلسات مختلف ۳۰۰ نفر از دوستداران طبیعت شهر فسادر سامانه همیاران طبیعت ثبت نام کردند.

او بیان کرد: در طرح همیاران طبیعت افراد علاقه‌مند به طبیعت به طور داوطلبانه و افتخاری در قالب محافظ، مروج و دانش آموز با اداره منابع طبیعی فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشاورزیان از علاقه‌مندان به شرکت در طرح همیار طبیعت درخواست کرد تا با مراجعه به سایت hamyartabiat.frw.ir نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

اجرای عملیات قرق در ذخیره گاه جنگلی خنج

عملیات قرق در محدوده ۵۱ هکتاری ذخیره گاه جنگلی شهرستان خنج اجرا شد.

بهرامی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنج گفت: نوع پوشش غالب این ذخیره گاه جنگلی کهور درختچه‌ای بوده که به مدت ۱۰ سال تحت قرق و حفاظت است.

او بیان کرد: این عملیات در محدوده پلاک ۱۳۹۱۰ موسوم به کورده شهرستان خنج و براساس ماده ۵۰ قانون حفاظت و بهره برداری از اراضی جنگلی و مرتعی اجرا می‌شود.

بهرامی تصریح کرد: هرگونه دخل و تصرف، چرای دام، بوته کنی، قطع اشجار و تخریب در این محدوده به استناد مواد ۴۲ و ۴۳،۴۴ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع و نیز ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی ممنوع بوده که در صورت ارتکاب جرم متخلفان تحت تعقیب مراجع قضایی قرار می‌گیرند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنج از طبیعت دوستان و همیاران طبیعت درخواست کرد تا در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف در اراضی جنگلی و مرتعی مراتب را به سامانه رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

احیای اراضی بیایانی لارستان با نهال کاری

یک هزار و ۱۵۰ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان لارستان با انجام عملیات نهال کاری احیاء شد.

مسعود لادنی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لارستان با اشاره به اینکه مساحت عرصه‌های ملی شهر لارستان بالغ بر یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده، گفت: به لحاظ وسعت اراضی بیابانی این شهرستان در بین شهرستان‌های استان فارس دارای بیشترین مساحت بیابان است.

او بیان کرد: به منظور مقابله با پدیده بیابان زایی میزان یک هزار و ۱۵۰ هکتار از اراضی بیابانی روستای کهنه مرکزی لارستان نهال کاری شده است.

لادنی با تاکید بر اینکه ۵۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی موجود شهرستان لارستان بیابانی و شوره زار و مابقی اراضی نیز در معرض بیابانی شدن قرار دارند تصریح کرد: خشکسالی و آبیاری زمین با آب شور، کشاورزی غیراصولی، کم پوشش بودن گیاهان طبیعی در سطح زمین از مواردی بوده که این عرصه‌ها در معرض فرسایش بادی قرار گرفته و از مهمترین دلایل پدید آمدن بیابان در لارستان است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لارستان ادامه داد: گونه‌های گیاهی شاخص شهر لارستان به لحاظ شرایط اقلیمی و رویشگاه‌های طبیعی گیاهی شامل کُنار، گَزشاهی، گَون، قیچ، بادام کوهی، بنه، ارس یا سرو کوهی است.

او افزود: مهمترین چالش‌های پیش‌روی منابع طبیعی شهرستان لارستان مسئله خشکسالی است که با توجه به دام مازاد موجود در مراتع، حضور عشایر، چرای خارج از فصل دام‌های روستاییان و کاهش بارندگی سالانه موجب شده تا بیشتر مراتع موجود شهر لارستان در وضعیت فقیر یا خیلی فقیر قرار گیرند.

لادنی با بیان اینکه رخداد باد‌های موسمی در فصل تابستان روند حرکت به سمت بیابانی شدن اراضی طبیعی را تشدید کرده است اضافه کرد: گسترش کشت گونه‌های مقاوم شوری مانند گیاه گَز شاهی در اراضی کشاورزی برای مقابله با بیابان‌زایی بسیار اثربخش است.


اجرای طرح مدیریت چرای دام در مراتع شهرستان شیراز

به منظور اجرای طرح مدیریت چرا ۱۵ هزار هکتار از مراتع شهرستان شیراز تحت نظارت اکیپ مدیریت چرا قرار گرفت.

منصور رضایی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیراز گفت: با توجه به ساماندهی دامداران و الزام تهیه طرح‌های مرتعداری هشدار‌های لازم به دامداران داده شد و اکیپ مدیریت چرا با حضور کارشناسان مجرب این اداره در سطح مراتع سطح شهرستان شیراز مستقر شده اند.

رضایی بیان کرد: با اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود دام غیر مجاز به مراتع اجرا و عرصه‌ها تحت کنترل اکیپ گشت و مراقبت قرار دارند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیراز تصریح کرد: با برگزاری کلاس‌های توجیهی برای دامداران و بهره برداران مراتع گام مهمی برای احیاء، اصلاح و توسعه مراتع برداشته شود.

او ادامه داد: ورود هر گونه دام غیر مجاز به مراتع ممنوع بوده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این عرصه‌ها برابر قانون با متخلفان برخورد می‌شود.


اخذ سند تک برگ اراضی ملی در خرامه

برای بیش از دو هزار و ۲۴۲ هکتار از اراضی ملی شهرستان خرامه سند تک برگ صادر شد.

مرتضی سلیمانی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرامه گفت: به منظور اجرای طرح کاداستر دو هزار هکتار از اراضی ملی بخش سه چاه شهرستان با اخذ سند تک برگ تحت مالکیت دولت قرار گرفت.

او بیان کرد: این اسناد به استناد ماده ۱۳ و ۳۹ قانون ملی شدن جنگل‌ها صادر شده است.

سلیمانی تصریح کرد: اطلاعات پیمایشی کاداستر، عنصر اساسی در سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) یا سیستم‌های اطلاعات زمین LIS)) که برای ارزیابی و مدیریت اراضی و املاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخذ سند تک برگ برای اراضی ملی دشت شور لامرد

سه هزار و ۶۴۷ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی پلاک دشت شور شهرستان لامرد با اخذ سند تک برگ تحت مالکیت دولت قرار گرفت.

مرتضی نکوگو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لامرد گفت: با توجه به دستورالعمل سازمانی مبنی بر تثبیت مالکیت دولت بر روی اراضی ملی و اقدامات لازم برای تفکیک نقشه پلاک‌های شهر لامرد تاکنون ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی ملی این شهرستان با اجرای طرح کاداستر انجام شده است.

او با اشاره به اینکه تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد کاداستری تک برگ یکی از اولویت‌های در دست اقدام این اداره است بیان کرد: انتظار می‌رود با تامین اعتبارات لازم شاهد سند دار شدن تمامی اراضی ملی در قالب اسناد کاداستری تک برگ باشیم.

نکوگو تصریح کرد: به همین منظور اسناد مالکیت مربوط به پلاک دشت شور بخش علامرودشت شهرستان لامرد به مساحت سه هزار و ۶۴۷ هکتار اخذ شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لامرد با اشاره به تلاش‌های انجام شده به منظور سیاست‌های ابلاغی سازمان در اجرای برنامه‌های اسناد تک برگ ادامه داد: تاکنون ۱۷۰ هزار هکتار اسناد دفترچه‌ای نیز به تک برگ تبدیل شده است.

او افزود: با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان لامرد یکصد هزار هکتار از اراضی ملی لامرد تا پایان امسال دارای سند تگ برگ می‌شود.

باز پس گیری اراضی ملی در خفر

یکصد هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان خفر از دست متصرفان آزاد و به بیت المال بازگردانده شد.

کورش فرشید نسب رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خفر گفت: با هدف حفظ و صیانت از انفال و عرصه‌های منابع طبیعی اراضی تصرفی به استناد تبصره ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع با اخذ دستور قضایی خلع ید و به دولت باز گردانده شد.

او بیان کرد: نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی این اداره ضمن نظارت و گشت زنی مستمر بر اراضی ملی اجازه هیچ گونه دخل، تخریب و تصرف و ساخت و ساز غیر مجاز را به افراد سودجو و فرصت‌طلب نداده و با متصرفان قاطعانه برخورد می‌کنند.

فرشید نسب از شهروندان در خواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف در اراضی ملی مراتب را از طریق تلفن رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

تولید بیش از ۵۰۰ نهال در نهالستان جدید لارستان

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان گفت: نهالستان جدید شهرستان لارستان ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار نهال را دارد.

مسعود لادنی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان در مراسم بازدید معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان از پارک‌های جنگلی مشاهیر و نیز نهالستان جدید اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان گفت: هم اکنون ۱۵۰ هزار نهال در این نهالستان تولید شده که اغلب این نهال‌ها از نوع آکاسیا، ابریشم، آکالیپتوس، کنار، کرت، شیشه شور، ناترک، بید و ابریشم لاری است.

او بیان کرد: برای تولید این تعداد نهال در نهالستان جدید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تامین و دو مخزن ۳۰ هزار مترمکعبی آب نیز برای آن خریداری شد.

لادنی با اشاره به تهیه گلدان‌های خاک برای تولید نهال این نهالستان و نیز بازسازی و احیای پارک جنگلی شهدای شهرستان لارستان تصریح کرد: پارک جنگلی شهر لار ظرفیت خوبی برای تفریح، گردشگری، اشتغال و درآمد مردم است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لارستان کمبود فضای سبز در شهر لارستان و احیای پارک جنگلی را یکی از مهمترین اقدامات دانست و خواستار همکاری بیشتر فرمانداری این شهرستان و احیای پارک جنگلی این شهر شد.

کشف دو تن چوب جنگلی بلوط در فیروزآباد

با تلاش ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان فیروزآباد دو تن چوب جنگلی بلوط در فیروز آباد کشف شد.

افشین نادری سرپرست اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان فیروزآباد گفت: متخلفان با بارگیری و حمل این محموله‌ها در حال حرکت از منطقه کوهمره سرخی فیروز آباد به سمت سیمکان شهرستان جهرم بودند که هر دو دستگاه خودرو توقیف و دو هزار کیلوگرم چوب جنگلی کشف و ضبط شد.

او بیان کرد: پس از توقیف خودرو‌ها و انتقال آن به پارکینگ نیروی انتظامی متخلفان برای طی کردن مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

نادری از مردم طبیعت دوست شهرستان فیروز آباد درخواست کرد درصورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف و یا قطع درختان جنگلی مراتب را به شماره تلفن ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

اجرای حکم قلع و قمع در اراضی ملی زرین دشت

با حکم دستگاه قضایی ۵۰ اصله نهال غیر مجاز در اراضی ملی شهرستان زرین دشت قلع و قمع و تخریب شد.

صابر مریدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرین دشت گفت: این حکم قضایی به استناد تبصره ۱ ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع اجرا و بر اساس آن ۵۰ اصله نهال مختلف که به صورت غیرقانونی از سوی متخلفان در اراضی ملی غرس شده بود قلع و قمع شد.

او بیان کرد: متخلفان در ایام تعطیلات اقدام به تصرف بخشی از اراضی ملی پلاک ۸۱۷۱ مشهور به دبیران شهرستان زرین دشت کرده بود که با تلاش نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی به دام افتادند.

مریدی تصریح کرد: پس از انجام عملیات قلع و قمع نهال‌های کاشته شده و پاکسازی کامل منطقه این اراضی به حالت اولیه بازگشت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرین دشت از شهروندان درخواست کرد تا در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف به عرصه‌های منابع طبیعی مراتب را به شماره رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان امداد طبیعت اطلاع دهند.

جلوگیری از چرای غیر مجاز دام سبک در مراتع اقلید

به منظور اجرای طرح مدیریت چرا و کنترل دام در مراتع شهرستان اقلید ۸۰۰ دام غیر مجاز در پلاک بید سبحان شهر اقلید شناسایی و به مقصد خود بازگردانده شدند.

اسحاق امیدوار رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید با اشاره به معرفی مرتعدار متخلف به دلیل ورود دام غیر مجاز گفت: نیرو‌های یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اقلید حین گشت و مراقبت‌های مستمر در حوزه استحفاظی موفق به شناسایی مرتعدار متخلف در مراتع بید سبحان و کفه سفید راه اقلید شدند و این مرتع دار متخلف را اخراج کردند.

او با اشاره به حفظ و توسعه پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب و ارتقاء اکوسیستم عرصه‌های مرتعی و جنگلی بیان کرد: جلوگیری از فرسایش خاک و تخریب پوشش گیاهی نقش بسزایی در ایجاد تعادل دام و مرتع دارد.

امیدوار از دامداران و بهره برداران درخواست کرد از ورود زود هنگام دام و خارج از فصل چرا به مراتع شهرستان اقلید خودداری شود، زیرا در غیر این صورت پروانه چرای دام آنان ابطال می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید تصریح کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف از جمله تعلیف احشام، قطع درختان، بوته کنی در مراتع با دامداران متخلف بدون هیچ گونه اغماضی برخورد می‌شود.

صدور سند تک برگ برای اراضی ملی کوار

دو هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان کوار با اجرای طرح کاداستر تثبیت و تحت مالکیت دولت قرار گرفت.

محمد هدایت فرد رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوار گفت: این اقدام با هدف حفاظت از انفال و تثبیت اراضی ملی و همکاری اداره ثبت اسناد و املاک شهر کوار انجام شده است.

او بیان کرد: اسناد صادر شده مربوط به پلاک‌های همدان و موردراز شهرستان کوار است.

هدایت فرد اجرای طرح کاداستر را از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی دانست و تصریح کرد: با تثبیت اسناد مالکیت دولت در اراضی ملی، زمینه سوء استفاده افراد سودجو و فرصت طلب تا حد چشمگیری کاهش می‌یابد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوار ادامه داد: پیشگیری از سوء استفاده متخلفان و زمین‌خواران، اعمال مدیریت و نظارت دقیق بر عرصه‌های منابع طبیعی و بر طرف شدن مشکلات ثبتی از جمله دیگر مزایای طرح کاداستری اراضی ملی است.

دستگیری عاملان آتش‌سوزی ارتفاعات جنگلی در اقلید

با تلاش به موقع نیرو‌های منابع طبیعی عاملان آتش‌سوزی ارتفاعات جنگلی شهرستان اقلید در دام قانون گرفتار شدند.

اسحاق امیدوار رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید گفت: تعداد ۶ نفر از متخلفانی که در زمان آتش سوزی در کوه‌های بکان، بند بهرام، دژکرد شهر اقلید حضور داشتند شناسایی و دستگیر شدند.

او با اشاره به انجام تحقیقات و بررسی‌های میدانی کارشناسان حقوقی منابع طبیعی در شناسایی عاملان آتش سوزی عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهرستان اقلید بیان کرد: بر اساس رای صادره از دادسرای عمومی و انقلاب اقلید پرونده در حال رسیدگی و ارجاع به مراجع قضایی است.

امیدوار تصریح کرد: در حال حاضر براساس ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، مجازات ۱۰ سال حبس و پرداخت غرامت نقدی ناشی از سوختن عمدی درختان و پوشش گیاهی جنگلی در انتظار این متهمان است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید از مردم و به ویژه افراد محلی درخواست کرد تا در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک از جمله دود، آتش سوزی، قطع درختان، ایجاد کوره زغالی، تخریب و تصرف در عرصه‌های طبیعی مراتب را از طریق شماره تلفن رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ رایگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

بازپس گیری اراضی ملی در استهبان

۷ هکتار از اراضی ملی پلاک ۱۱۰۷۷ مشهور به دامنه غربی خرمنکوه منطقه رو نیز سفلی شهرستان استهبان از دست متصرفان خارج و به بین المال بازگردانده شد.

رضا ابراهیمی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان استهبان گفت: این اراضی واقع در دامنه غربی خرمنکوه منطقه رونیز سفلی استهبان است.
او بیان کرد: متصرف با قطع درختچه و بوته‌های جنگلی گون، آبنوس و سپس کاشت نهال انجیر اقدام به تخریب این بخش از اراضی ملی کرده بود که به دام افتاد.

ابراهیمی با اشاره به همکاری عوامل انتظامی با نیرو‌های یگان حفاظت شهرستان استهبان تصریح کرد: پس از قلع و قمع نهال‌های غیر مجاز و پاکسازی منطقه اراضی به حالت اولیه باز گردانده شد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان استهبان ادامه داد: پس از تشکیل پرونده متخلف برای رسیدگی قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

انتهای پیام/ت

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری همیار طبیعت قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع هزار هکتار از اراضی ملی عرصه های منابع طبیعی منابع طبیعی شهرستان نیرو های یگان حفاظت اراضی ملی شهرستان اجرای طرح کاداستر شهرستان زرین دشت شهرستان استهبان شهرستان لارستان اخذ سند تک برگ شهرستان شیراز همیاران طبیعت مراتع شهرستان شهرستان لامرد شهرستان کوار دام غیر مجاز اراضی ملی اراضی ملی شهرستان خنج شهر لارستان مراجع قضایی مالکیت دولت یگان امداد اطلاع دهند پارک جنگلی مدیریت چرا قرار گرفت قلع و قمع آتش سوزی عرصه ها دو هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۲۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به گفته معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی اجرای این میزان عملیات آبخیزداری، ۷۰ درصد خسارت سیل‌ها ر ا کاهش داده است.
باقری معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد درباره یکی از این طرح‌ها گفت: طرحی است که ۷ الی ۵۰ هزار متر مکعب حجم آبگیری آن هست که شدت سیلاب را کاهش می‌دهد.
آقای راهداری مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار گفت: در حدود ۲۵۰ سازه آبخیزداری که در این منطقه داشتیم توانست حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب روان آب رو هدایت کند.
خردمند معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بوشهر گفت: حدود ۴۱۶ سازه آبخیزداری رو ساختیم حجم مخزن این سازه‌ها بیش از ۶ و نیم میلیون متر مکعب هست که در این بارندگی اخیر بیش از ۸۰ درصد این سازه‌ها آبگیری شده است.
وحید معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ما عملا بتوانیم ۱۰ تا ۲۰ درصد میزان آبی که تبخیر و تعرق می‌شود و از دسترس خارج می‌شود را جلوگیری بکنیم حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد متر مکعب ذخیره سازی می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر