Web Analytics Made Easy - Statcounter

جام جم آنلاین کرمانشاه؛ فاطمه کمانی، انسان از دیر باز به دلیل شرایطی که با آن خو گرفته نیازمند مسکن است و با توجه به هجوم مردم ساکن در روستا ها به سمت شهر نشینی این روز ها خانه دار شدن برای بسیاری از مستا جران مبدل به یک رویای دست نیافتنی شده و خانه دار شدن نیز یک آرزوی غیر قابل دستیابی . اکنون شاهدیم با توجه یه افزایش نجومی اجاره خانه ها ، مستأجران مستأصل و‌ درمانده از پرداخت این هزینه‌ها در به در به بنگاه‌های معاملات املاک مراجعه می‌کنند و در دفترهای موارد رهن و اجاره دنبال مواردی با قیمت مناسب می‌گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قیمت رهن و اجاره در شهری مانند کرمانشاه به هیچ عنوان متناسب با وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم نیست و با قیمت شهرهای بزرگ برابری می‌کند.

زمانی با قیمتی که اکنون برای رهن کامل گذاشته می‌شود به راحتی می‌شد یک خانه خرید و حالا مستأجران باید هر سال پولی به مبلغ رهن سال قبل اضافه کنند و یا به محله پایین تری بروند.

اگرچه گفته شده قیمت‌ها برای کلانشهرها مانند کرمانشاه باید نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش پیدا کند اما مالکین این میزان افزایش را رعایت نمی‌کنند و هر مقدار که بخواهند رهن و اجاره را بالا می‌برند.

برخی تقاضای افزایش صد درصدی اجاره ملک خود را دارند و اگر مستاجر قبول نکند جوابش می‌کنند و مستأجر باید دوباره به دنبال ملک جدید باشد و هزینه‌های اسباب کشی را به خود تحمیل کند.

« زهرا میرزایی» یکی از مستأجران کرمانشاه است و با بیان اینکه سال گذشته برای یک منزل ۸۰ متری در فرهنگیان فاز دو هفتاد میلیون تومان رهن و ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کردیم، گفت: صاحبخانه امسال قیمت خانه را به صد میلیون تومان و ماهیانه یک میلیون افزایش داده که بیشتر از صد درصد نسبت به سال گذشته بالا رفته است.

وی ادامه داد: اگر این قیمت را قبول نکنیم باید دوباره آواره بنگاه‌های معاملات املاک بشویم تا خانه جدیدی پیدا کنیم و چند میلیون تومان هم برای اسباب کشی هزینه کنیم.

به گفته این شهروند کرمانشاهی، اکثر صاحبان املاک زیربار افزایش ۲۰ درصدی قیمت رهن و اجاره نمی‌روند زیرا قیمت ملک آنها نسبت به سایر گذشته بسیار بیشتر شده است.

وی درباره دریافت وام اجاره مسکن نیز گفت: زمان پرداخت این وام بسیار دیر است و تا آن موقع بازار رهن و اجاره دچار رکود شده و دیگر به درد مستاجر نمی خورد.


میرزایی اضافه کرد: به علاوه روند دریافت وام هم دشوار است .

« بهرام شریفی» یکی دیگر از شهروندان کرمانشاه است و با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی که صاحب خانه برای رهن و اجاره سال جاری در نظر گرفته، اظهار کرد: اینکه بنگاه‌های معاملات املاک اعلام می‌کنند از رهن و اجاره دادن با قیمت نامتعارف خودداری می‌کنند صحت ندارد.

وی اضافه کرد: اگر بنگاه‌ها قرارداد ننویسند صاحب خانه تقاضا می‌کند که قرارداد دست نویس داشته باشیم یا قرارداد را در دفترخانه اسناد رسمی مکتوب کنیم.

شریفی قیمت چهارصد میلیون تومان رهن کامل برای یک آپارتمان ۷۵ متری در محدوده گذرنامه را غیرمتعارف دانست و افزود: با این وجود این خانه با همین قیمت اجاره خواهد رفت.

وی تاکید کرد: با پول چهارصد میلیون تومانی که امسال برای رهن خانه ۷۵ متری در گذرنامه می‌دهیم سال آینده باید خانه ۶۰ متری در فرهنگیان و کارمندان اجاره کنیم.

اما بنگاه‌های معاملات املاک کرمانشاه معتقد هستند که تعرفه اصلی توسط صاحبان ملک تعیین می‌شود و مشاورین املاک در این بین نقش چندانی  ندارند.

«امیرعلی نجفی» یکی از فعالین بازار املاک است و با بیان اینکه قیمت‌ها توسط صاحبین ملک نهایی می‌شود، عنوان کرد: بسیاری از مالکین حاضر نیستند به هیچ عنوان از رقم رهن و اجاره ای که تعیین کردند کوتاه بیایند و هیچ کاری هم از دست بنگاه‌ها بر نمی‌آید.

وی با بیان اینکه بسیاری از مالکین قیمت رهن و اجاره را نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش دادند، خاطرنشان کرد: افزایش ۲۰ درصدی کرایه ها معمولا رعایت نمی‌شود.

این شهروند کرمانشاه که در یکی از بنگاه‌های معاملات املاک کار می کند، اضافه کرد: برخی از مستأجران برای اینکه مجبور نشوند هزینه جابجایی و اسباب کشی را متحمل شوند یا وام می گیرند یا وسیله خانه و حتی ماشین خود را  می فروشند.

نجفی عنوان کرد: اگر بنگاه‌های معاملات املاک هم از اجاره دادن املاک خودداری کنند فقط خود آنها از درآمد می افتند و دیگر نمی‌توانند از پس هزینه مغازه خود هم بر بیایند.

وی معتقد است اکثر بنگاه ها تلاش می کنند با تعامل قیمت را به گونه ای بین مالک و مستأجر توافقی کنند.

چندی قبل مدیران کرمانشاه گرد هم آمدند تا فکری به حال وضعیت مستأجران بکنند.

 فضل الله رنجبر فرماندار کرمانشاه در این نشست خواستار تشکیل اکیپی متشکل از نمایندگان اتحادیه املاک، اتاق اصناف، تعزیرات، راه و شهرسازی و ... برای نظارت بر کار بنگاه های معاملات ملکی با هدف تعدیل اجاره مسکن شد و تاکید کرد: اگر این اکیپ قوی ظاهر شود، می تواند نقش اثرگذاری در تعدیل قیمت ها داشته باشد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرمانشاه اجاره بها فرماندار بنگاه های معاملات املاک میلیون تومان رهن و اجاره سال گذشته صد میلیون بنگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۲۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه اضافی به بنگاه ممنوع؛ هزینه عقد قراردادهای اجاره بین مالک و مستاجر به صفر رسید

همایون علی‌اکبری کارشناس اقتصادی در رابطه با سامانه خودنویس و حل معضل بازار اجاره بها در هنگام عقد قرارداد اجاره گفت: معرفی سیستم امضای قراردادهای هوشمند در بازار اجاره مسکن در ایران با رونمایی از سامانه آنلاین و 24 ساعته خودنویس، تحولی در نحوه عقد قراردادهای اجاره ایجاد کرده است که به نفع مستاجران و مالکان نیز است. با بی نیازی از مراجعه به مشاوران املاک، هزینه عقد قراردادها به صفر می رسد و در دسترس همه طرفین قرار می گیرد. علاوه بر این، نظارت دولت بر معاملات مسکن باعث شفافیت و پاسخگویی به این روند خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از مزایای کلیدی این سیستم، انحصار زدایی از بازار اجاره مسکن است. با دادن حق انتخاب بین استفاده از سامانه خودنویس یا اتکا به مشاوران املاک، رقابت افزایش می‌یابد و قیمت‌ها ممکن است رقابتی‌تر شوند. این رویکرد در نهایت به مستاجرین کنترل و گزینه‌های بیشتری را برای یافتن مکانی برای زندگی می‌دهد. علاوه بر این، سامانه خودنویس احتمال سوء استفاده کارگزاران از مستاجران یا صاحبخانه ها را کاهش می دهد. با وجود یک سیستم شفاف و کارآمد، ممکن است مذاکرات و چانه زنی به حداقل برسد و فرآیند اجاره عادلانه تر و ساده تر ایجاد شود. این امر به ویژه با توجه به اینکه مسکن یک نیاز اساسی برای خانواده ها است، اهمیت دارد و وجود یک سیستم قابل اعتماد و قابل اعتماد می تواند به نفع همه طرف های درگیر باشد.

علی‌اکبری کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت تسهیل فرآیند عقد قرارداد اجاره با سامانه خودنویس گفت: اجرای سامانه خودنویس نه تنها فرآیند اجاره را ساده می کند، بلکه حجم معاملات اجاره مسکن را نیز افزایش می دهد. با موانع کمتری برای امضای قرارداد، افراد بیشتری ممکن است تمایل داشته باشند املاک خود را اجاره دهند یا مکانی برای زندگی پیدا کنند. این به طور بالقوه می تواند به بازار مسکن پر جنب و جوش تر و پویاتر منجر شود که هم به نفع مالکان و هم مستاجران است.

وی  گفت: معرفی سیستم عقد قرارداد هوشمند در بازار اجاره مسکن در ایران، پتانسیل ایجاد تغییرات و بهبودهای قابل توجهی را دارد. این سیستم با کاهش هزینه ها، افزایش شفافیت و توانمندسازی افراد برای تصمیم گیری آگاهانه، پتانسیل ایجاد انقلابی در نحوه عقد قراردادهای اجاره را دارد. این گامی به سوی بازار مسکن کارآمدتر، عادلانه تر و قابل دسترس برای همه درگیر است.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • هزینه اضافی به بنگاه ممنوع؛ حق انتخاب با مشتری است سامانه خودنویس یا مشاور املاک؟
  • هزینه اضافی به بنگاه ممنوع؛ هزینه عقد قراردادهای اجاره بین مالک و مستاجر به صفر رسید
  • هشدار دادستان شهریار به اخلال‌گران اجاره املاک
  • آیا همه موجرها ثروتمند هستند؟
  • مالک گران‌ترین خانه جهان چه کسی است؟
  • برای خرید مسکن باید این 10 نکته را بدانید+ نکات کلیدی در تنظیم مبایعه‌ نامه
  • حل مشکل بیمه مشاوران با اجرای طرح ساماندهی بنگاه‌های املاک
  • مبلغ اجاره خانه در کدام محله های تهران کمتر است؟
  • رهن کامل خانه در شهرک غرب تهران چند؟
  • حذف پذیره از قرارداد اجاره ای اماکن موقوفه ای مازندران