Web Analytics Made Easy - Statcounter

پلیس راهنمایی و رانندگی در به روزرسانی قوانین خود به بالا بردن سقف الزام آور بودن مقررات به منظور تغییر رفتار رانندگان بی احتیاط و بی مبالات اهتمام ویژه‌ای از خود نشان می‌دهد که اجرای دقیق و بی مسامحه این مقررات در کاهش رفتار‌های پرخطر اثری جدی خواهد گذاشت. خبرگزاری میزان- پیدایی تخلف‌های ترافیکی خود نتیجه انواعی از بی احتیاطی‌ها و بی ملاحظگی‌های رانندگان یا دیگر عوامل انسانی دخیل در این موضوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم از این رو مساله پیشگیری از بروز این تخلف‌ها که خود اصلی‌ترین سبب ساز وقوع حوادث رانندگی است اهمیتی بنیادی پیدا می‌کند.   بر این سیاق بهره داشتن از اهرم‌های کارآمد برای پلیس که مقام ضابط و مجری قانون را از آن خود می‌بیند به جهت کم کردن از بار جرائم رانندگی و مدیریت بهینه وضع ترافیک نیاز گریز ناپذیری خواهد بود. چرا که وادار کردن رانندگان برای گردن گذاشتن به قوانین راهنمایی و رانندگی ضرورت در پیش گرفتن تمهید و تدارکی موثرتر را پیش می‌کشد. تحقق چنین هدفی به قصد کاستن از فشار آسیب‌های ناشی از تصادفات ارزشمندی غیر قابل انکاری خواهد داشت.   هم از این رو بالا بردن بهای جریمه نقدی تخلفات ترافیکی یک شیوه موثر در کم کردن از حجم مرگ و میر‌ها و سوانح رانندگی است. آن طور که از برآورد‌های کارشناسی بر می‌آید پلیس راهنمایی و رانندگی در به روزرسانی قوانین خود به بالا بردن سقف الزام آور بودن مقررات به منظور تغییر رفتار رانندگان بی احتیاط و بی مبالات اهتمام ویژه‌ای از خود نشان می‌دهد که اجرای دقیق و بی مسامحه این مقررات در کاهش رفتار‌های پرخطر اثری جدی خواهد گذاشت.
باید هم که دانسته شود تجاوز از سرعت مجاز، استفاده نکردن از کمربند ایمنی و انجام مکالمه تلفنی هنگام رانندگی از رفتار‌های پرخطری هستند که سهم اصلی در تخلفات رانندگی را به خود اختصاص داده اند.

اما اینکه شیوه رسیدگی‌های پلیس در مواجهه با تصادفات رانندگی چه تغییراتی داشته و این تغییرات چه نوع مطلوبیت‌هایی را به همراه داشته پرسشی است که احسان مومنی رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت اصل آن را متعلق به قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث می‌داند. احسان مومنی به میزان از کاهش نقش پلیس در تصادفات می‌گوید: برابر قانون در سال جاری شرکت‌های بیمه مکلف هستند هزینه تصادفات خسارت بار تا سقف شانزده میلیون تومان را پرداخت کنند. یعنی بدون ترسیم کروکی از سوی پلیس این شرکت‌ها مکلف به پرداخت این حجم از خسارت ناشی از تصادفات رانندگی هستند. این هم البته قانونی است که مصوب شده است. نباید تصور شود این مقرراتی است که خود پلیس وضع کرده است. این درواقع بخشی از قانون مربوط به بیمه شخص ثالث است. شیوه کار پلیس در رسیدگی به تصادفات رانندگی تغییری نکرده است. اما در اقدام‌هایی که صورت گرفته ما به کارشناسانمان آموزش‌های لازم برای نوع برخورد، رفتار و ارتباط‌هایی که با شهروندان باید داشته باشند را ارائه کرده ایم. همچنین در زمان وقوع تصادفات اگر شهروندان از پلیس تقاضای کروکی داشته باشند ما این امکان را در اختیارشان می‌گذاریم.   بیشتر بخوانید: مخدوش کردن پلاک خط قرمز پلیس است

تضعیف شدن اعتماد عمومی نسبت به نهاد‌های مرجعی نظیر پلیس خود به مثابه تهدیدی برای ساماندهی روند تصادفات خواهد بود. مومنی از شیوه عمل پلیس در تصادفات می‌گوید: وقتی یک تصادف خسارتی رخ می‌دهد و هزینه ناشی از خسارت هم تا سقف شانزده میلیون تومان باشد اگر دو طرف این حادثه با هم کنار بیایند اصلا نیازی به کروکی پلیس نخواهد بود. در این حالت دو طرف به اتفاق هم به بیمه مراجعه می‌کنند و خسارتشان را دریافت می‌کنند. اما اگر خسارت ناشی از تصادف هزینه‌ای بالاتر از شانزده میلیون تومان را به بار آورده باشد خود پلیس کروکی را می‌کشد. در شرایطی غیر از این هم باز اگر شهروندان مشکلی داشته باشند ما کروکی را ترسیم می‌کنیم و تحویل آن‌ها می‌دهیم.

از رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت درباره نوع عمل پلیس در مواجهه با تصادفات جزئی می‌پرسیم: وقتی تصادفات خسارتی جزئی پیش می‌آید رانندگان مکلف هستند به سرعت وسایل نقلیه را به کنار بکشند و به منتهی الیه سمت راست ببرند. اگر این کار را انجام ندهند توسط افسر کارشناسی که در محل تصادف حضور پیدا می‌کند صاحبان هر دو وسیله نقلیه جریمه و اعمال قانون می‌شوند. اما اگر دو طرف این تصادف خودروهایشان را به کنار خیابان هدایت کنند هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و افسر پلیس با حضور در محل حادثه بررسی هایش را انجام می‌دهد و کسی هم بابت این مساله جریمه نمی‌شود.

وقتی با مومنی نگرانی‌ها درباره وجود خلا‌های قانونی و در نتیجه آن سهل انگاری رانندگان را در میان می‌گذاریم چندان با ما همدلی نشان نمی‌دهد: من به درستی متوجه نمی‌شوم که مراد از وجود خلا‌های قانونی چیست. اما روشن است که وقتی رانندگان احتیاط‌های لازم را نداشته باشند وقوع تصادف محتمل خواهد بود. در هنگام رخ دادن تصادف هم به هر حال یکی از دو طرف مقصر است و تقصیری متوجه طرف دیگر نیست. طبق آیین نامه و کد‌های اعمال قانون افسر پلیس زمانی که کروکی تصادف را ترسیم می‌کند فردی که مقصر شناخته می‌شود را جریمه می‌کند. در واقع هر تخلفی که از سوی فرد راننده رخ بدهد افسر کارشناس بر اساس تخلفی که انجام شده و حادثه‌ای که پیش آمده جریمه لازم را اعمال می‌کند. این البته غیر از آن مساله کنار زدن خودرو است که مساله جداگانه‌ای محسوب می‌شود. راننده‌ای که مرتکب تخلف منجر به تصادف شده باشد بابت این مساله با جریمه و اعمال قانون مواجه خواهد شد.

تلاش برای یافتن زبان مشترک با رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت چندان قرین موفقیت نیست. حتی وقتی از ضرورت وجود قوانین بازدارنده برای پیشگیری از تصادفات می‌پرسیم با حساسیت مدافع وضع موجود می‌شود: تصادفات می‌پرسیم مومنی در مورد اینکه قوانین بازدارنده برای جلوگیری از بی مبالاتی رانندگان تا چه حد توانسته از حجم تصادفات کم کند گفت: روشن است که قوانین راهنمایی و رانندگی دارای بازدارندگی هستند. راننده‌ای که در تصادف مقصر شناخته می‌شود هزینه خسارت وارد آمده بر خودروی خودش را باید بپردازد و طرف مقابل از بیمه او استفاده می‌کند و تخفیف‌های بیمه اش هم به این ترتیب از بین می‌رود. این‌ها قوانین بازدارنده‌ای است که رانندگان را وا می‌دارد تا احتیاط‌های مربوط به رانندگی را بیشتر رعایت کنند.

انتهای پیام/ برچسب ها: پلیس راهور تصادف

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پلیس راهور تصادف راهنمایی و رانندگی قوانین بازدارنده داشته باشند پلیس راهور دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۵۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موتورسواری مرگبار نوجوان ۱۳ ساله در اصفهان / مرگ کودک ۶ ساله

آفتاب‌‌نیوز :

علی اصغر زارع، رئیس پلیس راهور اصفهان اظهار داشت: روز گذشته در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر یک فقره تصادف منجر به فوت در بلوار نبی اکرم شهرستان برخوار، بلافاصله ماموران این پلیس به همراه نیرو‌های امدادی در محل حاضر شدند.

وی افزود: پس از بررسی دقیق صحنه مشخص شد راکب ۱۳ ساله موتورسیکلت که فاقد گواهینامه و مهارت کافی در رانندگی بوده بر اثر بی احتیاطی و عدم توجه به جلو با یک دستگاه سواری پیکان برخورد کرده که در این سانحه ترک‌نشین موتور که کودکی ۶ ساله بود به علت شدت جراحات وارده در صحنه تصادف فوت و راکب نیز مصدوم و به بیمارستان منتقل شد.

زارع خاطر نشان کرد: لازمه رانندگی و استفاده از هر نوع وسیله نقلیه موتوری، داشتن گواهینامه مربوط و مهارت کافی در رانندگی با آن وسیله نقلیه بوده لذا از خانواده‌ها می‌خواهیم از در اختیار قرار دادن موتورسیکلت و خودرو به فرزندانشان قبل از رسیدن آن‌ها به سن قانونی و دریافت گواهینامه رانندگی اکیدا خوداری کرده و نظارت و احساس مسؤولیت بیشتری نسبت به فرزاندانشان داشته باشند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • تصادفات جنوب سیستان و بلوچستان ۴۶ کشته برجا گذاشت
  • کاهش ۹.۵ درصدی مرگ در تصادفات نوروز ۱۴۰۳
  • لغزنده بودن معابر وآب گرفتگی خیابانهای شهر زرند
  • هشدار پلیس زرند به رانندگان وسائل نقلیه
  • برخورد مرگبار جرثقیل نیسان با عابر پیاده
  • راننده نیسان عابر پیاده‌ای را کشت
  • تصادف در محور بروجن به لردگان دو فوتی برجای گذاشت
  • فوت یک کودک در پی موتورسواری نوجوان ۱۳ ساله
  • موتورسواری مرگبار نوجوان ۱۳ ساله در اصفهان / مرگ کودک ۶ ساله
  • درآمد 6 هزار میلیاردی از جریمه رانندگان