Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-23@20:54:53 GMT

چه کسانی بیشتر کبدشان چرب می شود؟

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۵۴۴۷

چه کسانی بیشتر کبدشان چرب می شود؟

به گزارش جام جم آنلاین، باقر لاریجانی در جریان برگزاری وبینار کبد چرب و ارتباط آن با چاقی و دیابت، کبد چرب را یکی از بیماری‌های شایع به خصوص در جوامع پیشرفته یا در حال پیشرفت و علت این بیماری مزمن کبدی خواند و افزود: شایعترین فرم این بیماری کبد چرب غیرالکلی است.

لاریجانی میزان بروز جهانی کبد چرب غیرالکلی را از ۲۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ تا ۵۲.۳۴ به ازای هر هزار نفر در سال خواند و تصریح کرد: منطقه خاورمیانه بیشترین سهم را از میزان شیوع این بیماری در اختیار دارد.

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه شیوع NAFLD «کبد چرب غیرالکلی» برحسب سن و جنس متفاوت است، گفت: با افزایش سن، شیوع و شدت بیماری افزایش می یابد و شیوع این بیماری در مردان دو برابر زنان گزارش شده است.

وی خاطر نشان کرد: برطبق برآوردهای حاصل از مدل‌های متارگرسیون، میزان شیوع استاندارد شده سنی NAFLD در سال ۲۰۱۶ در سطح ملی در بین مردان ۴۳.۱ درصد و در بین زنان ۴۲.۷ درصد برآورد شده است.

لاریجانی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ بین دیابت و چاقی با NAFLD افزود: ارتباط بین دیابت نوع ۲ و کبد چرب غیرالکلی به صورت دو طرفه است.

به عبارتی دیابت احتمال NAFLD را افزایش می دهد و کبد چرب غیرالکلی احتمال ابتلا به دیابت را تشدید می کند.

بیش از نیمی از افراد مبتلا به NAFLD چاق و یا مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند. به طور کلی دیابت عامل خطر اورژانسی برای پیشرفت به سمت فیبروز، سیروز و سرطان هپاتوسلولار است.

وی در ادامه به بیان برآوردهای حاصل از مطالعه جهانی بار بیماری ها در سال ۲۰۱۹ در خصوص سیروز و سایر بیماری های مزمن کبدی به علت NAFLD پرداخت و اظهار داشت: از لحاظ میزان بروز بیشترین میزان بروز استاندارد شده سنی در استان قزوین و کمترین در استان کهگیلویه و بویر احمد برآورد شده است و تفاوت ۱.۶ برابری بین بیشترین و کمترین استان در سال ۲۰۱۹ مشهود است.

رئیس پژوهشگاه ادامه داد: با توجه به اپیدمی چاقی، میزان بروز سرطان ناشی از NAFLD سالیانه ۹ درصد افزایش می یابد.

در ادامه وبینار کبد چرب و ارتباط آن با چاقی و دیابت که امروز یک شنبه برگزار شد سخنرانی های علمی با موضوع اپیدمیولوژی، تشخیص و پیش آگهی کبد چرب، ارتباط چاقی و دیابت با کبد چرب غیرالکلی، نقش تغذیه و رژیم درمانی در کبد چرب، اثرات فاکتورهای غذایی و رژیم غذایی در کبد چرب ، درمان های دارویی متداول در کبد چرب، نقش گیاهان دارویی و مکانیسم داروهای مورد استفاده در درمان کبد چرب توسط اساتید و متخصصین غدد، گوارش، تغذیه و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه شد.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: چاقی دیابت کبد چرب کبد چرب غیرالکلی میزان بروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۵۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشارخون و دیابت، بیماری شایع متقاضیان حج تمتع

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، نماینده مرکز پزشکی حج در هلال احمر خراسان رضوی امروز گفت: فشار خون و دیابت به عنوان شایع‌ ترین بیماری‌ ها میان متقاضیان حج تمتع امسال استان شناخته شده است.

  محمد رضا واحدی جو افزود: طبق بررسی های پزشکی انجام شده ۱۵ تا ۲۰ درصد متقاضیان حج امسال استان خراسان رضوی به فشار خون و ۱۰ تا ۱۵ درصد به بیماری دیابت مبتلا هستند.   وی شمار متقاضیان حج تمتع امسال استان خراسان رضوی را ۹ هزار و ۵۶۷ نفر اعلام کرد که چهار هزار و ۳۶۵ نفر از این متقاضیان مرد و پنج هزار و ۲۰۲ نفر زن هستند و در قالب ۶۷ کاروان راهی زیارت خانه خدا می‌ شوند.   نماینده مرکز پزشکی حج در هلال احمر خراسان رضوی با بیان اینکه متوسط سنی این متقاضیان ۵۶ سال است، گفت: معاینات پزشکی کلیه این متقاضیان انجام شده و ۱۸ نفر به دلیل عدم توانایی جسمی و مسائل پزشکی فاقد استطاعت بدنی تشخیص داده شده و با سایر متقاضیان جایگزین شدند.   وی بیان کرد: تزریق واکسن متقاضیان حج تمتع نیز از هفته آینده آغاز می شود که تزریق واکسن مننژیت برای کلیه افراد اجباری و سایر واکسن ها از جمله آنفلوانزا بر اساس توصیه پزشکان تزریق خواهد شد.   نخستین کاروان اعزام متقاضیان حج تمتع امسال خراسان رضوی از روز ۲۹ اردیبهشت ماه جاری آغاز می شود و تا ۱۲ خرداد جاری ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است
  • فشارخون و دیابت، بیماری شایع متقاضیان حج تمتع
  • خطر ابتلا به دیابت چه کسانی را تهدید می‌کند؟/ آب آشامیدنی قاتل دیابت
  • کم‌خوابی از عوامل کبد چرب غیرالکلی است
  • از صفر تا صد جراحی‌های چاقی
  • درباره مزایا و معایب جراحی چاقی بیشتر بدانیم
  • بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع
  • بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع و دمنوش‌های لاغری