Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-18@07:27:44 GMT

آزادفروشی با آرد دولتی!

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۶۰۰۰

آزادفروشی با آرد دولتی!

پیگیری‌های تعزیرات حکومتی خراسان رضوی پرده از تخلف‌های گسترده و جدید واحد تولید نان صنعتی برداشت و مشخص شد بیش از ۱۰ نانوایی، نان دولتی را با برند این واحد تولید و آزاد فروشی عظیمی رقم می‌خورده است.

۲۸ اردیبهشت سال جاری بود که ماجرای تحویل ماهیانه ۱۶۰ تن آرد نیمه‌یارانه‌ای به یک واحد تولید نان صنعتی در حوالی مشهد را رسانه‌ای کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن گزارش که با تیتر «رونمایی از کیک جدید تخلفات در مصرف آرد دولتی!» منتشر شد به حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن مانند وجود نامه‌نگاری صورت گرفته میان مدیر این واحد تولید نان صنعتی با یکی از معاونان وقت در استانداری خراسان رضوی برای افزایش تخصیص سهمیه‌ای ۴۰ تنی در ماه که در نوع خود بسیار جالب و شک‌برانگیز هم بود اشاره شد. در متن درخواست که ابتدای سال ۹۹ تنظیم شده بود، آمده است: ضمن تبریک سال نو(۹۹) و همچنین تشکر از مساعدت جناب عالی در اسفند سال گذشته که درنهایت موجب شد در فروردین‌ماه ۴۰ تن آرد سهمیه به این واحد تولیدی اضافه شود، لازم به ذکر است که (این واحد) در سال ۹۹ از دوم فروردین ماه فعالیت خود را در سه شیفت کاری آغاز کرده و با تولید نان‌های مورد نیاز بیمارستان‌ها، کارخانجات، سوپرمارکت‌ها و... رسالت اصلی خود را در تأمین نان سالم انجام داده است و... از آنجایی که اقتصاد واحد‌های نان مخصوصاً این واحد تولیدی در خرید آرد بسیار آسیب‌پذیر است، لذا خواهشمند است بررسی و دستور فرمایید میزان آرد شارژ شده در فروردین ماه (۴۰ تن) به سهمیه این واحد اضافه شود. همچنین در ادامه این گزارش اشاره شد که پس از نامه‌نگاری صورت گرفته همانند سال گذشته(۹۹)، ۴۰ تن آرد نیمه‌یارانه‌ای به این واحد تخصیص می‌یابد و سرجمع آرد سهمیه‌ای ماهیانه این واحد صنعتی به حدود ۱۶۰ تن رسید.

این‌ها همه به کنار، تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن بود که این واحد تولید نان صنعتی نه‌تنها به وعده خود که تولید نان سفره بود عمل نمی‌کرد، بلکه با آرد دریافتی کیک و کلوچه تولید و آزاد فروشی هم می‌کرد و سود چند صد میلیون تومانی نصیبش می‌شد. پس از انتشار این موضوع حاشیه‌دار مطلع شدیم دادستان مشهد به ماجرا ورود و در این زمینه دستوراتی هم صادر کرد. قاضی درودی در متن این دستور که خطاب به معاون خود در دادسرای انقلاب مشهد صادر شد، عنوان کرد: به پیوست دستور خبر «رونمایی از کیک جدید تخلفات در مصرف آرد دولتی» که در روزنامه قدس خراسان و در تاریخ ۲۸/۲/۱۴۰۰ منتشر شده، ارسال می‌گردد.

نظر به اهمیت موضوع نظارت بر توزیع آرد دولتی و اتخاذ تدابیر لازم در جهت پیشگیری از تخلفات در توزیع آن و برخورد با مدیرانی که در این راستا کوتاهی یا سهل‌انگاری و یا ترک فعل کرده‌اند، مقتضی است در راستای دستور‌العمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان همچنین پیشگیری از آن، اقدام شود و نتیجه آن را به این دادستانی گزارش نمایید. از این ماجرا چند روزی گذشت تا اینکه از ورود تعزیرات حکومتی خراسان رضوی هم به ماجرا اطلاعاتی کسب کردیم.

بازهم برای پیگیری موضوع با اهمیت حیف‌ومیل بیت‌المال دست به کار می‌شویم. بررسی‌های رسانه‌ای ما حاکی از آن بود سیدمرتضی مدنی فدکی، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی به واسطه برخی اقدام‌های نامحسوس از وجود سوء‌جریانی عجیب و رنج‌آور در پس پرده فعالیت این واحد شناخته شده تولید نان صنعتی مطلع شد و دستور بررسی بیشتر را به قاضی «بیگ» رئیس شعبه ویژه بررسی تخلفات حوزه آرد و نان داد.

تجمیع اطلاعات این خروجی را در پی داشت که متأسفانه واحد تولیدی که با حمایت برخی مسئولان در استانداری همچنان آرد نیمه‌یارانه‌ای شهر را دریافت می‌کند، علاوه بر حرف و حدیث‌های ایجاد شده، با برخی نانوایی‌های سطح شهر مشهد ارتباط گرفته و از آن‌ها خواسته است تا با آرد دولتی که در اختیار دارند برای آن واحد نان تولید و در بسته‌بندی‌هایی که تحویلشان می‌شود قرار داده و به واحد تولیدی مذکور منتقل کنند. رصد دقیق ماجرا، برگ دیگری از اقدام‌های سودجویانه این واحد و مدیرانش را رو کرد و مشخص شد پس از جمع‌آوری نان از نانوایی‌هایی که با آرد دولتی پخت می‌کنند، محصول به آن واحد شناخته شده منتقل و روی بسته‌بندی‌ها قیمت چند برابری و آزاد درج می‌شود!

ازاین رو، دستور برخورد با واحد صنفی که باید نان تولید شده را به مردم شهر می‌داد، صادر شد. با ورود تیم‌های نظارتی به نانوایی مستندات این اقدام خلاف که همان برچسب‌های واحد شناخته شده، دستگاه پرس پلاستیک و همچنین حساب و کتاب نان تحویل شده به واحد تولید نان صنعتی بود در محل کشف شد.

بازرسی کارخانه و کشف مستندات جدید

بیگ، رئیس شعبه ویژه برخورد با تخلفات حوزه آرد و نان تعزیرات حکومتی مشهد دستور ورود به واحد تولیدی را هم صادر کرد که پس از بازرسی مأموران نظارتی از محل، مستندات دیگری هم کشف شد که از ارتباط ویژه با نانوایی‌های شهر مشهد و خرید نان از آن‌ها و فروش آزاد آن به مردم حکایت داشت.

این مستندات نیز جمع‌آوری و به تعزیرات حکومتی منتقل شد. از سوی دیگر شنیده‌ها به این نکته عجیب اشاره دارد که نام بیش از ۱۰ نانوایی شهر مشهد در میان مستندات به چشم می‌خورد که بیشتر آن‌ها آرد تمام دولتی دریافت و جای تحویل نان تولید شده به مردم شهر، محصولاتشان را راهی این واحد شناخته شده و مدعی خدمت به مردم می‌کردند. نکته عجیب‌تر آنکه در این میان نام نانوایی‌ای دیده می‌شود که در یک دانشگاه معتبر در حال فعالیت است و به جای تأمین نان دانشجویان، او هم مهره سودجویی مدیران متخلف واحد تولیدی نان صنعتی شده بود.

چند سر سود و فشار بر گرده مردم

هرچند تعزیرات حکومتی به ماجرا ورود قاطعی کرد، اما اگر بخواهیم به عمق اقدام‌های سودجویانه این واحد اشاره کنیم، آن‌ها در هر ماه بیش از ۱۶۰ تن آرد نیمه‌یارانه‌ای را به بهانه تولید نان سفره دریافت و جای تولید نان، کیک و کلوچه تولید و با قیمت آزاد به مردم می‌فروشند که سود چند صد میلیونی در اینجا به جیب مدیران واحد می‌رود. همچنین این واحد با اجرای نقشه خرید نان از نانوایی‌ها بازی دو سر سودی را در پیش گرفته است که هم سهمیه آردش مصرف نمی‌شود و هم نان را با قیمت دولتی می‌خرد و با درج قیمت آزاد روی بسته‌بندی‌ها بی‌دردسر می‌فروشد که این اقدام هم سود زیادی را سرازیر حساب‌های واحد تولید نان صنعتی می‌کند. درمقابل نیز نان سفره مردم جمع‌آوری و حق مردم را چند برابر قیمت به خودشان می‌فروشند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آرد دولتی نانوایی واحد تولید نان صنعتی واحد شناخته شده تعزیرات حکومتی واحد تولید خراسان رضوی واحد تولیدی نانوایی ها آرد دولتی تن آرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۶۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ واحد صنعتی و معدنی در زنجان به چرخه تولید بازگشت

مجید گلشنی منفرد در جلسه رفع موانع تولید استان زنجان، گفت: در سال گذشته ۱۵ واحد صنعتی با سرمایه گذاری هفت هزار و ۲۰۴ میلیارد ریال در استان احیا شد که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ شاهد احیای واحدهای بزرگ صنعتی در استان بودیم.

وی با اشاره به احیای ۱۸ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۳۳۳ میلیارد ریالی در سال ۱۴۰۱ افزود: بر اساس مقایسه احیای واحدهای صنعتی طی ۲ سال اخیر شاهد هستیم که با وجود کاهش تعداد واحدهای احیا شده در سال گذشته، با رشد ۲ هزار و ۶۳ درصدی سرمایه گذاری های صورت گرفته مواجه بودیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: اشتغالزایی در واحدهای احیا شده هزار و ۸۲۵ نفر بوده که ۴۶۰ درصد رشد داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص احیای واحدهای معدنی استان، یادآور شد: هفت واحد معدنی نیز در استان با سرمایه گذاری ۱۹۷ میلیارد ریال احیا شده که زمینه اشتغال ۵۵ نفر را فراهم کرده است.

وی افزود : سرمایه گذاری معدنی صورت گرفته نیز در سال گذشته ۳۰۲ درصد رشد یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد صنعتی در استان سمنان
  • افتتاح دو واحد تولیدی در گرمسار
  • افتتاح دو واحدتولیدی در گرمسار
  • تولید سالانه ۴۰ هزار تن ورق و فویل آلومینیومی در رزن 
  • بازدید استاندار قزوین از ۲ واحد تولیدی
  • فردا ؛ جشن بازگشت به تولید ۲۰۰ واحد صنعتی در سمنان
  • احیای ۱۶ واحد صنعتی و معدنی در چهارمحال و بختیاری
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی به چرخه تولید در هرمزگان
  • ۲۲ واحد صنعتی و معدنی در زنجان به چرخه تولید بازگشت
  • احیاء۶ واحد صنعتی تعطیل در چناران