Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@21:29:43 GMT

آغاز طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی از مرداد ماه

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۶۵۷۰

آغاز طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی از مرداد ماه

وزیر راه و شهرسازی گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خانه خالی را شناسایی کرده ایم و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده ایم و از مرداد باید از آن‌ها مالیات اخذ شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از صداوسیما، محمد اسلامی با حضور در برنامه زنده تیتر امشب در شبکه خبر، به تشریح اقدامات و دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن و شهرسازی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن گفت: در طرح اقدام ملی مسکن به صورت سیستمی و پیامکی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دریافت تقاضا داشتیم و در پالایشی که در ۵ مرحله ثبت نام انجام شد، مشخص شد که مردم واجد شرایط حداکثر ۵۳۰ هزار نفر هستند. اکنون برای این ۵۳۰ هزار نفر برنامه‌ریزی کردیم، زمین تخصیص دادیم و پروژه ساخت مسکن تعریف کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن در ۳ وضعیت پیگیری می‌شود، افزود: یکی از ۳ نوع طرح پیش‌بینی شده عمدتاً در شهرهای کوچک و متوسط که در آن‌ها زمین کافی در اختیار داریم، انجام می‌شود. در این طرح زمین را به صورت گروهی به مردم واگذار می‌کنیم و مردم با نقشه طراحی شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان و با هدایت بنیاد مسکن، با همت خود واحدهای مسکونی را احداث می‌کنند. این طرح برای حدود ۱۳۵ هزار نفر اجرایی شده است. اکنون از نفراتی که به برای این طرح ثبت نام کردند، بخشی زمین را در اختیار گرفتند و بخشی نیز واحدهای مسکونی خود را ساخته و افتتاح کرده‌اند.

اسلامی ادامه داد: نوع دوم پروژه‌هایی هستند که به صورت مجتمع احداث می‌شوند و اکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر به این طرح‌ها معرفی شده‌اند. در این طرح پیمانکاران و سازندگان و انبوه سازان طی قراردادی مسئول ساخت این مجتمع‌ها می‌شوند. اکنون متقاضیان به این پروژه‌ها متصل شدند و بخشی از آنان در بانک افتتاح حساب کرده‌اند. نوع سوم نیز به کلانشهرها و شهرهای بزرگ اختصاص دارد که در آن پروژه‌ها به شکل مشارکتی با انبوه‌سازان احداث می‌شود. البته در کنار این سه طرح، تفاهم‌نامه‌ها با سازمان‌های مختلف مانند نیروهای مسلح، آموزش و پرورش برای تأمین مسکن فرهنگیان. وزارت رفاه برای تأمین مسکن کارگران و بازنشستگان و وزارت جهاد کشاورزی نیز پیگیری می‌شود. در این تفاهم‌نامه‌ها برای سازمان‌هایی که هم زمین و هم امکانات و منابع مالی ساخت مسکن در اختیار داشتند، واحدهای مسکونی احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه احداث ۵۳۰ هزار واحد مسکن ملی در سراسر کشور در قالب ۱۰ هزار پروژه وارد فاز اجرا شده است، گفت: اکنون بخشی از این پروژه‌ها در دو مرحله افتتاح شده است. البته این طرح در تعداد انگشت شماری از شهرهای کوچک و عمدتاً کوهستانی که وزارت راه و شهرسازی زمینی در اختیار ندارد و هنوز نتوانسته است زمین از مردم خریداری کند، شروع نشده است. اما از یک سو تعداد این شهرها و متقاضیانشان بسیار کم است و از سوی دیگر در این شهرها نیز در آستانه حل مشکل هستیم.

۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی تولید و عرضه شده است

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تاکنون ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن به متقاضیان تحویل شده است. اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ چه تعداد واحد مسکونی دیگر احداث شود، بستگی به پرداخت مردم دارد. اگر مردم آورده خود را دیر پرداخت کنند، طبیعتاً سازنده با مشکل مواجه شده و واحدهای مسکونی را دیر تحویل متقاضیان خواهد داد. اما با این حال پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۰ بتوان حداقل احداث ۱۵۰ هزار واحد مسکونی را در قالب طرح اقدام ملی مسکن به اتمام رساند. لازم به ذکر است که کل برنامه‌ریزی برای احداث واحدهای مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن ۲ سالانه بوده و این طرح از مرداد سال ۹۹ کلید اجرایی خورده است.

اسلامی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات بانکی ساخت مسکن گفت: تسهیلاتی که در این طرح پیش‌بینی شده به سازنده پرداخت می‌شود. میزان این تسهیلات تا سال پیش ۱۰۰ میلیون تومان بود که امسال با تصویب در شورای پول و اعتبار، موفق شدیم مقدار آن را به ۲۵۰ میلیون تومان برسانیم. اگر هزینه ساخت هر واحد مسکونی ۴۰۰ میلیون تومان باشد، تا سال پیش این تسهیلات حدود یک چهارم هزینه ساخت مسکن را پوشش می‌داد، اما امسال این پوشش به حدود ۶۰ درصد رسیده است و این یک توان‌افزایی قابل ملاحظه برای مردم در شرایط تورمی است. باید توجه داشت که دوره بازپرداخت این وام ۲۰ ساله است و دوران ساخت هم در آن لحاظ شده است. بنابراین هرچه ساخت واحدهای زودتر به اتمام برسد، متقاضیان بهره بیشتری از این تسهیلات خواهند برد.

وی با اشاره به اینکه نیاز مسکن شهری بر اساس مفروضات برنامه ششم توسعه سالانه ۷۰۰ هزار واحد است، ادامه داد: از این تعداد ۳۰۰ هزار واحد را سالانه مردم خود می‌سازند، بنابراین ما برای احداث مسکن شهری عدد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال را هدف قرار داده و برای نیل به این هدف در یک بازه دو ساله، علاوه بر تکمیل ۴۸۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده، احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی را برنامه‌ریزی کردیم. امروز هم احداث اکثر واحدهای مسکن مهر تکمیل شده و هم احداث مسکن ملی را کلید زدیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نیاز واقعی جامعه به مسکن در فرآیند ثبت‌نام برای طرح اقدام ملی مسکن مشخص می‌شود و آنچه پس از ثبت‌نام در این طرح و پالایش متقاضیان احصا شده، نیاز واقعی جامعه به مسکن است. از بین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر متقاضی اولیه طرح اقدام ملی مسکن، ۵۳۰ هزار نفر واجد شرایط بودند. این احتمال نیز که برخی از این طرح مطلع نبوده باشند، ضعیف است، چراکه تاکنون در ۵ دوره برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام انجام شده است، تنها در آخرین مرحله، یعنی مرحله پنجم ثبت‌نام، ۳۳۰ هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر واجد شرایط بودند. این مرحله از ثبت‌نام در ۱۸۳ شهر و تقریباً همزمان با انتخابات انجام شده است و به دلیل شیوع بیماری کرونا تمام مراحل آن به صورت الکترونیکی و به کمک گوشی موبایل انجام شده است.

اسلامی با اشاره به برنامه‌ریزی دقیق برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن گفت: در این طرح برنامه‌ریزی واقع بینانه و مکان محور انجام شده است. اکنون می‌دانیم متقاضی کیست؟ چه وضعیتی از نظر تمکن مالی دارد، در کدام شهر ساکن است و چه زمینی باید به او تعلق بگیرد؟ این منطق، یک جریان پابرجای برنامه دار است، یک اتفاق گذرا نیست که رخ داده و تمام شود. به همین دلیل نام آن را طرح اقدام ملی گذاشته‌ایم، چون متعلق به هیچ تفکر و جناح سیاسی نیست.

طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی از مرداد ماه

وی با بیان اینکه ما آمار کل خانه‌های کشور را گرفته‌ایم افزود: یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خانه خالی را شناسایی کرده‌ایم و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده‌ایم و از مرداد باید از آن‌ها مالیات اخذ شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از مرداد ماه طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی آغاز می‌شود.

کد خبر 506862

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محمد اسلامی چابهار مالیات بر خانه های خالی طرح مالیات بر خانه های خالی مالیات از خانه های خالی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق قالب طرح اقدام ملی طرح اقدام ملی مسکن وزیر راه و شهرسازی هزار واحد مسکونی واحدهای مسکونی انجام شده برنامه ریزی ساخت مسکن ۵۳۰ هزار ۳۰۰ هزار پروژه ها هزار نفر ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۶۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرعت گرفتن چرخ اشتغال سیستان و بلوچستان با طرح نهضت ملی مسکن

ساخت ۴۵ هزار و ۷۱۹ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان سیستان و بلوچستان ضمن ایجاد امید در مردم برای داشتن سرپناه مناسب، اشتغال‌زایی حدود ۴۹ هزار نفری به همراه داشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، مسکن یکی از ضروری‌ترین نیازهای انسان محسوب می‌شود به نحوی که یکی از حقوق اولیه انسانی بوده و پس از خوراک و پوشاک، مسکن سومین نیاز اساسی افراد جامعه است که برای حفظ و  بقای فرد و جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

تأمین مسکن مناسب بسته به شرایط مختلف اعم از بازار مسکن، تحولات جمعیتی و میزان نیاز به مسکن، رویکرد دولت‌ها و موارد دیگر متفاوت است.

خانه‌دار شدن در ایران در سال‌های اخیر به نحوی بود که بیشتر مردم در رویا می‌توانستند به آن فکر کنند؛ سختی‌های خانه به دوشی و استیجاری بودن بسیار است و بسیاری از مستاجران را نسبت به  پرداخت اجاره‌های کمرشکن به ستوه آورده است.

آنچه باید به آن توجه شود، نقش مسکن در تامین هزینه و معیشت خانوارهاست و بر همین اساس در این شرایط اقتصادی جامعه، داشتن مسکن مناسب، می‌تواند نقشی آرامش دهنده و محوری در رفاه و زیست خانواده‌ها داشته باشد.

اجرای موفق طرح «نهضت ملی مسکن» در سیستان و بلوچستان

همچنین اشتغال، یکی از نیازهای اساسی برای امرار معاش، تشکیل خانواده و گذران زندگی افراد جامعه است بر همین اساس شغل مناسب در ابعاد بزرگتر نیز موجب چرخش چرخ اقتصاد، تامین رفاه عمومی و رشد و توسعه هر منطقه‌ای است؛ در این میان اجرای موفق طرح «نهضت ملی مسکن» در سیستان و بلوچستان ضمن ایجاد امید برای داشتن سرپناه مناسب، اشتغال‌زایی بخش قابل توجهی از جویندگان کار را به همراه داشته است.

 بنیامین شکوه‌فر رئیس کمیته پروژه‌های عمرانی دولت در بازدید آذرماه سال 1402 از پروژه‌های طرح نهضت مسکن زاهدان با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان با الحاق زمین، طراحی و آماده‌سازی و پیشرفت فیزیکی مناسب واحدهای مسکونی در دست ساخت طرح نهضت ملی مسکن یکی از استان‌های پیشتاز در کشور به شمار می‌رود، گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اقدامات، دولت است که در این زمینه مسئولان این استان اهتمام ویژه‌ای را در پیش گرفته‌اند.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان از بهترین راه‌ها برای تحقق نهضت ملی مسکن و برون‌ رفت از مشکلات فعلی مسکن در کشور است که استان سیستان و بلوچستان در این زمینه گام‌های خوبی برداشته است.

رئیس کمیته پروژه‌های عمرانی دولت گفت: با توجه به اینکه مطابق قانون جهش تولید مسکن، باید 20 درصد اعتبار بانک‌ها به سمت مسکن حرکت کند و بانک‌ها مکلف به اعطای تسهیلات به این طرح هستند با دستور رئیس جمهور بسیاری از بانک‌ها پای کارآمده‌اند.

18000 واحد مسکونی آماده بهره‌برداری

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان نیز اسفندماه 1402 در آخرین جلسه شورای مسکن سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر 18 هزار و 210 واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مناطق شهری و روستایی این استان به مرحله نازک کاری و اتمام رسیده‌ است.

عطاءاله اکبری عنوان کرد: 45 هزار و 719 واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مناطق روستایی و شهری این استان در حال ساخت است که 39 هزار و 53 واحد در مرحله اتمام فونداسیون، 27 هزار و 114 واحد به مرحله اسکلت و سقف، 21 هزار و 505 واحد به مرحله سفت کاری و 18 هزار و 210 واحد نیز به مرحله نازک کاری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مصالح مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن از تولیدکنندگان استان تأمین می‌شود، افزود: ساختمان یک صنعت پیشران محسوب می‌شود و طرح نهضت ملی مسکن علاوه بر ایجاد اشتغال برای بخش قابل توجه از شهروندان بسیاری از صنایع را در استان پویا کرده است.

واگذاری زمین برای ساخت 17 هزار واحد

دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان از واگذاری زمین برای ساخت 17 هزار و 76 واحد طرح نهضت ملی مسکن در این استان خبر داد و گفت: بیشترین اراضی واگذار شده با 11 هزار و 972 واحد در محدوده شهرهای تحت پوشش اداره‌کل راه و شهرسازی شمال استان بوده و این روند همچنان با توجه به اراضی تأمین شده و استقبال مردمی با قوت ادامه دارد.

اکبری از پیشرفت 50 درصدی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن استان خبر داد و افزود: با تلاش‌های شبانه‌روزی مجموعه دست اندرکاران اجرایی طرح نهضت ملی مسکن استان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها از فونداسیون تا نازک کاری در دست اقدام بوده و متوسط پیشرفت فیزیکی این طرح 50 درصد است.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه بر احداث هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های طرح نهضت ملی مسکن تأکید کرد و گفت: واگذاری زمین در طرح ملی مسکن یک طرف قضیه است اما مهمتر از آن فراهم کردن زیرساخت‌ها است و اگر جایی زمین واگذار می‌شود حتماً دستگاه‌هایی مانند آب و برق زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند.

اشتغال 48 هزار و 717 نفر در طرح نهضت ملی مسکن

محمد کرمی با بیان اینکه تمام مدیران باید در خدمت مردم باشند، ابراز امیدواری کرد: باور مدیریتی مسئولان برای خانه‌دار کردن مردم و تحقق مسکن در افق چهار ساله باید به سرعت اجرایی شود. باید این‌قدر مسکن بسازیم و به بازار عرضه کنیم، که دیگر تقاضا نباشد و با افزایش عرضه، شاهد کمتر شدن قیمت‌ها باشیم.

استاندار سیستان و بلوچستان طرح نهضت ملی مسکن را یکی از اولویت‌های مهم سیستان و بلوچستان ذکر کرد و گفت: هیچ دستگاهی نباید برای جهادی که در توسعه ساخت مسکن شروع‌ شده، کوتاهی کند. تمامی دستگاه‌های استان که مرتبط با حوزه ساخت مسکن هستند، موظفند کمک کنند که در کمترین زمان ممکن، مسکن برای مردم ساخته شود.

وی از اشتغال 48 هزار و 717 نفر در طرح نهضت ملی مسکن این استان خبر داد و افزود: تاکنون 270 هزار و 117 نفر در طرح نهضت ملی مسکن این استان اقدام به نام‌نویسی کرده‌اند که 46 هزار و 78 نفر تایید نهایی شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وضعیت بازار مسکن در سال جاری چگونه خواهد بود؟
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • تعهد ساخت ۶۱ هزار واحد مسکونی در استان مرکزی
  • رتبه دوم قم در طرح نهضت ملی مسکن 
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید + جدول
  • سرعت گرفتن چرخ اشتغال سیستان و بلوچستان با طرح نهضت ملی مسکن
  • شتاب ساخت مسکن ملی در استان همدان
  • پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ / جدیدترین قیمت خانه در تهران
  • هفت برنامه برای کمک به مستاجران
  • قیمت مسکن در اقتصادهای پیشرفته مقرون به صرفه است؟