Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@12:56:27 GMT

پتنت‌های حوزه سلامت تجاری‌سازی می شوند

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۷۸۰۸

پتنت‌های حوزه سلامت تجاری‌سازی می شوند

به گزارش روز سه شنبه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر محمدرضا منظم افزود: کمیته مدیریت مالکیت معنوی در دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با هدایت پتنت‌ها در جهت تجاری‌سازی و ورود به بازار می تواند وضعیت توسعه فناوری های حوزه سلامت کشور را متحول ‌کند.

وی خاطرنشان کرد:  مالکیت معنوی یعنی آنچه از ذهن، دانش، خلاقیت و نوآوری افراد در قالب یک ایده قابل احصا ایجاد می‌شود و برای اینکه دیگری از آن فکر و ایده استفاده نکند یک سندی ثبت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: تاکنون روال کشور این گونه بود که هدف متقاضیان از ثبت پتنت‌ها بهره‌مندی از امتیاز آن برای ارتقا یا معافیت سربازی در بنیاد نخبگان و غیره بود.

این مسوول در وزارت بهداشت به سابقه شکل‌گیری کمیته مدیریت مالکیت معنوی اشاره کرد و گفت: در وزارت بهداشت یک کمیته ثبت ابداع و اختراع ذیل مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات در معاونت تحقیقات قرار داشت که مالکیت معنوی، ثبت پتنت و ثبت ژن‌ها را با حضور متخصصان بررسی کرده و امتیاز می‌دادند. یک کمیته دیگر نیز در دفتر توسعه فناوری سلامت با عنوان سیاست‌گذاری مالکیت معنوی وجود داشت که وظیفه حمایت از زیرساخت‌های حمایت معنوی را برعهده داشت.

منظم تصریح کرد: اکنون دو کمیته ثبت اختراعات و سیاست‌گذاری مالکیت معنوی را در یکدیگر ادغام کردیم و کمیته مدیریت مالکیت معنوی تشکیل شده است. این کمیته علاوه بر وظایف دو کمیته سابق حمایت و تجاری‌سازی پتنت‌ها و ارجاع به کمیته تجاری سازی و همچنین  TTO  یا دفاتر انتقال فناوری را نیز برعهده دارد.

وی به نحوه هدایت پتنت‌ها برای تجاری‌سازی اشاره کرد و گفت: اگر در ارزیابی‌ها مشخص می‌شود یک شرکت و یا تیم و هسته فناورانه است که اختراع خود را ثبت کرده یعنی پتانسیل لازم برای ورود به بازار را دارد، این ایده به کمیته تجاری‌سازی که ذیل کمیته اصلی شکل گرفته ارجاع می ‌شود که متشکل از صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران حوزه سلامت خواهد بود.

مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت به دسته دیگری از تقاضاها اشاره کرد و یادآور شد: یک عده از پتنت‌ها نیز از سوی اساتید و محققانی است که علاقه‌ای به راه‌اندازی شرکت ندارند فقط میخواهند ایده خود را ثبت کنند و از امتیازات آن بهره‌مند شوند. اغلب درخواست‌ها هم مربوط به همین بخش هستند. این گروه به دفاتر انتقال فناوری ‌TTO ارجاع خواهند شد که در آنجا برای ایده و پتنت‌های دریافتی مشتری پیدا می‌کنند یا برای مشارکت به صنایع مرتبط معرفی می‌شود.

منظم با بیان این که پتنت‌هایی که وارد بازار نمی‌شوند به علت نامطلوبی ایده نیست بلکه مشکل همراستا نبودن با نیاز بازار است، گفت: این ایده‌ها بر اساس نیاز بازار طراحی نشده‌اند؛ وظیفه و رسالت ماست که آنها را به سوی نیاز بازار و کشور هدایت کنیم. باید لیست اولویت‌های بازار و نیاز کشور را در اختیار محققان قرار بدهیم تا در جهت آن حرکت کنند و ایده‌پردازی کنند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که اغلب متقاضیانی که به ما مراجعه می‌کنند، اطلاعی از فرآیندهای تجاری‌سازی ندارند بنابراین به منظور پوشش‌دهی کامل زنجیره نوآوری، تمامی تقاضاهایی که در کانون پتنت نیز مورد حمایت قرار می گیرد را نیز  غربالگری خواهیم کرد.

 منظم با یادآوری قدرت تاثیرگذاری کمیته مدیریت مالکیت معنوی گفت: تمام اجزای اکوسیستم در کمیته حضور دارند نمایندگانی از صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان غذا و دارو، دفتر حقوقی، دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت و غیره هستند و بنابراین امیدواریم عملکرد کمیته در این حوزه اثربخش باشد.

برچسب‌ها محققان ایرانی پتنت اختراع وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزیدگان علم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محققان ایرانی پتنت اختراع محققان ایرانی پتنت اختراع وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزیدگان علم دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تجاری سازی پتنت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۷۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خادمان سلامت نوروزی تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش تجلیل از خادمان سلامت نوروزی ۱۴۰۳ همزمان با چهارمین روز از هفته سلامت با حضور بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، سردار سرتیپ حسینی فرمانده پلیس راهور فراجا، معاونین و مدیران وزارت بهداشت و سازمان اورژانس کشور و جمعی از تلاشگران سازمان اورژانس و حوزه‌های بهداشت و درمان در سالن امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.

در این مراسم با اهدای لوح به صورت نمادین از منتخبین سلامت نوروزی ۱۴۰۳ تجلیل و قدردانی شد.

کد خبر 6086435 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • بزرگترین گردهمایی صنایع خلاق ایران در رویداد مانوین
  • معدوم‌سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم موادغذایی فاسد در تعطیلات نوروز
  • خادمان سلامت نوروزی تجلیل شدند
  • مدارس، کانون مردمی‌سازی سلامت است
  • ایران قوی‌ترین حوزه نظام سلامت در منطقه را دارا است
  • نظام سلامت ایران قوی‌ترین حوزه نظام سلامت منطقه است
  • رویداد ملی علوم و فناوری‌های شناختی «کاگنوپل» برگزار می‌شود
  • استخدام ۴۱۷۰ مراقب سلامت و بهداشت در مدارس + تاریخ برگزاری آزمون
  • چگونه می‌توانیم در خانه‌های خلاق ایرانی یک ایده را به محصول تبدیل کنیم؟
  • کاهش رشد جمعیت متوقف شده است/ تولید نان با آرد کامل در بیش از ۱۸۰۰ نانوایی/ بررسی مالیات بر دخانیات در مجلس/ آغاز تزریق واکسن پنوموکوک و روتاویروس در کشور