Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@23:05:30 GMT

اعطای گواهینامه درجه یک هنری به هنرمند مراغه ای

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۸۸۳۸

اعطای گواهینامه درجه یک هنری به هنرمند مراغه ای

ایسنا/آذربایجان شرقی استاد حیدر عباسی(باریشماز)، به عنوان چهارمین هنرمند مراغه ای گواهینامه‌ی درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کرد.

این گواهینامه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در منزل استادعباسی به پاس انجام خدمات فرهنگی و هنری به این هنرمند اهدا شد.

سیدقاسم ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در این دیدار اظهار کرد: امروزه شهرها را با شخصیّت‌ها و مفاخری که  که در آن منطقه پرورش یافته اند، می‌‎شناسند و ما نیز باید به وجود شخصیت‌‎های بزرگ عرصه‌ی علم، فرهنگ و هنر خطه‌ی آذربایجان و البته شهر فرهنگی و تاریخی مراغه همچون استاد باریشماز و استاد کریمی‌ بر خود ببالیم و به آن افتخار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شخصیت فرهنگی و هنری استاد باریشماز ادامه داد: استاد فرزانه، ادیب، شاعر و نویسنده‌ی شهیر مراغه‌‎ای، استاد حیدر عباسی همواره ذوق پرهیز از دنیا و عناوین دنیوی داشته، لیکن اهدای نشان درجه‌ یک هنری به این هنرمند، ادای احترامی است به سال‌‎ها تلاش و زحمات او که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا می‌شود.

وی اضافه کرد: باید جایگاه این ادیب فرهیخته را که توانسته آثار بسیاری از جمله «ترجمه و شرح مثنوی‌‎معنوی» و «ترجمه و شرح نهج‌‎البلاغه» را به زبان ترکی آذربایجانی خلق کند، ارج نهیم.

ناظمی افزود: اداره‌ی ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز آماده است تا در انتشار آثاری چند از استاد باریشماز که تاکنون به زیور طبع آراسته نگشته‌‎اند، همکاری کند تا آثار فاخر این استاد در زمینه‌‎های فرهنگی و اسلامی در اختیار عموم قرار گیرد.

امام جمعه مراغه نیز با اشاره به هنر استاد باریشماز گفت: او علاوه بر شعر و ادبیات در زمینه‌ی هنرهایی چون خوشنویسی و نقاشی نیز سرآمد است.

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی افزود: در گذشته مفاخر بزرگی در زمینه‌های علمی، فرهنگی و ادبی در این خطه زندگی کرده‌اند و امروز نیز مفاخر بزرگی چون استاد کریمی و استاد حیدر عباسی با شهرت ملی در این کهن‌‎شهر سکونت دارند.

وی ادامه داد: استاد باریشماز در رابطه با ترجمه‌ی مثنوی‌‎معنوی و نهج‌البلاغه به ترکی زحمت‌های ارزشمندی کشیده و آثاری فاخر از او به جای مانده است.

وی اضافه کرد: آذربایجان همواره مهد شخصیت‌ها و مشاهیر بزرگ فرهنگی چون استاد شهریار، خاقانی، صائب‌‎تبریزی، اوحدی و... بوده و اکنون نیز ارج‌‎نهادن به تلاش‌ها و جایگاه فرهنگی و هنری استاد حیدر عباسی کاری ارزشمند است.

معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه‌ی مراغه نیز ضمن قدردانی از سال‌‎ها تلاش فرهنگی و هنری استاد عباسی گفت: نشان واقعی استاد باریشماز که در ارادت قلبی اهالی فرهنگ و هنر مراغه به او تجلی می‌یابد، سال‌ها پیش از سوی مردم این خطّه به این استاد اهدا شده است.

سیّدعلی موسوی افزود: بودن و زیستن در کنار مفاخر و شخصیت‌های ارزشمند فرهنگی و هنری چون استاد حیدر عبّاسی و استاد کریمی افتخاری برای همه‌ی مسئولان و خدمتگزاران مردم است.

وی اضافه کرد: اعطای نشان درجه‌ی یک هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ارج‌‎نهادن به جایگاه والای فرهنگ و هنر این شهرستان تاریخی و نیز شخصیت بزرگی چون استاد باریشماز است.

شهردار مراغه نیز با اشاره به مقام ارزشمند استاد باریشماز گفت: وجود شخصیت‌های بزرگ فرهنگی و هنری از جمله استاد کریمی و استاد عباسی برگ زرینی در تاریخ این کهن‌شهر به شمار می‌رود.

شهرام مروتی افزود: امروز باید به هم‌عصر بودن با اساتید و بزرگان علم، فرهنگ و هنر افتخار و از ظرفیت و جایگاه آنان صیانت کنیم زیرا آنان مایه‌ی اعتلای فرهنگی و اجتماعی جامعه هستند.

وی اضافه کرد: اهدای نشان هنری به استاد حیدر عباسی نشان‌دهنده‌ی غنای فرهنگی شهر تاریخی مراغه است که برگرفته از هویت و پیشینیه‌ی پرافتخار این خطه در سالیان گذشته است.

حیدر عباسی، متخلص به باریشماز، در دوم اردیبهشت‌‎ماه ۱۳۲۲ خورشیدی در مراغه به دنیا آمد. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی زبان و ادبیّات انگلیسی اخذ کرد. باریشماز علاوه بر ترجمه‌ی متون از زبان فارسی و عربی به ترکی آذری و سرودن شعر و نگارش نمایشنامه و داستان، به هنرهایی چون نقاشی، حکاکی و خوشنویسی نیز می‌پردازد.

از جمله آثار وی می‌توان به کتاب‌های «نغمه‌داغی»، «چاغیریلمامیش قوناقلار»، «اودوملو دیره‌ک»، «دارت‍ی‍ل‍م‍امیش دن‍ل‍ر»، «ش‍رح ان‍ور؛ ت‍رج‍م‍ه و تفسیر م‍ث‍ن‍وی م‍ع‍ن‍وی به ترکی»، «نهج‌البلاغه‌نین تورکجه ترجمه‌سی»، «گ‍ولندده ه‍رزام‍ان»، «سَس‌»، «دووارلار»، «دوردلوکلر»، «وَال‍ع‍ص‍ر»، «تبّت یدا»، «نَمی ‌از یَم»، «ایشارانتی‌لار»، «کعبه و قانلی‌اذان»، «هفتاد بند استغفار»، «حبل ممدود»، «شب‌های حرا» و «ره‌آورد سفر» اشاره کرد.

گواهینامه هنری یکی از درجه هایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان اعطا می‌کند و این درجه‌ی هنری جایگزین مدرک علمی یک هنرمند است. این گواهینامه توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور و بر اساس میزان تأثیرگذاری، تجربه و فعالیت تخصصی و حرفه‌ای هنرمندان حائز شرایط رشته‌های مختلف به هنرمندان اعطا می‌شود.

گواهینامه در پنج سطح و با تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ترتیب درجه یک معادل مدرک دکتری، درجه‌ی دو معادل مدرک ‌کارشناسی ارشد، درجه‌ی سه معادل مدرک کارشناسی، درجه‌ی چهار معادل مدرک  فوق دیپلم و درجه‌ی پنج معادل  مدرک دیپلم به هنرمندان داده می‌شود.

به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی،  پیش از این هنرمندان بزرگی از شهر مراغه همچون استاد یوسف پوریا در رشته‌ی موسیقی، استاد فقید یداللّه صمدی در رشته‌ی فیلمسازی، استاد حسین کریمی در رشته‌ی شعر آیینی نشان درجه‌ی یک هنری را دریافت کرده بودند و استاد «باریشماز» چهارمین دریافت‌‎کننده‌ی این نشان ارزشمند ملی از شهر هنر پرور مراغه به شمار می‌‎رود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری هنرمند هنر تبريز شهر تبریز مراغه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استاد حیدر عباسی استاد باریشماز فرهنگی و هنری استاد کریمی ی آذربایجان فرهنگ و هنر معادل مدرک چون استاد رشته ی ی استاد یک هنری ی نشان درجه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۸۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا معارفه شد

به گزارش خبرنگار مهر، عصر دوشنبه در مراسمی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان سرپرست جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آستارا معارفه شد.

«امیرحسین طاهری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از اختصاص ۵ میلیارد تومان اعتبار در قالب قرارگاه شهید آوینی به طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری استان خبر داد و اظهار کرد: این اعتبار در حوزه‌های قرآنی، نمایشی، هنرهای تجسمی و کانون‌های مساجد با محوریت سبک زندگی ایرانی اسلامی صرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های مربوط به این طرح از ۲۰ فروردین هم زمان با سالروز شهادت مرتضی آوینی در گیلان آغاز شده و تا ۲۰ خرداد ادامه پیدا خواهد کرد افزود: مؤسسات و سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی در اجرای برنامه‌های قرارگاه شهید آوینی نقش آفرین هستند و از ادارت ارشاد شهرستان‌ها انتظار داریم طرح‌های فرهنگی خود را به دبیرخانه این قرارگاه در استان ارائه دهند.

طاهری از برگزاری دوره‌های سواد رسانه‌ای در مناطق شرق، غرب و مرکز استان گیلان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: خبرنگاران، فعالان رسانه‌ای و مسؤولان روابط عمومی ادارات و سازمان‌ها می‌توانند در این دوره‌های آموزشی شرکت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گیلان ضمن تاکید بر نظارت دقیق به آثار نمایشی آستارا، صدور مجوز به این آثار هنری را مشروط به رعایت ضوابط و مقررات فرهنگی و اسلامی ذکر کرد.

موقعیت فرهنگی آستارا با هیچ شهرستانی قابل قیاس نیست

«محمد رضا شهاب زاده» فرماندار آستارا نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های موجود در شهرستان آستارا اظهار کرد: موقعیت فرهنگی این شهرستان با هیچ شهرستانی قابل قیاس نیست زیرا آستارا به جهت موقعیت مرزی به صورت مستقیم در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمنان قرار دارد.

شهاب‌زاده افزود: تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری آستارا بعد از گذشت ۲۰ سال از عمر آن، باید در اولویت قرار بگیرد و انتظار داریم‌اعتبارات خوبی برای پیشبرد آن اختصاص یابد تا به دغدغه هنرمندان در این راستا جامه عمل پوشانده شود.

گفتنی است، در این جلسه از زحمات «بهرام خوشحال» قدردانی و «زهرا ناصری» به عنوان سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا معرفی شد.

کد خبر 6085932

دیگر خبرها

  • اعطای گواهینامه بین المللی فرودگاهی به فرودگاه شیراز
  • اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه شیراز
  • فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند
  • اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز
  • سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا معارفه شد
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • توجه به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی-هنری در شورای ششم کرج
  • دهمین آیین تک چراغ در مراسم میثاق با هنرمندان در مشهد برگزار شد
  • پاسخ فرهنگ انقلابی به نیازهای امروزی